Originally posted by MacGyverSounds
Communicatie (tussen geluidsman en de artiest)
Collapse
X
-
Wow, die dochter van jouw kan wel goed zingen, en heeft zeker een goede stem! Training zou absollut niet verkeerd zijn, maar ze heeft een professionele stem.Originally posted by Kootjealvast een voorproefje ongeveer 4 maanden geleden waren we op zoek naar een betaallbare studio en kwamen terecht in Nieuwe Gijn. tijdens het intake gesprek vroeg de techneut Jan, of ze niet wat wou zingen, dan krijg je een beetje feeling met studiowerk. Ze heeft toen 2 nummers ingezongen met een z.g. koude stem. Uiteindelijk hebben we een cd meegekregen niet gemasterd niets. te horen op http://talent.sterren.nl/index.php?id=robin
Vandaar dat ik zeer benieuwd ben hoe het morgen uitpakt.
Met welke microfoon is ze opgenomen? Vast niet met die neumann. Dat is in iedergeval niet te hopen! (klinkt vrij dof)
Maar je hebt zeker gelijk om verder te gaan met je dochter in de zingerij.
Suc6Comment
-
communicatie
@**************ha ha nu moet ik toch echt even reageren met een beetje kritiek. Ik heb respect voor de uitoefening van uw beroep. Maar ik proef hier wel een beetje zelfvergenoegzaamheid uit
Ik ben niet 3 minuten van te voren met vreemde apparaten aangekomen.
Ik heb gevraagd en heb de man met rust gelaten, hij is bij mij gekomen met een reactie.
Laat ik de zaak omdraaien.
Je maakt een afspraak met een zaaleigenaar dat je met je eigen mengtafel etc en mic's komt en best bereid bent om in te prikken in de PA van de zaaleigenaar. Beiden gaan ruim van te voren akkoord. Je komt daar - ga er van uit dat je pas begint en je bent circa 20 jaar maar je hebt iemand bij je met rijbewijs die 35 is. De zaaleigenaar keurt je geenblik waardig en praat alleen met de man van 35 en zegt, nou eigenlijk vindt ik het niet nodig dat je met jou eigen spullen gaat werken. Gebruik mijn spullen maar.
Aan jou toon te horen, denk ik dat je je spullen inpakt en vertrekt. Is dat dan een oplossing of ga je poeslief op de PA van de man werken en zegt OK mijnheeer u betaald u bent de koning.
Dat was namelijk de kern van mijn vraag. Hoe ga je met elkaar om. Hoe communiceer je met elkaar wanneer alle partijen onder stress staan.
Bedenk wel dat ik niet zomaar voor zijn neus stond. Ik heb een week van te voren contact met hem gehad...dit wilde ik eigenlijk vermijden....steeds in herhaling te treden.
En eigenlijk geeft jou reactie precies weer wat ik heb ervaren...niet alleen artiesten moeten luisteren en mensen serieus nemen. Geluidtechneuten mogen dat ook wel! Zij kunnen een avond niet alleen maken!
Wederzijdrespect .......al heb je 10 keer het broertje van de gitaarist bij je staan het elfde broertje kan iemand zijn die wel serieus met zijn vak bezig is. Dat hoort namelijk ook bij het beroep van techneut, proberen er achter te komen wat de artiest graag wil, om zoals je zelf zegt een knal avond te hebben.........samenwerken.
Maar gelukkig heb ik wel genoeg begripvolle reacties gehad van kollega techneuten. Volgens mij ************** heb je dit station allang gepasseerd en mag je je in het hogere segment begeven. Maar vergeet niet ook jij bent begonnen en hebt fouten gemaakt en geleerd hoop ik.
Vergeet nooit je roots. neem dit vak en mensen die willen beginnen in het vak serieus.Comment
-
Sorry ************** ik heb net iets te impuslief gereageerd. Please back to the point. Een zaaleigenaar of organisator huurt mensen en materiaal in om zijn publiek te vermaken en eraan te verdienen "meestal"
Hij verwacht waar voor zijn geld prijs/kwaliteit. Daarvoor verwacht hij profesionalisme van de betrokken spelers. De organisator en zijn publiek willen waar voor hun geld en zitten niet te wachten op interne problemen tussen de spelers. Is het dan niet normaal dat er regels zijn opgesteld, of een etiquette. Zodat iedereen weet waar hij of zij zich aan te houden heeft. deze vraag heb ik geillustreerd met een voorbeeld. Het is mij duidelijk geworden dat die er niet zijn!! of toch. Sommige techneuten snappen het waar ze mee bezig zijn en sommige nietComment
-
Een net tapeje. Zangtechnisch hoor je volwassenen die stukken slechter zingen.
Ik ben wel benieuwd hoe het bij uptempo nummers klinkt gezien de wijze van ademhaling. Zou leuk zijn om eens een "tongbreker" (zoals bv stomp) te horen.
Natuurlijk kun je horen dat je geen doorleefde diva hoort maar ik wil wel de commerciele hint geven om met haar wel het verhaal in de teksten goed te lezen en bewust naar nummers te zoeken die bij de leeftijd passen. Bijvoorbeeld "Man, I feel like a woman" en "Torn" bijvoorbeeld zijn standaard karaokenummers maar ver-van-mijn-bedshow voor 13 jarigen. "I've got the music in me" uit het repertoire kun je als je eens wat oefeningen tekstanalyse doet gewoon uit het hart zingen. Publiek hoort valse nootjes zelden. Maar ruikt het als je staat te faken. Als je als zangeres leeft wat je zingt zal je oneindig beter zijn dan de "covermuzikanten' die liedjes uitvoeren.
Hoe rot het ook klinkt. Boy- en girlband liedjes zijn niet voor niets voor volwassenen behoorlijk "inhoudsloos". Je emotionele bagage reikt op je 13-de niet zo dat je "bound and broken on de floor, lying naked on the floor" hebt gelegen. (tekst torn). Maar een tekst die draait om "I wanna party all night" daar snap je als je jong bent alles van
.
Dit is een essentieel deel van muziekmaken en wederom belangrijker dan de spullen waarmee je zingt.
Nog een verhaal *ouwe sokmode aan*
toen ik begon gitaar te spelen begin jaren zeventig kreeg ik prima gitaarles. Op een spaanse gitaar sagreras stukken. Voorspelen bij de haagse kunstkring enz.
Op een zekere dag gingen we met de laatste klas lagere school op schoolreis en de meester had een gitaar mee. Hij en twee leerlingen speelden aboinabel enkele bob dylan stukken en hadden groot succes. Ik stond erbij, hoorde dat het helemaal nergens op leek, maar kon zonder bladmuziek en nylonsnaar gitaar geen noot spelen.
Ik besefte mij toen dat ik heel snel moest leren muziekmaken op een andere manier als ik ooit wat aan al die muzieklessen wilde hebben.
wat bedoel ik te zeggen?
Als jij nu je dochter prima zangles geeft. Is nooit zinloos. Maar met veilige eigen spullen, eigen bandjes, eigen technici, eigen in-ear vast repertoire zingen is een technisch goede bodem om later muzikant te worden. Maar dat stukje "altijd en overal, onder elke omstandigheid, met een big smile uit je bol gaan" leert ze nu niet.
de zangles en het samen met vader uit zingen gaan. Heeft meer aandacht nodig dan al die toestanden met "die verrote techniek leren bedienen". Dat laatste is een studie op zich en moet het eerste niet remmen.
*ouwe sok mode uit*Last edited by showband; 12-07-06, 11:58.lekker belangrijk!Comment
-
A) Ik heb ook de stukjes beluisterd en inderdaad: geen slechte stem al moet er wel nog flink geoefend worden aan de stemCONTROLE (sommige uithalen zitten zwaar fout). Misschien even deze stukjes ook aan de zangcoach laten horen... met een beetje oefening is dit zo opgelost.
Succes.
B) Als vader zonder ervaring met live-P.A. werk beginnen... ik zie dat niet zitten en zeker niet met mijn eigen dochter als oefenstuk! Als jij gaat beginnen mixen en je hebt geen ervaring en geen jarenlange technische bagage: dan sta jij daar ook te stressen en dat is nou net wat je dochter NIET nodig heeft. Je kunt echt niet ff beginnen met PA en direct denken dat je alles goed zal gaan. Dit is een zware onderschatting van het vak van mixer.
Ik zou je echt tenvolle willen aanraden om je dochter gewoon bij live-optredens waar ook andere kwalitatieve zangers en zangeressen aantreden gebruik te laten maken van de infrastructuur (P.A., microfoons, mixer, ...). Jij moet dan afspraken maken met de mixer ter plaatse over HOE en WANNEER de soundcheck (moet je echt wel op staan) zal gebeuren. Aangezien je dochter waarschijnlijk (nog) niet de ster van de avond is zal dit tijdstip afhangen van de afspraken met de andere bands die die avond moeten. Tijdens de soundcheck zeg je aan de mixer op een kalme en ondubbelzinnige manier hoe je wil dat het klinkt en je dochter laat weten hoe ze haar monitoring wil.
Op die manier is alles geregeld en klaar voor als ze effectief moet beginnen en dan zal het in orde zijn en dan kunnen jullie allebei RELAXED beginnen.
C) En tot slot nog iets over mixers: de meest professionele mensen in de branche zijn deze die niet te beroerd zijn om toe te geven dat ze nog iets kunnen bijleren. Dit weekend nog iemand gehad die toegaf dat hij iets bijgeleerd had ook al toert hij met een internationale band al jaren de wereld rond. Hier herken je de echte pro aan: die weet hoe moeilijk het vak is en hoe ingewikkeld de natuurkunde achter geluidsgolven is. Dit is niet zomaar iemand die dacht: vanaf nu ga ik even wat mixen zie...
Tot slot een overpeinzing:
Het is niet omdat je een goede PA bent dat je automatisch goed bent als P.A. :-)Last edited by laserguy; 12-07-06, 19:42.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
dat zei ik, ga lekker aan de kant staan, geniet van het feit dat ze er staat, straal dat uit naar haar, en klaar is klara.Originally posted by Kootje@
Dat was namelijk de kern van mijn vraag. Hoe ga je met elkaar om. Hoe communiceer je met elkaar wanneer alle partijen onder stress staan.
.
enne stress heb ik niet meer, want ik heb geleerd dat de installatie vanzelf uit gaat, aan het einde van de avond.
heb vandaag weer een offerte voor een bandjesfestival gemaakt, 17 bandjes in 5 uur tijd. Met idd de dochter van de kastelein, en de ervarener rotten ertussen. Maar de sfeer wodt daar gemaakt door er gewoon te gaan staan, en je ding te doen. Lekker geile monitoren kunnen we dus vergeten, en een dikke vette sound is ook pas halverwege het eerste nummer aan de orde. Maar werkbaar, daar gaat het om, en dat is het sleutelwoord.
En aangezien een meid van 13 nog lang niet de ervaring van een, bijv, lee towers heeft zal ze zich eerst lekker moeten voelen op het podium, en dat wordt wat lastig als er iemand vreselijk loopt te stressen.
vandaar : Relax, man...
De eerste les die ik ooit kreeg in communiceren met muzikanten was : doe s of je net een enorme joint hebt gerookt, en relax. Wordt alles veel easier van. En 15 jaar na dato ben ik er pas achter hoe wijs die les wel niet was.Comment
-
communicatie
**************, Showband, Laserguy.
bedankt voor jullie reactie's ik ben blij dat ik eens in de keuken van een techneut heb mogen kijken en kijk nu anders tegen jullie werk aan.
Met sommige van dit form zou ik inderdaad lopen stressen.
Maar met de meesten lijkt het me prima om eens in het circuit tegen te komen.
Oh ja laserguy, ik ben niet van plan om projecten te gaan doen, nee lekker stoeien met een kleinsetje onder deskundige begeleiding.
showband ze zingt precies de nummers die jij sterk afraadt. Ik ben het met je eens, maar wil me willens en wetens niet met reportoire bemoeien.
Ze heeft een prima zangpedago een vrouw uit het vak waar mijn dochter tegen opkiijkt.
Vasco, het was een feest, ik heb haar vanmorgen om 10.00 uur afgezet en om 18.00 weer opgehaald ze heeft maar 2 nummers gedaan maar wel ook de backing vocals. een van de nummers is hetzelfde nummer wat je gehoord hebt walk away. het is ongelooflijk hoe een stem van een 13 jarige in 4/6 maanden kan veranderen. En de techneut, waanzinnig... beiden konden het ongelooflijk goed met elkaar vinden en hij heeft haar zeer nuttige tips gegeven en veel geleerd. Ze was kapot maar ongelooflijk blij en voldaan.
En jongens laten we het alsjeblieft niet uit balans trekken..ik ben niet een gestreste vader maar een die geniet van wat zijn dochter doet. En haar de tijd geeft en de mogelijkheden om te ontplooien. Wie weet over 4 jaar wie weet over 8 jaar of nooit dan is het nog de moeite waard geweestComment
-
Hallo Kootje,
Ik ben een geluidstechnicus die al enkele jaren Tourt met dezelfde zangeres. Na enkele jaren begrijp je dan precies wat nodig is om een goede show neer te zetten, ja je leest het goed jou aanwezigheid beinvloed het geheel behoorlijk en kan een boel maken maar zeer zeker ook breken. Wees je ervan bewust dat voor jou de spanning dubbel zo groot is omdat je ook als trotse vader staat toe te kijken en je er alles voor over hebt de show zo goed mogelijk te laten overkomen. Als er dan iets niet gaat zoals jij verwacht of wenst is de kans groot dat je precies die dingen gaat doen waardoor je dochter negatief gespannen gaat staat te zingen en dus veelal minder gaat presteren . Dus als iets niet helemaal gaat zoals gewenst kan een opgestoken duim al voldoende zijn om je dochter net dat stukje zelfvertrouwen terug te laten vinden waardoor het Tij gekeerd kan worden. Begrijp goed dat het om een totaal plaatje gaat en niet alleen om een zangtechnische prestatie. Relaxheid voor aanvang van een show is het keyword, niet die dure mic die ingezet moet worden (die sm58 doet al jaren goed zijn best hoor!)Comment
-
@crash, ik zal je commentaar en opmerkingen ter harte nemen. ben het er helemaal mee eens. dit was ook mijn punt niet. ik bedoel arrogantie. maar het is inderdaad het beste om in mijn geval het beste ervan te maken en mij niet op te laten naaien door iemand die zich niet aan de afspraken houdt. ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de techneut. en denk inderdaad dat rust van mijn kant voor iedereen belangrijk is. Dat met de duim houden we erin. En nogmaals ze kreeg de mogelijkheid om door een dure mic te zingen. ik zal de laaste zijn om te beweren dat een sm58 niet zou voldoen. Ik zal proberen om vrijdagochtend voordat ik vertrek de link naar de vandaag opgenomen nummers op dit forum door te gevenComment
-
kootje,
Ik speel al jaren in een coverband, puur voor het plezier.
En als er 1 ding is wat ik zeker weet is het wel dat je ongelooflijk veel plezier kan beleven aan muziek maken!
Samen op het podium genieten van zowel de muziek die je maakt als van de mensen die een leuke avond hebben.
Het merendeel van de optredens regelen we alles zelf. Daarvoor hebben we in de loop van de tijd de nodige spullen bij elkaar gespaard, en ook een eigen geluids- en lichtman maken deel uit van de band.
Echter, soms speel je op een festival situatie waarbij de techniek reeds aanwezig is. Ook wij nemen dan altijd vantevoren contact op met de technici.
De jaren ervaring van het bandje hebben ervoor gezorgd dat we redelijk goed weten wat we willen. Voornamelijk wat de monitoring betreft. Want als het op het podium niet klinkt, zal het in de zaal niet veel beter zijn. Dat zullen de ervaren mensen hier zeker beamen.
Hoe gaan wij dan tewerk in zo'n situatie?
Duidelijk aangeven wat je wilt! EN... de technici de tijd geven om dit te bewerkstelligen. Niet gelijk in de stress schieten als de monitors niet direct lekker klinken. Altijd rustig blijven. En er het beste van maken.
Dat werk (bijna) ALTIJD!
Vooral het feit dat onze geluidsman altijd de aanwezige technici benaderd met de vraag of zij de band willen inregelen, en hij dan daarna de FOH mag overnemen vind ik een mooi voorbeeld van respect. Wat tot op heden geen enkele techneut heeft geweigerd!!
De man heeft heus wel de kennis, en laat ons klinken zoals wij dat bedoelen. Maar heeft niet de pretentie van "dat doe ik wel ff". Die mensen weten waar ze mee bezig zijn (9 van de 10 keer). En zo leer je ook nog eens wat.
Een paar tips die ik je mee wil geven:
- Zorg dat je zelf heel goed weet wat je wil (en ook hoe je dit moet overbrengen!).
- Informeer jezelf altijd vantevoren over de aanwezige apparatuur (in jouw geval specifiek b.v. minidisk of andere afspeel apparatuur).
- Zorg dat je op tijd aanwezig bent (geen stress).
- Wees als het kan altijd voorbereid op eventuele tegenvallers (neem zelf een minidiskspeler mee + snoeren en verloopjes).
- En tot slot: Communicatie!!!
Wellicht voor de meeste hier gesneden koek, maar toch...
Hoe maak ik (jouw dochter dus) duidelijk aan de monitormixer wat er moet gebeuren?
1. Wijsvinger omhoog = harder
2. Wijsvinger omlaag = zachter
3. Duim omhoog = Prima, laten zo!
Praktijk:
Monitor moet harder/zachter = monitor aanwijzen + wijsvinger omhoog/omlaag
Stem moet harder/zachter = wijzen naar de mond + wijsvinger omhoog/omlaag
Klinkt misschien vrij kinderachtig, maar dit werkt wel!
En tot slot.... Zorg dat je plezier hebt, dan straal je dat ook uit!
Have fun
PatrickComment
-
Hallo Patrick, ook jij bedankt voor de adviezen. Wij zijn een beetje afgeweken van het originele discussie punt. Maar door de diverse reacties waaronder die van jou en van enkele andere goedbedoelende forumleden heb ik toch stukje bij beetje de info die ik nodig heb om ons (mijn dochter)deel van een optreden zo goed mogelijk te laten verlopen.
Maar mijn originele vraag was tweeledig.
1. Waarom houden techneuten zich niet aan de afspraak, zodra ze zien dat het om een kind gaat.
2. Waarom wordt een kind niet serieus genomen door sommige techneuten.
Bijna altijd zie je aan de gezichten van de meeste techneuten, als mijn dochter zich meldt ohhhh jee daar heb je weer zo'n probleem geval. Als je de reacties leest, zie je ook dat dat klopt met of zonder randverschijnselen zoals de vader. Als er dan wel een soundcheck is, zie je ineens de houding van de techneut veranderen. Meestal verteld hij dit ook gelukkig.... quote:ze heeft niet zo'n zachte kinderstem als ik verwacht had,en gelukkig is mic techniek ook redelijk, want we hebben ze erbij!!!!! Daarna is de samenwerking optimaal, als de geluidstechnicus zijn kaartje in het MD hoesje doet, vat ik dat op als een compliment.
Het enige wat mij nog rest om de heren techneuten te vragen niet bijvoorbaat alle aankomende talenten of artiesten in hetzelfde hokje te stoppen. We zijn nu eenmaal tot elkaar veroordeelt. En net zo als ik de schu....heb aan arogante artiesten, heb ik ook de schu.... aan arogante techneuten. Vergeet een ding niet, artiesten komen en gaan sneller dan geluidtechnici. Ik beloof beterschap en heb meer begrip gekregen voor de werkzaamheden van een ander.Comment
-
ff testje...Hallo Patrick, ook jij bedankt voor de adviezen. Wij zijn een beetje afgeweken van het originele discussie punt. Maar door de diverse reacties waaronder die van jou en van enkele andere goedbedoelende forumleden heb ik toch stukje bij beetje de info die ik nodig heb om ons (mijn dochter)deel van een optreden zo goed mogelijk te laten verlopen.
Maar mijn originele vraag was tweeledig.
1. Waarom houden techneuten zich niet aan de afspraak, zodra ze zien dat het om een kind gaat.
2. Waarom wordt een kind niet serieus genomen door sommige techneuten.
Bijna altijd zie je aan de gezichten van de meeste techneuten, als mijn dochter zich meldt ohhhh jee daar heb je weer zo'n probleem geval. Als je de reacties leest, zie je ook dat dat klopt met of zonder randverschijnselen zoals de vader. Als er dan wel een soundcheck is, zie je ineens de houding van de techneut veranderen. Meestal verteld hij dit ook gelukkig.... quote:ze heeft niet zo'n zachte kinderstem als ik verwacht had,en gelukkig is mic techniek ook redelijk, want we hebben ze erbij!!!!! Daarna is de samenwerking optimaal, als de geluidstechnicus zijn kaartje in het MD hoesje doet, vat ik dat op als een compliment.
Het enige wat mij nog rest om de heren techneuten te vragen niet bijvoorbaat alle aankomende talenten of artiesten in hetzelfde hokje te stoppen. We zijn nu eenmaal tot elkaar veroordeelt. En net zo als ik de schu....heb aan arogante artiesten, heb ik ook de schu.... aan arogante techneuten. Vergeet een ding niet, artiesten komen en gaan sneller dan geluidtechnici. Ik beloof beterschap en heb meer begrip gekregen voor de werkzaamheden van een ander.Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment

Comment