Mengpaneel kopen, waar moet ik op letten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • voske7
    • May 2006
    • 7

Mengpaneel kopen, waar moet ik op letten?

Ik heb een nieuwe mengpaneel gekocht en ik ben een beginnende leek op het gebied van geluid.
    Toch wil ik eens weten wat de regels zijn om een goeie geluidskwaliteit te hebben?
    Ik vind dit enorm belangrijk.

Wie kan mij raad geven of zijn linken waar ik meer info kan bekomen?

Waar moet je opletten aan een mengpaneel?
    Mss een domme vraag, maar voor mij een belangrijke.

Het zou eens tof zijn als ik eens bij een een klankman/vrouw of een dj kon kijken hoe zulke mensen dat doen?

Groetjes,

Voske7
  • Gear
    • Feb 2006
    • 12

Waarom koop je eerst een mengpaneel en stel je dan de vraag waar je op moet letten en hoe het werkt ???? Waar ga je hem voor gebruiken etc etc

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Sterker nog, wat voor merk is het??????
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• voske7
        • May 2006
        • 7

Originally posted by Olaf Duffhuës
        Sterker nog, wat voor merk is het??????
        Beringer is het merk. Een klein en ik wil het gebruiken voor een optreden van onze groep.

Enige info of raad?

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

Originally posted by voske7
          Beringer is het merk. Een klein en ik wil het gebruiken voor een optreden van onze groep.

Enige info of raad?
          Behringer heeft +/- 50 mengtafels .
          Welk type heb je ??
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Originally posted by mac tecson
            valt weinig aan uit te leggen. inpluggen, schuif omhoog, beetje rommelen aan de eq en dat is het wel zo'n beetje
            Jeuk!

Reageer dan aub ff niet.....Typisch geval van dom antwoord op een lastige vraag.

Voor Voske:
            Jij stelt een vraag die niet simpel te beantwoorden is.
            Er zijn mensen die al tig jaar onderweg zijn en nog steeds op klus soms verrassingen komen te staan.

Het gaat om een bandje geef je aan.

Enkele vuistregels:
            Versterk alleen datgene wat je nodig hebt, sta je in een klein zaaltje met een drummer, bassist en een zangersje, dan is het vaak genoeg om alleen het zangeresje uit te versterken.

Sluit de microfoons die je gaat gebruiken aan op je mengpaneel.
            Regel per microfoonkaneel het gewenste volume in. Doorgaans doe je dat door de gain op te draaien naar 0 dB.
            Met de eq van het kanaal bepaal je de klankkleur van dat kanaal.
            Zo ga je alle microfoons af.

Vervolgens ga je een balans maken (mixen) met de faders.
            drum en keys zo dat ze in balans te horen zijn, zang ook duidelijk te verstaan uit je speakers.

Bovenstaande is zo getiept, staat er heel eenvoudig, maar er zijn hele kuddes mensen die dit niet voor elkaar krijgen
            De kunst afkijken ( en blijven vragen waarom iets po een bepaalde manier gaat!) bij een ervaren geluidsmn is bijzonder aan te bevelen.

suc6 en welkom bij een bijzonder beroep!

Comment

• zoffke
              • Mar 2006
              • 4

Ik volg Ralph. (Goeie bondige + juiste uitleg)

Enkele tips :
              * zorg dat de stem van je zangeresje of zanger niet verdwijnt in de muziek (muziek te hard in verhouding tot de stem)
              * Volgende investering voor je groepje is misschien een afzonderlijke EQ die tussen je mengtafeltje en versterker komt te staan. Kan je vooraf de klankkleur van de zaal mee uitlijnen.

Groeten en fruit

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Dit verhaal is gericht aan 'beginnen met mixen bij een band met amper butget/spullen'!

1) Regel eerst je monitors af. Bij goedkoop spul is dat vaak 'zet eerst de monitors zo hard en verstaanbaar als mogelijk met die microfoons en monitorinstallatie'.
                Regel dan de zang uit naar het zaaltje.
                En schuif dan zacht de instrumenten onder het volume van de microfoons.

Het beginnen met knallende drums opzetten. Dan de bas erbij enz. Is voor een beginnende technicus bij een butget installatie niet de beste manier om een goed geluid te krijgen. Zelfs gevorderde mixers lukt het later vaak niet de zang hoorbaar bij de band te krijgen als ze voor een superheftige mix van de ritmesectie gaan en als laatste de zang er dan bij proberen te krijgen

2) De backline van de band is vaak beter van kwaliteit dan de eerste 'PA' Vul liever de zaal met rechtstreeks geluid van een mooie basversterker dan dat je de zang op de krappe PA ermee wegdrukt.

3) Beter mooi dan hard! (moet het harder? Koop een hardere installatie maar pruts niet!)

Vergeet niet. Als de band nog geen butget heeft voor geluid moeten ze niet zeiken alsof ze in paradiso staan. Met een zanginstallatie op paaltjes en een ouwe monitor en afgetrapte butgetmicrofoons zal het nooit zo mooi worden als de pauzemuziek uit het CD-tje.
                lekker belangrijk!

Comment

• voske7
                  • May 2006
                  • 7

Beste vrienden,

Jullie zijn geweldig met het uitleg dat ik heb mogen horen.

Vaak heb ik al op muziekale festivals geweest en elke keer stond het geluid keihard en vervormd.

We beginnen met het eenvoudige en daarna breiden we wel uit.

Ik heb andere mensen gezien die een dikke nek hebben achter het mengpaneel, maar van hun geluid heb ik achteraf, op MD, niks kunnen horen. Alsof dat mijn kanaal voor de MD was dicht gedraaid.

Nu wil ik het zelf eens achter het mengpaneel (die ik gekocht heb) het zelf eens uittesten en dat op jullie advies.

Ik zou idd bij een ervaren klankman moeten gaan kijken hoe dit alles in z'n werk zit.

Ik kan nog veel bijleren

Andere advies of tips is uiteraard welkom voor een beginneling.

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

Wat ik altijd als tip geef bij een nieuwe geluid installatie is domweg: Verlang ervan geen dingen die het niet kan.
                    is eigelijk al een beetje genoemd, maar wanneer je achter je EQ duikt en je 20 db schuifje omhoog gaat zitten schuiven om meer laag te krijgen weet je niet waarmee je bezig bent. LUISTEREN klinkt het lekker, wat doet het als je wat meer mid geeft, wat doet het als je wat meer hoog geeft, minder mischien? ofwel, leer je installatie kennen, weet wat het wel en niet kan.

en idd beter goed dan hard geluid.
                    verder altijd een belangrijke, kijk uit met randapparatuur, dit moet een toevoegende waarde hebben, het ondersteund je geluid, het maakt het niet. je hoort soms bands waar de compressor zo zwaar over het geluid staat dat het geen gehoor is, of waar zoveel galm op de zang staat dat de zangeres niet meer te verstaan is.

gebruik het dus lekker, maar wel met mate. Ik raad mensen dan ook altijd aan om met een galmpje te beginnen, en bas als ze meer ervaring hebben zaken als compressors, de-essers, gates ed. aan te schaffen. leer eerst maar eens te schuiven zonder hulpmiddelen
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...