Fantoomvoeding en ontploffingen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • postsuave
    • Sep 2006
    • 46

Fantoomvoeding en ontploffingen

weet er iemand waarom je op een mengtafel fantoomvoeding kan in en uitschakelen?
    Kan het kwaad een gewone niet condensator-micro op de XLR's aan te sluiten als de fantoomvoeding opstaat?
    en indien dit geen kwaad kan, waarom staat dan die fantoom niet altijd aan?
  • Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

Nee, het kan geen kwaad, als je een niet-condensator mic aansluit terwijl fantoomvoeding aanstaat.

Wanneer het wel kwaad kan, is wanneer je 2 PA tafels aan elkaar aansluit.
    Dus gebalanceerde uitgang inprikken op een ander pa tafel met daarop fantoomvoeding. Vinden ze niet zo leuk

Comment

• thyzerrr
      • Nov 2004
      • 92

Weet iemand eigenlijk in hoeverre de DI-uitgang van de gemiddelde basversterker beveiligd is tegen fantoom? ik zet het uit voorzorg altijd maar uit, maar weet niet of het ook echt nodig is.

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

Originally posted by thyzerrr
        Weet iemand eigenlijk in hoeverre de DI-uitgang van de gemiddelde basversterker beveiligd is tegen fantoom? ik zet het uit voorzorg altijd maar uit, maar weet niet of het ook echt nodig is.
        zo lang het een echte DI is hoef je je nergens zorgen over te maken. Een DI is er -ook- voor gemaakt om fantoom te scheiden van je instrument. Je hebt echter ook gebalanceerde uitgangen (zoals hierboven bv een mengtafel) die er niet zo blij mee zijn. De meeste betere apparaten die een xlr uitgang hebben doen niet moeilijk over fantoom. Weet dus wat je aansluit en hoe het er van binnen uitziet...

Actieve DI's hebben zelfs fantoom nodig (OF een batterij, ok..)

Algemeen dus: weet je het niet zeker: zet maar uit dan. Gebruik fantoom ook alleen wanneer je het nodig hebt. Dus een tafel met fantoom per kanaal geschakeld is wat dat betreft ideaal.
        ~Clearsound~

Comment

• postsuave
          • Sep 2006
          • 46

is er nog iets anders dan een mengtafel waar ik mee moet oppassen voor gebalanceerd signaal? (bvb geluidskaart van pc of di box?) > en als ik niet de xls ingang gebruik, maar de Jack, kan het dan kwaad?

Comment

• postsuave
            • Sep 2006
            • 46

probleem is dat ik een tafel heb met 1 knop voor alle fantoom in/uit te schakelen > en ik wil gecombineerd met condensator en gewone mics werken (shure beta56 + sm57 + akgd112) maar ook C1000's voor overhead...

Comment

• FBE
              • May 2006
              • 21

als je fantoom op de tafel uit wilt houden kun je ze eventueel ook los voeden via een apparte module. op deze manier hoef je in ieder geval de andere kanalen niet met fantoom te belasten. Wat je ook kunt doen in een vast opstelling is de fantoom bij een aantal kanalen loskoppelen ik weet niet of dat in jouw geval erg gecompliceerd is, maar anders zou dat ook nog een optie kunnen zijn.

gr Pc

Comment

• Steve89
                • Dec 2005
                • 120

Originally posted by postsuave
                en als ik niet de xls ingang gebruik, maar de Jack, kan het dan kwaad?
                Nee, dat kan geen kwaad. De fantoom wordt alleen op de XLR inputs gezet en niet op de Jack ingangen.

Originally posted by postsuave
                probleem is dat ik een tafel heb met 1 knop voor alle fantoom in/uit te schakelen > en ik wil gecombineerd met condensator en gewone mics werken (shure beta56 + sm57 + akgd112) maar ook C1000's voor overhead...
                Het is geen probleem om gemengd te gaan werken. De mics die het niet nodig hebben zullen het ook niet gaan gebruiken en wordt gewoon afgescheiden. Alleen die het nodig hebben zullen de voeding doorlaten.

Mocht dat schadelijk zijn zouden ook niet tafels maken waar je de fantoom in 1 keer kunt aanzetten

Comment

• Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

gebruik de zoekfunctie ook ff, is al veel over gepost!

~Clearsound~

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

Waar het vooral misgaat: er zijn technici die zomaar verloopjes bakken van jack 2p naar XLR. Bij XLR kan een apparaat gewoon de pool met de +48V ongebruikt laten, maar bij jack wordt deze erbij gesoldeerd. Hier gaan de apparatuur die niet van fantoom houden dus aan kapot.

Andere mengtafels aan je tafel met fantoom hangen is inderdaad geen goed idee, maar dat merk je zelf wel als je ineens geen signaal meer binnenkrijgt, omdat ie is 'dichtgeklapt'.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

oude trace elliot basversterkers die hielden niet van fantoom. Die DI´s fikten in ieder geval uit.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Vervallen

draadloze microfonen vinden de fantoom voeding ook niet zo leuk.

Teminste mijn sennheisers geven een brom. (geen aardlus, hogere brom)

Comment

• peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

Originally posted by jurjen_barel
                          Waar het vooral misgaat: er zijn technici die zomaar verloopjes bakken van jack 2p naar XLR. Bij XLR kan een apparaat gewoon de pool met de +48V ongebruikt laten, maar bij jack wordt deze erbij gesoldeerd. Hier gaan de apparatuur die niet van fantoom houden dus aan kapot.
                          Een apparaat met een XLR-uitgang kan niet "de pool met +48V ongebruikt laten", want de fantoomspanning zit op pinnen 2 EN 3. Je hebt dus op beide lijnen +48V met daarop op p2 het positieve audiosignaal en op p3 het negatieve. Die DC-spanning wordt aan de uitgang van het apparaat (net als aan de ingang van je mixer!) "geblokkeerd" met 2 condensatoren (elco of tantaal) in serie met pinnen 2 en 3. hoe dan ook: verloopjes van XLR naar 2p-jack blazen elke apparatuur vakkundig op. Ik heb vrij recent een keiharde discussie gehad met een toetsenist die persé zijn eigen verloopjes (xlr naar 2p-jack) wilde gebruiken want "in de repetitieruimte werkte dat perfect" (Fantoom? Wat is dat?) Hij krabbelde terug toen ik met zijn verloopje 1 cm van zijn splinternieuwe 88-toetsen MotifES afzat en ik zei: "Steek jij hem er wel zelf even in? En hou je er rekening mee dat de schade die je zelf gaat maken niet onder de garantie valt? En dat je optreden niet doorgaat?" Toch maar 2 DI'tjes neergelegd

Originally posted by Showband
                          oude trace elliot basversterkers die hielden niet van fantoom. Die DI´s fikten in ieder geval uit.
                          Met oude spullen kun je ook nog wel eens het probleem hebben dat die condensatoren elektrisch gaan lekken en dat je fantoomspanning lekker je uitgangstrap in rook doet opgaan (meestal een opamp of transistor). Sommige oude spullen hebben die beveiliging geeneens . Bij twijfel: DI'tje

Originally posted by J.S. Coolen
                          draadloze microfonen vinden de fantoom voeding ook niet zo leuk. Teminste mijn sennheisers geven een brom. (geen aardlus, hogere brom)
                          Met die draadloze Sennheisers heb ik nooit problemen gehad bij aanbieden van fantoom (wel eerst nagevraagd bij de fabrikant). Het verloopje moet dan wel een gebalanceerde jack gebruiken (XLRp1 naar sleeve, XLRp2 naar tip en XLRp3 naar ring).
                          --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Kortom, fantoom moet je aan of uit kunnen zetten naar gelang de functie. Dat is de reden dat die knop er op zit en dat doen ze echt niet voor de lol om alleen maar meer knoppen te hebben. Weet wat je aansluit en of het tegen of kapot gaat van fantoom.

Over het "ontploffen", zet altijd je kana(a)l(en) dicht voordat je fantoom in- of uitschakeld. Neem aan dat je de inschakelpiek van fantoom namelijk bedoelt.

Comment

• peternotermans
                              • Oct 2003
                              • 156

Originally posted by vasco
                              Kortom, fantoom moet je aan of uit kunnen zetten naar gelang de functie. Dat is de reden dat die knop er op zit en dat doen ze echt niet voor de lol om alleen maar meer knoppen te hebben. Weet wat je aansluit en of het tegen of kapot gaat van fantoom.
                              Helemaal mee eens. Helaas is dat niet altijd mogelijk (kleinere mengpanelen)... Of alles aan/uit, of per groep aan/uit... Dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en je hersens blijven gebruiken of anders .
                              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

Working...