Vraag wireless (waar plaatsen?)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ikke1234
    • Aug 2005
    • 125

Vraag wireless (waar plaatsen?)

kweetnie waar de vraag moet ... mss bij newbies...

heb ooit es horen zeggen dat je de ONTVANGER op het podium mooet plaatsen, en dan via je multikabel naar het PA paneel gaan, klopt dit ???

(voor kleine PA's in "kleine" zalen)

[kan me voorstellen dat je op een festival je ontvanger geen 100 m van t podium moet zetten...]

greetz niek
    IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
    KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???
  • mac tecson
    • Feb 2006
    • 348

Een beetje wireless mic haalt toch een aardige afstand.
    Dus in de meeste gevallen kun je hem gewoon achterin houden.

Als je een aparte monitortafel naast het podium heb is het natuurlijk logisch dat je hem daar neer zet. Of iig bij de stagebox.

Comment

• SM
      • Oct 2004
      • 129

Originally posted by ikke1234
      kweetnie waar de vraag moet ... mss bij newbies...

heb ooit es horen zeggen dat je de ONTVANGER op het podium mooet plaatsen, en dan via je multikabel naar het PA paneel gaan, klopt dit ???

(voor kleine PA's in "kleine" zalen)

[kan me voorstellen dat je op een festival je ontvanger geen 100 m van t podium moet zetten...]

greetz niek
      Ja, dat klopt. In kleinere zaaltjes zul je moeite hebben om een vrije zichtlijn tussen je antenne en de mic te krijgen omdat er allemaal mensen voor staan. Verder hebben vocht, warmte, reflecties van vochtig zeildoek, e.d. allemaal op de een of andere manier invloed op de ontvangst. Bekend voorbeeld is een totaal bezwete zanger wiens oortjes constant geen bereik hebben. Droog je z'n rug af: problem solved. En meer van dat soort rare zenderdingen. Kortom: zet dat ding naast het podium. Dan heb je de meeste kans dat het goed gaat.

S.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Op het podium met die dingen.
        Ik heb mij wat dat betreft te vaak gestoten, tijdens soundchecken totaal geen problemen maar zodara er publiek tussen zit met de GSM's vette bek ellende.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Originally posted by Radar
          Op het podium met die dingen.
          Ik heb mij wat dat betreft te vaak gestoten, tijdens soundchecken totaal geen problemen maar zodara er publiek tussen zit met de GSM's vette bek ellende.
          heet sinds die tijd dan ook " een kersenboompje"

te dichtbij is bij zenders-ontvangers niet verstandig, maar een volle zaal ertussen is vragen om problemen.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ikke1234
            • Aug 2005
            • 125

okay bedankt.
            komt dus bij de stagebox terecht

greetz niek
            IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
            KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

Comment

• ikke1234
              • Aug 2005
              • 125

nog even een bijkomende (stomme vraag)
              waarom wordt het afgeraden/is het verboden om HERLAADBARE baterijen te gebruiken bij wireless apparatuur ???

greetz niek

Comment

• Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

Verboden weet ik niet, af te raden is het wel.
                Het nadeel van een accu is dat je nooit zeker bent van zijn capaciteit.
                Die is sterk afhankelijk van leeftijd, zelfontlading, aantal ondergaande laad beurten, temperatuur et etc.
                Dit is te ondervangen door een accu management ( bij houden aantal laad beurten, controle capaciteit).
                Speel je op zeker dan gewoon de duracel gebruiken, staat houdbaarheids datum op.
                Last edited by Radar; 28-07-06, 22:39.
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

Comment

• ikke1234
                  • Aug 2005
                  • 125

okok
                  handig he houdbaarheidsdatum
                  heb een rechargable voor mee te soundchekken
                  en eenmaal gestart gaar de duracel erin ...

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

komt bij oplaadbare batterijen ook nog wel eens voor dat ze ineens uitvallen, en dat heb je bij gewone alkaline batterijen niet,

Ik gebruik voor mijn draadloze spul de topcraft batterijen van aldi, vooral de penlites zijn prima spul, voor de wat belangrijkere klussen stop ik er trouwens wel gewoon duracell in (ligt eraan hoe lang de zender aanblijft)
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Om het verlies iets op te vangen, kun je ook nog een vlaggetje aan de ontvanger hangen...

Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• niesten
                        • Aug 2004
                        • 115

Originally posted by ikke1234
                        nog even een bijkomende (stomme vraag)
                        waarom wordt het afgeraden/is het verboden om HERLAADBARE baterijen te gebruiken bij wireless apparatuur ???

greetz niek
                        Mijn ervaring: Oplaadbare batterijen laten een EW100 ongeveer 1,5 tot max 2 uur werken. (En door de iets lagere spanning is het bereik minder en knippert het low-bat lampje maar een paar seconden voor de zender het voor gezien houdt).
                        Duracell (of de 9volt blokken van de Lidl) houden het ruim 8 uur vol!! (Met beter bereik en ongeveer 5 min low-bat indicatie voordat de zender ermee kapt).
                        En voor die Euro extra kosten per mic ga ik geen 4 oplaadbare batterijen (die 17 uur laden!!) meenemen per mic!

Voor mij is de keuze iig duidelijk.

Groetjes,
                        Roger
                        Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• Jeroen
                          • Aug 2000
                          • 1021

Het beste is inderdaad om de ontvanger op het podium te zetten, behandel het als een gewone draad microfoon,...

Wat betreft de batterijen,... ik snap wel waarom het afgeraden wordt. Je hebt namelijk mensen die denken dat iedere oplaadbare batterij een oplaadbare batterij is en dat is niet helemaal waar natuurlijk.

Een oplaadbare batterij geeft inderdaad een iets lagere spanning af, maar 999 van de 1000 keer heeft dat geen problemen met het ontvangst, een goede versterker levert ook geen minder vermogen bij 200v ipv 230v toch?

Alleen bij goedkope, slechte oplaadbare batterijen gaat het lampje vlak voor het uitvallen aan, heeft met het spanningsverloop van de batterij te maken.

Ik werk met Fischer amps en die draaien gewoon 6 uur en laden binnen 30 minuten.

Enne,... de 5000 series van Sennheiser, die hebben accu packs. Zou vreemd zijn als het afgeraden wordt om ze te gebruiken en dan zelf met accu's gaan werken
                          Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1086

Hallo allen,

Idd Fischer Amps. Dat werkt erg goed! Mooie laadstations en degelijke accu's. Rond de accu's: inderdaad lagere spanning, maar een veel hogere stroom! Mijn collega heeft een setje nieuwe accu's met een EW500G2 ontladen en kwam (jawel: met herrie via de mic) aan een ontlaadtijd van bijna 14 uur...

Dag fabeltjes over de risico's van het gebruik van accu's! Denk wel dat de accu's na een keer of twintig het normale dipje laten zien (meestal loopt de ontlaadtijd dan ineens wat terug). Nou zou ik nooit tot aan het gaatje gaan en al na een uur of vier de accu vervangen.

Nog twee overwegingen:

-de duur van een voorstelling overleven ze zeker.
                            -tijdens een changement kan je altijd nog wisselen met een bakje normale batterijen... (welke performer staat er meer dan vier uur onafgebroken en onbereikbaar op toneel? Ideetje voor nieuw Topic?)

Groeten, @lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Ik gebruik mijn draadloze altijd direct naar mijn versterkerrack ( kleine zaaltjes nooit een probleem, en zeker niet met de hoeveelheid bezoekers die ik heb ). Ik werk met Zeck Daisy, true diversity.

Beter is inderdaad om het op het podium te houden.

Wat betreft de oplaadbare batterijen; ik gebruik deze nooit. Ontlaadgedrag is jammer niet genoeg constant, dus ook de autonomietijd niet. Ook bij mijn zenders gaat het lampje branden ( snap-on versie ) zodat je enigszins weet dat hij "op" is. Mijn voorkeur zijn de "reguliere" batterijen, deze gaan bij mij in ieder geval veel langer mee.

Overigens duren de setjes van een zanger of band nooit zo heel lang en is er altijd tijd om tussen de sets even batterijen te wisselen, indien nodig.
                              Last edited by HR Soundproductions; 14-08-06, 14:50.

Comment

Working...