Multikabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supersoundman
    • Jan 2007
    • 1

Misschien moet je ook 's kijken naar de RSS Digital Snake van Roland... vaarwel koperdraad!! 40 audiokanalen in 24 bit/96kHz over een spotgoedkope en superlichte Cat5 netwerkkabel (gelukkig met Neutrik pluggen.) Het hele systeem is ook nog eens redundant door de mogelijkheid van het leggen van een 2e kabel! Dit kan tot 100 meter, maar met een gigabit switchje van enkele tientjes kun je zonder signaalverlies vrijwel oneindig verlengen en distribueren naar een recording unit, monitor tafel, 2e PA, etc. Als je gebruik maakt van optische converters kun je aan kilometers gaan denken! Ook de voeding kun je redundant uitvoeren door een 2e losse voedingsunit te plaatsen (die je dan op een andere stroomgroep aansluit.)

De remote control schijnt ook erg fijn te werken en is zowel bruikbaar vanaf de stage unit als vanaf de FOH unit (niet tegelijkertijd.) Het handige is dat je hierin 10 presets kunt opslaan met instellingen van gain, pad, phantom, etc. Ideaal in sommige situaties. Als je je PC of notebook aansluit via RS232 kun je hetzelfde met de gratis software waarin je zelfs 100 presets op kunt slaan. Wat helemaal top is, is dat je die Cat5 kabel gewoon in je netwerkpoort kan prikken (moet dan wel gigabit zijn) zodat je een multichannel recording kan doen. (Dit kan voorlopig alleen nog met Sonar, maar toen ik hier een demo van zag viel ik zowat van m'n stoel. Het wordt nog weinig gebruikt, maar als je er eenmaal mee hebt gewerkt en vooral gehoord hebt wat deze software naast het gebruikelijke werk ook nog kan op het gebied van realtime (re)sampling en effecten, ben je je Cubase of whatsever zo vergeten! En dat voor minder dan € 500 in een producer edition met alles erop en eraan.)

Al met al een erg mooie oplossing dus die bovendien ook nog eens geweldig schijnt te klinken! In tegenstelling tot mixers uit het verleden van Roland zijn de preamps naar horen zeggen en lezen echt top. Daarnaast kun je het aantal in- of uitgangen zelf bepalen en digitaal en analoog tegelijkertijd gebruiken! De modulaire 40 I/O oplossing die ze nu hebben is wat fors, maar ik heb gehoord dat er op de Musikmesse in maart een kleine uitvoering gepresenteerd wordt op basis van 16 in en 8 uit of zoiets. Die schijnt wel fixed te zijn, en alleen analoog in/uit. Daardoor wel een stuk goedkoper en zeer geschikt voor analoge tafels...

Voor specs zie RSS Digital Snake Digital Audio Transfer System :: Overview

Wat reviews:

Roland S-4000 review | Digital snake system tames latency-prone audio transmission | John McJunkin reviews Roland S-4000 digital snake system

FOH Online
    Last edited by Supersoundman; 13-01-07, 19:42.

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Uiteraard is dit een geweldig systeem, maar zolang dit rond de Price: $7,995 blijft kosten, scoort het dus meer in de buitencategorie natuurlijk.
      Zodra zulke systemen rond de prijs van een analoge multi komen te zitten (wat wellicht nooit zal zijn) wordt dit pas interessant voor de gewone man/pa verhuurder. Spijtig dat je niet doorhad dat dit topic over de 'gewone multikabel' ging en NIET over de high-end toepassingen van ultra-kwaliteit.

Ik heb ondertussen de Klotz PW8 gekocht, om een idee te krijgen van deze multi, omdat ik hier aan een goede prijs aan kon geraken (Musicstore). Dit is eigenlijk een studiomulti met alu foil.
      De kabel is in stukken van 5m gedaan en wordt gebruikt voor een Alesis HD24XR aan te sluiten, zowel thuis als mobiel.
      Voor deze toepassing is de kabel voldoende soepel en was ook makkelijk te verwerken (solderen).

Als je de soepelste kabel zoekt, zorg dan dat je een wire afscherming neemt met Polyolefin mantel.

Vincent,

Ik zou DAP toch willen afraden. Het ding kost niks, en die besparking moet ergens van komen.
      Men gebruikt dus een gewone pvc mantel met de dunste aders, ik denk 0.14mm² en een alu foil afscherming.
      Ook gebruiken ze xlr van hun eigen merk, en hieraan zit ook een groot probleem. De tule is puur plastic dat veel te dun is.
      Een stoot ertegen zorgt ervoor dat de tule breekt. Bijgevolg zal bij het insteken van de stekker de inhoud er langs achter uitfloepen (meermaals voorgehad).
      Ik weet niet hoe handig je bent, maar als je wat kan solderen kan je best je eigen multi maken met Neutrik stekkers. Hierin kruipt natuurlijk tijd en ook het materiaal is wat duurder, maar je weet dan echt wat je hebt.
      Als je voorgemaakte oplossingen koopt, zorg dan dat je weet welke multikabel er is gebruikt en dat er Neutrik aan staat. Dat is het minimum waarvoor je zou moeten gaan. Zeker als het voor het 'echtere' werk dient.

Wil je de multi alleen gebruiken voor thuis in het repetitiekot en 1x aan te sluiten en nooit te verplaatsen, dan zou je kunnen kijken naar DAP. Alles wat meer vereist moet je geen DAP voor gebruiken.
      Last edited by Dikke Foaf; 13-01-07, 23:28.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Heel leuk Supersoundman, ik kan ook als alternatief voor RSS, Ethersound adviseren te gaan gebruiken maar dat gaat in dit topic toch echt behoorlijk te ver. De prijzen liggen veel te hoog voor wat men hier vraagt, een simpele analoge multikabel. Je hebt aan beide kanten AD/DA converters nodig en dat is niet de doelstelling van deze ethernetsystemen. Dit zijn systemen die bedoelt zijn als je verder geheel digitaal blijft van stage tot tafel en retour. Dit zijn geen systemen die alleen maar als alternatief voor een multikabel zijn bedoeld.

Kan mij voorstellen dat je van het idee bij dit systeem een harde pl.ss.r krijgt maar het juiste gereedschap op de juiste plaats gebruiken lijkt mij ook hier op zijn plaats.

En die Neutric CAT5 pluggen van jou zijn vaak niet meer dan de buitenmantel waarin je een UTP stekker kunt maken. Neutric maakt naar mijn weten geen UTP stekkers. Deze Neutric buitenmantel beschermt de UTP stekker alleen.
        Last edited by vasco; 15-01-07, 13:26.

Comment

• digidirk100
          • Dec 2008
          • 2

multikabel problemen

hallo kan iemand mij misschien helpen met onderstaand probleem.

Ik heb een multikabel voor een jongerencentrum in elkaar gesoldeerd,(ik kan netjes solderen) aan bijde kanten heb ik nieuwe neutrik pluggen/chassis connectors gebruikt.
          Alles is correct gesoldeerd. Aarde op 1 enz,
          wat aan de ene kant "Hot" is is aan de andere kant ook "Hot" enz en signalen komen verder ook goed door

er is echter een probleem, op het moment dat ik een xlr snoer in een chassis connector blok stop, ontstaat er een korte knal (zowel op de PA als op de monitoren systeem)
          en als ik hem er weer uit haal ook,
          Tussendoor geen storingen, dus alleen als ik de plug er uit of er in stop

weet iemand hier raad mee?
          groetjes Dirk

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Als je aan de andere kant van de XLR kabel een microfoon hebt zitten heeft dit waarschijnlijk te maken met de fantoomvoeding die op de tafel aan staat.
            Als je een losse kabel inprikt behoor je niets te horen.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by vasco
              Neutric maakt naar mijn weten geen UTP stekkers. Deze Neutric buitenmantel beschermt de UTP stekker alleen.
              Neutrik EtherCon?

Neutrik - Data Connectors - RJ45 Data Connector

De male variant past inderdaad om een standaard RJ45 heen. De female versie is een speciale Neutrik-connector.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by Stoney3K
                Neutrik EtherCon?

Neutrik - Data Connectors - RJ45 Data Connector

De male variant past inderdaad om een standaard RJ45 heen. De female versie is een speciale Neutrik-connector.
                Staat heel wijs die smile maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Ik blijf bij mijn standpunt dat ze geen complete RJ45 connectoren maken. Kijk maar eens bij je eigen opgegeven link. van hun website "RJ45 cable connector carrier for preassembled RJ45 plugs". Je moet dus zelf nog even je RJ45 connector ergens vandaan halen die je er in wilt steken. Daarnaast melde ik dit al bijna twee jaar geleden en ook Neutrik kan in die tijd het assortiment veranderen. Zou niet raar hebben opgekeken als ze het nu wel in hun assortiment zouden hebben.

Ze maken inderdaad wel female maar hierin past ook elke willekeurige RJ45 connector zonder het Neutrik jasje.
                Last edited by vasco; 15-12-08, 13:15.

Comment

• LJmalcolm

ze hebben wel rj45 in cat6 uitvoering als prefab, maar deze zijn niet zelf te monteren(volgens de site van neutrik). Alleen ik denk niet dat deze volledig compatible zijn met de cat5 uitvoering..

Dit zijn dan weer wel complete connectoren!

Comment

• Elmo
                    • Jun 2006
                    • 208

Originally posted by LJmalcolm
                    ze hebben wel rj45 in cat6 uitvoering als prefab, maar deze zijn niet zelf te monteren(volgens de site van neutrik). Alleen ik denk niet dat deze volledig compatible zijn met de cat5 uitvoering..

Dit zijn dan weer wel complete connectoren!

je kan ze wel zelf monteren dat is geen probleem, alleen voldoen ze dan niet meer aan de Cat.6 norm.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by Elmo
                      je kan ze wel zelf monteren dat is geen probleem, alleen voldoen ze dan niet meer aan de Cat.6 norm.
                      Huh?
                      Als je kabel Cat 6 is voldoen ze gewoon aan de Cat 6 norm... zou niet weten waarom niet.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Originally posted by renevanh
                        Huh?
                        Als je kabel Cat 6 is voldoen ze gewoon aan de Cat 6 norm... zou niet weten waarom niet.
                        Inderdaad,

Gebruik Cat6 componenten, monteer ze volgens specificaties, laat het desnoods nameten en klaar is Kees.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...