Antennekabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sobath
    • Apr 2005
    • 9

Antennekabel

Hallo, ik zou graag willen weten of je de antenne's van een draadloze microfoonset ook op een andere plaats kunt zetten.
    Dan bedoel ik op bv een statief en dan dicht bij het toneel of waar je bent met je microfoons.
    Zoja kun je dat dan met gewoon antennekabel doen, zat zelf aan 70 ohm te denken of moet ik dan speciale kabel nemen.
    Alvast bedankt
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

je hebt 50 ohm coax kabel nodig.

Bij het gebruik van lange coax kabels (van af 10 meter) ga je echter grote verliezen leiden in de kabel.
    Het is dus verstandiger om je rack op het podium te zetten.

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

Als je vervolgens met de bekende Sennh 'vlaggetjes' werkt krjg je zeker een betere ontvangst. Je kunt ze meestal mooii hoog plaatsen met een vrije zichtlijn naar de zender. In de regel heb je dan aan 3-4 meter kabel meer dan genoeg en houd je de ontvangers dus onder handbereik. Je kunt meerdere ontvangers overigens ook op 1 stel antennes zetten he! Sennh levert daar de attributen voor (en shure etc waarschijnlijk ook, maar die ken ik verder niet)

Maar meestal is het al voldoende om je standaard sprietjes een paar meter boven je hoofd te monteren op een statiefje oid.
      ~Clearsound~

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

Originally posted by Gitarist 62
        Maar meestal is het al voldoende om je standaard sprietjes een paar meter boven je hoofd te monteren op een statiefje oid.
        hoeveel meter coax kun je gebruiken als je alleen de sprietjes gebruikt in plaats van vlaggen? zonder teveel verlies te hebben oja.. ik bedoel dan met rg58
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Gitarist 62
          • May 2006
          • 278

Originally posted by shure-fan
          hoeveel meter coax kun je gebruiken als je alleen de sprietjes gebruikt in plaats van vlaggen? zonder teveel verlies te hebben oja.. ik bedoel dan met rg58

Met RG58 moet je niet meer dan een meter of 4 gebruiken, daarboven gaat het verlies echt oplopen. Als je langer wil kan je rg213/u geruiken dan kan je gerust tot 10 meter gaan. Maar ik heb dat nog nooit nodig gehad... In de regel haalt een wireless mike de 20-30 meter naar de foh tafel met gemak, zeker als je antennes 'in het zicht 'staan. Daarvoor is een paar meter rg58 dan wel mooi. Ik gebruik zelf 2 stukjes van 3 meter. Blijft het hele verhaal ook nog een btje betaalbaar!
          ~Clearsound~

Comment

• Jan Scholten
            • Sep 2006
            • 6

Hieronder vind je een lijstje veel voorkomende kabels met hun verliezen:[LIST][*]RG 58 (algemene zwarte 50 Ohm kabel, gebruikt voor coax ethernet, 'bakkies' e.d.: 1 dB per meter. Geen TV-coax!![*]RG 213 (zwarte dikke kabel, veel vookomend bij zendamateurs): 0.6 dB per meter.[*]RG 174 (dunne (teflon) coaxkabel, wordt veel in 'pigtail' verloopkabeltjes toegepast): 2 dB of meer per meter.[*]Aircom : 0.21 dB/m.[*]Aircell : 0.38 dB/m.[*]LMR-400: 0.22 dB/m[*][FONT=Arial]IEEE 802.3 (dikke gele kabel die vroeger in professionele ethernet backbones werd gebruikt) 0.3 dB/m[/FONT][/LIST]Gebruik je dan nog bnc connectoren, dan tel er maar 0,5 dB bij aan verlies per stuk!.

Uitgaande van een Sennheiser passive antenne (de passieve vlag), met een gain van 10 dB, dan moet je daar dus niet meer dan 9 meter RG58 coax aanknopen, want dan is je totale verlies net zo groot als je winst.
            Dat wordt niet echt veel anders als je RG213 gebruikt. Aircom en Aircell raadt ik af, want die gunstige demping komt pas vanaf 1 Ghz beschikbaar.

Comment

• Gitarist 62
              • May 2006
              • 278

Originally posted by Jan Scholten
              Hieronder vind je een lijstje veel voorkomende kabels met hun verliezen:[LIST][*]RG 58 (algemene zwarte 50 Ohm kabel, gebruikt voor coax ethernet, 'bakkies' e.d.: 1 dB per meter. Geen TV-coax!![*]RG 213 (zwarte dikke kabel, veel vookomend bij zendamateurs): 0.6 dB per meter.[*]RG 174 (dunne (teflon) coaxkabel, wordt veel in 'pigtail' verloopkabeltjes toegepast): 2 dB of meer per meter.[*]Aircom : 0.21 dB/m.[*]Aircell : 0.38 dB/m.[*]LMR-400: 0.22 dB/m[*][FONT=Arial]IEEE 802.3 (dikke gele kabel die vroeger in professionele ethernet backbones werd gebruikt) 0.3 dB/m[/FONT][/LIST]Gebruik je dan nog bnc connectoren, dan tel er maar 0,5 dB bij aan verlies per stuk!.

Uitgaande van een Sennheiser passive antenne (de passieve vlag), met een gain van 10 dB, dan moet je daar dus niet meer dan 9 meter RG58 coax aanknopen, want dan is je totale verlies net zo groot als je winst.
              Dat wordt niet echt veel anders als je RG213 gebruikt. Aircom en Aircell raadt ik af, want die gunstige demping komt pas vanaf 1 Ghz beschikbaar.
              Dus is 9meter RG 58 in het algemeen te veel want dan ben je weer terug bij af...
              Bekijk ook niet alleen je kabelverlies maar ook de winst die je hebt door een betere plaatsing van je antennes. Als dat per saldo positief is heb je winst, anders niet. Is en blijft dus even uitproberen op locatie. Daarvoor gebruik je dus je rf metertje op je ontvanger en je oren
              ~Clearsound~

Comment

• crash
                • Sep 2004
                • 88

Dempingswaardes die hier gebruikt worden zijn volgens mij niet representatief voor het gebied waarover het hier gaat. De genoemde getallen zijn dempingswaardes bij 2,4Ghz. Als je ze voor het zendgebied rond de 500MHz gaat bekijken kom je vele malen beter uit. Voor een "matige" kwaliteit als RG58 zal de demping dan ca. 0.3dB/m zijn en voor bijvoorbeeld RG213U 0.1dB/m. Hoor wel of ik het mis heb?

Comment

Working...