Lab Gruppen FP3400 ipv Meyer MS1000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Lab Gruppen FP3400 ipv Meyer MS1000

In navolging van het topic waarin ik ervaringen vroeg omtrent de combi 650 en UPA1c van meyer.
    Nu de vraag of verantwoord en mogelijk is om:
    a) de headroom van de 650R2 subs op te schroeven
    b) gewicht van amp-rack terug te brengen.

Nu zit bij de 650 subs een standaard MS1000 amp en de bijbehorende B2a processoren.
    Als ik nu de fp3400 gebruik zou ik theoretisch meer headroom moeten hebben, en ik zou via de MLS schakeling de FP3400 aan kunnen passen aan een bepaald max. voltage wat de processor nog niet als teveel beschouwd.
    Als dit goed werkt kan het amp.rackje een stuk lichter worden.
    Of zie ik als leek op het technische vlak van versterkers en zeker de Meyer-techniek een en ander over het hoofd.

gr. Michel
  • robski
    • Jul 2005
    • 98

Uit ervaring met de door jouw beschreven combi de volgende constateringen aangaande de ampen

Voor de upa's: Jaren gedraaid met amcron 1200, doet het prima, meer dynamiek/power dan de "orginele" gemodificeerde cresten. Wel natuurlijk alles op meyer gain. Dit kun je trouwens terugvinden op de meyer site onder de producten upa1, 650 en de processor sheets.

nu met fp2200 ook prima resultaat en als grote voordeel...... een amprack wat te verplaatsen is!

de 650: crest 8001, wederom op meyergain gaat als een speer. Nu ram 5.5 ja 3 keer zo licht als het gaat om gewicht, verder prima. Veel beter als ms 1000.

het verhaal achter de meyer amps is zoals mij bijstaat dat john meyer, die zich pas later in versterkers verdiept heeft, in eerste instantie enige angst had dat mensen vanalles zouden opblazen. Hij is gelukkig ook 30 jaar verder en heeft nu een wat andere redenering over ampen, zie de meyersite

Qua stapelen, lekkere compacte set: de stolp van de upa's op de plat op de grond wielen naar achter sub erop, 2 upa's erop en je hebt een prachtige stack met de hoorntjes net boven de mensen.

Mooi was de tijd toen de set in zijn geheel 9 van de 10 keer achter in een busje paste.

succes met je PA

greetz robski
    Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Robski bedankt voor je input, dit gaat kilo's schelen.
      Wat betreft de UPA1c's die zijn al voorzien van FP2200 amp.s dus da's goed.

De 650 subs moet ik dan eens proberen met de FP3400.
      Wat jij zegt over Meyer-gain, is dat hetgeen wat ******** in mijn andere topic over het max. voltage zegt wat de processor als sturing gebruikt voor de beveiliging middels de sense terugkoppeling?

Overigens moet ik nog wat stoeien met de sense-instelling want als deze aangesloten is dan verlies ik behoorlijk wat gain. Dus waarschijnlijk is een en ander te voorzichtig ingesteld op de processor of zo.

Comment

• Michel van de Beek
        • Oct 2000
        • 283

Gain = versterking. Gain van 32 dB houdt in dat het stuursignaal door de amp 32 dB versterkt wordt. Gain van 26 dB houdt in dat het signaal 26 dB versterkt wordt etc.

Aangezien processor het stuursignaal bekijkt en 'afknijpt' wanneer deze te hoog wordt zie je meteen waarom kiezen juiste gain op amp zo belangrijk is.
        Groeten,
        Michel

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

Het max. outputsignaal van de Meyer b2a processor is +26dBv.
          Dus ik neem aan dat dit de max. gain is waarop de amp. ingeregeld moet worden.
          Toch?

Comment

• Michel van de Beek
            • Oct 2000
            • 283

Nee. Gain van amp heeft weinig tot niets te maken met max output van je processor.

Als je niet zeker weet of je het goed instelt, is het wellicht een idee om even die specsheets van Meyer op te snorren. Ga er van uit dat je manual van je labs wel hebt.

Lukt het dan nog niet ... vriendelijk hulp vragen aan iemand die er ervaring mee heeft wil wel eens helpen.
            Groeten,
            Michel

Comment

• purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

Ik had uiteraard al op de Meyer site gekeken en behalve de operating instructions ben ik de betreffende datasheet die ik waarschijnlijk nodig heb niet tegengekomen.

Vraag aan Robski: Jij hebt een RAM 5.5 op de 650's gebruikt (of nog) wat toch wel te vergelijken is met een lab gruppen van hetzelfde vermogen. Hoe stel je dan de versterker in op die bewuste "Meyer-gain" en wat is die Meyergain precies?

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Je moet opzoeken welke gain meyer vereist, dan opzoeken hoe je deze gain op de versterker instelt en dan zou het moeten werken.

Comment

• purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

Hoe ik de gain op de amp. instel da's geen punt.
                  Maar als iemand mij zo weet te vertellen wat Meyer aan gain vereist zou dat fijn zijn.
                  Ik heb het nog niet kunnen vinden.
                  gr. michel

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Ha heren,

... toch even een vraagje / opmerking over die Meyer processor en aanverwante "gain".

Als deze processor specifiek gemaakt is om UPA's / USW's te beschermen tegen "overspanning" (te veel vermogen) dan maakt 't mijn inziens niet uit hoe je de amp instelt.
                    Bij een te laag ingestelde gain (volume pots) zal de processor niet aanspreken; bij een te hoge gaat deze limiten. Welke (spanniing)waardes hieraan zijn gekoppeld maakt dan niets uit. Gewoon een amp naar voorkeur pakken die het benodigde RMS vermogen kan leveren en voila.

Groeten en succes !
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Ha John,

... van de oude UPA controllers (setje uit 1991) weet ik nog dat deze een sense hadden van de ampuitgang (LS signaal), vandaar mijn reactie.
                      Dan maakt het niet uit wat voor amp er aan hangt gezien de controller de boel terugregelt.

Groeten !

Comment

• Rock On
                        • Jan 2004
                        • 250

@ Koen
                        De gain die hier bedoeld wordt is NIET de gain die je regelt aan de voorkant van de amp. Lab Gruppen heeft op zijn ampjes de mogelijkheid om de maximale gain van de versterker kan instellen. Als de pot aan de voorkant dan op 0 dB staat wordt dan DIE maximale spanningsversterking gedaan.
                        Voor mensen die er mee overweg kunnen een erg nuttige functie!
                        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

Wat is dan die maximale meyer-gain voor de combinatie 650R2 subs met de B2A procesoren??
                          Als ik dat weet kan ik namelijk mijn FP3400 daar op instellen :-)

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Ha Rock On, die Gain switch op de Lab's is enkel een gain-matching van het aangeboden (inkomende) signaal en dus eigenlijk een verlengde van de pots aan de voorzijde.
                            Zou ook niet weten waarom je een amp minder dB's zou willen laten versterken dan waarvoor hij gemaakt is; de Meyer systeemcontroller sensed-t toch de amp output ...

Zoals ik eerder aangaf; stevige amp naar voorkeur erop en testen die hap.

Groeten en succes !

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by purplehaze
                              Wat is dan die maximale meyer-gain voor de combinatie 650R2 subs met de B2A procesoren??
                              Als ik dat weet kan ik namelijk mijn FP3400 daar op instellen :-)

http://www.meyersound.com/pdf/produc.../650-r2_ds.pdf en

wellicht??

Oh, en om te bewijzen dat je je echt moet gedragen met t spul ::
                              had een MSL-2 op een Mactrotech 2400 aangesloten, maar ergens is de sense leiding (terugkoppeling van amp-uitgang naar de processor) losgeraakt.
                              Helaas, de 2400 heeft gewonnen, midspeaker = opgeblazen.

Comment

Working...