DBX of Crest eq?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GoTMoRe
    • Aug 2005
    • 350

DBX of Crest eq?

Gezien ik met mijn semi-parametisch eq op mn PA12 maar 4 banden tegelijk kan verzwakken/versterker ben ik opzoek gegaan naar een andere (losse) eq.

Ik kwam uit op een DBX 231 ( 2x 31bands ) of een Crest CPQ2215. Nou is de Crest een 2x 15bands eq maar wel met grote schuiven, en de DBX heeft korte schuiven maar wel 2x 31banden. Nou zou je dus met de Crest gemakkelijker preciser de eq kunnen instellen door de grote schuiven, maar de DBX heeft wel het dubbele aan banden maar weer geen grote schuiven..

Nou ben ik benieuwd wat jullie keuze zou zijn, en het liefst ook waarom. En of er mensen rondlopen met ervaringen met 1 van deze 2 eq's ( of enig ander vergelijkbare )

Persoonlijk neig ik het meest naar de Crest toe, vooral om de grotere schuiven, maar ik weet niet of ik daarmee ook tekort ga schieten in het aantal banden ( verwacht van niet.. ) Maar ben in zekere mate wel bang dat beide eq's kwalitief niet echt hoogstaant zijn..
    lala..
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Waarom neem je niet de DBX1231. Heeft 31 banden en grote schuiven...
    Werkt prima hoor!

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

sja, waarvoor wil je 'm precies inzetten... Dat bepaalt uiteindelijk of je 2x31, 2x15, lange of korte schuiven of liever toch parametrisch gebruikt. Dus wat meer info dan krijg je vast ook betere/gerichtere antwoorden
      ~Clearsound~

Comment

• GoTMoRe
        • Aug 2005
        • 350

Hij komt op de master te hangen, dus voor de versterkers. Voor echt allround werk, ene keer wordt er met die PA een band gedaan, andere keer de Drive in of slechts een paar micjes..Denk niet dat ik echt veel gerichtere info kan geven..

Voor de inserts wil ik later nog eens een eq of 2 aanschaffen..

Alleen gaat de 1231 wel buiten mn budget vallen, zon 300a 400 euro..
        lala..

Comment

• Gitarist 62
          • May 2006
          • 278

op de main zou ik toch wel voor de 31 bands gaan en evt inleveren op de lengte van je schuifjes. Als ie staat ingesteld doe je er in de regel niet meer zo veel mee. Ik zou nog ff nadenken of je een parametrische eq daarvoor inlevert. Zelf werk ik daar veel liever mee om een feedback freq snel te zoeken en in een lekker smal bandje de kop in te drukken
          ~Clearsound~

Comment

• GoTMoRe
            • Aug 2005
            • 350

Tof, de bekende winkel 'rondzingen' heeft m liggen voor 419..

Dan wordt het dus wel interesant
            lala..

Comment

• Berend
              • Feb 2006
              • 85

De EQ's met langere faders zijn fijn voor het heel preciese werk, bijvoorbeeld in studio's. Live lijkt het me wat overdreven, kom je met korte faders ook een heel eind. Ikzelf heb voor een dbx231 voor 'studio'- en live-gebruik gekozen (2cm faders). 15-bands vind ik geen optie, omdat je dan teveel frequenties tegelijk be-invloedt. Ongemerkt een rondzing-gevoelige frequentie wegregelen zit er dan niet in.
              Voor de echte control-freaks heeft dbx natuurlijk ook een 2231, stereo 31 bands met 4,5 cm faders, wel bijna drie keer zo duur...
              Enne, ik wil niet vloeken, maar Behringer heeft een 2x 31 bands 4,5 cm eq, voor minder dan de dbx231. Maar goed, dat is Behringer.....

Gr Berend
              dusssss.........

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Je geeft aan dat er ook livewerk mee moet kunnen, als de DBX 1231 buiten je budget valt dan zou ik gaan voor de 231. Ik heb voor livewerk liever 31 banden dan 15.

Berend: Enne, ik wil niet vloeken, maar Behringer heeft een 2x 31 bands 4,5 cm eq
                Doe dat dan ook niet
                Nee zonder gekheid, ik zou van die EQ's, neem aan dat Berend de [FONT=verdana,arial]FBQ 6200 bedoelt,[/FONT] van Behringer afblijven (eigen ervaring). Je moet nogal schuiven voordat het wat gaat doen als de fader al wat doet en ze lopen nog stroef/instabiel ook. Voor in de kerstboom doet deze het trouwens wel leuk met al die ledjes.
                Last edited by vasco; 13-09-06, 12:27.

Comment

• Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

Ik zou inderdaad voor live zeker voor de 31bandsversie gaan. Lengte faders voor live niet zo kritisch.
                  Originally posted by Berend
                  Enne, ik wil niet vloeken, maar Behringer heeft een 2x 31 bands 4,5 cm eq, voor minder dan de dbx231. Maar goed, dat is Behringer.....

Gr Berend
                  Heb zelf ook nog een eq van Behringer er bij. Die preseert helaas toch onder de maat. Om een stevige fb er uit te trekken moet je vaak ook naastliggende freq mee naar beneden halen. En dan nog is dat vaak niet genoeg. Ter vergelijking: Mijn toch al oude Peavey eq doet dat echt stukken beter. Overigens vind ik zelf een parametrische eq hiervoor veel fijner werken en is zeker minder hoorbaar (-24 db in een lekker smal bandje en weg is je FB; dat lukt je met een grafische eq niet!)
                  ~Clearsound~

Comment

Working...