DX6000 Adamson Processor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IhOrey
    • Sep 2003
    • 3

DX6000 Adamson Processor

Voor een line-array systeem van Adamson (Spektrix) gebruik ik de proceccor van Adamson. Dit is de DX6000. Tot nu toe gebruikte ik alleen de presets, en deed ik de delay van het sub met de hand. (BBS delay...) Dit meestal met een bevredigend resultaat. Omdat ik tijdens de laatste klus toch niet helemaal tevreden was over de instellingen van de crossovers heb ik het bijbehorende programma gedownload, en een laptop aangesloten op de DX6000.

Het programma zelf ziet er goed uit, overzichtelijk en makkelijk te editten.
    Helaas kreeg ik het met geen mogenlijkheid voor elkaar om contact te krijgen met de DX6000. Na wisselen van kabels, proberen van nul-modems, testen met Hyperterminal (De DX6000 stuurde keurig een signaal bij een dump) kroop ik gefrustreerd weer achter het internet. Hier vond ik een andere DSP, de DAC2496. De software bleek EXACT hetzelfde, op de logo's na dan...Dit proggie dan ook maar ff op de laptop gezet, en opgestart.En wat bleek.... Dit werkte in één keer!
    Waarschijnlijk heeft dit met de firmware te maken, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb het in ieder geval aan de praat nu...

Maar na het bekijken van de instellingen komen toch wel een paar vraagjes naar boven. Bij de instellingen voor PEQA, voor een setup voor Spektix wordt het tophoog met een shelving van 12dB behoorlijk geboost. Tot nu toe logisch, een linearray wil veel tophoog hebben om de koppeling bij te kunnen benen. Maar nu komt het..... Bij de gain van OUT3 (HF dus...) zie ik tot mijn verbazing -10 dB staan. Dit compenseerd de boost dan toch weer? Of zie ik het nu helemaal verkeerd? Naar mijn mening kost dit alleen extra rekenkracht voor de proceccor. Ook in de fase-response kon ik geen duidelijke rede ontdekken.
    Ik ben voor de grap eens helemaal opnieuw begonnen, met de gegevens die ik van de Adamson-site heb getrokken. Na een paar uurtjes puzzelen kwam ik met veel minder EQ en delay instellingen tot dezelfde fase en frequentie response. Ik heb deze instellingen nog niet geprobeerd, maar ben erg benieuwd! (Voor hetzelfde geld schrik ik me rot...)

Heeft iemand ervaring met Adamson Spektrix?
    Better to burn down, than to fade away...
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Even bellen met de importeur; wellicht hebben de waardes iets met een optimale s/r verhouding of insturing van de converters te maken ?

Als je er de tijd / ruimte voor hebt lijkt me het uitproberen van eigengemaakte settings juist wel interessant.

Succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• nielsjanssennl
      • Aug 2004
      • 101

10 db minder gain voor de HF lijkt me iets waar je niet aan moet zitten. Dit lijkt me een gain regeling voor de eindtrap oftewel versterkervermogen die de hoogdriver max. kan hebben. En dat staat los van de EQ boost die je zit. Ga maar na: HF heeft minder vermogen (versterkervermogen) nodig dan LF driver(s).

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Meestal hebben de HF drivers een veel hoger rendement. 110dB @ 1watt is niet abnormaal, terwijl 100 dB voor de mids normaal is.
        Indien de versterkers mid en hoog een gelijke versterkingsfactor hebben, dien je de gain voor het hoog dus 10 dB terug te nemen in dit voorbeeld.

Dat er ook een shelving op zit voor het hoog heeft te maken met het afvallen van de HF drivers boven -zeg- 7 a 8 kHz.

Het ene is dus een gainaanpassing over het geheel ivm rendement, en het andere een freq. afhankelijke boost.

Je kunt het natuurlijk ook op een andere manier bereiken, maar dit is toch wel het meest gangbaar hoor! Eerst de rendementen gelijk maken, en vervolgens je freq. kar.

Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...