Creatief met fx..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

Creatief met fx..

Ben altijd op zoek naar nog wat creatieve toepassingen voor effecten. Standaard gebruik van galm en delay is wel duidelijk. Maar ik hoor nu en dan toch galmpjes die absoluut niet bij een nummer horen, een te lange decay op een up tempo nummer, een galm die de hele avond in dezelfde stand blijft staan. etc

Wat zijn jouw ervaringen
    bij voorbeeld:
    -hoe kies jij je galm, delay
    -hoe maak je een ABBA-sound
    -wat voor effect zet je over een RnR female backing-vocal
    -rap...
    -enz
    ~Clearsound~
  • showband
    • May 2001
    • 4524

voor instrumenten is het voor een authentieke sound vaak zaak geen galm te gebruiken en hooguit een paar klappen delay (zoals bij bandecho's gebruikelijk was). Met hoogaf op de feedbackloop van de echo.

In oude platen van voor de eerste helft jaren tachtig was een galm nog zo iets exotisch dat het per instrument zelden werd toegepast. Anders dan de veergalm in een gitaarversterker of de grote plaatgalm over een insert van de main mengtafel.

Geen galm gebruiken is daarom vaak authentieker dan wel.

Een hele grote factor in authentiek geluid is wel de wijze van opnemen. De ruimte+microfoonkeuze+plaatsing microfoons. De manier dat je dat doet is van grote invloed op de sound. Een closed miked 4x12marshall met SM57 klinkt heel anders dan hetzelfde ding in een grote ruimte met ambience microfoons erbij. Het geeft de luisteraar direct tien jaar andere geluidsbeleving. Afgeplakte toms met closemike is jaren zeventig, doorklinkende dubbelvel toms eind jaren tachtig, gated enkelvel toms begin jaren tachtig, Overhead boven jazzset mikes jaren zestig enz enz

RnR backing vocals voor mij droog en op de subgroep een compressor+gate. En wat roomgalm bij de eindmix of een grotere galm met veel laagaf. Maar in de totaalmix zou ik backingvocals bij de galm alleen in het geluidsbeeld "meeplaatsen" en verder zo min mogelijk galm. Echo alleen als effect. (denk aan love of the common people bij paul young) Bij RnR zijn koortjes vaak ritmisch en je smeert je hele geluidsbeeld zo vol. Als je oohs en aahs van RnB gaat doen dan is echo en galm een ***sgeschenk
    lekker belangrijk!

Comment

Working...