ff serieus. heb net de nieuwe behringer pro serie gehoord, 2 x top 15/1" en 18"sub met x-over en ep 2500 en ep 1500 amp, Voor ongeveer 2500 euro heb je zo'n set, mengtafel, monitoring en effecten komen daar dan nog bij. evenals een multikabel, want als je een hele band gaat versterker kan je echt niet zonder zaaltechnicus. Je ziet het telt gauw op, er komt vaak meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt....
Geluidsset band?
Collapse
X
-
Als ik jouw was zou ik voor compact setje gaan (misschien zelfs ultra compact). Ik denk hier dan aan bijvoorbeeld een 8 kanaals mengpaneeltje, microfoons voor de zang, misschien 1 voor de kick en wat DI's. Zodat je alles wat maar zacht geluid maakt op je mengpaneel binnenkrijgt en kan uitversterker. Begin maar niet te denken aan dynamics, dat past echt niet in je budget. Een actief PA niet vergeten. En dan zou ik nog voor 2 monitoren gaan, om in ieder geval de lead zanger en de toetsenist geluid te geven ( de andere twee zangers kan je eventueel ook hierop zetten). Misschien zal je ook op monitoren een eq nodig hebben voor het geval als er feedback ontstaat (zeer waarschijnlijk).
Dit is in mijn ogen het absolute minimale (wat je zeker zal moeten uitbreiden wanneer je naar een zaal voor 200 man gaat) en ik twijfel nog of zelfs dit in je budget valt, goed op zoek gaan naar tweede hands lijkt mij een must.
Veel succes ermee, DennisComment
-
Wat ik nou niet snap is waarom ieder bandje perse eigen geluid wil hebben.
Meestal ( uitzonderingen doorgelaten ) komen ze met rommel aanzetten, wat echt NIET ten goede komt van de show..
Ik neem aan dat die 1000 het totale budget is, als je het GOED wilt doen ben je dat alleen al aan kabels kwijt..
Er zijn ZAT bedrijfjes/freelancers/whatever die echt dolgraag willen helpen met geluid. En met goede afspraken is heel wat te bereiken! oa vast geluid doen ed..
En vooralsnog goedkoper dan zelf een beste PA aanschaffen van dik 10000..
Ikzelf wil ook zo bezig gaan, alleen wil t van geen kant boteren.. En sta ook te springen om dat soort opdrachtjes. ( om maar een voorbeeld te noemen, en dit is dan geen reclame voor mezelf )Last edited by GoTMoRe; 16-05-06, 17:13.lala..Comment
-
Juist ! En meestal valt er met een verhuur bedrijf voor meerdere keren inhuren van een bepaalde set best wat af te spreken. Heb je zekerheid dat je een complete set hebt die toereikend is en GEEN last van de zorgen over het vervoer van deze spullen, of de opbouw. Kun je meestal ook zelf nog wel het geluid schuiven en na het optreden wordt er opgeruimd voor je ! Dus mijn advies is of een groter budget af gewoon inhuren bij een van de vel bedrijfjes .Originally posted by GoTMoReEr zijn ZAT bedrijfjes/freelancers/whatever die echt dolgraag willen helpen met geluid. En met goede afspraken is heel wat te bereiken! oa vast geluid doen ed..
Ikzelf wil ook zo bezig gaan, alleen wil t van geen kant boteren.. En sta ook te springen om dat soort opdrachtjes. ( om maar een voorbeeld te noemen, en dit is dan geen reclame voor mezelf )your light !Comment
-
Dit is niet echt uitzondelijk hoor .Originally posted by GoTMoReWat ik nou niet snap is waarom ieder bandje perse eigen geluid wil hebben.
Toen ik vroeger ( zo'n 20 jaar geleden mijn eigen orkest had , had ik ook mijn eigen PA .
het voordeel was dat wij bij elk optreden 300 euro verdienden die we zogezegt uitspaarden aan een PA bedrijf
Dus ergens heeft het wel zijn voordelen , maar dan wel een goede PA en geen rommel
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
Als je een beetje je geld in de gaten houdt kan je dit ook niet zomaar zeggen, dat moet je dan in verhouding zien met het aantal optredens en de afschrijfwaarde van je set...Originally posted by sisDit is niet echt uitzondelijk hoor .
Toen ik vroeger ( zo'n 20 jaar geleden mijn eigen orkest had , had ik ook mijn eigen PA .
het voordeel was dat wij bij elk optreden 300 euro verdienden die we zogezegt uitspaarden aan een PA bedrijf
Dus ergens heeft het wel zijn voordelen , maar dan wel een goede PA en geen rommel
sis
Maar ik denk dat het zeker zo is dat veel bandjes niet alles goed op een rijtje hebben gezet, en daardoor veel geld teveel hebben neergelegd, terwijl ze veel gemakken laten liggen.De groeten => MichaComment
-
€1000,- voor een hele set is inderdaad karig. Zeker als je 300/400 man wil gaan doen. Dat kan eigenlijk niet. Zelfs met huren zul je dan niet ver komen.
Een normale kroegenset waarbij je de drums alleen de kick uitversterkt is het goedkoopste goed te doen.Maar alleen 4 goede microfoons gaan je al een paar honderd euri kosten...
alleen de eerder genoemde mackie's zouden je al €1500,- gaan kosten en die vond je al te zacht...lekker belangrijk!Comment
-
wow wow! wat een reacties weer..
Die 1000 klopt trouwens niet want dat had 2000 moeten zijn. Typefoutje.. Die Mackie's zijn inderdaad al behoorlijk duur, maar dat bekabeling alleen al 1000 euro zou kosten lijkt me overdreven.. Zijn de aansluitingen van goud dan?
Nee, even zonder gein. De bekabeling hoeft natuurlijk niet direct 200 meter lang te zijn. Het gaat voornamelijk om optredens in cafe etc. En volgens mij gaan er tegenwoordig al snel tussen de 100 en 200 man een kroegie in.. Hangt af van de oppervlakte natuurlijk 
Oke, we stellen de eisen een beetje bij. Ga uit van ongeveer 100 tot een keer maximaal 150 man (een beetje vooruit denken he!
). Ongeveer 2000 euro budget..
De mic's hoeven niet direct het beste van het beste te zijn. Je moet beginnen met een set die goed klinkt en dat uitbreiden als het beter en beter gaat.. je aller eerste auto is ook geen Mercedes S-klasse toch!?
Tot nu toe nog niet echt veel positieve reactie's begrijp ik.. Zijn er mensen die een concreet voorbeeld hebben waarmee die mensen hun band versterker, of vroeger deden toen het nog wat kleiner was
??????
Kijk als ik iemand anders in ga huren ben ik zelf weer volledig overbodig.. dat was nou juist niet de bedoeling.. Kunnen ze ook wel op de sets van de cafe's blijven draaien..
Nog iemand goede tips?Comment
-
2000 euro blijft lastig maar is al iets reeeler.
Ik zou kiezen voor een actieve set of een set met een powered mixer.
Ik zou dan kiezen voor een setje Behringer B1520's (200W rms per stuk)
Gaat je 2x 273= 546 euro kosten. Of een tweedehands setje van een goed merk.
Dan zoek er daar een mixer bij. Bijv. een Behringer Europower PMH3000 of een tweedehands mixer zoals een Soundcraft spirit powerstation of iets vergelijkbaars. Kost ongeveer 600/700 euro. Dan houdt je 754 euro over voor mic's en kabels. Dat moet lukken lijkt me.
Ik denk dat je hier in redelijk snel laag te kort zult komen, maar daar kun je daar na wat sparen mooie tweedehands subjes onderzetten en de versterker van de mixer niet mee gebruiken of misschien als monitor.
het voordeel van de B1800 subs van Behringer is dat er een interne x-over in zit. Je hebt dus maar 1 versterker nodig en geen x-over.
Het kan maar blijft krap. Misschien kun je met een verhuurder een mooie deal sluiten waarbij je nog steeds winst maakt. Dan heb je altijd goed materiaal en geen zorgen aan onderhoud; als je een keer iets extra erbij nodig hebt is dat ook zo geregeld. Als een deal maakt voor een lange tijd (zeg 100/150 optredens) dan maken ze er wel een mooi prijsje per keer van.
Op die manier kun je gaan sparen voor een eigen PA of gewoon bij die verhuurder blijven.
En dat je zelf overbodig wordt: je hoeft natuurlijk geen mensen bij die set te huren. Opbouw, schuiven ed doe je gewoon zelf.Last edited by mac tecson; 16-05-06, 21:04.Comment
-
De verhuurders die bij mij altijd erg goed in de smaak vallen zijn diegene die de spullen niet altijd alleen maar verhuren inclusief bediening. Er zijn best wel verhuurders die goeie spullen aan jou willen verhuren als jij hun hebt laten weten dat je ermee om kan gaan. Ga dus eens kijken bij wat verhuurders die goeie spullen hebben en waarmee je een dealtje kan sluiten.De groeten => MichaComment
-
Ik als Freelancer ( dus niet onder naam de naam waar ik ook klusjes onder doe, en dus ook ietwat andere app ) gooi dit neer voor een kroegje:Originally posted by martijnwesterbrinkZijn er mensen die een concreet voorbeeld hebben waarmee die mensen hun band versterker, of vroeger deden toen het nog wat kleiner was
??????
Kijk als ik iemand anders in ga huren ben ik zelf weer volledig overbodig.. dat was nou juist niet de bedoeling.. Kunnen ze ook wel op de sets van de cafe's blijven draaien..
Nog iemand goede tips?
A&H PA12
Bas/elektr rechtstreeks via DI
kick ( Beta52 )
Snare ( sm57 )
tom ( sm57 )
1x vocal ( akg d3700 )
2x K-112 als monitor. Voor de zanger voornamelijk, en als 1 van de gitaristen wat bij wil. ( soms pak ik nog wel s line-out van de amp via DI naar de foh tafel en hebben ze in principe geen monitor nodig..)
2x Xact
en 1 LEM pegasus 118.
Dan heb je vindt ik zéér net en vooral SIMPEL setje, die zelfs mn moeder nog kan opbouwen en bedienen. En bovenal GOED klinkent. Heb je ook gelijk voorbeeldje van wat leuke mic's en leuk foh tafeltje. Zonder sub ga je de bas en kick ECHT niet redden, dus 2 srm450 kun je wel vergeten..
Mara nog steeds gaat mijn voorkeur echt uit naar HUREN!lala..Comment
-
2x JBL eon versie II op palen.
Tapco mixertje
4x senheisser 849 en 1 x AKG d112 +behringer DI's
wat kabels en een kistje om het veilig te vervoeren.
Eventueel voor tijdelijk tweedehands een subje erbij die je later als drumfill kunt toepassen.
"Dure" microfoons zorgen voor minder tot geen noodzaak van kanaal EQ. En minder of geen noodzaak van EQ-op de monitors + meer en duidelijker output. Je bespaart het er direct uit.
Eon's kun je later als monitors gebruiken bij uitbreiding.
Dus allemaal erg toekomst bestendig.lekker belangrijk!Comment
-
mm in een cafe spelen met 2 eon's?? Wat voor soort bandje versterk je daarmee? Hiero veelal rock en Loll bandjes. 12" topje, 18" basskastje per kant. totaal vermogen ongeveer 2500 watt. Versterkt
kick
electrische gitaar
saxafoon
zang
3 maal 12" monitor alleen al zodat men op podium niet tehard speelt.
rand app.
galm
eq
kabels
mic. kabel
multikabel
stroom kabel
2 maal T-bar met 4 par 56
alles natuurlijk netjes in kisten.
euhm die 2000 euro zit denk ik al na de 2de zin.
nee zonder gekkigheid, 2000 euro voor een complete set is niet te doen. Het zal nooit goed zijn, te weinig kabels, te weinig laag, te zacht, een kapotte microfoon. Ergenis bij het opbouwen afbreken omdat de kisten ontbreken.
Zoals al vaak is geschreven zoek eens een verhuurder op.
Ik heb nu eindelijk een aantal vaste bandjes, ..... nu begin ik weer eens geld terug te krijgen. En toch wil ik zelf telkens weer veranderingen aanbrengen, meer kabels, andere, extra microfoons, extra kistjes noem maar op. Wanneer een bandje minder als 25 keer per jaar optreedt in dergelijke gelegenheden is het bijna niet te doen zelf een set aan te schaffen. En dan heb ik het nog niet eens over die drie optredens waarbij net wat meer nodig is.
begin bij een goede verhuurder en spaar zo langzaam goede spullen bij elkaar. Zo kun je op een gegeven moment ook weer korting vragen omdat je zelf met spullen komt aanzetten. Begin met eigen microfoons, dan monitoren plus versterker, mengtafel noem maar op. Op een gegeven moment huur je alleen nog een eindstack!
succesJBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
onder de 2000 euro wordt inderdaad erg moeilijk. Ik zou in stukjes opbouwen.
Eerst mengpaneel kopen, daarna FX rackje, daarna microfoons enz.
Het materiaal wat je niet hebt gewoon inhuren en in een later stadium aankopen.exit night into LIGHTComment
-
Klopt, er was hier een deftige semi-proband die (bij de concurrent, voor de duidelijkheid!!) voor 40.000 euro een complete vrachtwagen vol kocht. Toen de band (na diverse interne strubbelingen) werd opgeheven was de executiewaarde 1700.00 euro, een afschrijving van 38.300 euro in drie-en-een-half-jaar tijd, of (voor het gemak) 170 optredens.... Dus die 300 euro verdienen bleek achteraf maar 100 euro per optreden, en de drummer mag nu zweten voor de rest van die 38.000....Originally posted by sisDit is niet echt uitzondelijk hoor .
sis
maar terug naar het topic, als je 2000 euro te besteden hebt, en 20.000 wilt gebruiken zul je bij de bank met zekerheden aan moeten komen voor die 18000. Sta je ff garant? Of is huren een betere optie? (altijd goed spul, garantie erop, ook na een calamiteit, vaste mensen die er hun hart en ziel ingelegd hebben, met een beetje mazzel ook je backline mee in hun vrachtwagen, regelmatig een up-date van de set, enz..)??
Wat wil je mengen dan met dat mengpaneel?? de mic's die nog in de winkel liggen???Originally posted by stekelvarkeonder de 2000 euro wordt inderdaad erg moeilijk. Ik zou in stukjes opbouwen.
Eerst mengpaneel kopen, daarna FX rackje, daarna microfoons enz.
Het materiaal wat je niet hebt gewoon inhuren en in een later stadium aankopen.Last edited by Gast1401081; 17-05-06, 18:52.Comment

Comment