Voice channel strips live?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Voice channel strips live?

Hallo mensen,

een tijdje geleden merkte ik op dat er in sommige live effectenrekken voice channel strips zitten. Na het kijken op websites van fabricanten (focusrite ISA220 bijvoorbeeld) krijg ik echter eerder de indruk dat dit voor de kleinere studio bedoeld is: van microfoon naar digitale of analoge line uitgang in apparaat, compressor,eq ,alles aanwezig.

Goed, maar waarom zie ik dit ding dan in een effectenrek van een live installatie? Compressors, de-essers, ... heb je toch allemaal ter beschikking in je effectenrek of op je kanaal van je mengtafel? En Minder patchwerk met inserts? Bwa die channelstrip moet je er ook op een of andere manier tussen patchen?

Of mis ik iets? Is er een goeie reden op zulk een apparaat toch in je effectenrek te stoppen? Krijg je op een of andere manier een betere klank? Hopelijk kunnen de oldies uit het vak me verlichten
  • robski
    • Jul 2005
    • 98

Ik denk dat bij een vocalstrip vooral het idee dat het beter zou zijn meespeelt.
    Afgelopen weekeen festival gehost waar 6 bands voorbij kwamen zonder enige problemen. 7de band vocalstrip (xl42/901combi) met als resultaat een geheel optreden lang worstelen met een stem die er niet uitkomt. Jammer voor het optreden.
    Een dag ervoor: bandshow ook met vocalstrips in een eigen rack ook problemen vocaalkanaal niet stil te krijgen.

Hiermee beweer ik niet dat het niet tot een verbetering kan leiden, echter zaken als insert je het ding of gaat ie in lijn en hoe zit het met de gainstructuur moet je heel goed onder controle hebben wil het in live situaties iets opleveren. Vaak levert het dan meer op de aanwezige spullen ter plaatste optimaal te benutten.

Ook over combinaties van een meegebrachte focusrite of xl42 met een afgeragde 58 van het lokale verhuurbedrijf blijf ik me verbazen

greetz Rob
    Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

mijn idee hierover:

Een ch strip is om de boel sneller en/of beter te maken.
      Als iem de zang vervolgens er niet bovenuit krijgt staat die zang dus te zacht, is de compressieverhouding/ratio te hoog, of kan degene gewoon niet zingen/geen output. Dat ligt niet aan een channelstrip zelf.
      Kanttekening daarbij is dat bij iemand die zacht zingt (in verhouding tot de rest) compressie alleen maar problemen geeft. Beter geen compressie in dat geval, en schuif met de hand vocals mee. Hooguit stel je de compressor in als minimale peaklimiter.
      Als bovenstaand uberhaupt al verkeerd word gedaan, en er vervolgens word besloten om een channelstrip mee te nemen om de boel op te lossen ben je niet helemaal appie bezig.

Een vocal-channelstrip haal ik zelf op insert-return binnen (gainvrij dus).
      Specifieke instellingen voor een specifieke zanger/es staan meteen ongeveer goed. Je hoeft geen gain te zoeken, want die staat al goed, dat werkt al tijden. Je hebt eerder al een EQ en compressie-gemiddelde gevonden, en dat is fijn en snel. details komen later tijdens de (bijv festival) show.
      Dit is 1 ding waar je het voor meeneemt: tijdswinst.

En ook voor dit: Klank en functionaliteit:

De compressor zit op channel strips vaak standaard na de eq sectie, iets wat je bij veel mengtafels niet hebt (zit meestal ervoor), of moet je moet dit specifiek kunnen kiezen (H2000/H3000/XL4 bijv.)
      Dit maakt echt wel een hoop uit:
      Compressie word veel bruikbaarder/muzikaler als je de side-chain kan eqen of zelfs al als je de compressor in zijn geheel post-eq kan zetten (nu kan je dat bijv soms doen met subgroepcomp).

Sommige pre-amps hebben ook bijv een side-chain eq. Dat is helemaal te gek om de werking van de compressor te optimaliseren op stemmen of iets anders. Att/Rel snelheden gaan zich dan ook heel anders gedragen, en je kan veel extremer met att/rel instellingen omgaan..
      Daar kan je in de studio ook heel interessantie dingen mee doen.
      Veel vocal channelstrips hebben zowiezo al vrij onlineaire compressors. En die werken vaak het beste voor stemmen, (maar ook voor andere dingen hoor).
      Dbx compressors hebben dit ook: een signaalkarakter-afhankelijke ratio .. Een dynamische ratio, dus onlineair... voor zover compressie niet al vervorming/onlineair was

Elke pre-amp heeft ook nog eens echt een klankkarakter.
      De buizen-pre-amps kan je vaak heel mooi "driven" (Je krijgt mooie harmonischen) , en heeft een ingangs-signaaltrafo die ook heel klankbepalend is. Ze zijn ook vaak niet "recht".
      Toch vind ik dat klankkarakter in een live-situatie wel iets minder belangrijk, omdat spraakverstaanbaarheid daar weinig mee te maken heeft.
      De live- tools als graphic EQ, of channel-EQ gaan daar overheen. Dat is veel bruuter gereedschap, en dus echt ook broodnodig.
      Een channelstrip is (even los van de compressor) daarbij vergeleken dus een toevoeging...
      knoppen en waarden :)

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

Tnx voor de uitleg

Comment

• robski
          • Jul 2005
          • 98

@ dokter db, ik ben het helemaal met je uitleg eens en daarom toch ook benieuwd naar jouw idee over het gebruik van b.v. een focusrite platinum serie als channelstrip in een festivalsituatie, waar een H2000 met zowel dbx160 als bss 402/404 wordt aangeboden.

Ik heb het idee dat je dan zowel headroom, dynamiek en klankkleur inlevert. en qua snelheid ben je toch altijd met twee handen bij de leadzang op het moment dat ie begint (ook al weet dat op een h200 met microfoon x de gain altijd zo staat)?

groeten Robski
          Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Ik meen trouwens nog eens ergens gelezen te hebben dat de technicus van celine dion voor op het toneel een dure channelstrip heeft liggen om haar SM58beta-met snoer (die zij zelf zo mooi vind) direct naar line-niveau om te zetten voor het de multikabels in gaat.
            lekker belangrijk!

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

En welk voordeel hebben we daarbij?

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• thyzerrr
                • Nov 2004
                • 92

kleinere verliezen vanwege sterker signaal, en het 'duwen' van signaal zou beter zijn dan het 'trekken'

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

Originally posted by robski
                  @ dokter db, ik ben het helemaal met je uitleg eens en daarom toch ook benieuwd naar jouw idee over het gebruik van b.v. een focusrite platinum serie als channelstrip in een festivalsituatie, waar een H2000 met zowel dbx160 als bss 402/404 wordt aangeboden.

Ik heb het idee dat je dan zowel headroom, dynamiek en klankkleur inlevert. en qua snelheid ben je toch altijd met twee handen bij de leadzang op het moment dat ie begint (ook al weet dat op een h200 met microfoon x de gain altijd zo staat)?

groeten Robski
                  Dat zou zo maar kunnen! ik heb geen idee...
                  ik ken de Frite apparaten niet zo goed, en ben ook tot nu toe nooit echt fan van geweest... de isa's zijn wel te gek volgens collega's...
                  Als je een mackie/A&H tafeltje gebruikt, of helemaal geen tafel hebt (studio oid) zal het op zich wel een uitkomst zijn denk ik...

Als je een H2000/3000 gebruikt denk ik aan werkelijke toevoeging meer in de trant van milennia, manley/langevin, summit, tubetech, avalon, universal audio, amek ch in a box, etc... of is dat snobistisch?
                  knoppen en waarden :)

Comment

Working...