Versterking in kerk aan te raden?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj_bob
    • Aug 2005
    • 112

Versterking in kerk aan te raden?

Hallo mede forumers,

Voor de komende kerst ben ik gevraagd om een tweetal muzikanten te helpen bij hun "optreden" in een kerk. Deze twee muzikanten (twee Alt Saxofoons) spelen met een cdtje mee.

A.s. zondag ga ik even een kijkje nemen in de desbetreffende kerk. Ik ben benieuwd hoe de akkoustiek is. Maar omdat het een modern gebouw is zal dit me gaan tegenvallen.

In de kerk is naast een "spraak" installatie verder niets.
    Ik kan dus alleen gebruik maken van mijn eigen apparatuur, namenlijk;
    - 2 JBL JRX115's
    - Versterker
    - DJ mixertje (DX626)
    - 2 professionele instrument microfoons

Mijn taken: - Cd afspelen (lijkt me geen probleem)
    - Eventueel de saxofoons versterken

Nu is mijn vraag aan jullie:
    Raden jullie het mij aan om de saxofoons te versterken met deze apparatuur?

Ik ben namenlijk bang dat het geluid gaat vervormen en dus absoluut niet gaat klinken. Gewoon "live" lijkt me persoonlijk mooier. Maar ik weet niet of de saxofoons dit gaan redden. De kerk zit met kerst altijd vol (ong.300 man).
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

hallo, volgens mij hoef jij alleen de cd te versterken, ik weet niet hoe het er in
    nederland in de kerk aan toe gaat, maar hier in belgie is het in de kerk een stil
    publiek, een extra monitor voor de saxspelers is wel aan te raden, ook om het
    cd geluid voldoende te horen, op iedere dj tafel is toch een mon. out
    mvg eddie

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Ik ben benieuwd wat je zelf in gedachten had. Veel instrument mics hebben namelijk fantoom nodig en die haal je niet uit een dj-mixer.

Comment

• Nisha
        • Jul 2006
        • 26

Dit afhangt van hoe groot je kerk is. Staan allemensen op de begane grond of zijn er ook balkonnen? Zijn er veel hoeken? of is alles recht toe echt aan?

En dan wat voor "instrument"microfoons heb je? En als je 2 speakers hebt zet je die dan vooraan?
        Zoja, horen de mensen achteraan het dan wel zonder dat de mensen vooraan doof zijn? Kan je dan niet beter op de huis installatie inprikken? Die is er in elke kerk ook wel aanwezig. Vooral in een "moderne"

Groetjes.

Comment

• OotB
          • Oct 2006
          • 47

Originally posted by jurjen_barel
          Ik ben benieuwd wat je zelf in gedachten had. Veel instrument mics hebben namelijk fantoom nodig en die haal je niet uit een dj-mixer.
          Blaasinstrumeneten, vooral saxxen, versterk je het beste met dynamische mics... Neem een Shure Beta 57A dan zit je altijd goed. Ik zou het er persoonlijk niet op aan laten komen, en er dan vlak voor het optreden achter komen dat de saxxers niet het volume kunnen leveren om ook de achterkant van de zaal voldoende te bereiken. En het scheelt ze ook een boel lucht en dus inspanning, wanneer ze niet constant voluit hoeven blazen, bijkomend voordeel voor jou is ook dat jij een goede mix kunt maken wanneer je ze allebei versterkt...

En als blijkt dat je DJ mixxer niet voldoet, kijk dan of je er ergens een kunt lenen, of huur een klein mixxertje dat kost ook niet de wereld aan centjes...

OotB
          Last edited by OotB; 23-11-06, 12:46.

Comment

• dj_bob
            • Aug 2005
            • 112

Hartstikke bedankt voor deze reacties! Hier kan ik al wat mee.

Zoals ik in mijn 1e post ook al aangaf, ga ik zondag even luisteren. Waarschijnlijk met saxofoons. Het verschil is dan wel, dat zondag de kerk leeg is en met kerstmis worden er ongeveer 500 mensen verwacht. Deze zullen toch zorgen voor demping, dus geluid dat verloren gaat.

Ik kan mijn speakers dus het beste zo ver als mogelijk is uit elkaar zetten, voor de verspreiding van het geluid. Alleen moet ik dan nog even kijken of ik nog een extra speakon kabeltje moet kopen(ik heb nu maar 2x10 meter).

Verdere reacties zijn uiteraard nog zeeer welkom!!

Comment

• S500D
              • Feb 2003
              • 215

Zoals ik in mijn 1e post ook al aangaf, ga ik zondag even luisteren. Waarschijnlijk met saxofoons. Het verschil is dan wel, dat zondag de kerk leeg is en met kerstmis worden er ongeveer 500 mensen verwacht. Deze zullen toch zorgen voor demping, dus geluid dat verloren gaat.
              Mijn ervaring in een kerk is dat als hij leeg is nagenoeg net zo galmt als dat hij vol is.
              Maar omdat jij aangeeft dat het een modern gebouw is zal dat zeker anders zijn.

Gr Ronnie.
              U draait, Wij vragen.

Comment

• w00Dy
                • May 2006
                • 257

naar mijn mening kom je speakers te kort als je wil gaan spreiden

zoals eerder aangehaald zijn monitors ook wel noodzakelijk

500 man is niet niks
                Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Equipment
                  • Jun 2005
                  • 64

Uit ervaring kan ik zeggen dat je een heel goed resultaat bereikt door een z.g. keyboard-combo te gebruiken. Zorg wel voor voldoende vermogen (150-250watt) en als (ingebouwde) speakers een 15-inch bass evt. mid maar zeker een hoge tonen speaker. Deze combo's hebben 2-4 mikrofoon ingangen en 1-2 instrument ingangen. Als mike, inderdaad de beste, een Beta-57 en op de instrument ingang doe je de monitor-out v/d CD mixer. De blazers hebben zo een directe afluistering en kunnen hun sax geluid/tempo perfect aanpassen a/d CD. Voordeel het sax geluid komt van het punt waar de blazers staan en je hebt minder last van refelexties door een te veel aan speakers.

Comment

• OotB
                    • Oct 2006
                    • 47

Originally posted by dj_bob
                    Hartstikke bedankt voor deze reacties! Hier kan ik al wat mee.

Ik kan mijn speakers dus het beste zo ver als mogelijk is uit elkaar zetten, voor de verspreiding van het geluid. Alleen moet ik dan nog even kijken of ik nog een extra speakon kabeltje moet kopen(ik heb nu maar 2x10 meter).

Verdere reacties zijn uiteraard nog zeeer welkom!!
                    Te ver uit elkaar is ook niet goed idd, dan kun je fluiten naar je stereo beeld... De 20 meter totaal, waar je het over hebt lijkt me wel genoeg, maar dat kan ik zo niet helemaal goed beoordelen.

Geef eens een schetsje van de ruimte als je deze gezien hebt, dan kunnen we je misschien nog wel meer vertellen. ik denk haast dat je met 2x 250W ietwat krap bemeten bent...

@equipment, hij wil het liefst met zoveel mogelijk eigen apparatuur draaien, dus je voorstel gaat niet helemaal op denk ik, dat moet ie huren. Maar je opzet lijkt me goed.

@S500D, een lege kerk kan zo ontzettend galmen dat er bijna niet te soundchecken is, terwijl dat wanneer hij vol is je zou wensen dat je je lexicon / tc el. / ofwatdanookmaar mee had genomen (bij wijze van spreken dan he, ik ga nooit zonder lexicon weg )

Gr. OotB

Comment

• DjPeke
                      • Nov 2006
                      • 21

Ik moet ook met kerst een concertje in een kerk verzorgen maar dan met een zanger met cd. Maar ik neem aan dat dan gewoon beide uitversterkt moeten worden en dat dat geen problemen leverert, toch? Ik heb dit al eens een keer gedaan en heb toen niemand horen klagen over een slecht geluid.
                      Maar tips zijn altijd welkom, daarom zijn we hier

groetjes, Peke

Comment

• ruurd
                        • Sep 2005
                        • 95

Als ik jouw was zou ik de saxen absoluut versterken.

NIet zozeer voor het volume, maar meer voor de directheid. Je hoeft ze dan ook niet echt boven het volume uit te tillen, maar gewoon er tegenaan. Anderskrijg je een nogal groot verschil tussen het cd geluid en het geluid van de saxen. En dat is natuurlijk niet mooi.

Suc6

Comment

• w00Dy
                          • May 2006
                          • 257

Originally posted by ruurd
                          Als ik jouw was zou ik de saxen absoluut versterken.

NIet zozeer voor het volume, maar meer voor de directheid. Je hoeft ze dan ook niet echt boven het volume uit te tillen, maar gewoon er tegenaan. Anderskrijg je een nogal groot verschil tussen het cd geluid en het geluid van de saxen. En dat is natuurlijk niet mooi.

Suc6
                          Klopt, ook als je gaat spreiden en de saxen niet zou versterken krijg je een enorm verschil. CD van de zijkant en saxen langs voor. Zo dingen hoor je dadelijk.
                          Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

Originally posted by OotB
                            Te ver uit elkaar is ook niet goed idd, dan kun je fluiten naar je stereo beeld... De 20 meter totaal, waar je het over hebt lijkt me wel genoeg, maar dat kan ik zo niet helemaal goed beoordelen.
                            Stereobeeld? In een kerk? In veel situaties mag je al blij zijn dat mensen in het publiek al 1 speaker horen en dan nog met zo'n klein bandje stereobeeld maken voor 500 man? En dan ook nog een galmbak van een kerk...

Mix maar gewoon lekker mono, is in deze situatie al een uitdaging op zich om het mooi te krijgen.

Comment

Working...