Test je kennis !

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha heren,

De buitenste delay-en "with respect to" de binnenste ... da's toch inderdaad wattie zegt en lijkt me idd dan ook de meest voor de hand liggende methode ... antwoord C dus, had ik ook bedacht.

De f-shading methode mbv filteren van de buitenste subs ken ik helaas niet, weet dan ook niet of dit werkt ... mischien dat de filters een andere faserespons creeren en zo de buitenste subs "uit het lood" plaatsen ?

Een sub-arc krijg je door de buitenste te delay-en, dus naar achter te plaatsen om zo de spreiding te vergroten en beaming te voorkomen.
    Het delay-en van de binnenste subs tov de buitenste lijkt me niet de methode en geeft volgens mij toch echt een sterker beaming effect ... check 't maar eens met MAPP ;-)

Overigens; vraag 24 ... voortplantingssnelheid van een geluidsgolf welke verandert (lager wordt bij het raken van harde obstakels om daarna weer de "verloren" snelheid in te halen ?) ?
    Kan iemand dit uitleggen ... ben van mening dat enkel temperatuur en doppler-effect de absolute / relatieve voortplantingssnelheid van geluid beinvloed ... of zit ik er naast ?

Groeten !
    Last edited by Koen van der K; 15-08-06, 19:03.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• emiel-r
      • Mar 2006
      • 169

Originally posted by Koen van der K

Overigens; vraag 24 ... voortplantingssnelheid van een geluidsgolf welke verandert (lager wordt bij het raken van harde obstakels om daarna weer de "verloren" snelheid in te halen ?) ?
      Kan iemand dit uitleggen ... ben van mening dat enkel temperatuur en doppler-effect de absolute / relatieve voortplantingssnelheid van geluid beinvloed ... of zit ik er naast ?

Groeten !
      Ha Koen,

Wat hier volgens mij bedoeld wordt is dat het geluid zelf niet zozeer vertraagd wordt, maar dat het op een bepaalde plek iets later aankomt, omdat het 'om die obstakels heen moet' Net zoals bij -hoe heten ze ookal weer- die plaatjes aluminium voor een tweeter die zorgen dat de golven mooi samenvallen met die van de midrange wanneer dat nodig mocht zijn. De snelheid van het geluid zelf veranderd dus niet.

Groeten!
      Emiel.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by Jasper Ravesteijn
        Zijn jullie het zomaar eens met het antwoord op vraag 45 ?
        Leg eens uit dan ?

Volgens mij kun je beter de buitenste van delay voorzien en is het dus antwoord C.

Jasper

heb ff gemapt, ( jaja) met 8x 700, en idd, met buitendelay wordt de beam voorkomen, en het array open.

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

Origineel gepost door Jasper Ravesteijn
          Zijn jullie het zomaar eens met het antwoord op vraag 45 ?
          Leg eens uit dan ?

Volgens mij kun je beter de buitenste van delay voorzien en is het dus antwoord C.

Jasper
          Een fase gedrag van een speaker met een delay kan je ook krijgen met een lp filter. bv een delay van 2,47ms heeft een zelfde fase gedrag als een but 12 lp filter(op 100hz) of een delaytijd van 4,95 ms met een but 24 lp filter. (we hebben het natuurlijk over sub kasten) je kan een kleine eq korectie plaatsen om het vermogen rond de 100hz gelijk te houden. als je subs maar tot 80hz gaan hoef je niet te eq'n.

dus volgens mij zijn bijde antwoorden goed.

mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.

groeten
          marco
          Last edited by joe; 16-08-06, 11:01.

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ha Marco,

... aha, OK, da's wat ze noemen "group delay" ... wist niet dat dat ook zo toegepast kon worden, is wel even rekenen en uitkijken lijkt me !
            Interessante materie ... zal de rekensommetjes er weer eens bijpakken ;-)

@ Emiel; ja, zat daar later ook over na te denken, de afgelegde baan is langer ... maar ze hebben 't over een verandering van de daadwerkelijke snelheid en dat lijkt me toch niet een logische formulering.

Groeten !

Comment

• CoenCo
              • Feb 2005
              • 230

37/60 en ik ben lichtman

Comment

• joe
                • Jan 2003
                • 446

Originally posted by Koen van der K

Interessante materie ... zal de rekensommetjes er weer eens bijpakken ;-)

He Koen,

Hier heb je alvast een rekensommetje.
                Het documentje heet "lp filter vs delay"

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha Marco,

... had gisteren hetvolgende (logische) berekeningetje weer eens opgedoken :

[FONT=Arial]Tijdverschil (ms) = Faseverschil / (360 x f)[/FONT]
                  [FONT=Arial][/FONT]
                  [FONT=Arial]Faseverschillen voor bepaalde filtertypes (LR / But / Bessel / etc.) zijn een gegeven en met jouw XLS-sheet erg handig tot een compleet resultaat verwerkt.[/FONT]
                  [FONT=Arial][/FONT]
                  [FONT=Arial]Toch zou ik (theoretisch gezien) voor het opzetten van een sub-arc de delay-methode prefereren boven de group-delay (LPF) methode. Wellicht dat 't in de praktijk anders uitpakt ? Heb jij er eens mee ge-experimenteerd ?[/FONT]
                  [FONT=Arial][/FONT][FONT=Arial][/FONT]
                  [FONT=Arial]Groeten en bedankt ![/FONT]

Comment

• timoruitje
                    • Apr 2006
                    • 44

ik had 21/60
                    ik ben 13 en engels is niet mijn beste vak...

Comment

• HR Soundproductions
                      • Oct 2005
                      • 649

Ik ben tevreden met de uitslag ( 37 van 60 ) toch nog een paar stomme foutjes gemaakt EN een paar dingen geleerd.

Comment

• Jasper Ravesteijn
                        • Aug 2004
                        • 39

Koen, Volgens mij heeft Marco binnenkort zeer zeker de gelegenheid eens de praktijk te toetsen .... toch ?
                        :-)

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

Ha Jasper (& Marco bien sur), dat klinkt naar meer ... het zal vast iets met die mooie weergevers van "ome John" (zoals Mac Gerard het wel eens wil camoufleren ;-) te maken hebben ...

We zien de resultaten en bevindingen met belangstelling tegemoet !

Comment

• broerevb
                            • May 2005
                            • 32

Whaha! Toch wel 42 op 60! Zijn we best tevreden mee... Indeed stom van die RTA, en blijkbaar valt er nog heel wat te leren... Wat goeie gokjes geplaatst ook hoor.

Comment

• joe
                              • Jan 2003
                              • 446

Originally posted by broerevb
                              [FONT=Arial]Toch zou ik (theoretisch gezien) voor het opzetten van een sub-arc de delay-methode prefereren boven de group-delay (LPF) methode. Wellicht dat 't in de praktijk anders uitpakt ? Heb jij er eens mee ge-experimenteerd ?[/FONT]
                              He Koen,

Nop ik heb het nog niet live uitgeprobeert, (delay tijd invoeren is makkelijker dan eerst uitrekenen welk filter je nodig hebt

En Koen je hebt ons gelijk door het gaat om "ome John" speakers
                              vanaf september kunnen we lekker gaan spelen met 8 600hp subs en de galileo Ik zal het wel eens gaan uitproberen met lp filters maar zoals ik al in het voorbeeltje zei en ook in de berekeningen zie, zie ik geen verschil in werking.

Groeten,
                              Marco van der Does

Comment

• Koen van der K
                                • Aug 2005
                                • 1146

Hey Joe (waar ken ik dat van ;-),

... klinkt als serious business ... ook nog mooie topkasten van ome John erbij ?
                                Maar (in het kader van "on topic blijven") ... we zien de resultaten wel, welke methode nu handiger is of beter klinkt ?!

Groeten en viel SpaB !

Comment

Working...