Originally posted by Patrick_Trip
Welke digitale mixer?
Collapse
X
-
Jullie hebben helemaal gelijk wat betreft het aantal XLR ingangen..
Dat zijn er dus idd 12 i.p.v. 8
Mijn reactie was eigenlijk meer bedoeld richting de topic starter i.v.m. het budget van 700 euro.
Als je dan de advertenties ziet van de DDX lijkt het al gauw of je 32 XLR's tot je beschikking hebt out of the box.
Maar een stomme fout ik geef het toe, ik heb de DDX notabene hier staan...Comment
-
de benaming van digitale mengtafels is idd misleidend.
Ze geven enkel het aantal kanalen die ze aankunnen.
Maar ze zetten er wel niet naast dat je meestal peperdure uitbreidingen mag kopen om ze allemaal te kunnen gebruiken.
VB tascam DM24 je zou denken aan 24xlr kanalen, maar je hebt er 16 en een mogelijkheid om een micpreamp van 8 kanalen bij te kopen tot 24.
Bij yamaha en mackie (uitgezonderd de TT24) is het nog triestiger omdat ze standaard zeer weinig digitale i/o hebben waardoor uitbreiden peperduur wordt. (allee voor mijn budget toch)
Misleiding ten top zou ik zeggen.
[FONT=Times New Roman][/FONT]Comment
-
nah, hoeveel jaar zijn digitale mixers inmiddels gemeengoed? zou je toch wel aan gewend moeten zijn he...
er is niets misleidends aan, het eerste wat je doet als je denkt dat een mixer wel eens interessant zou kunnen zijn is even naar de site van de fabrikant om de specs te checken...Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Ik vind toch dat ze veel de klanten rond de tuin leiden met kosten die niet voorzien zijn zoals uitbreidingskaarten en extra micpreamps.Originally posted by sparkynah, hoeveel jaar zijn digitale mixers inmiddels gemeengoed? zou je toch wel aan gewend moeten zijn he...
er is niets misleidends aan, het eerste wat je doet als je denkt dat een mixer wel eens interessant zou kunnen zijn is even naar de site van de fabrikant om de specs te checken...
het zijn niet allemaal "klankboeren" die in de sector zitten.
Veelal zijn het groepjes of ensembles die een mengtafel willen kopen om hun optredens beter te laten overkomen.
Fabrikanten halen grote woorden boven van "x aantal kanalen" maar hoe moet een modaal muzikant daar nu wijs uit raken?
Met analoge tafels wist men exact waar men aan toe was. Een 24/8 tafel is een 24/8 tafel. met Digitale tafels is dat niet altijd zo, want je weet niet altijd welke kanalen ze aanzien voor nuttige kanalen. ( hiermee bedoel ik XLR microfoonkanalen of TRS ingangen). Vooral yamaha is hier koploper in.
Je kunt zeggen, ga eens kijken op hun website, dit kun je doen. Maar veel muziekanten die voor die keuze staan weten niet wat ze moeten kiezen. Ik begin er iets van te snappen omdat ik met "veld klankopnames" begonnen ben. Maar voor de modale muzikant is het moeilijk te bevatten wat de uiteindelijke kosten zullen zijn als ze hun ensemble willen versterkt zien met PA.
[FONT=Times New Roman][/FONT]Last edited by frederic; 09-07-06, 21:53.Comment
-
Hetzelfde wordt ook bij veel analoge mengtafels gedaan hoor. Zeker de kleinere types hebben allemaal 16 of 20 ingangen. Daarbij zijn er vaak bijvoorbeeld maar 4 microfoon inputs, de rest zijn stereokanelen, aux returns, e.d.Originally posted by fredericIk vind toch dat ze veel de klanten rond de tuin leiden met kosten die niet voorzien zijn zoals uitbreidingskaarten en extra micpreamps.
het zijn niet allemaal "klankboeren" die in de sector zitten.
Veelal zijn het groepjes of ensembles die een mengtafel willen kopen om hun optredens beter te laten overkomen.
Fabrikanten halen grote woorden boven van "x aantal kanalen" maar hoe moet een modaal muzikant daar nu wijs uit raken?
Met analoge tafels wist men exact waar men aan toe was. Een 24/8 tafel is een 24/8 tafel. met Digitale tafels is dat niet altijd zo, want je weet niet altijd welke kanalen ze aanzien voor nuttige kanalen. ( hiermee bedoel ik XLR microfoonkanalen of TRS ingangen). Vooral yamaha is hier koploper in.
Je kunt zeggen, ga eens kijken op hun website, dit kun je doen. Maar veel muziekanten die voor die keuze staan weten niet wat ze moeten kiezen. Ik begin er iets van te snappen omdat ik met "veld klankopnames" begonnen ben. Maar voor de modale muzikant is het moeilijk te bevatten wat de uiteindelijke kosten zullen zijn als ze hun ensemble willen versterkt zien met PA.
Precies hetzelfde verhaal als bij de digitale tafels dus.Comment
-
wel euh, als ze maar de helft van de ingangen op de type nummers zetten...
Voor mij een DM1000 dan :-)
een Venice 320 zou dan ... juist: 32 ingangen en 0 uitgangen.
Komaan jongens, als je met die dingen bezig bent dan kijk je toch niet zozeer naar de typenummers. Wel naar hetgeen je nodig hebt en dan ga je ofwel naar de winkel , ofwel surf je naar de website om meer info te winnen.
Groetjes,
PinoMuziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...Comment
-
na de zoekfunctie de boel maar in deze thread gezet.
Met de band hebben wij nu butget voor een stuk monitorinvestering.
Het idee is een 01V96 v2 met twee ew300 in-earzenders en vier beltpacks aan auxen 1 t/m 4. plus een hooftelefoonversterker aan aux 5 en 6 in een 19inch rek te stoppen. En zo een vaste monitoringset te bouwen met twee zangeressen, bas + zingende gitaar draadloos mono. En de drumster + de toetsenist aan een snoer te hangen.
Met de 8 auxen van de yamaha zou je aux 8 voor een galmpje gebruiken en dan een aux spare hebben voor eventueel de blazersmonitors mee te nemen in de toekomst. Die werken nu met 2x X-act vanaf de zaaltafel. Wat voorlopig zo blijft.
vragen aan gebruikers:
1) Kan die Yamaha op de "rechtsonder" assignable buttons als functie krijgen
button 1 = faders worden aux 1
button 2 = faders worden aux 2
button 3 = faders worden aux 3
enz enz?
Het idee is na aanschaf een maandagavond in een zaal met PA op het gemak eens te gaan soundchecken en inregelen. Om presets te maken. zo kan iedereen zelf makkelijk zijn "eigen" mix volumes wijzigen. Druk op "jouw" knopje en schuiven maar!
2) Kun je de drie "overgebleven" galmpjes intern elk op een van de drie zangmicrofoon kanalen inserten?
3) zijn de vier assignable outputs achterop aan de aux bussen toe te wijzen? Daarmee zouden wij nu 6 monitoruits hebben. Als je dan de main outs ook op auxen kan toewijzen heb je een 8 kanalen monitortafel zonder dat je uitbereidingskaarten hoeft aan te schaffen. (let op dat wij niet gaan zaalmixen met dit ding) Of heb je echt maar twee monitoroutputs?
ik begrijp dat enkele gebruikers zoals purplehaze, bones 2001, cobi, peternotermans, MSS ervaring hebben met livegebruik van deze tafel.
bedoeling uit het bestaande stageblock de bestaande XLR-spin te pakken.
kanaal 1 t/m 5 drums, 6 D.I. bas, 7/8/9 blazers, 10/11/12 zang, 13/14 line-POD-gitaar, 15/16 line-mix-toetsen. Voorlopig aan de main uit een MP3 recordertje hangen om repetitietapes van optredens te maken. Later eventueel blazers gaan monitoren via deze tafel. Vooralsnog laten wij die straks nog gewoon vanuit de zaalmixer doen zoals we altijd hebben gedaan.
p.s. JA wij gaan IEM-mono. Ik weet dat bijna iedereen vind dat je in-ear stereo moet doen maar een van de zangdames heeft reeds een ew300 mono in gebruik en vind dit prima werken. Wij hebben nog eens testjes gedaan en vinden dit prima werken. Als wij uiteindelijk de hele band (9 man) stereo willen gaan doen dan is het eenvoudigweg niet haalbaar. (en prijs én hoeveelheid spullen én formaat mengtafel)Last edited by showband; 30-12-06, 23:19.lekker belangrijk!Comment
-
Vraag 1:
Voor zover ik weet kan je niet de aux faderbanken onder je userkey's zetten (bij de nieuwere broertjes kan dat trouwens wel), waarom zou je dit willen? De 'echte' knop voor je auxjes zitten maar 20cm verderop?
Vraag 2:
De overgebleven galmpjes kan je niet op de stemmen inserten. Ik rout mijn galmpjes in deze situatie nog wel eens via de insert van de subgroupen. De send van de galm komt dat dus via die insert en je laat het galmpje gewoon op een kanaal terug komen.
Vraag 3:
De Omni out zijn te gebruiken om je auxjes of bussen naar toe te routen. Je mains kan je niet anders toewijzen dan als main out. Daar zou je dus nog iets op moeten verzinnen. Wat je hiervoor zou kunnen gebruiken is een 8in/8uit preamp van Behringer/Focusride. Heb je in 1x 8 in- en 8uitgangen erbij en in het geval van Behringer kost je dat ergens rond de 200 euro. De optische aansluiting die je hiervoor nodig hebt zit al standaard in je O1v/96. En je hebt ook gelijk een uitgang over voor je blazers.
De monitor uitgang die op een O1v zit is eigenlijk alleen maar bedoelt voor studiomonitoring. Je daarmee bijvoorbeeld je stereo out afluisteren of bijboorbeeld je PFL's. Je kan geen aparte mix maken en die toewijzen aan je monitorouts.
Wat ook een handigheidje van die digitale tafels is, is dat je heel makkelijk 'dubbel kan patchen' op je bank 1-16 zet je je kanalen die je op de in-ear wilt hebben. Op je kanalen 17-32 zet je dezelfde kanalen nog een keer voor op je X-acts. Je kan in dit geval dus de kanalen die je naar de X-acts stuurt (17-32) anders EQ-en dan de kanalen die je naar je In-ears stuurt.
Maar goed, misschien wordt het wat ingewikkeld om dit allemaal in 1 keer te doen en is het handiger om je eerst op de in-ears te richten.Last edited by moderator; 31-12-06, 11:06.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Bedankt cobi!
eh, het idiote van vraag 1 is dat wij als eerste eis hadden dat je vlot je persoonlijke mix met draai-of schuifknoppen kon doen. Maar dat daar dus echt NIETS van is terug te vinden. Om niet aan een separate monitormixman te moeten is geheugens+makkelijke bediening tijdens soundcheck gewoon noodzakelijk. Omdat zowel wij als de muziekwinkels deze tafel slechts uit aanbevelingen maar niet in "real life" hebben mogen aanschouwen zitten wij nu al zo lang als we op zoek zijn met deze vraag te leuren.
Blijkt er gewoon een stel dedicated knoppen op te zitten
hahaha. We hebben wel ervaring met soundcraft, 01V en 02R maar die voldoen niet aan onze eisen. (die L9 is echter wel ge*l!)
Jammer van de effecten maar niet onoverkomelijk. Op het moment gebruiken wij nog geen galm op de monitor. Dus met een galm op een effect send denk ik dat we zat hebben om de microfoons wat minder droog te laten klinken.
Je hebt dus "out of the box" slechts 4 aux uitgangen? aii
Ik dacht trouwens dat die behringer converters uitsluitend D/A converters hadden? Zitten we daar ook al naast!
Die dingen zijn goedkoper dan een insteekkaart voor 4 uitgangen...
Hou je dan wel dezelfde resolutie? Of ga je dat toch niet merken op het toneel?Last edited by showband; 31-12-06, 13:11.lekker belangrijk!Comment
-
Hoi Showband,
als ik jou was zou ik even dit programma downloaden,
http://www.studioconnections.org/download/sm217w.zip
En deze ook http://www.yamahaproaudio.com/downlo...edt213_win.zip
Dit is de studiomanager voor de 01V/96.
Hiermee kan je precies zijn wat de routingmogelijkheden zijn.
Effect return kan je bv patchen naar alle kanalen, channel inserts,
bus inserts, aux inserts en master inserts.
De ADA8000 werkt met 44.1 of 48 dus geen probleem voor de 01V
CheersLast edited by bones2001; 31-12-06, 13:50.Mixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
Je zult wel al een mixer gekocht hebben, maar wat mij ontgaat is de reden waarom het digitaal moet zijn.Originally posted by xxxfpnxxxhallo,
Ik wil graag een nieuwe digitale mixer kopen, nou ben ik niet zo heel rijk (scholierenbudget) dus mag hij maximaal 700 euro kosten. Nou heb ik zelf al zitten kijken en kom ik uit op een nieuwe behringer ddx3216 of een tweede hands yamaha o1V. Welke mixer raden jullie mij aan? hij gaat gebruikt worden om een bandje mee te versterken.
Nu wou ik ook nog van beide mixer een aantal dingen weten. Ze schijnen beide uitbreidbaar te zijn tot een bepaald aantal kanalen, maar op die kanalen die je er dan later bij maakt zitten daar dan ook pre amps op? En zijn de preamps in deze mixers een beetje van goede kwaliteit, dus beter dan die ik nu in mijn eurorack mx1804x heb zitten want van de ruis die daaruit komt word bijna doof.
Alvast bedankt
Ik schat dat jij (en het badnje) beginners zijn, en dus vooral in kroegencircuit spelen. Mij ontgaat dan dat je een Digitale tafel wil.
Voordelen kunnen zijn dat je alle effecten/compressors/limiters aan boord hebt, en wellicht makkelijker digitaal kunt opnemen.
Ik zet daar tegenover dat analoge appartuur goedkoper is, minder storingsgevoelig, inuitief te bedienen. Ik schat dat jij al die effecten niet nodig hebt, om over compresseors etc nog maar te zwijgen.
Ik zat in hetzelfde schuitje (beginnende band), en ik kocht voor 650 Euro een Soundcraft LX7II incl flichtvase, voor 50 Euro een Alesis quadraverb erbij (voor wat galm op de zang, en klaar is klara. Ik overweeg nu 2 losse Alesis comp/lim aan te schaffen (gaat me 100 Euro kosten.
Mijn vragen zijn dus:
1) waarom digitaal ?
2) Hoeveel kanalen heb je totaal eigenlijk nodig ?
Begin altijd met de wat vraag, dan is het invullen van de waarmee een stuk simpeler.It\'s the inside that mattersComment
-
Hoi Showband, je kunt nog een auxilery vrijmaken voor een galmpje door de mainmix als een van je monitormixen te gebruiken, issie nog stereo ook.Originally posted by showbandBedankt cobi!
Jammer van de effecten maar niet onoverkomelijk. Op het moment gebruiken wij nog geen galm op de monitor. Dus met een galm op een effect send denk ik dat we zat hebben om de microfoons wat minder droog te laten klinken.
Een galm op een mixbus inserten en de uitgang van de galm terug laten komen op mixerkanalen werkt ook prima (heb ik sinds kort mogen ondervinden). Het enige nadeel is dat je send-level altijd 0dB (post-fader) is en dus alleen voor instrumentgroepen geschikt is die altijd een vrijwel gelijke hoeveelheid galm "nodig hebben". (blazers/backing vocals) Voor individuele kanalen is het natuurlijk sowieso geschikt.
Als je voor extra pre-amps en conversie gaat, kan ik je zeker de octopre aanbevelen ipv de ADA-8000. Ik heb beide in bezit gehad (de octopre nog steeds) en allebei mijn ADA's hebben me in de steek gelaten toen ik ze het hardst nodig had. Daarbuiten klinken die ADA's niet slecht, maar die octo's echt een stuk lekkerder, vooral in het hoog.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Ik weet eigenlijk niet of die ADA8000's op 96Khz werken. Ik gebruik een O1V/96 zowiezo niet op 96Khz want ik heb het idee dat ie daar toch een stuk minder direct van gaat werken qua EQ-en en zo.Originally posted by showbandBedankt cobi!
eh, het idiote van vraag 1 is dat wij als eerste eis hadden dat je vlot je persoonlijke mix met draai-of schuifknoppen kon doen. Maar dat daar dus echt NIETS van is terug te vinden. Om niet aan een separate monitormixman te moeten is geheugens+makkelijke bediening tijdens soundcheck gewoon noodzakelijk. Omdat zowel wij als de muziekwinkels deze tafel slechts uit aanbevelingen maar niet in "real life" hebben mogen aanschouwen zitten wij nu al zo lang als we op zoek zijn met deze vraag te leuren.
Blijkt er gewoon een stel dedicated knoppen op te zitten
hahaha. We hebben wel ervaring met soundcraft, 01V en 02R maar die voldoen niet aan onze eisen. (die L9 is echter wel ge*l!)
Je hebt dus "out of the box" slechts 4 aux uitgangen? aii
Ik dacht trouwens dat die behringer converters uitsluitend D/A converters hadden? Zitten we daar ook al naast!
Die dingen zijn goedkoper dan een insteekkaart voor 4 uitgangen...
Hou je dan wel dezelfde resolutie? Of ga je dat toch niet merken op het toneel?
Zoals iemand anders al opperde, misschien is het iets om studio manager te dowloaden (programma om je O1v al op je pc voor te bereiden). Dan kan je precies zien wat de mogelijkheden zijn qua routing en zo.
Misschien toch een keer handig om het tafeltje live te bekijken. Rij gewoon eens langs bij 1 van de distributeurs (bijvoorbeeld de grooth in Elburg). Die hebben die tafels demo klaar staan om eens te prutsen.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
De ADA8000 doet alleen 44.1 of 48kHz, geen smux en dus ook geen 88,2 of 96kHz. Moest je op 96kHz willen werken over adat, weet dan wel dat je de helft van de adat kanalen verliest.Comment

Comment