aankoopadvies nodig voor eindtrap

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • postsuave
    • Sep 2006
    • 46

aankoopadvies nodig voor eindtrap

Hallo allemaal!

ik ben op zoek naar een fatsoenlijke versterker voor mijn subs.
    ik twijfel tussen ofwel nieuw:

Behringer europower 2500 > supergoedkoop, maar goed???
    QSC RMX 2450
    Crown XS500
    Crown XLS 602D
    Dynacord S900 (s1200 iets te duur)
    Samson SX2400

ofwel ergens iets 2de hands...maak kan ik dat vertrouwen?

Ik heb hetvolgende materiaal:

2X HK 18" subs 450W / 8Ohm (aparte kasten)
    2X Eminence Delta 15" 350W / 8Ohm (aparte kasten)
    2X HK 112 12" + hoorn 150W / 4Ohm

voor de tops heb ik een GEWELDIGE Laney Theatre Mosfet 2X350Watt. > dit klinkt echt perfect samen!

verder heb ik een 3-weg crossover van behringer SuperX pro
    en nog een laney versterker van 2X150W (geen mosfet) > maar die kan ik evT. voor monitors gebruiken.

Wie kan mij wat raad geven ivm merken en kwaliteit?
    Natuurlijk spreekt de Behringer mij aan door z'n prijs, maar is dat wel een degelijk ding en klinkt dat even goed als een dure eindtrap?

Alvast bedankt voor antwoorden!
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

De beste tip die ik je kan geven: neem een andere cross-over dan die Super-X, want zo super is deze niet voor het laag.
    Deze cross-over maakt je laag wollig en niet strak meer!

Qua versterkers zou ik gaan voor één van de bekendere/betere merken zoals QSC, Dynacord of crown.
    Simpel om de reden dat de inruilwaarde veel hoger ligt dan bij de minder ( bekende ) merken.

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Heb nu ook wel geleerd, het gaat niet alleen om de restwaarde van zo'n apparaat, maar ook om de bedrijfszekerheid!

Hebben een keer een Dap Palladium op een klus weggefikt, dus die komen er hier niet meer in. Hebben nu Crest (zie topic 'zware versterker') en het geluid is dan ook gewoon totaal anders.

Dus de enige raad die ik je kan geven, koop een kwaliteits amp, want je versterker zal het werk moeten leveren, en daar kun je beter niet op bezuinigen!

Desnoods koop je er een 2e hands.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• postsuave
        • Sep 2006
        • 46

als je een tweedehands versterker koopt, kan je die dan op een grondige manier testen (door bvb met multimeter uitgangen van voeding/transfo te meten) of moet je maar hopen dat hij blijft werken, en kan je alleen testen of hij gaat of niet wanneer je hem koopt? Ik heb wat bang om 600-700€ uit te geven voor een tweedehands, die dan 2 maand later het begeeft... Is het niet zo dat verhuurbedrijven hun afgeschreven versterkers verkopen omdat ze toch nieuwe als onkosten kunnen inbrengen, en je dan met een 'versleten' versterker opgezadeld zit, of verslijten die dingen niet (bij vakkundig gebruik)?
        ik weet toevallig een verhuurbedrijf die momenteel 2 Dynacord S1200's aanbiedt 2deh. voor 500stuk of 900 voor de twee... (=2X600@4Ohm)

Dan nog iets > een goed merk als bvb Dyncacord die 2X 450W geeft, geeft die evenveel dan een goedkoop merk die 2 X 450W geeft, of geeft die meer dan dat? Of kan je bijvoorbeeld bij een beter merk de volumeknop volledig opendraaien, zonder clipping, terwijl bij een goedkope niet?

Wat de SuperX betreft, ik heb die voor een super prijsje op de kop kunnen tikken 2de hands, als ik hoor dat hij niet goed klinkt vlam ik hem regelrecht terug op 2dehands website.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Originally posted by postsuave
          als je een tweedehands versterker koopt, kan je die dan op een grondige manier testen (door bvb met multimeter uitgangen van voeding/transfo te meten) of moet je maar hopen dat hij blijft werken, en kan je alleen testen of hij gaat of niet wanneer je hem koopt? Ik heb wat bang om 600-700€ uit te geven voor een tweedehands, die dan 2 maand later het begeeft... Is het niet zo dat verhuurbedrijven hun afgeschreven versterkers verkopen omdat ze toch nieuwe als onkosten kunnen inbrengen, en je dan met een 'versleten' versterker opgezadeld zit, of verslijten die dingen niet (bij vakkundig gebruik)?
          ik weet toevallig een verhuurbedrijf die momenteel 2 Dynacord S1200's aanbiedt 2deh. voor 500stuk of 900 voor de twee... (=2X600@4Ohm)

Dan nog iets > een goed merk als bvb Dyncacord die 2X 450W geeft, geeft die evenveel dan een goedkoop merk die 2 X 450W geeft, of geeft die meer dan dat? Of kan je bijvoorbeeld bij een beter merk de volumeknop volledig opendraaien, zonder clipping, terwijl bij een goedkope niet?

Wat de SuperX betreft, ik heb die voor een super prijsje op de kop kunnen tikken 2de hands, als ik hoor dat hij niet goed klinkt vlam ik hem regelrecht terug op 2dehands website.
          De kans dat een versterker, van een goed merk, die al enkele jaren goed gefunctioneerd heeft, tweedehands, stuk gaat, is niet zo groot.
          De kans is veel groter, dat een nieuwe, die direct van de fabriek al een fabricagefout heeft... Maar dan heb je natuurlijk garantie.

Meestal kun je aan de buitenkant van de apparatuur wel zien, hoe de verhuurder ermee is omgesprongen.

Je kunt natuurlijk altijd pech hebben, maar de meeste verhuurbedrijven geven op occasions ook wel een maand of 6 garantie...

Versterkers zet je altijd volledig open, met je mengtafel regel je het volume.

Groeten Hugo

Comment

• Vervallen

daarnaast zijn de bekende versterkers vaak makkelijker te reaperen dan de onbekende merken.

makkelijk = meer bedrijven die hem willen/kunnen repareren.

Comment

• postsuave
              • Sep 2006
              • 46

Allemaal al heel erg bedankt voor de reacties! ik weet toch alweer wat meer ondertussen!

Maar bij het vergelijken van versterkers zit ik toch nog met iets wat ik niet begrijp...
              Als je bvb 2 boxen hebt van 300W@8ohm, en ook 2 boxen van 300W@4Ohm, dan veronderstel ik dat op dezelfde versterker de boxen van 4Ohm harder gaan dan die van 8Ohm. Waarom is dit?
              Als je bij de aankoop van je boxen kan kiezen, kies je dan best voor 8Ohm(om meerder boxen samen op een versterker te hangen, met als gevolg dan lagere Ohms) Of kies je beter voor 4Ohm, omdat ze dan harder gaan?

Is er een verschil in klank tussen 8 en 4 Ohm boxen?
              Ziet een versterker meer af bij 4Ohm dan bij 8Ohm?

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

In klank zul je geen verschil merken in de impedantie van de luidspreker.

Een versterker moet voor een impedantie van 4Ohm harder werken dan voor 8Ohm.

Als je vantevoren kunt kiezen uit luidsprekers, en je bent van plan slechts 2 kasten te gebruiken, kies je beter voor 4Ohm, je kunt dan met een lichtere versterker werken (een versterker levert immers meer vermogen bij 4 dan bij 8 Ohm).
                Maar wil je 2 luidsprekers van 4Ohm per kant gebruiken, verandert de impedantie in 2Ohm, dat hoeft geen probleem te zijn, maar niet iedere versterker kan dit leveren, omdat dit erg veel van een versterker vraagt.
                DE MEESTE BUDGET VERSTERKERS KUNNEN DIT NIET!

Dus ook hier hangt het totaal van de toepassing af waarvoor je de versterker wilt gebruiken..

Groeten Hugo

Comment

• postsuave
                  • Sep 2006
                  • 46

ik heb me laten vertellen dat omdat een mens toch geen richting van geluid kan horen onder een bepaalde frequentie, je de subs best kan bridgen in mono, en indien mogelijk langs elkaar zetten (dus niet een deel links en een deel rechts)
                  Zou ik dan best mijn 2 subs (8Ohm, 450W) samen aansluiten (dus 4Ohm) op een versterker in bridged-modus op 4Ohm? en welke Wattage van versterker raad je dan aan? is 900 dan genoeg?

Comment

• xxxfpnxxx
                    • Jun 2006
                    • 92

als je dat doet moet je wel amp hebben die stabiel op 2 ohm kan draaien. En meestal gebruik je 1.5 keer speaker rms vermogen als vermogen op je amp.

Comment

• postsuave
                      • Sep 2006
                      • 46

Weet er iemand of een HK VC-2400 een goede versterker is?
                      op de site van hughes & kettner kan ik de manual niet terugvinden, is alleen maar te vinden voor een VX-2400.

Geeft 2X1200@4Ohm.
                      Hoeveel is zo'n versterker ongeveer waard 2de hands?

Comment

• Needmoresound
                        • Apr 2005
                        • 170

Die Behringer europower 2500 zou ik niet kopen. Ik heb hem gehad en hij gaat snel clippen. Die cliplimiter werkt niet, want ik heb er een top mee opgeblazen.

Nu heb ik een ps1000, bevalt me goed, wordt niet snel warm (alleen van het schouwen krijg je het wel warm), en de clip ledjes krijg je niet zomaar aan . Die crossover van mij clipt eerder dan de versterker. Dat is ook zo'n super-x pro, ben er ook niet helemaal tevreden over, zonder dat ding ertussen vind ik het geluid beter klinken.
                        Ik hoop een proccesortje te vinden voor niet te veel geld

Comment

• bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

Weet er iemand of een HK VC-2400 een goede versterker is?
                          De VC 2400 werd volgens mij bij Yorkville gemaakt,
                          daar heet ie de AP 4040.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• luc2366
                            • Jul 2002
                            • 1161

Originally posted by bones2001
                            De VC 2400 werd volgens mij bij Yorkville gemaakt,
                            daar heet ie de AP 4040.
                            klopt! Ze zijn qua onderdelen identiek maar er is een verschil in prijs, kleur en opbouw (omgekeerd tov HK).

Ivm VC/VX-2400:
                            ik heb beide toestellen in verhuur. De VX-2400 is het nieuwe model van de VC-2400. Er zijn enkele verschillen:
                            * de VC heeft een ventilator aan de zijkant, de VX aan de achterkant
                            * de VC heeft geen speakons, de VX wel

2ehands is een VC-2400 nog zo'n 600 à 700€ waard.

Nog vragen? mail me maar.

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

Behringer?????

Comment

Working...