Manieren om een digitale tafel beter te laten klinken...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Manieren om een digitale tafel beter te laten klinken...

Ik ben een beetje aan het zoeken naar manieren om een digitale mengtafel beter te laten klinken. Ik las ergens al een artikel over een andere DA convertor op de masters.

Hebben jullie ervaringen met bijvoorbeeld losse preamps/adat interfaces (bijvoorbeeld de octopre (lite) van focusrite).

Bij alle mogelijkheden vind ik het belangrijk dat de prijs van het apparaat in verhouding staat met de prijs die een digitaal tafeltje kost.

Ik zou graag jullie ervaringen hierover horen.
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

En over welke tafel gaat het dan eigenlijk? Dan weten we ook gelijk over welke prijscategorie het gaat.
    "En Go"

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Originally posted by neeltje
      En over welke tafel gaat het dan eigenlijk? Dan weten we ook gelijk over welke prijscategorie het gaat.
      waar ik veel mee werk is op het moment de DM1000 en de DM2000

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Ik ben een beetje aan het zoeken naar manieren om een digitale mengtafel beter te laten klinken. Ik las ergens al een artikel over een andere DA convertor op de masters.
        Het nut hiervan ontgaat me een beetje.
        Van je master ga je 9 van de 10 keer weer naar een processor die dan
        nog een keer van AD-DA doet...

Hebben jullie ervaringen met bijvoorbeeld losse preamps/adat interfaces (bijvoorbeeld de octopre (lite) van focusrite).
        Gebruik sinds kort de Presonus Digimax FS als vervanger van de ADA8000.
        Toch wel een hele vooruitgang, minder ruis en klinken erg open.
        Draait ook op 96khz,
        heeft inserts ,direct outs en analog outs

Prijs rond de 700 euro (Ik heb ze zelf geimporteerd omdat ze nog niet leverbaar waren in europa,nu dus wel)
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

ik mix momenteel veel op de M7CL en DM2000. Ik neem dan de AES EBU uitgang van de tafel en die gaat naar een Benchmark DAC1 (D/A converter van grote klasse), van daaruit ga ik naar het speakersysteem.
          dan begint de mix al meteen een stuk beter te klinken... zit ongeveer op 850 ex.btw, en ik kan elke digitale gebruiker zo'n apparaat aanbevelen.

zie ook:
          productinfo

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by bones2001
            Het nut hiervan ontgaat me een beetje.
            Van je master ga je 9 van de 10 keer weer naar een processor die dan
            nog een keer van AD-DA doet...

Gebruik sinds kort de Presonus Digimax FS als vervanger van de ADA8000.
            Toch wel een hele vooruitgang, minder ruis en klinken erg open.
            Draait ook op 96khz,
            heeft inserts ,direct outs en analog outs

Prijs rond de 700 euro (Ik heb ze zelf geimporteerd omdat ze nog niet leverbaar waren in europa,nu dus wel)
            heb je die preamps van presonus toevallig eens naast de octopre van focusrite gehoord?

Comment

• bones2001
              • Aug 2003
              • 741

heb je die preamps van presonus toevallig eens naast de octopre van focusrite gehoord?
              Nee, heb ik niet.
              Octopre was eigenlijk wat ik aan wou schaffen, maar toen "struikelde" ik
              over de Digimax...
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Originally posted by Mike Manders
                ik mix momenteel veel op de M7CL en DM2000. Ik neem dan de AES EBU uitgang van de tafel en die gaat naar een Benchmark DAC1 (D/A converter van grote klasse), van daaruit ga ik naar het speakersysteem.
                dan begint de mix al meteen een stuk beter te klinken... zit ongeveer op 850 ex.btw, en ik kan elke digitale gebruiker zo'n apparaat aanbevelen.

zie ook:
                productinfo
                Hoi Mike,

Klinkt interessant. Ik las in je 'gearlist' op je site dat je ook een XL42 en een Avalon preamp hebt. Gebruik je deze ook nog in combi met de DM2000/M7CL of maakt dat weinig verschil?

Comment

• Mike Manders
                  • Aug 2006
                  • 341

cobi, zeker maken andere preamps veel verschil. Ik gebruik de XL42 momenteel erg vaak, op de avalon ben ik "afgeknapt". Alleen vind ik van de XL42 de EQ (zoals je op mijn site kan lezen) niet altijd even lekker. De preamps van dat ding zijn te gek. voordeel van de XL42 is dat je de zang lekker op je mix kan leggen, en ik hou daarvan.
                  Maar goed, als je digitaal beter wil laten klinken zou ik eerst een goeie DA converter op het eind zetten voordat je al je inputs van andere preamps gaat voorzien. Bovendien vind ik de M7CL waar ik momenteel mee werk erg goed klinken, dus ik voorzie alleen de zang nog van andere preamps.
                  groet
                  Mike
                  Last edited by Mike Manders; 07-10-06, 00:39.

Comment

• Lennartsound
                    • Dec 2006
                    • 269

Je kan ook eens overwegen om een betere wordclock generator aan te sluiten als masterclock. De kwaliteit van de interne converters van digitale spullen wordt bepaald door de stabiliteit van de clock. Hang maar eens een leuke Apogee of Rosendahl aan een ouwe O2r...
                    Last edited by Lennartsound; 22-12-06, 00:01.

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Originally posted by Lennartsound
                      Je kan ook eens overwegen om een betere wordclock generator aan te sluiten als masterclock. De kwaliteit van de interne converters van digitale spullen wordt bepaald door de stabiliteit van de clock. Hang maar eens een leuke Apogee of Rosendahl aan een ouwe O2r...
                      De wordclock van je tafeltje kan je toch ook laten bepalen door een eventuele DA convertor van bijvoorbeeld benchmark of is die beter wordclock generator weer een los apparaat?

Comment

• Lennartsound
                        • Dec 2006
                        • 269

Zo kan je het ook doen ja. B.v. de Rosetta van Apogee is een mooie 2 kanaals convertor met natuurlijk de beroemde Apogee clock erin. Als je met een externe converter werkt moet je zowiezo de slave (in dit geval dus de mixer) naar de bron/master (de convertor) laten luisteren. Anders gaan die 2 allebei een eigen tempo lopen en dan heb je pas echt een troep.
                        Dedicated clocks hebben voornamelijk het voordeel dat ze clock distribueren (oftewel meerdere outputs, versterkt uiteraard) en kunnen omzetten (naar video sync, AES, Spdif) en een blackburst hebben (voor als je met video werkt. Ook hier geld: alle waar naar z'n geld. Met een goeie Clock kan je elk digitaal apparaat in je rack van de juiste clock voorzien vanaf 1 bron. Nu hoeven alle apparaten hun clock niet meer uit het AES signaal te halen. Je kan je voorstellen dat het AES signaal na een lus van een stuk of 4 apparaten al aardig vertraagt is. Oftewel niet sync Als je dan weer terug zou gaan de mixer in probleem Dus liever een stabiele clock voeren vanaf een centrale dedicated clockgenerator naar al je digitale randapparatuur (en je mixer) Dan staat alles lekker in het zelfde tempo te ratelen.
                        Last edited by Lennartsound; 23-12-06, 12:08.

Comment

Working...