Geluidsset band?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijnwesterbrink
    • Dec 2003
    • 33

Originally posted by GoTMoRe
    Ik als Freelancer ( dus niet onder naam de naam waar ik ook klusjes onder doe, en dus ook ietwat andere app ) gooi dit neer voor een kroegje:

A&H PA12
    Bas/elektr rechtstreeks via DI
    kick ( Beta52 )
    Snare ( sm57 )
    tom ( sm57 )
    1x vocal ( akg d3700 )
    2x K-112 als monitor. Voor de zanger voornamelijk, en als 1 van de gitaristen wat bij wil. ( soms pak ik nog wel s line-out van de amp via DI naar de foh tafel en hebben ze in principe geen monitor nodig..)
    2x Xact
    en 1 LEM pegasus 118.

Dan heb je vindt ik zéér net en vooral SIMPEL setje, die zelfs mn moeder nog kan opbouwen en bedienen. En bovenal GOED klinkent. Heb je ook gelijk voorbeeldje van wat leuke mic's en leuk foh tafeltje. Zonder sub ga je de bas en kick ECHT niet redden, dus 2 srm450 kun je wel vergeten..

Mara nog steeds gaat mijn voorkeur echt uit naar HUREN!
    EDIT..... als ik vragen mag, Nee, dat mag je nou net niet vragen. G

Het gaat voor mij allemaal een beetje om de beeldvorming. Ik moet toegeven dat het me allemaal nogal tegen valt.. Vooral prijzen van goede mic's zijn schreeuwend hoog! Zoals ik al zei heb ik qua aankoop/verhuur meet verstand van licht. Geluid had ik me in die zin nog niet te veel in verdiept..

Huren vind iedereen tot op heden dus nog de beste optie.. tja.. we zullen het allemaal eens naast elkaar leggen..

Ff 2 vraagjes nog:
    Zou een 12 kanaals Samick mengtafel voldoende zijn? Betrouwbaar merk?

En zijn de bose 802 topjes in combi met de 302's laag een goede set? Dan praat ik over 4x 802, 2x 302 incl versterker rack.

Ik hoor graag jullie proffessionele meningen en tips!
    Bedankt!
    Last edited by Gast1401081; 17-05-06, 18:50.

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Originally posted by MacGyverSounds
      Wat wil je mengen dan met dat mengpaneel?? de mic's die nog in de winkel liggen???
      De mics die je huurt, al kan een zangmic er nog wel af denk ik (een sm58 of iets uit dezelfde categorie kost nu ook niet ongelofelijk veel)
      exit night into LIGHT

Comment

• mkorsten
        • Jul 2004
        • 7

Heb zelf ooit een Samick tafel gehad.Ben daar niet zo kapot van.Vond de klankregeling niet goed.Heb met de Bose 802 alleen ervaring als monitor.Vind ik persoonlijk geen verkeerde speaker alleen op hoger volume wat aggresief klinken.Let bij aanschaf op de foam randen.Die vergaan nog wel eens.

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Als ik andere toppics hier op het forum goed begrepen heb zijn er voor het geld van die bose dingen ook betere kasten te krijgen.

Verder lijkt het me toch handiger om eerst mic's te kopen, aangezien die goedkoper zijn, heb je direct een mic die goed bij je stem past. Een mengtafeltje kan je alleen gebruiken voor je eigen band, en niet als het een keer wat groter moet, microfoons daarentegen wel. Daarnaast, stel dat de band uit elkaar gaat, iedereen neemt z'n eigen mic mee naar huis. En als je langsaam een set van nette spullen op wilt bouwen is een goeie mengtafel ineens een klap meer geld dan een stel goeie microfoons.
          De groeten => Micha

Comment

• mac tecson
            • Feb 2006
            • 348

Microfoons heb je er na een paar keer huren wel uit. Dus op redelijk korte termijn is kopen van mic's goed koper. (dan heb ik het wel over de catergorie SM-58 ed en eventueel een goedkopere Sennheisers)

Comment

• HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 649

Ik heb ook wel eens een bandje uitversterkt. Voordeel dat als je in het kroegencircuit werkt dat het geluid niet gelijk voor hele grote zalen hoeft te zijn. IK had zelf 4x SRM450 en huurde incidenteel 2x SW1501 bij voor zalen waar dit nodig was. Geluidhoeveelheid is nooit een probleem geweest.

Later ben ik naar passief gegaan en heb het altijd gered met mijn DAP-set ( 2x A-215 en 2XA18B en 2 ep2500 ).
              Deze set kostte nieuw helemaal niet zo vreselijk veel geld en leverde meer dan genoeg vermogen voor in de kroegen. Tegenwoordig, als ik het nog een keertje doe, draai ik met 2x SA4520S en 2x 4534S en kom echt geen geluid te kort. Nadeel is dat het niet echt meer "compact" te noemen is.

De Samick ( waarschijnlijk SM1200 )mixer die je noemt zou ik mijden. Klinkt niet echt muzikaal, en heeft absoluut geen headroom om het lekker dynamisch te laten klinken en hebben last van kraakjes. Kijk naar een gerenomeerd merk tweedehands ( en dus betaalbaar )Ik gebruikte de MIX12/4 van Solton ( had ik voor 150 euro gekocht ) en was klankmatig van topkwaliteit ondanks dat dit een ouder paneel was.Je zou ook voor een iets ander paneel kunnen gaan evt. aangevuld met een rackmixer voor de mic's die je allemaal nodig hebt.

Kortom; Ik denk dat er tweedehands heel wat leuks te vinden is voor het budget dat je opnoemt. Ik ben zelf een voorstander van kopen i.p.v. huren, grootste argument dat het daarna van jou is. ALs je gefaseerd je spullen aanschaft ( en dan ook nog eens tweedehands ) kun je een leuke set bijelkaar sprokkelen zonder dat het de hoofdprijs hoeft te kosten. Mic's zou ik zeker niet op beknibbelen, kijk maar eens als ze in de aanbieding zijn voor een leuke prijs.
              Kijk anders een naar (b)merken zoals Samson, Tenlux en de onderkant van de A-merken hier zitten leuke mic's bij voor zeer schappelijke prijzen
              Last edited by HR Soundproductions; 18-05-06, 09:28.

Comment

• bones2001
                • Aug 2003
                • 741

Voor de kleinere dingen zou ik hier voor gaan,

Dynacord Powermate 1000 MKI powermixer, deze heeft
                2 prima effecten, feedback killer voor de monitors, plenty vermogen
                en een goede restwaarde.
                Als je effe zoekt vindt je zo'n ding tweedehands onder de 1000 euro.
                Hierbij 2 tops van Dynacord, EV oid.
                Powerworks of Lem monitors, 1 actief en 1 passief.
                Een paar gebruikte SM 58's of Sennheiser E845's.
                Indien nodig een D112 voor de kick en 1 of 2 overheads.
                Als je even goed zoekt moet je dit met jouw budget toch wel
                rond de 2000 euro tweedehands kunnen vinden.
                In een later stadium kun je dan altijd een paar subs bijkopen
                voor onder je tops.
                Mixen is net als schilderen.
                Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

euhm zoals al meerdere malen geschreven, een beetje bekabeling en de eerste duizend euro is al weg. maar je kunt opzoek gaan en kiezen om alles zelf aan te schaffen met alle gevolgen van dien. Ik ken genoeg bandjes die of bij mij zijn geweest of nu via mij huren. Allen zelf een setje aangeschaft en elke keer op klus ging de telefoon, "we hebben een monitor te weinig, de bekabeling is te kort, een luidspreker doet raar, de versterker springt telkens in de clip, een microfoon heeft de geest gegeven" Noem maar op.

mijn advies, probeer het uit en kom erachter...

of...
                  neem de raad van een aantal van hier in gedachten en ga praten met een verhuurder, twee gedachten zien al veel meer. Een verhuurder moet ervan leven of wil graag een extra inkomsten, jij wilt graag goed geluid.

Moet lukken, en later....... spaar de nodige dingen bij elkaar, koop spullen waar je vele jaren iets aan hebt. En begin dan niet bij een mixer of eq maar een stel goede microfoons, nette monitoren (ook in het oefenhok te gebruiken) enz.

succes
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

Ik heb heel even wat prijsjes opgezocht... en kom uit op ongeveer 3250 euro voor een heel erg minieme set (drums alleen base, vermogen speakers houdt niet over, karige monitor):

PRIJZEN EN HANDEL DOE JE MAR ERGENS ANDERS< ZIE SPELREGELS >>G 2000 euro is dus bijna niet te doen, tweedehands is ongeveer de enige mogelijkheid. Nu kan het misschien wel nog goedkoper, maar dan ligt de kwaliteit niet hoger, of waarschijnlijk lager dan de kwaliteit die je nu in de café's hebt. Er bestaan ook microfoons van 9,95, maar dan vrees ik dat het allemaal niet lekker meer uit de verf komt.
                    Last edited by Gast1401081; 19-05-06, 04:17.

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1066

wat je al zou kunnen voorstellen is dat de bandleden zelf hun mics aanschaffen en aleen een drumkit word gekocht....

tja vetrder is 2000 euro niet een heel groot budget, ben zelf wel eens aan de gang geweest om een pa neer te kunnen zetten maar dan praat je zo over 10000 euro..

huren bij een vast bedrijf is zeker aan te raden. en scheelt een hoop zorgen.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Nou weet ik niet hoe dit in de rest van het land is (Wij spelen vrijwel alleen in cafe's in de randstad). Maar vrijwel alle muziekcafe's van enig formaat hebben hier een behoorlijke geluidsinstallatie staan. Alleen de kleinere cafe's hebben dit niet.

Ik denk toch echt dat na twee of drie keer per jaar een iets grotere set huren, je het merendeel ervan gewoon met een zware zanginstallatie kan. (zang, toetsen, kickdrum)

Juist in een cafe staan ze er niet op te wachten dat je de hele zaal afvult met stevig geluid. De mensen die ver van de band af gaan zitten willen waarschijnlijk met elkaar praten, rustig een pint vatten of gewoon een wijf versieren. Dit geldt bij veel bruiloften trouwens ook.

Als je nu gewoon begint met een van die talloze powered speakers op paaltjes te zetten. Kun je die ook als monitor bij oefenen en grotere optredens gebruiken.

En nogmaals goede microfoons klinken lichtjaren beter...en harder! Als ik bij een PA de kant en klare SM58 vervang door mijn 855 dan gaat het NIET rondzingen maar is het wel 2x zo hard en een stuk verstaanbaarder.
                        lekker belangrijk!

Comment

• bran0985
                          • May 2004
                          • 75

Originally posted by martijnwesterbrink
                          Hmm.. oke.. Aan korte zinnetjes heb ik inderdaad niet zoveel.
                          Ik zal proberen wat langere zinnen te maken

Misschien handig om voor een compleet 2e hands setje te gaan?
                          Gezien het budget helemaal geen verkeerd idee! 1 srm 450 kost al (bijna) 2/3 van je budget.

Nog een discussie vraag wellicht:
                          Baskasten noodzakelijk of niet!? De mackie waren 2 full range speakers waarbij ik toch een stukje laag miste.. Is een baskast noodzakelijk vinden jullie?
                          ligt aan de ruimte maar ik doe het niet zonder minimaal 1 baskast (swa 1801)
                          Ik ben overgestapt naar 4 mackie srm 450 en 2 mackie swa 1801.
                          Voor ons is het belangrijk dat ik ter plekke kan bepalen hoeveel ik neer zet. Klein kroegie 1 baskast 2 topjes, receptie 2 topjes, feestzaal alles wat ik maar kan vinden (per kant 2 x top en 1 x bas) En er zit zat bas in!
                          Tot slot; Neem eens in overweging om standaard in de gage een bedrag te reserveren om geluid te huren... ben je van een hoop problemen af!
                          Alhoewel ik weet dat het moeilijk is om dat te rekenen op de wat kleinere feesten/kroegen. Vandaar dat wij ook (helaas) met eigen spullen moeten werken

Comment

Working...