AD 2402 power limit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fr@nck
    • Nov 2006
    • 16

AD 2402 power limit

Beste forum bezoekers.
    Ik heb een vraag m.b.t de AD 2402 eindversterker.
    In het electronische menu kun je een powerlimit instellen.
    In mijn geval is deze ingesteld op 800 Watt @ 4 ohm per kanaal.
    Toch valt mij op dat ik de clip leds aan het branden krijg en het
    vermogen aangegeven op het display doorschiet tot 1600/ soms 1800 Watt per kanaal.
    Is dit nu een peak power display of is het niet helemaal goed bedacht bij AD.

Even belangrijk dus om te weten of je versterker dan ook niet
    meer uitstuurt dan de gelimiteerde 800 Watt??

Wie weet hier wat van, of probeer het eens en deel je ervaring.

Gr. Frank
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Eravring leert dat de vermogens vermeld op het display leuk zijn ter indicatie, maar niets zeggen over wat de versterker werkelijk uitvoert.
    Als je versterker clipt dan is dat doorgaans een probleem met het inkomende signaal!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• JVS
      • Mar 2004
      • 317

Waarschijnlijk is dit een RMS-limiter. Beste optie is inderdaad om een ruissignaal aan te bieden met een variabele crestfactor, en te kijken of hij netjes gaat knijpen bij het bereiken van de ingestelde RMS-waarde.

M.vr.gr,

Joost

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

John, dank voor de nuttige aanvulling, maar het probleem wordt dan nog steeds veroorzaakt door het aanvoerende signaal, dat wilde ik verduidelijken.

ik kom niet nou, wel graag nauw
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Fr@nck
          • Nov 2006
          • 16

Inderdaad ik zie ook niet meteen de link bij clippen vs ingangssignaal.
          De versterker wordt aangestuurd door een Dateq apollo.
          Aangezien altijd dezelfde mensen draaien en ja netjes op 0db lijkt
          me dat geen probleem.
          Ik vroeg me af of misschien mensen ervaring met hebben met
          deze powerlimit functie.
          maar goed dat die meters onbetrouwbaar zijn dat geloof ik
          graag, apparaat ziet immers geen verschil tussen 2,4,of 8 ohm

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ha Franck,

De 2404 (4 channel versie van de 2402) heeft toch een tamelijk "intelligente" limiter en knijpt de amp op het werkelijk ingestelde vermogen.
            Ik heb een aantal 2404's in reparatie gehad en getest (oa vollast sinustest) met diverse dummyloads (3,5 en 7R) en in alle gevallen ging de amp op de output (spanning in relatie tot dummyload) niet verder dan het ingestelde vermogen. Dit waren dus continu-RMS metingen mbv een sinus.
            Wat de amp "piek" doet heb ik geen metingen van verricht.

Ik zal morgen even in de schema's kijken of ik er wat meer info over de limiter uit kan halen.

Groeten !
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• Fr@nck
              • Nov 2006
              • 16

Hoi Koen dank voor je reactie, nu ben ik een stapje verder.
              Trouwens erg leuk dit forum, om op deze manier wat info met elkaar uit te wisselen. Gr Franck

Comment

• Michael
                • Nov 2002
                • 643

De AD-2400 serie versterkers hebben allemaal dezelfde limiters zowel op de 2404 als de 2402 als de 2404X. Echter zijn dit geen Brick wall limiters maar peak limiters. Zogauw het vermogen boven het maximaal aangegeven vermogen gaat treedt de limiter in werking echter wordt er alsnog een korte peak doorgelaten. De limiter treedt dus niet onmiddelijk in werking. Dus als je instelt op bv. 600 watt bij een 2402 dan kan hij nog kortstondig +/- halve seconde een peak doorlaten van 1200 watt kort door de bocht genomen. Als de speakers die je erop aansluit deze piek van 1200 watt niet hebben kunnen kan je ze alsnog om zeep helpen. Eens in werking blijft de limiter aktief.

Zo moet het ongeveer kloppen. Ben geen grote elektro techneut maar heb wel veel ervaring met deze bakken.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha heren,

Zojuist even in de schema's gekeken waar de controllermodule (helaas niet op componentniveau uitgetekend) zowel "I" (stroom) als "U" (spanning) ingangen heeft, waaruit kan worden opgemaakt dat er in de controller / processor een rekensommetje voor het werkelijk uitgestuurde vermogen wordt gemaakt.

Praktisch gezien lijkt me dat het hier zoals Michael al aankaart idd gaat om een limiter met niet al te korte attack- en release-tijden, wellicht bewust zo door AD ingesteld om sterk hoorbare limiting te voorkomen.
                  Voor het protecten van je drivers dus een peak / hardknee limiter ervoor.

Groeten !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• Fr@nck
                    • Nov 2006
                    • 16

Ze hadden dan wel eens naar die clip led's mogen kijken.
                    Die krijg je gewoon aan het branden ondanks het apparaat niet
                    vol vermogen draait. Trouwens ook al is die meter niet betrouwbaar
                    tijdens het testen op een B1520 behringer kast geeft de versterker
                    1k8 aan en dat een half uur lang, conclusie speaker leeft nog wat eigenlijk niet zou kunnen als je de meter geloofd.

Comment

Working...