Live band setup vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

Live band setup vragen

Wij zijn een 8 koppige band (3 gitaar, bas, 2 zang, toetsen en drums) en ik ben me aan het orienteren op eigen apparatuur (2e hands).

Onze optredens zijn meestal tot c.a. 200 man. Als het groeter moet gaan we of huren, of het is een festival waar alles al beschikbaar is.

Met het oog op het feit dat we geen van allen technische wizkids zijn, willen we analoge apparatuur.

Nu denk ik zelf aan een 16 kanaals Soundcraft Delta SR-16 (12 mono, 4 stereo, en 6 Aux), aangevuld met een set actieve speakers.

Mijn vragen:
    1) Is voor live gebruik een soundcraft Delta ok qua kwaliteit ?
    2) klopt mijn inschatting dat deze tafel niet complex is qua bediening ?
    3) Wie heeft tips voor een actieve set (15"subs en 12"fullrange) die 2e hands NIET boven 1000 Euro uitkomt. En die liefst niet te groot is.

Bij voorbaat dank voor reacties
    It\'s the inside that matters
  • Jacob
    • Jan 2006
    • 152

Momenteel is er nog zo'n vraag op het forum. Misschien kan je die eens doorlezen.

Zijn microfoons al aanwezig? Alleen goede mics en bekabeling is al een kostenpost op zich. Monitors, effecten, transport etc. Is dat allemaal al voormekaar of over nagedacht?

Comment

• Balsan
      • Oct 2005
      • 77

Originally posted by Jacob
      Momenteel is er nog zo'n vraag op het forum. Misschien kan je die eens doorlezen.

Zijn microfoons al aanwezig? Alleen goede mics en bekabeling is al een kostenpost op zich. Monitors, effecten, transport etc. Is dat allemaal al voormekaar of over nagedacht?
      We hebben een complete backline, en microfoons voor zang. Voor uitversterken drums willen we eigelijk alleen een D112 kopen, en 2 overheads. LEt op, niet hele hele drumstel gaan we voor 100-150 man uitversterken (onnodig.

Plan is verder om de PA op het podium (achter ons op te stellen, dus geen multikabel nodig.

Voor grotere gig's gaan we wel huren.

Comment

• Balsan
        • Oct 2005
        • 77

Originally posted by Jacob

O ja, qua effecten denk ik dat we alleen een reverb nodig hebben.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Reverb: Ja maar compressors en dergelijke kunnen ook leuk zijn, zeker op snare, kickdrum, bassgitaar en dergelijk. dit houd het volume wat in bedwang, klinkt wat strakker zo.

PA-tafel op het podium: dan mis je een hele hoop details die je in de zaal wel hoort. Maar een supergroot probleem hoeft dit niet te zijn.

Nu, als ik kijk bij de meeste bands met een eigen PA dan zie ik ze zogoed als allemaal digitaal werken. Omdat je altijd dezelfde nummers speelt is dit de beste oplossing. Je kan dan per nummer een preset maken, die je achteraf met een druk op de knop kan laden. Ook zit al het nodige reeds in de software van een digitale tafel: compressor, EQ, reverb, ....

Ook heb ik al een band gezien dat in combinatie met hun digitale tafel geen gitaaramps meer gebruikte. Een enorm voordeel aangezien je nu met je FOH installatie volledige controle hebt over hoe je band klinkt, terwijl je anders altijd een stuk van de gitaaramps zelf hoort. En dan zijn die presets minder nuttig natuurlijk. Hoe die band dat deed weet ik niet precies.

Je wil besparen op je drumkit. Ik lees iets van D112 en 2 overheads. In een kleine zaal vind ik (persoonlijk) overheads eerder onnodig dan de microfoons op toms, snare en kickdrum. En hoewel je drum wel lekker doorklinkt in een kleine zaal zal je met een microfoon op de snare bijvoorbeeld het geluid van de snaren wat extra naar voor kunnen halen, terwijl zonder versterking je snare op afstand al wat doffer klinkt. Overheads gebruik in een kleine zaal niet zo, aangezien de cymbalen al genoeg kabaal maken op zich. Als ik toch overhead microfoons ter beschikking heb zal ik ze eerder op de hihat en de crashes richten dan op de hele kit. Die hihat valt dan toch nog iets meer naar voor te halen.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Balsan,

Ik heb hier een o.a. een Delta 32 staan, heel wat op geschoven en ik blijf het een heel prettige tafel vinden. die hier staat heeft 4 subgroepen, wat voor Foh zat is, maar wanneer je een beetje uitgebreid wil gaan monitoren via de foh tafel kom je daaraan wel te kort (kan wel, maar raad je dan wel aan een losse monitortafel te nemen)

Delta kan je wat mij betreft rustig aanschaffen, kijk wel goed naar de staat, ik heb ze wel eens occasion gezien dat ze erg gehavend waren. Maarja, het is al wel een vrij oude tafel.

Wat je geluidset betreft, spaar nog even door, met kabels en alles erbij kom je wel heel erg snel aan je 1000 euro, koop geen Dap of iets dergelijks, maar kijk eens naar bijvoorbeeld HK, die hebben leuke sets die ook nog goed klinken.

heb je monitors nodig eigelijk, ben ze nog niet in je lijstje tegengekomen, maar denk dat je daar ook rekening mee moet houden. en dan zit je al zo aan een paar 100 euro. denk dat 1000 euro gewoon te krap begroot is
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by Poelmans
              Reverb: Ja maar compressors en dergelijke kunnen ook leuk zijn, zeker op snare, kickdrum, bassgitaar en dergelijk. dit houd het volume wat in bedwang, klinkt wat strakker zo.
              leuk en aardig... maar om nou al voor 200 man en een 16 kanaals tafel een lel van een effectrack mee te slepen...
              Je wil besparen op je drumkit. Ik lees iets van D112 en 2 overheads. In een kleine zaal vind ik (persoonlijk) overheads eerder onnodig dan de microfoons op toms, snare en kickdrum.
              das een ander verhaal, als je de overheads goed uitmiked, en uitricht heb je je hele drumkit in 1 keer, op de kick na. Drummer wel een beetje opvoeden, maar alla..

Maar idd , http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...ad.php?t=15609

en je hebt al een lekkere basis.

Comment

• robski
                • Jul 2005
                • 98

budget, aantal keer spelen, kopen of huren?

Hardstikke leuk al die adviezen maar denk even goed na voordat je een installatie aanschaft.

-Hoe vaak ga je ermee optreden?
                -Hoe ga je de installatie transporteren (meer auto's? grotere bandbus?)
                -Wie gaat de installatie onderhouden?
                -Kan ik in de buurt huren, en tegen welke voorwaarden?

Want een installatie kopen die je voor 100 euro huurt kost in aanschaf grofweg 8100 euro...... Een installatie moet je in een jaar of 4 afschrijven. dit betekent niet dat je hem dan kunt weggooien maar dat je er vanaf dan qua onderhoud grofweg 2000 euro per jaar an kwijt bent.
                Je moet dus zeer regelmatig optreden wil het interessant zijn om er zelf een installatie op na te houden.

Vaak is het verstandiger om in je omgeving te kijken of er een bedrijf is wat spullen los verhuurt (dus zonder poppetje erbij, want die zijn duur). Je krijgt dan mee wat je nodig hebt voor iedere situatie ook als het wat groter of kleiner is.
                Bovendien krijg je werkende spullen mee die je zelf niet hoeft te onderhouden.

Als je met je club meer als 60 optredens per jaar hebt dan zou je aanschaf kunnen overwegen maar ook lease constructies. Mocht je interesse hebben dan kan ik je wel aan een aantal adressen helpen waar je eens kan gaan informeren ( even mailen in welke omgeving je woont).

groeten Robski
                Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

Originally posted by MacGyverSounds
                  leuk en aardig... maar om nou al voor 200 man en een 16 kanaals tafel een lel van een effectrack mee te slepen...
                  Vandaar dat ik ook iets verder in mijn post voor digitaal kies

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

to robski:

een installatie huren voor 100 euro voor een cafe met ongeveer 200 man?? alles erop en eraan? mic, monitor, foh, multi, effecten noem maar op?? Waar tegen welke condities en wat is het materiaallijstje?

Ik heb zeer interesse.. daar ik mijn set niet voor dergelijke bedragen kan en wil verhuren, maar wanneer een ander dat wel kan moet ik eens met persoon in kwestie overleggen.

hoe kom jij verder bij hetgeen een installatie van 100 euro huur ongeveer 8100 euro aanschaf is?
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• robski
                      • Jul 2005
                      • 98

Originally posted by Watt Xtra
                      to robski:

een installatie huren voor 100 euro voor een cafe met ongeveer 200 man?? alles erop en eraan? mic, monitor, foh, multi, effecten noem maar op?? Waar tegen welke condities en wat is het materiaallijstje?

Ik heb zeer interesse.. daar ik mijn set niet voor dergelijke bedragen kan en wil verhuren, maar wanneer een ander dat wel kan moet ik eens met persoon in kwestie overleggen.

hoe kom jij verder bij hetgeen een installatie van 100 euro huur ongeveer 8100 euro aanschaf is?
                      Nee dat is geen complete PA installatie. Gewoon een mixertje a la powerstation met ingebouwde galm, boxen op palen als ev eliminator en wat microfoons voor zang, di's voor toetsen.
                      Voor zo'n 180 euro (incl btw) heb je 16 kanalen, minimulti, 2 groepen monitors en evtop met sub installatie, ev floortjes en dan naast zang,toetsen ook een kick microfoon. Micro's shure sennheiser e.d. en alles incl statieven en bekabeling.

Bedragen als 100 euro/8100 is gebaseerd op 15 jaar losse verhuur van een fijne collega van mij. Het is dan in zijn geval kosten dekkend bij grofweg 45 keer per jaar verhuren.

Genoeg info?

groeten Robski
                      Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• HR Soundproductions
                        • Oct 2005
                        • 649

1) Is voor live gebruik een soundcraft Delta ok qua kwaliteit ?
                        Soundcraft is zeker goed van kwaliteit en klank.

2) klopt mijn inschatting dat deze tafel niet complex is qua bediening ?
                        Tafel is zeker niet complex en redelijk recht toe recht aan. Analoog is een goede keuze voor als je geen technische wizkid bent.

Digitaal is in opmars, maar snel ingrijpen vereist zeker ervaring met de specifieke tafel.

3) Wie heeft tips voor een actieve set (15"subs en 12"fullrange) die 2e hands NIET boven 1000 Euro uitkomt. En die liefst niet te groot is.
                        Hmmm, deze wordt iets moelijker; ik heb goede ervaringen uit het verleden met de mackie SRM450's en de SWA1501's. Genoeg vermogen voor wat jullie willen doen, lekker compact in vervoer,goede sound. Ik denk alleen dat de prijsstelling een probleem is, want voor dat geld kom je ze,helaas, niet tegen vrees ik.

Comment

• Balsan
                          • Oct 2005
                          • 77

Qua mengatfel ben ik er wel uit.

Na veel tafels te hebben vergeleken ben ik van plan een 16/24 kanaals soundcraft spirit 4-2 op de kop te tikken. Prijzen 2e hands (incl flightcase) zijn tussen 600 en 900 Euro.

Voor wat betreft speakers: Ik heb besloten om die te blijven huren. Nieuwprijzen voor knappe speakers liggen vanaf 2500 Euro, en huren doe je die sets voor 120 -150 Euro per keer. (Actief systeem)

Drummic's, daar ben ik nog niet uit. Een beetje set komt tocht richting 900 Euro.

Qua monitoren: Ik denk nu aan LEM 200MA (385 Euro p/s).
                          Tip's voor actieve monitors ontvang ik graag (liefst met nieuwprijs indicatie).

Dus: Monitors en drummic's ben ik nog niet uit. Adviezen voor monitors zou ik graag nog krijgen.
                          Last edited by Balsan; 29-05-06, 05:05.

Comment

Working...