Gospelgroep close miking vs overheadmics

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aalders
    • Jul 2006
    • 4

Gospelgroep close miking vs overheadmics

Al jaren help ik wat mee met het GELUID van onze gospelgroep. We hadden altijd 20 zangers en 5 koppige band. Mbv shure 58 micro's altijd goed geluid en goed te regelen. Nu groeit en groeit de groep en zijn we na de zomer met 40 zangers. WE denken dat we moeten overstappen naar overheads bijv niemann 184 ? is dit te doen ivm mogelijke overspraak, als we in kleinere ruimtes zingen. Onze band maakt altijd veel lawaai.... of iedereen dubbelen om kanalen te sparen. 2 micro´s per kanaal. wie heeft ervaring en kan van advies dienen.
    groet hans
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Waneer je met KM84 begint moet je je wel realiseren dat je met +/- 800 per micro zit.
    Een gospelkoor is geen gewoon klassiek koor. Close miking is de beste optie, terwijl een gewoon koor een meer algemeen klankbeeld laat horen.
    Nu is het te zien, hoeveel optredens je hebt. Want met vb 10 op een jaar worden dit wel erg dure optredens met een dergelijke eigen installatie.
    Huren is hier dan de beste optie.
    Ik ken hier in België een firma die een koorsysteem met 64 headsets met bekabeling verhuurt voor 340 euro.
    http://www.pvl-sound.be/

je kunt eventueel wel investeren in een goeie mengtafel met voldoende ingangen.
    Maar met een Gospelkoor overheads gebruiken zie ik niet zitten, omdat het stemtimbre compleet anders is dan een klassiek koor.
    In een klassiek koor is de algemene klank van belang, bij een gospelkoor alle individuele stemmen.
    Bij orkesten kun je dit vergelijken met een harmonie orkest en een bigband.
    Last edited by frederic; 05-07-06, 23:07.

Comment

• ruurd
      • Sep 2005
      • 95

En ik sluit me daarbij aan. Ik heb ook ervaring met een gospelkoor, maar close-micing is wel de oplossing. Bovendien zit je neem ik aan vaak in een kerk, en als daar de band ook nog speelt, heb je met neumann dat de band er helemaal doorheen dendert. Je hebt dan niks meer te schuiven.

Ik zou gaan voor close-micing. Misschien eens kijken naar een goedkoop digitaal tafeltje met belagelijk veel inputs...

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

Close miking geeft idd beste resultaat. Meeste ervaring hiermee zie je bv bij Continentals die dit al jaren toepassen. Meestal dan 1 mic per 2à3 zangers die in 'clusters' staan en daarnaast 2 solisten mic's. Betekent wel dat je snel losse stemmen hoort en dus zeer actief moet mixen om er een koor geluid van te maken. Zeker wanneer er nog positie wisselingen zijn.
        Continentals werken met 25-30 personen op 10 mic's (sm58) een sm 58B of Sennheizer 845 is minder geschikt omdat die nog meer richtinggevoelig is (alleen de middelste zanger doet nog mee)

Bij bewegende black gospel koren krijg je al snel klachten dat mic's in de weg staan. Dat is trouwens subjectief: Vooral kwestie van wennen. In plaats van driepoot altijd een mic stand met massieve ronde voet gebruiken.
        Alternatief is dan om te werken met overheads. Mijn ervaring is dat groot membraan studio mic's als enige een goed alternatief vormen voor close miking. KM 184's of andere kelinmembraan redden het niet, tenzij je er een stuk of 8 neerzet. Overigens doen chinese klonen in deze toepassing nauwelijks onder voor het origineel. Het middel van 8 mic's is overigens weer net zo erg als de kwaal omdat je dan met alle looptijd verschillen te maken krijgt. Ga er van uit dat je nooit meer dan 4 overheads voor een koor gebruikt.

In alle gevallen is het volume van een band tov de vocals in de regel het grootste probleem. Ik ben nu aan het overschakelen op in-ears voor de band Aangezien een band bij een koor niet echt op de voorgrond staat is er geen reden om dat allemaal wireless te doen. Spaart je veel geld!!
        Volgende stap is dan nog om eventueel de drummer in plexiglas in te pakken (maar daarover zijn de meningen zeer verdeeld; zie andere topics)
        Als je het band volume zo omlaag hebt gebracht zul je merken dat het uitmixen van je koor minder zweet gaat kosten!
        ~Clearsound~

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

headsets huren en een goeie mengtafel kopen, lijkt me de beste oplossing.

Comment

• Koert
            • Nov 2002
            • 86

Ik zou inderdaad gewoon 2 sm58's bij elkaar optellen. De koorsets van grote pa-bedrijven werken op dezelfde manier. Hier worden ook een stuk of 5 headsets bij elkaar opgeteld op één kanaal.
            Solist microfoons kun je dan weer los doen.

Comment

• martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

Originally posted by Koert
              Ik zou inderdaad gewoon 2 sm58's bij elkaar optellen. De koorsets van grote pa-bedrijven werken op dezelfde manier. Hier worden ook een stuk of 5 headsets bij elkaar opgeteld op één kanaal.
              Solist microfoons kun je dan weer los doen.
              als je echt problemen wilt creeren knoop je 5 headsets bij elkaar op
              als je 2 58 bij elkaar opknoopt heb je een vast punt, beetje logisch neergezet geen fase problemen.
              5 headsets bewegen continu is vragen om fase problemen..
              de grotere company's maken een submix die dan weer terugkomt op de main mixer..
              deze submix hoeft niet perse in de zaal gemaakt te worden..

dus kortom wil je het goed doen headsets
              wil je het budget doen richtpijpjes (maar hou idd rekening met overspraak)

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Waarom geen combi?

een paar mooie condensatortjes om de 'koor klank' op te pikken, en een paar sm58 voor de beste zangers/zangeressen om het verstaanbaar en wat stevige te kijken. Scheelt je een hoop kanalen en ik durf te wedden dat geen hond hoord of je 20 of 40 stemmen closed miced binnen krijg.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• ruurd
                  • Sep 2005
                  • 95

Dat kan natuurlijk wel opzich, maar je moet er dan wel voor zorgen dat je van alle groepen genoeg vocals hebt. (sopraan, alt, tenor, bas, etc).

Natuurlijk is het niet zo mooi als dat je iedereen een mic geeft. Een ander probleem wat zich voor kan doen is dat bepaalde koorleden zonder mic zichzelf te slecht horen op de monitor. Dat kan weer het probleem opleveren dat ze minder "goed" gaan zingen.

En bovendat is het voor de koorleden zelf natuurlijk niet echt leuk. Dat de ene wel krijgt en de andere niet. Maar dat is aan jezelf.

Comment

• aalders
                    • Jul 2006
                    • 4

update

bedankt voor al jullie reacties!
                    we hebben dit weekend opgetreden met de groep, 26 zangers, met 4 neumann k 184 overhead micro's. We hebben ze gehuurd van Studio Lobbes ( niet duur) en zo een keer ervaring opdoen! Het ging op zich goed. Van het optreden heb ik nog geen opname gehoord ( we nemen op md op) van de repetitie vrijdagavond wel. Signaal wat op de md kwam was een stuk minder van kwaliteit, onrustiger minder strak, waarschijnlijk door de overspraak. Rustige nummers klonken prima, mn als er weinig of geen begeleiding van de band was. Uitpakken koor + band naar climax van een song : klinkt echt niet mooi, rommelig, niet strak etc.
                    als we de opname van het optreden een paar keer gehoord hebben zal ik dat ook melden, geeft mogelijk weer nieuwe info. NOgmaals Bedankt dat jullie zo meedenken!!!
                    hans

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

het allergrootste voordel van headsets is dat je de gain en de vollume per kanaal niet veel moet opendraaien. Zo heb je geen overspraak en een ongewenst fluitconcert. je kan zelfs rustig het aller zwakste koor boven een luidruchtig orkest halen.
                      En condensators gebruiken voor livewerk, is riskant. Zeker in handen van amateur geluidsmensen. (het is dus ook niet voor mij bestemt. )

[FONT=Times New Roman]PS gelieve een opname niet te nemen als referentie van wat er in de zaal te horen was.[/FONT]
                      [FONT=Times New Roman]Indien dit de bedoeling was zitten we hier wel compleet naast de kwestie te discuteren.[/FONT]
                      Last edited by frederic; 11-07-06, 00:01.

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

Originally posted by ruurd
                        Dat kan natuurlijk wel opzich, maar je moet er dan wel voor zorgen dat je van alle groepen genoeg vocals hebt. (sopraan, alt, tenor, bas, etc).

Natuurlijk is het niet zo mooi als dat je iedereen een mic geeft. Een ander probleem wat zich voor kan doen is dat bepaalde koorleden zonder mic zichzelf te slecht horen op de monitor. Dat kan weer het probleem opleveren dat ze minder "goed" gaan zingen.

En bovendat is het voor de koorleden zelf natuurlijk niet echt leuk. Dat de ene wel krijgt en de andere niet. Maar dat is aan jezelf.
                        Als er 40 man op het podium staan te zingen neem ik aan dat ze hun eigen stem zowiezo niet uit een monitor kunnen onderscheiden. Dat is volgens mij zowiezo de bedoeling van een koor, dat je een mooie samengemolten klank krijg.

De laatste is inderdaad een punten, de ene wel en de andere geen eigen mic gaat scheven gezichte opleveren. Wat je ook nog kunt doen is een sm58 per 2 stemmetjes pakken. Ik heb hetzelfde wel eens besloten te doen bij een gospelkoor en dat klonk zeker niet verkeerd.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• ruurd
                          • Sep 2005
                          • 95

Het nadeel bij de sm58 is dat die dichtbij een mooi, vol en warm geluid geeft. Kom je buiten een bereik van 20 cm is dat iig weg. Dan houd je een dun iel geluidje over. Wanneer je dus met z'n tweeën door 1 mic zingt is dat dus het geval. Das dan weer een nadeel. In zo een geval kun je misschien beter kiezen voor een condensator o.i.d.

Comment

• aalders
                            • Jul 2006
                            • 4

Andere optie zal zijn t.o.v. overhead : close miking waarbij we het stageblock 2 maal zo groot maken en de XLRaansluitingen voor de micro's verdubbelen, zoals ook met een Ysnoertje gebeurt. Dan kunnen we alle koorleden een microfoon geven en de afstand tot de mond is ook geen probleem. Er komen wel 2 mensen op 1 kanaal, die moeten wel bij elkaar passen qua volume en timbre?
                            Zou dateen goede optie zijn ??
                            hans

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

je moet een soort treintjessnoer gebruiken. Dit wil zeggen om de meter een blokje met 2 XLR aansluitingen. Die leg je als een slang tussen de koorrijen.
                              Als je 2 dezelfde microfonen gebruikt zou dit geen probleem mogen geven.

Comment

Working...