Standaard EQ regels voor verstaanbaarheid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ruurd
    • Sep 2005
    • 95

Standaard EQ regels voor verstaanbaarheid

Zijn er standaard instellingen voor op een equalizer om de verstaanbaarheid te optimalseren? Of verschilt dat te veel per mic en/of geluidsset? Ik ben benieuwd.
  • HR Soundproductions
    • Oct 2005
    • 649

Kort antwoord; nee

Instellingen zijn afhankelijk van mic, mengpaneel, eq, versterker ( al dan niet met processor-unit en gebruikte luidsprekers. Acoustiek van de zaal laat ik dan nog maar buiten beschouwing en het feit of het hok vol is met mensen of niet.

Het beste gevoel hiervoor ontwikkel je door veel te "pielen" met een vaste set( i.v.m. geluidgewenning) en op live-situaties.
    Last edited by HR Soundproductions; 05-07-06, 13:35.

Comment

• mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

Wat veel voor komt is dat mensen de mic veel te dichtbij houden (lees: zowat opeten). Dan krijg je vaak veel laag in het geluid. Het laag een heel eind weg draaien doet meestal al wonderen, maar verder zijn er geen echte regels. Veel proberen en luisteren. veel hangt af van de locatie, maar ook van de apparatuur; als je sowieso al veel subs in verhouding tot tops hebt liggen zal het laag al snel gaan overheersen. Ook hangt veel van de mic af.
      Als je vaak dezelfde spullen gebruikt krijg je op een gegeven moment wel door wat voor de meeste situaties de beste oplossing is.

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Originally posted by mac tecson
        Wat veel voor komt is dat mensen de mic veel te dichtbij houden (lees: zowat opeten). Dan krijg je vaak veel laag in het geluid.
        te dicht bij??? bij mij staan ze juist meestal te ver van de mic (naar mijn zin dan).

Standard regeltjes bestaan er helaas niet. Wat goed werkt is bij bijvoorbeeld een katheder mic setje gewoon effe de tijd nemen om het uit te fluiten met een grafische of parametrische eq. De eerste keren zal dit misschien iets meer tijd kosten, maar naar verloop van tijd doe je dit uit fluiten in een paar minuten.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• mac tecson
          • Feb 2006
          • 348

Als het een vaste mic is achter zo'n spreek ding ik het meestal te ver weg, maar losse mic's worden vaak opgegeten. Mensen die blijkbaar niet kunnen wachten tot het buffet........

Comment

• crash
            • Sep 2004
            • 88

Misschien ten overvloedde maar standaard Low Cut op je kanaal inschakelen

Comment

• altari
              • Jul 2006
              • 1

"als je sowieso al veel subs in verhouding tot tops hebt liggen zal het laag al snel gaan overheersen. "

Ik stuur sub's altijd via een aux aan, juist vanwege wat je beschrijft. Is ook heerlijk voor de kick: met de schuif bepaal je de klik over de toppies en met een prefaded aux de beuk uit sub's.
              Ik doe veel festivals en bijna iedere zanger of zangeres heeft een andere frequentie instelling! Er zit zowiezo onwijs verschil tussen de dames en de heren. Je zult merken dat als je een stem er moeilijk bovenuit krijgt dat het niets met je volume te maken heeft, ff de juiste frequentie opzoeken, bijschroeven en daar is ie! Of, ff de vervelende freq opzoeken, terugschroeven en jahoor!! Tevens sta ik er bijna op dat de vocalen de mic tot tegen de tanden zetten, zolang ze de handjes er maar niet om het bolletje doen, da's funest voor je geluid en vaak de reden voor rondzingen over de monitoren.

Comment

• ruurd
                • Sep 2005
                • 95

De sub via de aux! Nog nooit eerder gehoord. Klinkt wel goed! Ga ik ook eens uitproberen!

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Eerst je set zo goed mogelijk inregelen, zodat muziek al goed klinkt. Goede kwaliteit mics gebruiken, de sm58 blijft enorm goed voor spraakverstaanbaarheid door dat drukkende mid van em!! met de sprekers/zangers even een babbeltje maken over microfoontechniek:zing met volume, articuleer goed, hou de microfoon dichtbij en richt em vooral niet op de monitors geen knuistjes om het bolletje ook al staat dat stoer.....en dan komt de kanaal-eq pas om de hoek kijken... podiumvolume laaghouden en kwaliteitsmonitors (eveneens goed ingeregeld)helpen ook best wel mee trouwens
                  Last edited by sparky; 06-07-06, 10:37.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

eq settings

Ga eens naar de site van sia-soft of sia smaart weet ik niet precies meer en kijk eens naar Smaart live
                    Dit is een meet programma. Mits je een goeie mike gebruikt kan dit zeer goede resultaten op leveren. Je maakt nm een vergelijking tussen het geen de mike opvangt en het geen je mixer uitstuurt
                    Kijk uit met het zomaar af gaan op dit venster wat je ziet binnen het programma daar eq-en op freq. die wegvallen op zg.comb filter freq.niet gaat werken

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

pagina 18
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• ruurd
                        • Sep 2005
                        • 95

Originally posted by sparky
                        Dit is echt super! dankjewel! Ideaal! Ik ga dit eens even goed bekijken.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Originally posted by ruurd
                          Dit is echt super! dankjewel! Ideaal! Ik ga dit eens even goed bekijken.
                          :-) ja, ik kwam dat tegen in die manual, moest ik even aan dit onderwerp denken, graag gedaan.

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Zo zie je maar weer dat het altijd loont om de handleiding te lezen!....

Comment

Working...