Jambee

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jerre
    • Jun 2003
    • 286

Jambee

Hallo,
    ik zit plots voor komende zaterdag met het volgende probleem:
    In de techno room gaat één van de dj's zijn act uitbreiden met een jambee, maar nu zit ik zelf een beetje te twijfelen met welke mic ik dit nu best kan doen.
    Ik heb ter beschikking: akg c1000's, sm57's, beta52, wat OH's, sm58's
    OH's en c1000's lijken me al af te vallen (te hoog geluidsniveau djset + 'k denk niet echt geschikt om jambee op te pikken)

Wat ik zelf zat te denken is de 52 langs onder en 'n 57 aan de bovenkant, of zijn er betere manieren?!?
    nu gij en dan ikke weer
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik denk dat die 52 aan de achterzijde wel goed zal werken.

Voor de bovenkant zou ik toch de c1000 eens proberen. Deze is klankmatig toch wel wat beter dan de 57. Lijkt mij in ieder geval een poging waard tijdens de soundcheck. Als er geen soundcheck gehouden wordt is de 57 wellicht een veligere keuze wat feedback betreft.

Comment

• MSS
      • Dec 2003
      • 78

Ik denk dat je met een sm57 wel gered bent met je djembe.
      Micro van onder zal niet nodig zijn.
      Last edited by MSS; 26-07-06, 11:43.

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

Djembe mike je niet van onderen!

sm 57 gaat niet goed. Neem een SM 58, gewoon op een statief boven het vel, schuin van voor.
        ~Clearsound~

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Voor de goede lage dreun is toch wel aan te raden aan de onderkant ook een mic te plaatsen, zoals bijvoorbeeld de Beta52.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Ik zou zeker geen mic aan de onderzijde plaatsen. Heb hier zelf eens mee geëxperimenteerd met een flink maatje djembé.
            Aan de onderkant komt alleen maar laag gegalm. De basdreunen klinken te lang door, waardoor het een ondefinieerbaar geheel wordt en daarbij zullen zelfs de slagen op de rand (die hoog klinken) ook nog flink laag doorkomen via de onderzijde.

Het mooiste resultaat krijg je toch echt door een mic vlak bij het vel te plaatsen.

Comment

• jerre
              • Jun 2003
              • 286

ik kan misschien ook een combi maken met de 52 langs onderen, maar dan meer op de achtergrond en dan 'n 57/58 langs boven op het vel. 't is voor bji een techno set bji op 'n plaat mee te spelen, dus wat bas deining kan mss wel gewenst zijn
              nu gij en dan ikke weer

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Ik weet niet hoe de djembe in het geheel ingepast gaat worden, maar ik vermoed dat er vooral ritmes over de technobaslijnen en basdrums gespeeld worden. Dan is de aanslag en het mid en hoog veruit het belangrijkst. hiervoor gebruik je dus een mic aan de bovenkant. Ideaal is om de mic aan de djembe te kunnen bevestigen, het voordeel is drieledig:
                -Je kunt dicht bij het vel komen waardoor je een goede scheiding van omgevingsgeluiden krijgt.
                -De afstand tot het vel blijft gelijk, waardoor jeals de muzikant zijn instrument beweegt geen verschuivingen in volume en laagverhouding krijgt.
                - De muzikant heeft meer bewegingsvrijheid, waardoor hij zich meer op zijn spel kan concentreren en meer mogelijklheden voor een goede stageperformance heeft.

een sennheiser 604 lijkt me een goede keuze hiervoor. Die is klein en licht, hebben niet overdreven veel last van overspraak en zijn klankmatig ook zeker geschikt.

Helaas hebben djembees niet zo'n mooie rim als een tom waar een 604 klem zo makkelijk op past. Misschien heb je geluk en past het wel. een andere optie is om de hengel van een statief te gebruiken daar de mic aan te bevestigen en met gaffertape aan de Djembe te bevestigen, niet al te elegant en er zal wellicht iets beters te verzinnen vallen...

Zolang de Djembe niet als basintrument gebruikt word, dus als vervanging van de bassdrums van de platen zit je zeker weten goed zo. Wordt de Djembe wél als zodanig gebruikt dan zou je weleens te kort kunnen komen.

Meer laag vind je aan de achterkant. Daar nog een extra mic (zelfde types als je in een basdrum zou gebruiken) zou het voordeel van betere scheiding van omgevingsgeluiden kunnen geven. Ook zou je dan erg diep kunnen gaan qua sound. In dat geval zou je wat mid en hoog uit de "laagmic" moeten halen en wat laag uit de bovenste mic, ook om fase-gemier te beperken.

Maar als de Djembe, niet als basinstrument gebruikt wordt, zou ik zeker geen mic aan de onderkant gebruiken en dingen simpel houden met alleen en mic aan de bovenkant. Nadeel is namelijk dat je de bewegingsvrijheid van de muzikant weer afpakt en zaken tecnisch ingewikkelder maakt.
                Last edited by sparky; 26-07-06, 13:56.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jerre
                  • Jun 2003
                  • 286

Ok, ik denk dat ik er met al de informatie ga komen.
                  De Sennheiser was eigenlijk ook m'n eerste gedacht, maar wegens een te beperkt budget kan er niets meer bijgehuurd worden, alles zit tjokvol).
                  Het zal wat uittesten worden van te voren met de mic's hieboven beschreven, dat geluk heb ik nog dat ik die tijd nog heb.
                  allesinds bedankt voor de info.
                  nu gij en dan ikke weer

Comment

Working...