Kleine zaal -> sub in tegenfase?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Kleine zaal -> sub in tegenfase?

Laatst kwam iemand een setje opstellen, actief mackie setje, bas(sub) was swa1801.
    De zaal was niet al te groot en voornamelijk blote muren.
    Veel reflecties dus.
    Plots zag ik dat de sub links in tegenfase stond, terwijl rechts normaal stond, waarna ik vroeg of dit wel de bedoeling was.
    "Ja", zegt hij: "Zo duwt de ene sub de staande golf van de andere weg, wordt veel gedaan hoor".

Ik vond het maar belabberd klinken en dus maar weer in fase gezet.
    Kent iemand deze 'truc'? Of past nog iemand dit toe?
    Of is dit een geval van 'eens horen zeggen en klakkeloos na-apen'?
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

In heel uitzonderlijke gevallen heb ik dit ook al eens toegepast met een goed resultaat. Welke fysische omstandigheden dit nu precies afdwingen weet ik niet, maar wanneer ik écht geen laag krijg, probeer ik dit eens. Ik zeg nogmaals dat dit heeeeeeeel uitzonderlijk is (1/1000)

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

... de variant van "wegduwende staande golven" had ik nog niet eerder gehoord ;-)

Het is zeker niet aan te raden weergevers in tegenfase te laten spelen.
      Variabelen als frequentie / golflengte, onderlinge afstanden, etc.etc. zijn essentieel voor het maken van een berekeningetje wat je uiteindelijk wil bereiken; koppeling en SPL daar waar je het wil hebben (en daar niet waar je 't niet wil hebben). Het klakkeloos in tegenfase zetten hoort mijn inziens niet echt in de berekening thuis.

Groeten
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• robski
        • Jul 2005
        • 98

klok enne , hoe heet het ding ook alweer?

Staande golven waar wij als geluidstechnici ons aan ergeren zijn eigenschappen van de ruimte waarin het concert plaatsvindt. Bijvoorbeeld de ruimte die 3.40 meter hoog is, 100hz. Subs onder het podium wat 1.70 hoog is, 200hz en hmm alweer 100 hz....

Het enige wat hiertegen helpt is het veranderen van de ruimte. Delay, phase en dergelijke maken hierbij niks uit omdat de staande golf dan gewoon iets later ontstaat. In een echt beroerde ruimte lijkt ook eq en weinig te helpen omdat er maar heel weinig energie op die bepaalde frequentie nodig is om de staande golf aan de gang te krijgen.
        Als er veel mensen naar het concert komen heb je van de verticale staande golven trouwens nauwelijks last, zoals ieder voor zich wel kan bedenken.

Kasten in een hoofdsysteem (dus niet dat delaykastje op 15 meter) op klus in tegenfase zetten en delayen is voor de vergevorderde. Als je wil weten welke theorien daarachter zitten google dan eens op besselvergelijkingen .
        Dat ook hierbij het resultaat niet echt naar wens wordt heeft geleid tot het toepassen van o.a. line arrays en geclusterde hoornkasten met hetzelfde theoretisch hetzelfde 'brandpunt' in onze bussines.

1 sub in tegenfase in de mail van de vraagsteller is dus bullshit. Evenveel effect op de kwaliteit van het geluid heeft:
        -de hond van de eigenaar die links van de mengtafel gaat liggen.
        -De spoelbakken achter de tap die gevuld worden
        -de nieuwe verf op de achterwand.
        Stuk voor stuk hebben ze effect en soms zelfs, toevallig, hoorbaar maar ze zijn geen oplossing voor het probleem van staande golven en dergelijke.
        Experimenteer liever met de plek waar je de subs neerlegd. Dat kan namelijk wel tot een echte oplossing leiden.

Met een sub in tegefase is de kans dat je in het crossover gebied van de sub en de top iets in het geluid verprutst een factor 10000 groter, niet doen dus.

groeten Robski

O JA Klepel....
        Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

Working...