Xover fine-tuning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • postsuave
    • Sep 2006
    • 46

Xover fine-tuning

Is er een mogelijkheid om op een preciese manier te weten te komen of de frequentiespreiding op een FOH systeem goed is?

ik denk dan bijvoorbeeld aan een cdtje met enkele seconden ruis per frequentie, en dan met een Db meter kijken of er op elke frequentie evenveel uitkomt...

Ik heb nog niet veel ervaring, en ik weet soms niet of iets ideaal klinkt. Vroeger dacht ik dat als je de EQ op je mengtafel neutraal instelde, en een cdspeler liet spelen de klank dan automatisch goed zou zijn (door de mastering van de cd) > maar met ervaring met verschillende mengtafels blijkt dit niet het geval te zijn.

Ik zou graag een standaard manier van testen willen hebben, zodat ik ook als ik iets verander aan de speaker-setup of eindtrap-setup op een snelle manier alles goed kan instellen. Ik werk met een apart versterkt 3-weg systeem. Pink noise of zo maken op een cd weet ik hoe ik dat moet doen op verschillende freq. dat is geen probleem.

Kan er iemand mij wat tips geven of ben ik overgelaten aan mijn onervaren oren?
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Er zijn een aantal processors met een auto EQ functie, hierbij wordt pink-noise over de geluidset gestuurd en met een meet microfoon gemeten.
    Aan de hand hiervan kan de processor een EQ functie aansturen en zo het geluid corrigeren.
    Een DBX driverack heeft o.a. zo'n functie.

Je kunt er niet helemaal op blind gaan, maar het helpt enorm veel, zeker in ruimtes met veel reflexties.

Groeten

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Wellicht is het handig te bepalen of je enkel het systeem wilt "fine-tunen" of het systeem inclusief de ruimte waarin deze staat. Wellicht dan ook niet overbodig te vermelden dat de door een (luidspreker)fabrikant opgegeven processor instellingen meestal een goed uitgangspunt zijn.