Elektrische drum-->kunstmatige klank?!?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Originally posted by Upgrading your system
    Owja, met mijn post heb ik geen enkel commercieel belang, meningen zijn puur op ervaring berust en ik wil absoluut niet beweren dat andere merken minder goed zouden zijn, maar ik heb alleen ervaring met de TD 20 van roland.
    Dat begrijpen wij We zijn allang blij dat deze post het contrast tussen semi-pro materiaal dat je regelmatig bij minder bekende bands zal tegenkomen en het materiaal voor het "echte" werk toont

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Hahaha, ja.. en het is hier altijd slecht in te schatten welk deel van de branche nu eigelijk het meeste vertegenwoordigd wordt.

mocht er iemand nog gerichtere vragen hebben, stel ze gerust, dan pijnig ik mijn hersenen of kijk het even na voor jullie..

Grz
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Zacht aanslaan op een goeie electrische piano resulteerd in een zacht aangeslagen piano geluid ipv een zachte sample. Is dat met een duurdere drumset ook zo?

Weet je misschien globaal een beetje hoe zo'n roffel dan netjes wordt weergegeven? Bij verschillende drumstylen zijn roffels toch veel belangrijker dan je misschien zou denken, een drummer die veel van z'n snare gebruik maakt, legt accenten vaak met een echte klap, en gebruikt tussendoor korte roffels. Als ik het even snel zo zou bedenken zou er een soort van galm processor naast moeten zitten die ipv galm de snaren simuleerd, onder invloed van de frequentie van de tikken en de impuls, en dit dan gecombineerd met de gewone snare sound.

Werken de duurdere vellen ook met verschillende randen die van binnenuit naar buiten lopen, of worden de samples geprocessed met een nauwkeurige waarde van de plaats waar de drummer slaat?

Vooral met conga's kan je verschil maken tussen slaan met je vlakke hand, of bijvoorbeeld met je vuist, hoe wordt dit weergeven?

Kan je zo'n bekken ook dempen met je hand?

Wat vind jij nou eigenlijk nog het grootste verschil tussen een digitaal en een akoestisch drumstel (in de zin van bruikbaarheid en kwaliteit) ?
        De groeten => Micha

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by Upgrading your system
          het verhaal van de separate slagen en de roffel wijst erop dat showband een goedkopere uitvoering van de td 20 heeft gehoort of uberhaupt geen roland drumstel. hoe het met andere merken gesteld is weet ik niet, ik heb alleen een roland staan.
          Onze drummer gebruikt naast de twee octapads een TD12. Welke dezelfde soundengine maar minder features en aantallen aansluitingen heeft als de TD20. Ik ben zeer zeker bekend met het geluid en de featureset van de TD20. En ook met die van D-drum, korg, simmons, TED, Haymann, alesis, stylus, Groove agent en nog een berg andere mogelijkheden om electronisch aan drums/percussie te komen.

Zelf speel ik met allerlei vormen van simulatiehard- en soft-ware en geloof me. Je hoort het. Dat geeft niet, want je kan er prima mee werken en op sommige vlakken heeft het enorme voordelen. (zeker bij toetsenborden scheelt het als je geen vleugel+hammond+rhodes hoeft te sjouwen) Maar electronica die akoestische instrumenten vervangt hoor je. Pas in opnames (weg)gemixte enorme soundlibraries met dedicated softwareschil ga je echt op nat. Maar electronische drums, POD-versterkers of electronische piano's kun je er live gewoon uit pikken op hun karakteristieke afwijkingen.

@poelmans materiaal voor het "echte" werk heeft niets met state of the art materiaal gebruiken te maken. Met 8bits samplers zijn vele duizenden drumtracks bij nummer een hits gemaakt. Uiteindelijk moet je het gebruiken.

@ Ibvee 'chokes' zijn met die rolands te doen. (muted bekkens)
          zacht aanslaan op een goeie electrische piano resulteerd in een zacht aangeslagen piano geluid ipv een zachte sample. Is dat met een duurdere drumset ook zo?
          Zowel bij piano's als drums en alle andere moderne romplers/samplers zal dit het geval zijn. Maar met modernere instrumenten zal een model van een instrument ook 'bijgeluiden' genereren. Zoals sympatiserende snaren van een piano inclusief half pedaal invloeden. Bij een drum zal het 'vermengen' van de losse slagen versleutelt worden door de geluiden. En zullen de boventonen aangepast worden afhankelijk van de speelpositie op het bovenvel. Plus de gevolgen van je 'virtuele' vellenmateriaal en de stemspanningen, houtsoorten enz

Vooral met conga's kan je verschil maken tussen slaan met je vlakke hand, of bijvoorbeeld met je vuist, hoe wordt dit weergeven?
          Daar begint hem de kneep. Als jij met je houten stokken of met je kunststof stokken op die electronische drums tikt zal het geluid niet wijzigen. Waar bijvoorbeeld roland VG88 gitaarsystemen wél uitgaan van het met modelling bewerken van de orginele gitaarsnaren. Daar hoor je dus aan of je met een plactrum speelt of met je vingertoppen.
          Last edited by showband; 29-05-06, 23:28.
          lekker belangrijk!

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

showband, het klopt idd dat de td 12 een "uitgeklede versie is van de 20 maar dit is naar mijn idee wel het deel wat juist de sound op een goede manier beinvloed waardoor de klank meer op dat van een accoustisch drumstel gaat lijken. Ik ben met je eens dat je het hoort. ik denk dan ook dat je een elektronische drumkit meer moet zien als een apart soort slagwerk en niet zozeer als een vervanger van een conventioneel drumstel.
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Dit drumstel heb ik zelf, en gebruik ik ook in mijn pro-tools studio. Niet van live-te onderscheiden dankzij de fantastische MOTIF samples. Zelf heb ik e.e.a. uitgebreid met extra bekkens, en deze zijn allemaal zo nauwkeurig dat een knappe geluidsman dit niet kan waarnemen (zowel studio als live). Snare lastig ? Zelfs met brushes natuurgetrouw.... !!!!
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

En wat voor eentje is dat?
                En wat is de prijs?
                De groeten => Micha

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Het is een Yamaha DTXtreme IIS. Prijs weet ik zo niet, maar compleet zoals ik hem heb iets van 3500 eu excl. btw

grtz AJB
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• jimi
                    • Sep 2005
                    • 39

ik ben nu 15 jaar en drum al 10 jaar, sinds kort speel ik ook vaak op een roland td20 ik moet zeggen dat dit heel heel erg goed klinkt en het veel beterspeelt als een normaal drumstel, dit is mijn mening. ook is het tijdens een optreden een stuk makkelijker omdat je nu niet al die microfoon kabels en standers om je heen hebt. ik vind een electrisch drumstel veel beter.
                    maar goed meningen verschillen en dat zo ook zo blijven.

groetjes

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Ik drum al heel wat jaar en heb zowel een acoustisch als electrisch drumstel (de laatste vooral om mijn buren te vriend te houden) en ondanks dat het electrische lekker klinkt gaat mijn voorker toch uit naar acoustisch. Maar dat heb ik niet allen bij een drumstel. persoonlijk gaat er gewoon niets boven de klank van het echte instrument i.p.v. synthetisch. Maar zoals jimi al zegt, smaken verschillen en dit is mijn persoonlijke smaak.

Kan mij zo voorstellen dat een drummer tussen al zijn hardware het prettig vindt als er wat minder statieven staan. Aan de andere kant heb je ook hele mooie klemmen voor op de toms etc. zodat de statieven tot een minimum kunnen worden beperkt.

Comment

Working...