Geluidsdruk in discotheek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HR Soundproductions
    • Oct 2005
    • 649

Ik verbaas me inderdaad altijd over de aantallen db's die worden genoemd. Mijn eerste vraag als ik bijv. 117db zie staan, is "waar is dit dan gemeten?".

Tal van evenementen draaien tussen de 90 en 94 db tijdens de hoofact (db-meter ligt op de eindtafel, afstand tussen f.o.h. en eindtafel is gauw 30 meter of groter ).Natuurlijk is dit afhankelijk van de evt. opgestelde "gevelbelasting"of andere beperkende factor. Als ik dan voor de f.o.h. ga staan op een afstand van pakweg 2 meter, kan ik je vertellen dat ik wapperende broekspijpen heb, mijn maag enigszins kuren begint te vertonen en mijn sluitspier de boel nog maar net tegen kan houden!

Als ik dan lekker stereotype bezig ben moet ik zeggen dat in menig dixo-(excuse le mot ) me verbaas hoe vaak het geluid slecht klinkt.
    Clustering van het laag rond de dansvloer ( dat is zeker niet slecht ) goede componenten, mid en hoog allemaal apart aangestuurd, prima versterkers.

Zou er dan enige kennis/ verstand van zaken nodig zijn om het geluid een beetje voor elkaar te hebben?

Comment

• Olrac
      • Feb 2004
      • 28

goeide sound

Overal proberen ze mekaar het loef af te steken met hun systemen. Als je sommige bands of artiesten bureau's vraagt achter een technische rider. Dan zie je daar zaken opstaan die de meeste PA firma's niet kunnen leveren. Sommige vragen 114dB aan FOH. Zijn mensen die er de balen van kennen die dergelijke lijsten opstellen. De organisaties onnodig de kosten injagen voor soms een publiek van 300 personen. Al dikwijls meegemaakt.
      In een dancing is het geluid meestal klote. Veel systemen met hoorn erin die op 1 meter aan je oren staan te blazen. Dat kan niet klinken. Een 3-weg systeem is altijd beter voor het geluid. Ga maar eens luisteren in de Outline in Diest (Belgiƫ). Daar weten ze wat sound is. Daar wordt niet harder gespeelt dan 93dB. En toch klinkt het zeer goed, niet storend.
      Wat betreft optredens voor jongeren < 12 jaar verplicht meting door politie voordat activiteit van start gaat. Plus minimum 8 luidsprekers op statief geplaatst en over heel de zaal geplaatst. Iedereen hoort dan meer als voldoende en kan je nog een woord zeggen.Direct opgelost

Comment

• Tofke78
        • Jan 2005
        • 504

Originally posted by Olrac
        Overal proberen ze mekaar het loef af te steken met hun systemen. Als je sommige bands of artiesten bureau's vraagt achter een technische rider. Dan zie je daar zaken opstaan die de meeste PA firma's niet kunnen leveren. Sommige vragen 114dB aan FOH. Zijn mensen die er de balen van kennen die dergelijke lijsten opstellen. De organisaties onnodig de kosten injagen voor soms een publiek van 300 personen. Al dikwijls meegemaakt.
        In een dancing is het geluid meestal klote. Veel systemen met hoorn erin die op 1 meter aan je oren staan te blazen. Dat kan niet klinken. Een 3-weg systeem is altijd beter voor het geluid. Ga maar eens luisteren in de Outline in Diest (Belgiƫ). Daar weten ze wat sound is. Daar wordt niet harder gespeelt dan 93dB. En toch klinkt het zeer goed, niet storend.
        Wat betreft optredens voor jongeren < 12 jaar verplicht meting door politie voordat activiteit van start gaat. Plus minimum 8 luidsprekers op statief geplaatst en over heel de zaal geplaatst. Iedereen hoort dan meer als voldoende en kan je nog een woord zeggen.Direct opgelost
        Beste

Is de Outline in Diest nog open? Welk systeem hant er? Ik zou het graag wel eens beluisteren :-)

Groeten

Comment

• djfrenko
          • Oct 2003
          • 61

Bij discotheek Boode in Bathmen hebben ze sinds kort een dB meter met display in de zaal hangen. best handig kan iedereen zien hoe hard het gaat. meestal draait de DJ rond de 105dB en wanneer er een band speeld rond de 110 dB met uithalen door zang rond de 113dB.
          Zo weet een geluidsman ook gelijk hoehard het staat en of hij zich aan de voortijd afgesproken normen houd.

Groeten Frank,
          Achterhoekse rock en roll met EAW 750 en LAB Gruppen FP+

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

en zonder dat je weet met welke schaal het gemeten wordt en waar de meetmic hangt zegt die info ook weer bitter weinig...
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dicotm
              • Jun 2005
              • 23

Originally posted by Olrac
              Als je sommige bands of artiesten bureau's vraagt achter een technische rider. Dan zie je daar zaken opstaan die de meeste PA firma's niet kunnen leveren. Sommige vragen 114dB aan FOH. Zijn mensen die er de balen van kennen die dergelijke lijsten opstellen.
              Als er 114dB aan het Foh word aangevraagd in de Rider wil het nog niet zeggen dat het gedraaid word.......
              Er is natuurlijk ook zoiets als headroom waar (sommige ) geluidstechnici WEL rekening mee houden zodat ze niet steeds tegen het eind van het systeem aan zitten te draaien en dan bij een solo of dergelijke alles stuk draaien.

Dus trek niet al te snel je conclusies over riders die je binnenkrijgt want niet iedereen is dom in de geluidswereld.
              Licht, het maakt altijd herrie!

Comment

• Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

Helaas was ik zelf onlangs in de Boode, en het klinkt daarbinnen zo slecht dat ik moeite moest doen om het onder de 105 dB(a) te houden. Maar dat komt dan ook omdat de DJ altijd denkt dat ie boven de band uit moet komen en omdat die betreffende zaal zowiezo niet klinkt.

ik hanteer in mijn riders altijd het volgende:
                "Het level dat wij hanteren bij de FOH tafel ligt tussen de 95 en 103 dB(a), bij openlucht optredens zelfs iets minder".
                Ik mix zelf ALTIJD met de dB meter op de tafel, en ik moet zeggen, met de bands die ik mix kom ik zelden boven de 100 dB(a) bij de tafel, een enkele uitschieter tijdens een optreden.

Hard genoeg, vind ik.
                groeten Mike

Comment

• Olrac
                  • Feb 2004
                  • 28

Natuurlijk Dicotm,

Op 105 dB willen spelen en dan headroom nodig hebben tot 114dB is hetzelfde als spelen op 96dB en headroom tot 105 dB. Ik wil maar duidelijk maken dat je de grens verlegt. Eerst al beginnen op podium bij de muzikanten die denken dat hun Marchell versterkertjes allemaal op 10 moeten staan. En dan maar klagen ik hoor geen zang. Beter is op te geven het vermogen nodig voor een aantal personen. Vb 500 personen een systeem van 2 x 7kw moet meer dan voldoende zijn. Ik kan ook hoorns ophangen van 100 volt systeem die 110 dB geven. Maar daar kan ik geen 500 personen mee overstemmen.

Comment

• Olrac
                    • Feb 2004
                    • 28

Hallo tofke 78,

De Outline is al een tijdje overgenomen door een nieuwe eigenaar en ze zijn daar goed bezig. Het systeem dat er hangt is BCaudio. De componenten zijn van JBL. Dit is in een mooi kastje gestoken. Een 3-weg systeem met een limiter van BCaudio. www.bcaudio.be . Dit zijn nog handgemaakte X-over en limiters op de oude manier. Geen digitaal gedoe.
                    Sub bassen zijn van speakers 2226 van JBL.
                    Ik kan 't weten want 'k heb het ingeregeld.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Voor discotheken is er een regeltje waar je je aan moet houden.
                      Bij een geluidsdruk van meer dan 90dB ben je verplicht gehoorbescherming aan te bieden.

RenƩ
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

aan wie rene? aan personeel, bezoekers? welk regeltje?
                        Geef even aan waar je deze wijsheid vandaan hebt ( ik trek het niet in twijfel, zoek slechts bevestiging)
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Het is een regeltje uit de Arbo-wet. Inmiddels is dit alweer veranderd (mijn "wijsheid" was een paar jaar oud...) en is het 80dB.
                          Ik citeer:
                          [FONT=Verdana, Arial] Werkgever is verplicht bij geluidsniveaus boven 80db(A) persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar te stellen. Werkgever is verplicht bij geluidsniveaus boven 85 dB(A) het lawaai aan de bron te bestrijden.Werknemer is verplicht bij geluidsniveaus boven 90db(A) persoonlijke gehoorbescherming te dragen.

Werkgever is in dit geval hetzelfde als "beheerder" of "uitbater". De tekst is verder wel duidelijk denk ik.

Bron: Sorb.nl
                          [/FONT]
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Kijk, dat komrt overeen wat mij bekend is, een werkgever is verplicht beschermingsmiddelen te verstrekken aan zijn werknemers.
                            Klanten zijn geen werknemers...
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1066

volgens mij moet je ze er voor waarschuwen maar veder blijft het bezoeken van een discotheek een eigen risico

wel zijn er tenten die maar een bepaald aantal db mogen maken om zo bijvoorbeeld geen overlast te bezorgen maar dat word dan denk ik vermeld in de vergunningen

dat word dan ook gecontroleerd door de gemeente

ik ben zelf weerkzaam geweest in een jongerencentrum en daar werd ook wel eens het geluid gemeten door controleurs....ik zal eens navragen hoe het nou precies in elkaar zit.

ook heb ik wel eens in horeca gelegenheden limiters geplaatst en die werden later afgesteld en verzegeld door de gemeente

dit was puur om de overlast te beperken het geluid werd toen ook buiten gemeten en mocht niet boven 60....??? db uitkomen maar dat weet ik niet zeker meer

Comment

• Boi
                                • Apr 2004
                                • 541

Er is in NL wel degelijk een wet welke de maximaal toegestane dB's regelt voor discotheken en andere gelegenheden waar luide muziek ten gehore wordt gebracht, de richtlijn is helaas geregeld per gemeente in het AVP. Sommige gemeentes laten het over aan de verstandige ondernemer andere gemeentes zijn er zelf erg mee bezig en sommige gemeentes gaan zover dat ze zelfs speciale limiters installeren tussen het signaal en de versterkers. Ook is het niveau afhankelijk van de acoustische geluidsdempende materialen, er word namelijk gemeten binnen en buiten de zaak, er mag maar een bepaald niveau aan geluid uittreden uit het pand, daarna word er binnen gemeten en gerekend en dan blijft er een waarde over en voor de meeste 'goed aangepaste' discotheken welke binnen woonwijken liggen is dat meestal max 98dB op de dansvloer. en voor kroegen 96,5dB. Meestal is dit ook meer dan voldoende. Wordt er in deze gelegenheden ook nog eens live muziek ten gehore gebracht dan heb, afhankelijk van de gemeente, wat speling qua dB's naar boven.
                                groetjes

___
                                Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...