Communicatie (tussen geluidsman en de artiest)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmel
    • Sep 2004
    • 111

Reality check

Kijk eens naar de illustratie op deze site.

Twee dingen die hier in dit topic al aan bod kwamen, slechte communicatie en overkill!

Greetz Tim
    niet genoten is altijd mis

Comment

• SM
      • Oct 2004
      • 129

Originally posted by Outline
      Mag ik nog iets toevoegen over het in-ear-gebeuren? Iedereen roept namelijk dat je als technicus dezelfde oortjes ( of iets anders wat gelijk klinkt) moet hebben.

Dit klopt als je allebei hetzelfde hoort en wil horen MAAR ik weet uit ervaring dat dit dus niet altijd op gaat! Als de persoon in kwestie namelijk slechter begint te horen, wil deze er meer hoog bij en dan kan de mix voor jou niet meer klinken maar voor de artiest perfect zijn.

Het blijft dus enorm belangrijk dat de artiest in kwestie heel goed weet hoe hij het wil hebben en ook kan benoemen waar het hem niet lekker zit. En daar heb je helaas veel ervaring voor nodig...
      Indien je monitortechnicus bent voor een doof wordende artiest dan moet je nog steeds dezelfde oortjes hebben. Je moet dan alleen een mix maken waarvan je WEET dat je artiest die lekker vind. Je eigen mening doet er niet toe. (En dan zet je hem voor jezelf toch een klein tikje zachter. Blijft de balans redelijk hetzelfde maar gaan je oren niet zo stuk.)

Overigens hebben de meeste monitormannen die veel op oortjes mixen maar 1 setje oortjes voor zichzelf plus een stel generieke single-drivers voor de nood en artiesten die die dingen gebruiken. Dit zijn echter vrijwel allemaal ervaren mensen die de verschillen tussen de verschillende typen oortjes feilloos uit hun hoofd weten.

S

Comment

• Jeroen
        • Aug 2000
        • 1021

Originally posted by Kootje
        ik vertelde hem dat ik mijn dochter wilde laten wennen aan de '"oortjes" ter bescherming van haar gehoor.
        Ik heb geen idee wat slechter is. 110db uit een oortje of 110db uit een monitor,... weet jij het verschil?

Nu ik dit aan het typen ben weet ik gewoon dat hier nogal wat reacties op los komen en eigenlijk ook dat het ergens anders thuis hoort, maar ik roep het toch even. In het verleden zijn er topics geweest met "wat is er slechter, disco of walkman" en op een duistere manier kwam daar walkman uit. En plots, een aantal jaar later, wil niemand anders dan oortjes?

Mja, fatsoenlijk monitor geluid maken is een kunst en het gesleep wat je jezelf bespaard scheelt ook een hoop

Anyway,... even on-topic.
        Er zijn inderdaad een hoop tech's die hoofdzakelijk aan zichzelf denken en niet aan wat de artiest wil. Nou ben ik wel van mening dat wanneer ik bij een 13-jarige twijffel aan wat zij en/of de manager/vader/wie-dan-ook wil ik toch wel om de motivatie ga vragen omdat ik namelijk diegene ben die met het spul moet werken en als iemand uiteindelijk niet tevreden is krijg ik het op m'n brood terwijl die gevraagde apparatuur misschien niet eens geschikt was. (zoals eerder aangegeven de dunne 13-jarige stem past misschien niet bij een willekeurige mic)

@Kootje
        Heb je zelf (voldoende) ervaring met het doen van geluid?

@Outline
        Volgens mij word er door Kootje tussen neus en lippen door geroepen dat ie niet al te ervaren is,... dus waarom adviseer je hem allerlei spul te kopen ipv het te huren bij een betaalbaar bedrijf, want die zijn er. Jij word ook geen F1 chauffeur omdat je wel eens in een mini hebt gereden? Tevens een soundcheck eisen gaat wel ver als je net begint, vindt je niet? Vooral op een festival is dat af en toe erg lastig, straks kan je als er 10 B artiesten (sorry Kootje) komen met Z tech's (nogmaals sorry kootje) een dag van te voren alvast beginnen met de show omdat ze allemaal een uitgebreide soundcheck willen doen.

Er zijn 2 mogelijkheden:
        1. Huur bij een betaalbaar bedrijf een vaste set met tech (bij relatief kleine bedrijven gaat dat wat makkelijker)
        2. Neem het risico dat het een keer niet zo lekker loopt ipv zelf regelmatig op je bek te stuiteren omdat je het niet onder controle hebt of kan krijgen.

Geluid doen is een vak.
        Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

Working...