Bier en bass-kasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Companion
    • Dec 2005
    • 86

Bier en bass-kasten

Een titel die misschien niet meteen de lading dekt maar wel een lastig probleem is.

Tijdens mijn laatste produkties, dit weekeinde, werd ik geconfronteerd met het misbruiken van basskasten als biertafel. Nu blijft het bierglas niet rechtop staan bij de gemiddelde (dronken) stamgast.

De gevolgen zijn helder.... veel rotzooi op de buitenkant van de kast en weer een uurtje poetsen.

Nu zag ik vanmiddag in een etablissement in Utrecht (Stairway to Heaven) denk ik een goede oplossing, die ik al die jaren nog niet gezien had en wellicht een goed idee vind om hier te publiceren.
    Om de bass-kasten was al een metalen frame gelast. Met welk doel is mij een raadsel, ze staan gewoon op de grond. Maar heel slim was er boven op dit frame een soort van puntdakje gemaakt. Een bierglas op de kast neerzetten, betekent resoluut dat je je biertje kwijt bent.

Nu wil ik dit ook gaan doorverwerken voor mobiel gebruik, maar ik vrees dat het ook de nodige resonantie met zich mee zal brengen.

Wie heeft er hier al wel ervaring mee of wat doen jullie om het overvloed van bier uit je bass-kasten te houden. En dan doel ik uiteraard niet op het simpele antwoord.... opdrinken
    Last edited by Companion; 23-11-06, 11:34.
    Op naar de volgende beurs....
  • Devotion
    • Feb 2005
    • 82

Met mijn eigen set heb ik er geen last van, 2 basskasten met daarop een topje. De kasten zijn allemaal van dezelfde afmetingen met een totale hoogte van 2,40mtr. Dus daar zet je niet zomaar even je biertje op. Mocht je dit wel lukken dan ligt het zo weer op je hoofd vanwege de resonantie.

In de discotheek waar ik werkzaam ben is het opgelost door een metalen kast over de kasten te zetten. Deze zijn volledig opgebouwd uit roosters met aan de bovenzijde een traanplaat. Tevens worden ze gebruikt als dansblokken. Die dingen zijn loeizwaar en dus niet zomaar even weg te duwen, ideaal dus. Maar helaas een iets minder geschikte oplossing bij mobiel gebruik.
    Ben je nog cool als je heet bent ???

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Zag dat het lokale PA bedrijf, hier tijdens een dorpsfeest in een feestent, over hun EV X-subs, gewoon een laag landbouwplastic met tape op de bovenkanten had geplakt...

Was wel een natte boel op het plastic, maar je kasten houden het droog.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Husss
        • Jul 2003
        • 220

Beste Jan-Peter,

Ik ben dit jaren geleden ook al eens tegengekomen.

Dit was bij een sub-top setje. Op het subje idd de "pyramide" met in het midden een gat voor de tussenpaal.
        Volgens mij was dit ook een metalen exemplaar, alleen deze lag op de basbox. met aan de onderkant van de pyramide een metalen hoeklijn zodat ie niet kan verschuiven tov de bovenkant van de basbox.

Voor wat betreft de resonantie: evt de tegenover elkaar staande wanden met elkaar verbinden en evt vol met pur spuiten oid?

Met vr gr Huss

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Als je op een "net" feest staat kun je een plaat noppenschuim van het formaat van je baskast met een gat erin op de sub leggen. Zodra je statiefpaal in het gat staat halen ze hem niet meer weg. maar een biertje erop zetten is niet mogelijk. En als er toch drank overheen gaat mik je ze in de vuilnisbak.
          lekker belangrijk!

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

Bij een sub ---paaltje---topje kun je ook een zwart rokje gebruiken die over de sub valt en met klitteband te bevestigen is aan de sub en aan topjes (kwestie van rondom klitteband plakken aan de kasten, aan de onderzijde zodat de speakers van je topje dus niet bedekt zijn).
            Wel zorgen dat een en ander mooi strak staat dan ziet het er verzorgd en massief uit.

Comment

• bran0985
              • May 2004
              • 75

De bewuste pyramydes heb ik te koop zien liggen bij feedback in rotterdam.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Ik laat er meestal barriers voor zetten, werkt prima hoor. Is helaas in het cafe om de hoek een iets minder haalbare optie
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Zal wel aan mijn eenvoud liggen maar...

eerste wat bij opkomt is gewoon een soort rasterwerk errond bouwen.
                  Gewoon de mazen van het 'raster' groot genoeg maken zodat je er geen glazen/bekertjes/flesjes op kan zetten en hoog genoeg van de bovenkant af, zodat je er ook niet meer aankan zou je ze erinzetten...

Geen last van resonantie dan
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

lijkt mij een handig idee om gewoon afrok doek om de tussenpaal vast te tapen, en de onderkant van de "rok" rondom de sub strak vast te tapen. Zo kan je dus onmogelijk iets op de subs leggen

Comment

• Ralph Hees
                      • Nov 2005
                      • 183

Hier heb ik met Carnaval ook last van gehad en daar was het ook omgegaan. Er is toen ook een glas bier over mijn vroegere showmaster gegaan. De showmaster deed het nog en de baskasten was een kwestie van schoonmaken. Maar ik heb geen oplossing ervoor. Gewoon een beetje op letten en aan de mensen achter de tap aangeven dat ze regelmatig even alle glazen ervanaf pakken. Als het erg word zelf even wat ervanaf pakken. En ik doe ook soms een blaadje aan de speakers hangen, Geen glazen hier plaatsen. Helpt soms wel en soms niet.

Comment

• DJ nn
                        • Jun 2006
                        • 489

schrijf je dat er echt op ? of in het mooier NL ?
                        geen glazen hier plaatsen klinkt nogal ... stom ...

Maar vind ik ook weer zo kinderachtig.
                        Ik zou idd een soort frame rond de kasten zetten... (denoods met een systeem zoals een klaptafel.

grtzz DJ nn
                        ... the sound of silence...

Comment

• Ralph Hees
                          • Nov 2005
                          • 183

Originally posted by DJ nn
                          schrijf je dat er echt op ? of in het mooier NL ?
                          geen glazen hier plaatsen klinkt nogal ... stom ...

Maar vind ik ook weer zo kinderachtig.
                          Ik zou idd een soort frame rond de kasten zetten... (denoods met een systeem zoals een klaptafel.

grtzz DJ nn
                          Toch wel iets mooier hoor, maar het gaat om het idee.
                          zon frame om de speakers vind ik weer zo lelijk, dus...

Comment

• Funmaker
                            • Jun 2006
                            • 922

fuiven enzo is dat afgezet met nadars maar anders kunt ge die mss ook op of onder het podium zetten/leggen...
                            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

afdekking subs stairway

Hoi Timo hier Ik ben de tech van stairway. De subs staan op dat frame om ze te kunnen verplaatsen (er zitten wielen onder).
                              Het frame zit vast aan een rail in de grond
                              De reden voor deze constructie is simpel op deze manier kunnen de speakers naar voren in het geval van een band en in het geval van een dj staan ze vast tegen de muur aan.
                              door een zeer slechte ervaring een aantal jaren geleden(een wiel plank met remmen is niet genoeg in het geval van een dronken lor wat het in zijn hoofd haalt om er tegen aan te douwen) heeft kabel van protone deze oplossing verzonnen
                              De subs met de t-bar en toppen kunnen naar voren en terug maar kunnen niet meer voor over het publiek in vallen

Comment

Working...