Blazers met een In Ear Monitor Hel of Hemel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcel83
    • Jan 2006
    • 8

Blazers met een In Ear Monitor Hel of Hemel

Ik heb een probleem....
    Ik heb een stel blazers 2x trompet 2x sax en 2x dwarsfluit en in de toekomst misschien wel meer, zij zijn niet enthousiast over het gebruik van in ear monitor omdat ze denken dat in ear niet lekker speelt. Aan de ene kant kan ik het begrijpen (acoustische gedeelte valt weg om terug te horen) En bot geleiding?? hoe zit het daar mee????

Mijn Vraag: Zijn er muzikanten die ervaring hebben met inear????????????????????????????????????????????
    Positief of negatief.

Groetjes Mars
    Last edited by marcel83; 11-09-06, 17:55.
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Blazers in mijn band gehad die het hebben uitgeprobeert.

Het zit ém volgens hun in het feit dat je als sax met je onderkaak een stuk moet "roeren" om met je tanden op het rietje te werken. Daardoor beweegt het hele gezicht mee en "wrik" je de dopjes mee in je gehoorgang.Schijnt erg oncomfortabel te zijn en ook steeds je totaalgeluid te wijzigen omdat het dan weer naar binnengeduwd is, en dan weer langzaam half naar buiten loopt. Dit is de uitleg die ik kreeg dus don´t shoot the messenger.

Sommige vocalisten zeggen hier ook last van te hebben.

In de music maker heeft ooit nog een artikel gestaan over borsato voor het eerst in de kuip qua techniek. Ook daar waren de gitarist en de sax de twee enigen die echt problemen met de in ear hadden.
    lekker belangrijk!

Comment

• mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

Ik speel zelf sax en heb het een keer uitgeprobeerd. Ik vond het absoluut niet prettig werken. Precies wat hierboven wordt aangegeven; je beweegt heel veel met je mond rond het mondstuk, daardoor wringen die dingen zichzelf langzaam uit je oor.
      Bovendien speelt het heel anders. het is vrij lastig om er aan te wennen.
      Je hoort je eigen geluid altijd van voren en nu zit het opeens direct in je oor. Ik vond het daardoor lastig om het geluid stemmend te krijgen.

Ik denk wel dat wanneer je vaker met in-ear speelt je hier gewoon mee om leert gaan.
      Dan blijft alleen het probleem dat die dingen niet blijven zitten

Comment

• davehouben
        • Dec 2003
        • 92

Ja dit schijnt inderdaad nogal een moeilijk iets te zijn wat blazers betreft. Heb er zelf geen ervaring mee want heb nog nooit oortjes hoeven te mixen bij blazers maar dat feit zegt misschien al genoeg. Het schijnt dat door hun blaastechniek de gehoorgang ook als het ware een stukie dicht wordt geknepen waardoor in-ear monitor niet echt ideaal werkt.
        Maar goed, er zal hier vast iemand zijn die er wat meer ervaring mee heeft en dit even kan uitleggen. Bij zangers lijkt me dit echter geen probleem te zijn hoor, ik heb het tenminste nog nooit meegemaakt. Nahja misschien wanneer je goedkope oortjes gebruikt! De wat duurdere (en zeker gegoten) zullen zeker wel blijven zitten hoor.

Comment

• Steve89
          • Dec 2005
          • 120

Ik ben zelf toetsenist en werk sinds kort ook In Ear.
          Ik vind het als toetsenist heerlijk maar kan goed begrijpen dat de blazers het moeilijk vinden. Het is vooral ook wel een kwestie van wennen.
          Je hoort alles direct op je oor en het is afgesloten dus daarom moet je echt een goede mix hebben!

Comment

• Nisha
            • Jul 2006
            • 26

Ik ken bands waarbij blazers in ear spelen,
            in het begin vond 1 van de 3 blazers het echt niet,
            de andere 2 waren er zeer tevreden over,
            de blazer die het eerst niets vond is overstag gegaan
            en heeft ermee ingestemd in ear te blijven spelen hij is er aan gaan wennen.

ik denk dat dit iets is wat per blazer verschilt maar het is zeker wel mogelijk.

voorheen toen ze nog met monitoren speelde miste ze vaak een randje hoog
            waardoor hun groep zowat het hele podium overheerste ik zette daarom vaak hun monitoren op een verhoging
            waardoor hun dat randje hoog hoorde en het wat zachter kon op het podium,
            voor mij als hun geluidstechnicus is het wel fijner dat ze in ear zijn gegaan, ik kan nu op front als het moet zachter
            zonder dat de monitoren echt te horen zijn in de zaal.

de blazers hebben nu wel in ear gekocht die op maat gemaakt zijn, dit is natuurlijk ook een heel verschil,
            ze hebben ook allemaal een beltpack omdat wanneer ze niet blazen ze dansen (het is een salsa/merengue/bachata band)
            Last edited by Nisha; 11-09-06, 21:43.

Comment

• marcel83
              • Jan 2006
              • 8

Originally posted by Nisha
              ,
              de blazer die het eerst niets vond is overstag gegaan
              en heeft ermee ingestemd in ear te blijven spelen hij is er aan gaan wennen.
              Weet je toevallig ook wat het gene was waarom hij overstag is gegaan?? was dat een afstelling van de mix of iets dergelijks???

Gr Marcel

Comment

• .Jo
                • Mar 2006
                • 14

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben wel een blazer (saxofoon)

Ik weet wel (dit dan weer wel uit ervaring) dat je gehoorgang inderdaad deels wordt afgesloten als je zelf speelt dmv een soort 'tegendruk'.
                Er is dan ook maar een manier om niet doof te worden (of pijnlijke oren te krijgen) als er een trombone in je nek zit te 'scheuren' nl. zelf spelen, ik garandeer je, dit helpt. deze tegendruk zal er (dacht ik) veel minder zijn bij bv fluit of hobo dan bij trombone of trompet.
                Gewenning zal ook wel een rol spelen, zodat alles luider zetten een oplossing is. maar hoe gezond is dat bij de liedjes dat je niet meespeelt?

Jo

Comment

• Nisha
                  • Jul 2006
                  • 26

Originally posted by marcel83
                  Weet je toevallig ook wat het gene was waarom hij overstag is gegaan?? was dat een afstelling van de mix of iets dergelijks???

Gr Marcel
                  hij is er aan gaan wennen, hij vond zijn oortjes niets, toen heb ik oortjes geregeld die zich aan zijn oor aanpassen dat ging beter en toen heeft hij de in ears op maat laten maken en dat zat veel fijner,
                  ook is het wennen geweest aan het geluid natuurlijk

Comment

Working...