Voice over

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kerktechnicus
    • Aug 2006
    • 10

Voice over

Voor de kerk waar ik het geluid verzorg zoek ik een oplossing voor de opname. Ik gebruik een Tascam CD-RW750. De mix via een aux op de mixer. Voor spraak ed is dit perfect, maar voor muziek en zang wordt het niets. Ik heb geen tijd om hier een leuke mix van te maken dus laat ergens maar een spraakmic open voor de opname. Omdat dit geen gehoor is wil ik een overheadmic aan het plafond hangen. Nou heb eens ergens iets gelezen dat je door toepassing van een compressor de overheadmic automatisch dicht kan zetten als een andere mic een drempelwaarde van volume overschrijd. Dus mijn auxsend geeft geluid door een spreekmic en de overhead gaat dan dicht.
    Het voordeel is dat ik me niet meer druk hoef te maken over de opname.

Mijn vraag: Hoe werkt dat dan met de compressor en hoe sluit ik die aan? (Behringer composer pro XL heb ik nog staan)

Mijn vraag 2: Welke mic is geschikt? Bedenk dat de CD beluisterd wordt door max 10 personen waarvan de helft minder goed hoort, dus het hoeft geen extreme mic te zijn, maar een redelijke goedkope zeg maar.

Wat betreft de zaal is deze iets van 18 x 18 meter en zeker 10m hoog. De mic wil ik aan het plafond hangen, ongeveer op de hoogte van de lampen, dat is 4 a 5 meter van de vloer.

Hopend op bruikbare reacties verblijf ik.

gr,

Marco
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Beste Marco

je idee is erg leuk.
    Helaas is je compressor hier niet goed voor te gebruiken.
    Het mooiste zou zijn een Gate met "ducker" functie.

In de side chain ingang van de gate zet je een post-fader aux waar je een mix op maakt van al je andere bronnen (een N-1).

Als er geen bron op je mixer open staat zal de ducker van de ambient mic open gaan. krijg je een signaal op je sidechain, dan zal de ducker sluiten (deze moet je uiteraard zeer exstreem instellen). Even goed spelen met de attack en realease tijden zal flink nodig zijn.
    Je zal de threshold ook zeer laag moeten instellen zodat hij niet bij elke stilte open gaat.

Deze gate kan je aansluiten op de insert van de ambient mic.

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Misschien ga ik precies hetzelfde zeggen als Matthijs, waarbij ik even moet zeggen dat ik geen idee heb wat een ducker inhoudt, dus dat ik het op een wat andere manier ga uitleggen, maar misschien heb ik wel iets heel anders in mijn hoofd.

Bij Compressor/Limiters met twee of meer kanalen kun je meestal kiezen voor een Koppel-functie, zeg maar Stereo. Deze functie zou je hiervoor kunnen misbruiken. Je zorgt er namelijk voor dat kanaal één gekoppeld is aan de spraak-microfoon (splitten of direct-out) en kanaal 2 is je ambient-mic. Je laat kanaal 1 vanaf een bepaald volume alles zover compressen dat je geen signaal meer over hebt (oneindig, of in ieder geval, zo hoog mogelijk) en kanaal 2 volgt dan vanzelf mee. Niet de release-time te kort zetten, want dan gaat je ambient-microfoon continue aan- en uit, en dat is echt niet bevordelijk voor je opname. Je kunt kanaal 2 natuurlijk ook gebruiken om meer dan één microfoon te 'schakelen', maar dan moet je wel eerst de mic's mixen (sowieso handig voor toonregeling).

Je kunt door de compressie-ratio lager te zetten ook het ambient-signaal afzwakken ipv helemaal weg te draaien, dan heb je nog iets van ruimtelijk effect.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Ik zal even snel uitleggen wat een ducker is.
        Zoals vermeld is een ducker een gate. Een beetje gate heeft een duck functie.

Dit draait de gate om. Bij input signaal gaat hij comprimeren. je kan echter instellen hoeveel db hij moet "ducken" (de range van je gate wordt de range van de ducker).

Bij een compressor zal heb je meer compressie bij meer input. Een ducker doet dit veel netter en een stuk rustiger.

Wat gebeurt er:
        Je aux signaal waar alle signalen behalve de ambient mic in zit gaat naar de side chain van de gate.

Als er gesproken wordt staat er dus signaal op de input van de gate. Deze staat dus dicht (afhankelijk van de ingestelde range).
        schuiven dicht signaal weg en de ducker gaat open. bij een goed ingestelde attack, hold en release heb je nog een mooie fade ook

Beste 4uss.

Jou manier is erg omslachtig.
        Om het op jou manier te doen heb je maar 1 kanaal nodig. Je kan simpelweg de spraak microfoon in de side chain input van de compressor zetten. Een aux is echter netten omdat je dan ook alle andere bronnen kan mee sturen.

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Ditzelfde principe kan ook met de compressor.

Je stuurt het te 'ducken' signaal (je overhead mic) gewoon naar input/output van de compressor.
          Het signaal van de spraak-mic stuur je in de sidechain.
          Je drukt dan het knopje sidechain ext. in vooraan.
          Nu zal de threshold op je compressor reageren op je sidechain input (spraakmicro dus) en het signaal van input naar output gaan compressen.
          Zodra hij begint te compressen gaat je overhead mic dan stiller, volgens de gekozen instellingen (attack-release-ratio).

Let wel, alles op line-niveau. Dus niet rechtstreeks je micro in de compressor prikken, maar via aux, inserts of direct outs van de mixer werken.

Een sidechain kan gebruikt worden om een compressor specifiek op bepaalde signalen te laten reageren. Soms wordt het signaal van de input van de compressor afgetakt en dan via een equalizer naar de sidechain input gebracht. Hierdoor is het mogelijk om de compressor te laten reageren (gevoeliger te maken) op bepaalde frequenties. Specifieke functie kan een de-esser zijn, welke bij jou compressor al dedicated aanwezig is op de voorkant.
          Last edited by Dikke Foaf; 14-08-06, 08:12.

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Inderdaad, het kán ook met een compressor. Alleen een ducker vermindert het signaal met eenvast ingestelde waarde, bv. 30 dB. Als je een compressor hiervoor gebruikt, is de mate van demping afhankelijk van het niveau van het signaal op de sidechain-ingang.
            Een ducker doet dus steeds preciés hetzelfde truckje, ongeacht met welk signaal je hem aanstuurt. Een stuk netter dus.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• jules crapules
              • Aug 2006
              • 7

zet eens een mike(sm58) bij degene die staat te kletsen en 2 overheadjes voor de zang (C1000 of LM12) dat kan je makkelijk via aux mixen voor opname, al zou ik het via de groups doen
              ennuh een mike op 5 meter hoog in een kerk ¿¿ dan laat je galm maar maar thuis

Comment

• kerktechnicus
                • Aug 2006
                • 10

Bedankt allen voor de reacties. Ik ga maar eens wat proberen.
                Galm is inderdaad diepe ellende, ook met spraak voor PA. Volgens mij heb ik toestemming om een graph. EQ aan te schaffen. Feedback is namelijk vaak aan de orde als mensen iets te zacht spreken en een irritante stem hebben.

groet,
                Marco

Comment

• jules crapules
                  • Aug 2006
                  • 7

Originally posted by kerktechnicus
                  Bedankt allen voor de reacties. Ik ga maar eens wat proberen.
                  Galm is inderdaad diepe ellende, ook met spraak voor PA. Volgens mij heb ik toestemming om een graph. EQ aan te schaffen. Feedback is namelijk vaak aan de orde als mensen iets te zacht spreken en een irritante stem hebben.

groet,
                  Marco

Toch ffkes vantevooren ff vermelden dat men IN die lulpiep mot kleppen, want hoe verder weg van de mik, hoe meer jij gaat gainen, om toch genoeg signaal te krijgen, hoe meer kans op gepiep.

en vergeet niet de ringleiding een beetje in de gaten te houden das ook een flinke piepert

hypercardioide, gaat je hartje dan sneller ??

Comment

Working...