Communicatie (tussen geluidsman en de artiest)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Lijkt me dat je volgende keren beter de technieker de foh laat inregelen en daarna overneemt. Zo heb je al een goeie basis en heb je toch zelf alles in de hand.

Verder kom ik ook regelmatig mensen tegen die het 'beter' weten, het lijstje van MAC sluit hierbij goed aan. Drummers horen altijd te weinig drum, gitaristen altijd te weinig gitaar.
    Het is ook als technieker niet eenvoudig om uit te maken of die persoon nu echt kennis van zaken heeft en je vervolgens beter z'n advies zou opvolgen. Dit doe ik bijv. alleen bij degenen van wie ik dat zeker weet.
    Ik kan onmogelijk dan de drums, dan de gitaar en vervolgens de bas meer gain geven, om vervolgens terug drums, enz... Op het einde zit toch alles in het rood.
    Laatst zei een technieker tegen me 'ik zet altijd 1 sub in tegenfase, dan blaast hij de staande golf van de andere weg'. Bijgevolg weet ik dan ook dat ik deze persoon niet serieus hoef te nemen. Echter is dit niet altijd van de eerste communicatie duidelijk.

Soms heb je ook gast-mixers die heel de boel eens snel over zullen nemen, want zij weten overduidelijk hoe het wél moet, vervolgens sta je daar dan 'in de weg'. Ze beginnen te stressen, stellen domme vragen, vinden het antwoord nooit goed en zonder te luisteren beginnen ze eerst aan je foh-eq te schuiven en draaien vanalles en nog wat totaal anders dan hoe je het zelf had gezet. (Lijkt me de meest domme zet als gast-mixer, zeker als je de geluidsset/locatie niet kent).
    Herinner me nog een tape-act van Belle Perez waar een mevrouw alles kwam regelen. De stem klonk zo scherp dat het begon te 'snijden' en verder weg ben gaan staan.

Het is dus ook logisch dat de technieker niet zomaar klakkeloos uitvoert wat eender wie beveelt.
    Last edited by Dikke Foaf; 13-07-06, 20:51.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Originally posted by Kootje
      1. Waarom houden techneuten zich niet aan de afspraak, zodra ze zien dat het om een kind gaat.
      Dit kun je algemener trekken. Ik heb hier ooit nog een artikel voor bands over geschreven. Op een of andere manier komt het veel voor dat er telefonisch vaak meer toegezegt wordt dan er op de dag zelf waargemaakt wordt.
      Als band hebben wij geregeld problemen gehad omdat er gewoon nog een hoop verhuursetjes gewend zijn met trio´s en kwartetjes te werken. Dat je werkelijk met 9 tot 11 man op een toneel gaat staan komt op een of andere manier niet over... Dit is mij zelfs twee keer in het Paard in den haag overkomen! Die zaaltechnici konden hun vak gewoon niet. jammer maar waar.

Originally posted by Kootje
      2. Waarom wordt een kind niet serieus genomen door sommige techneuten.
      Dat heeft ook een beetje met beroepsdeformatie te maken. Diep in hun hart is het vergelijkbaar met winkeliers die hun gevel dichtspijkeren als er ajax/feyenoordsuporters door de straat gaan trekken... Helaas zijn er extreem weinig zangeressen die kunnen communiceren. En let op dat ik hierbij het woord kind al niet eens gebruik. maar wel voetbalsupporter. De impact is helaas met zangdames vaak hetzelfde (en dat zeg ik als muzikant en niet als techneut) Natuurlijk hoor je daar niet de dupe van te worden. Maar als muzikant zelf naar de technicus lopen. Openen met een lach en een zin in de trand als " leuk dat je er bent, doe jij de techniek vandaag? koel dan gaan we er samen het beste van maken" is de geheime sleutel van de wereldtop tot goed geluid.

Dat verwachten ze namelijk niet. Daarna niet verpesten met zeuren natuurlijk....hahaha

Voor de rest is de show-wereld zeer competitief ingestelt helaas. maar al te veel artiesten, technici en zaalhouders lijken het er om te doen om maar "beter dan de rest" te zijn. Het is zaak als (vader van)artiest die kaartjes van toffe peren die je tegenkomt gewoon goed in je zak te steken. Zodat je op het moment supreme de juiste mensen kan huren. En dat zijn niet per se de bekwaamste. Maar de mensen waarmee je graag werkt.

leuk voor de forummers. De winnares van een amerikaanse songcontest. 11 jaar.

Leuk begeleidingsbandje trouwens ook...
      lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

oh, nog een overpeinzing die de moeite waard zal blijken:

Als je 130 klussen per jaar doet, en je scoort een gemiddeld rapportcijfer van 8 ben je ongeveer de beste techneut, muzikant, artiest, manager, of wat dan ook van nederland. En dat gemiddelde wordt echt door 9's, 10en, en 6jes gemaakt, hoor...

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Met heel veel belangstelling de reacties doorgelezen in dit onderwerp.

Op de eerste plaats: Ik ben geen wereld techneut, heb niet de pretentie dat ooit te worden. Wel ben ik graag serieus onderweg.

Op de verschillende klussen die ik doe maak ik net als alle andere techniekers met enige regelmaat mee dat de communicatie niet vlekkeloos verloopt.

Wel stel ik het enorm op prijs als er van te voren even telefonisch overleg is geweest. Dat maakt de introductie op klus ook wat makkelijker.
          aLS

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Met heel veel belangstelling de reacties doorgelezen in dit onderwerp.

Op de eerste plaats: Ik ben geen wereld techneut, heb niet de pretentie dat ooit te worden. Wel ben ik graag serieus onderweg.

Op de verschillende klussen die ik doe maak ik net als alle andere techniekers met enige regelmaat mee dat de communicatie niet vlekkeloos verloopt.

Wel stel ik het enorm op prijs als er van te voren even telefonisch overleg is geweest. Dat maakt de introductie op klus ook wat makkelijker.
            als er om wat voor reden moet worden afgeweken van de gemaakte afspraken, dan heeft dat een reden.

Wil bijvoorbeeld wel eens voorkomen dat door tijdgebrek of uitlopen van een voorgaande act een soundcheck er niet inzit.
            Dan is dat niet bijzonder vervelend, maar is ff niet anders.

Techneuten die omkijken, zien dat het om een meisje gaat en dan hun plan bijstellen...ook meegemaakt, is bijzonder teleurstellend.
            Een techneut is meestal niet de eindverantwoordelijke voor een project, hij is "maar" een onderdeel.
            Wil nog wel eens helpen om een organisator aan te spreken op de gemaakte afspraken en, hoe lullig het ook is, je poot stijf te houden en te eisen dat de gemaakte afspraken worden nagekomen.

Natuurlijk willen we allemaal een gespannen situatie voorkomen, maar soms is het echt nodig om bikkelhard en rechtlijnig te zijn, kwestie van even iedereen weer met de voetjes op aarde zeg maar.

Leuk voorbeeldje:
            Doe in plaatseljik theater wat klussen op vrijwillige basis. Jaarlijks staat er een kindersterrenshow op het programma.
            het geluid wordt daar verzorgd op gear die ook voor Nederlandse begrippen gewoon top is.
            De tech die dat schuift heeft zn sporen in de AV wereld ruimschoots verdiend. Kids krijgen tijdens de generale repetitie de kans om hun nummer te zingen, monitorgeluid is altjid prima.
            Wat je dan nog hoort van ouders/managers/artiesten aan commentaar!!!!
            ik las de uitspraak deze week ergens op het forum en moet zeggen, ook in dit onderwerp weer erg van toepassing:
            "Dames en heren, we staan vanavond weer niet in Ahoy met z'n allen!"

...relativeert zo lekker

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

laten we eens een ander voorbeeld nemen. een priklijst

aanstaande zaterdag hoef ik gelukkig niet te mixen maar mag ik wat apparatuur verhuren aan een festivalletje waar een "americana" podium is. (reuze trendy momenteel)

een van de bands die in hum bio trots vermelden dat zij acoustisch spelen en dus geschikt zijn voor elke locatie komt met de volgende priklijst.

let op de hints voor de monitorsetting...

hoe zouden de aanwezige geluidstechnici dit aanpakken qua communicatie? Let op
              1) dit ZIJN ervaren muzikanten. (een ervan geeft LES. Bandworkshops op een gemeentelijke instantie en heeft de GP van nederland gewonnen)
              2) ik ben benieuwd naar een opbouwende discussie. NIET naar alle open doel grappen en grollen. ("ik zou die monitor met een gewicht aan zijn ballen hangen en dan informeren of hij genoeg bas heeft" is niet de bedoeling )
              3) het gaat om een binnenstad podium op een terassengebied waar gegarandeerd een paar honderd-misschien 1200 man publiek zit en hierboven doorloop is voor duizenden shoppers. Strategisch gekozen en zeker geen achteraf veldje voor nerds.
              4) don´t shoot the messenger. Dit is puur om eens een neutrale discussie te voeren. IK ben geen deel van de band en geen deel van de geluidsploeg die dag.
              lekker belangrijk!

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

@ Showband:

Ik vind dit eigenlijk geen slecht gedacht, zeker als je digitaal werkt. Ik werk meestal in situaties zonder monitormixer, en dan kan dit schema in elk geval een hulpmiddel zijn. Dan nog een talk back erbij en je kan zo vragen of het luid genoeg is. Effe nummertje spelen, rondvragen wie wat nog mist of teveel heeft... Gaat heel snel hoor!
                Meestal maak ik een tabelletje met de kanalen voor de inputs, en wie wat op z'n monitor wil horen, komt eigenlijk op hetzelfde neer.

@ Kootje:
                Om nog effe terug te komen op die in ears: denk eraan dat je heel veel voeling met je publiek mist als je daarmee werkt, en dan is mijn vraag: hoe kan jou dochter (wie overigens een prachtige stem heeft) die ervaring krijgen als ze nu al met in ears gaat werken? Interactie met het publiek maakt immers meer dan de helft van de show uit. Dan bedoel ik dit niet voor grotere evenementen; maar vooral in kleinere zalen, café's e.d. .

Als je toch in ears wil gaan gebruiken, zorg dan voor : ofwel dezelfde oortjes als die die jou dochter heeft, ofwel een goede koptelefoon die die klankkleur benadert. Dit helpt jou om een goede in ear mix te maken.

Tenslotte: in bepaalde situaties is het idd onmogelijk (ttz raar) om een fade out te maken bij langere muziekstukken. Niet omdat het voor de techneut niet kan, maar simpelweg omdat de aux send op de muziek om een of andere reden pre fade staat. Als de technicus dan de zaalmuziek uit fade, blijft die op de monitor gewoon doorgaan; de artiest weet van niks en blijft alles geven. Op een bepaald ogenblik zet je dan de muziek stop... zie je het al gebeuren?

Allee, groetjes he

Pino
                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Pino
                  • Jul 2002
                  • 390

Jahoor, digitaal ook; maar je moet er wel aan denken op dat moment natuurlijk. Maar ik kan me best voorstellen dat, als je gewend bent met orkesten te werken, daar niet direct aan denkt in bepaalde situaties. En da's ook niet altijd omdat je onervaren bent, gewoon een hectische situatie belemmert menigeen zijn gedachten al; en de één kan er al beter tegen dan de ander .
                  Maar één ding vind ik wel: als je techniek doet , probeer dan tenminste van elke act het beste te maken; hoe hopeloos het soms ook is (allee, da's toch mijn uitgangspunt altijd geweest).
                  Ik doe nu ongeveer 10 jaar techniek , en daar kwamen de meest bekende tot de meest ondenkbare acts in voor. Het belangrijkste dat ik in die 10 jaar heb geleerd is respect op te brengen voor iedereen die een act op het podium neerzet; hoe klein of hoe groot ook. Elk heeft zijn publiek, en wie ben ik dan om iets af te keuren? Iets mooi vinden is een andere discussie...

Groetjes,
                  Pino
                  Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

geluidstechneut vs artiest

Beste kootje ik vind de reactie v/d geluidsman op het festival een beetje typisch. Ik ben als geluidstechnicus fulltime aan de gang en als een artiest echt iets wil ga ik daar in mee als dit tot de mogelijkheden behoort die ik tot mijn beschikking heb.
                    Op een festival gebeurt het zeer regelmatig dat de acts een compleet eigen set up meenemen (dus eigen infrastructuur-stroom,bekabeling,mikes- eigen monitor tafel eigen foh setup) en dit geeft meestal ook geen problemen en de artiest heeft dan ook exact het geluid zoals hij gewent is dus waarom dan geen iem aan sluiten dit zijn meestal 1 a 2 kabels en het werkt. Zijn eigen monitors kan hij dan gebruiken als back-up mochten de oortjes storing hebben.
                    De neuman mike kan problemen veroorzaken in acoustisch lastige situaties maar op een festival zou dit geen probleem mogen vormen.

Comment

• Patrick_Trip
                      • Jun 2006
                      • 7

Dit blijft een interresant topic vanwege de vele reacties van de geluidsmensen hier! Mooi om jullie reacties te lezen.
                      Dit geeft een mooi inzicht in de kant van de technici. Waarvoor hulde!

Ter info: Kootje is op vakantie, dan weet je dus waarom hij even niet reageerd.
                      En nee, ik ken kootje niet persoonlijk, maar hij melde dit in een PM.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

@pino
                        het gaat mij niet om de lay out. Het gaat mij om het feit dat een acoustische band als monitor aanwijzing drie smaken kent soft medium en hard.... en dan in de priklijst bij alle uitgewerkte instellingen op een paar "medium" na gewoon invult dat alles "hard" moet in de monitorgroepen.

Ik ben benieuwd naar de aanpak. Gaan de forummers dan grote monitors neerzetten en alles op de max gooien? dan kan het wel eens een feedback-fest worden met al die acoustische instrumenten. Let op dat alle vier de micro´s in alle vier de monitors hard moeten... De kans echter dat je door blind dit op te volgen en niet te communiceren problemen gaat opdoen is vrij hoog lijkt mij. toch?

Smakelijk detail is dat ze op een festival gaat staan met eis dat alles buiten "hard" zal moeten, maar dat zij in hun priklijst niet hebben vermeld dat dit niet alleen met een acoustische gitaar en een fidlle moet. maar dat de electrische gitarist waar alles hard moet laag gaat zitten achter de monitor (want slide gitaar). en de bassist waar vrijwel alles hard moet met een contrabas achter zijn monitor gaat staan. Dat merk je als geluidsman pas op de dag. (had er trouwens iemand door dat er door de rechter gitarist twee verschillende gitaren worden meegenomen die twee verschillende instellingen bij alle monitors nodig hebben?

@timo
                        waar inpriksetjes voor karaokezangers vrij normaal zijn is een inprikkende band met infrastructuur op de locale festivalletjes dat nog niet. Op festivals zoals het genoemde "hilversum alive" kun je er op rekenen dat de meeste bands voor elk bedrag tussen de 100 en de 600 euri staan te spelen. op de hoofdact/coveracts na. Bij veel kleine buurtfestivals is het vaak zelfs de PA van de hoofdact die de rest van de dag de andere acts en inprikzang staat te doen. Ook zijn er vaak restricties aan het formaat van de mixtent als je bijvoorbeeld in een winkelstraat staat. Dan hoef je echt niet drie 24-kanaals mixers neer te plempen.
                        Je hebt de spijker op de kop dat een goede attitude is "als dit tot de mogelijkheden behoort die ik tot mijn beschikking heb."
                        Maar op de kleine festivals is het nog steeds normaal om 6 tot 8 monitorkanalen tegen te komen (tweede zaaltafel van de locale verhuurder die monitordienst doet op festivals) die IEM spullen voor dertig minuten gaan dus meestal niet in een vrije aansluiting maar daarvoor is het versterkerrack/eq losgooien en kanaalinstellingen wijzigen voor 30 minuten en daarna voor die 14 mans salasaband weer in de oude stand op tien gooien. Voor de wissel staat 10 minuten. (hiervoor is digitaal toch wel fijn )
                        Het is in mijn ogen dan ook nogal pabutget/ruimte in de programmering voor ompluggen/medewerking van de artiest-en crew afhankelijk.

Ik kom als muzikant vaak genoeg in situaties dat ik denk "laat in ***esnaam alles wat werkt niet gewijzigd worden". maar goed purple audio bijvoorbeeld is altijd goed, *14 bedrijven-die-je-vaak-op-festivals-ziet* zijn niet in staat iets anders dan hun eigen set te doen. En dan liefst met formaties die niet groter zijn dan 6 man.
                        Last edited by showband; 16-07-06, 11:34.
                        lekker belangrijk!

Comment

• Beldog
                          • May 2004
                          • 140

Bij de dingen die wij meestal doen (tot 500/600 pers.) houden we het zo eenvoudig mogelijk als het meerdere bandjes/acts zijn. Dus onze monitors gebruiken en geen iem, eigen micro daar kan ik nog in komen.
                          Werken we voor 1 band/act, dan sta ik voor alles open wat binnen de mogelijkheden van ons systeem ligt...en ik durf zelfs wel iets nieuws uit te proberen op vraag en in overleg met de betreffende artiest.
                          Als je alles binnen je gekende stramien kan doen ben je natuurlijk zekerder en dat werkt wat relaxer. Dit geld zowel voor technici als artiesten... begrijpelijk denk ik.
                          Ik veronderstel dat niet alleen de kleine garnalen als ik de zaak zo bekijken of aanvoelen, maar dat sommige "grote jongens" het ook zo ervaren.

Comment

• Balsan
                            • Oct 2005
                            • 77

Originally posted by SM
                            Beste Ko,

Hoewel ik heftig het vermoeden heb dat je ergens stond met technici die ander materiaal niet aandurfden of zich een beetje afgezeken voelden omdat er ander materiaal kwam dat beter (c.q. anders, maar dat is een inhoudelijke discussie) was als hun zuur verdiende microfoons, vraag ik me af waarom je je dochter in deze lastige positie (laat) duwen.

Ik neem uit je verhaal aan dat je dochter meezingt met een tape. Als ze echt vaker gaat optreden dan zal dat vaak zijn op gelegenheden waar een lokaal geluidbedrijf de spullen levert. Zolang je dochter geen Trijntje, Ilse, Mathilde of Anouk heet (inclusief bijpassende achternaam) zul je je dus ook geen ervaren geluidstechnicus kunnen veroorloven die mee wil en kan gaan. De beste remedie is dan om te werken met de spullen waar de lokale technici ook het meeste mee vertrouwt zijn. Zo'n KMS 105 is een mooie microfoon, maar bijvoorbeeld ook wat rondzinggevoeliger dan een SM58 en hij pikt relatief veel omgevingsgeluid op. Microfoons van dat kaliber en hoger (jaja, het kan echt nog wel duurder) zijn als een soort race-wagens: heel tof, maar je moet er wel even mee leren rijden. Als een niet-zo-ervaren technicus zich door een dure eigen microfoon laat imponeren zal hij niet zo goed weten en durven te draaien als bij de microfoon waarmee hij alle andere acts ook doet die dag. Hetzelfde geldt voor in-ears, waarbij het verhaal van Showband absoluut waar is: in-ears mixen is nog een vak apart met veel meer risico voor het gehoor. Als je dochter echt met tape meezingt dan is de beste remedie tegen teveel lawaai om het gewoon wat zachter te zetten op de buhne. Daar wordt ook het zaalgeluid een stuk beter van.

FWIW,
                            Sebas
                            Ik wil hier nog aan toevoegen dat als je dochter regelmatig optreed, het handiger is om een eigen vaste geluidsman te regelen. Met onze band heb ik geregeld bagger geluid gehad van professionele bedrijven. Een amateur die ons goed kent doet het veel beter.
                            De oorzaak is simpel. Ze kennen ons, onze spullen en begrijpen altijd onze aanwijzigen. REsultaat: Altijd goed geluid.

Kunst is iemand te vinden die het wil doen voor een beetje redelijke prijs.
                            It\'s the inside that matters

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Mag ik nog iets toevoegen over het in-ear-gebeuren? Iedereen roept namelijk dat je als technicus dezelfde oortjes ( of iets anders wat gelijk klinkt) moet hebben.

Dit klopt als je allebei hetzelfde hoort en wil horen MAAR ik weet uit ervaring dat dit dus niet altijd op gaat! Als de persoon in kwestie namelijk slechter begint te horen, wil deze er meer hoog bij en dan kan de mix voor jou niet meer klinken maar voor de artiest perfect zijn.

Het blijft dus enorm belangrijk dat de artiest in kwestie heel goed weet hoe hij het wil hebben en ook kan benoemen waar het hem niet lekker zit. En daar heb je helaas veel ervaring voor nodig...

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

Originally posted by Balsan
                                Kunst is iemand te vinden die het wil doen voor een beetje redelijke prijs.
                                vervang aub wil door kan.

Iemand die het wil doen krijg je zat open sollicitaties van rond het einde van elk sound-seminar seizoen...
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...