Actief systeem & passief systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjake
    • Oct 2004
    • 126

Actief systeem & passief systeem

Ik wens graag een passief geluidssysteem met digitale processor samen naast een actief systeem met geïntegreerde EQ gaan gebruiken.
    Toch wil ik mijn actief systeem nog extra gaan beschermen. Hoe doe ik dit het best?

Nog een EQ er tussen plaatsen of toch nog best iets anders? Maar wat?
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Hoe denk je met het plaatsen van een EQ je systeem te beschermen?

wat bedoel je met beschermen?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• djjake
      • Oct 2004
      • 126

Ik weet het niet. Daarom dit vraagje op het forum.

Met beschermen bedoel ik dat het actief systeem niet al te gauw overstuurd mag worden. Het actief systeem heeft wel zulke beschermingen 'on board' maar ik wil het uitgestuurde signaal naar het actief systeem wat verlagen ten opzichte van het passief systeem, gebruik makend van één uitgang (Main uitgang signaal)
      Daarom dat ik dacht aan een EQ er tussen waarop ik het uitgangssignaal of m.a.w. het gestuurde signaal naar het actief systeem wat zou gaan verlagen en bepaalde frequentie's wat gaan uitfilteren zodoende hij niet zou gauw overstuurd zal gaan worden.

In het passief systeem met de digitale processor gebeurd dit automatisch en is overbelasting van het systeem niet mogelijk. (Specifieke processor voor mijn systeem)

Ik weet dat niet de ideale set-up is ivm delay's, klank, ..enz.

Waarom zou men geen andere externe EQ voor een actief systeem mogen plaatsen??

Comment

• mac tecson
        • Feb 2006
        • 348

Als ik het goed begrijp wil die twee systemen doorlussen en dan het actieve systeem zachter maken. Dan kun je dat actieve toch ook gewoon zachter zetten. Lijkt mij de meest logische oplossing.

Comment

• sjoerd
          • Apr 2004
          • 341

Originally posted by mac tecson
          Als ik het goed begrijp wil die twee systemen doorlussen en dan het actieve systeem zachter maken. Dan kun je dat actieve toch ook gewoon zachter zetten. Lijkt mij de meest logische oplossing.
          Dan moet er wel een volume / gain regeling op zitten...
          En dat is niet altijd zo.
          Maar heeft die set dan geen goed werkende ingebouwde limiter??

Comment

• mac tecson
            • Feb 2006
            • 348

Als je het volume wilt regelen en er zit niks van gain oid op. Dan stel je alles in dat het actieve systeem goed staat. Dan kun je met de regeling op de versterkers en crossover het passieve systeem in balans brengen met het actieve. Voor het regelen zou je ook nog een klein mixertje voor het systeem kunnen zetten. Het is een groot nadeel als er geen gain op zit. Is dat bij jou zo of zit die er wel op
            Als je puur wilt beschermen kun je er ook een limiter tussen zetten, maar een eq zal weinig helpen. Een eq grijpt niet in; je verandert er alleen de verhoudingen mee. Harde uitschieters gaan er gewoon doorheen. Een limiter grijpt wel in.

Comment

• djjake
              • Oct 2004
              • 126

Op het actief systeem zit wel een ingebouwde EQ en er staat een gain regeling alsook een ingebouwde limiter op.

De reden van mijn vraag is de volgende: Ik wens deze opstelling is uit te proberen om het passief systeem als zogenoemde FOH en het actieve systeem als zogenoemde down-fill te gaan gebruiken. Dit betekent dus ook wat meer power uiteraard.
              Op diezelfde avond zullen er wellicht meerdere "DJ's" op moeten kunnen draaien. En je hoort mij wellicht al komen.... Je mag in aanvang deze set-up nog zo goed gaan afregelen, ... maar als die pippo-DJ's niet willen luisteren en op de avond zelf alles maar uit de kast te willen gaan halen is de kans groot dat alles mooi mis gaat.

Ik vrees alleen dat de ingebouwde limiter constant zal gaan reageren (clippen) doordat onze heren ons mengtafeltje constant in het rood zullen gaan draaien. (= minder druk)

Mijn vraag is ook van wat maakt een klein mengtafeltje nu uit? In theorie geeft het dezelfde werking als een goede EQ. Een mengtafeltje bezit ook een 3 bands EQ en je hebt een gain regeling. Dit heb je ook op een goede EQ maar dan met iets meer regelingen op de alle toepasbare frequentie's... of vergis ik mij?

En een limiter bovenop de interne limiter???

Ik weet het niet jongens, .. daarom deze vraag en is kijken of er nog mensen zijn die het ooit gedurfd of gepoogd hebben om dit uit te proberen. Jullie raad blijft welkom !!!! Bedankt alvast !!!
              Last edited by djjake; 02-05-06, 14:14.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Wat je met een EQ denkt te kunnen bereiken is mij nog steeds een volslagen raadsel.

Wat jij wil bereiken, als ik het goed lees, is dat je geen vervormd signaal gaat versterken.

Daarvoor moet je toch echt bij de plaatwerker zijn, als die het verschil tussen een gezonde sinus en een blokgolf niet weet dan zijn alle middelen die je achter dit verneukte signaal zet als mosterd na de maaltijd.

Kwestie van je plaatwerker dus goed instrueren en tijdig bijsturen.
                Wil een plaatwerker hier niet naar luisteren, dan trek jij op je processor/mengtafel het binnenkomende signaal terug.

Dj's weten vaak maar al te goed hoe het werkt. Kwestie van op de juistemnier uitleggen dat ze hun eindproduct geen recht aandoen.

Iets anders zijn de slapkamer prutsers, die zal je echt uit moeten leggen dat het makkelijker mixt als de gains van draaiende plaat en in te mixen plaat gelijkwaardig zijn.

Ook wil het wel helpen dat je duideljik maakt dat het uiteindeljike volume aarop er gedraaid wordt door jou bepaald wordt, niet door de plaatwerker.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• djjake
                  • Oct 2004
                  • 126

De reden waarom ik dacht een Eq er tussen te zetten is omdat dit ook gebeurd op bv. podia met actieve monitors waarop men een Eq plaatst voor het tegen gaan van om. Feedback, ... maar ik kan idd mis zijn (missen is menselijk en vragen staat vrij ) Daarom ook dat ik het op dit forum heb gegooid om jullie mening te kennen.

Als je een goede Eq wat afregeld gaat de kast ook amper nog in de clip omdat je juist die frequenties eruit filtert dewelke meer vermogen van de interne versterker vergen.... Bv. in het extreem laag welke amper nodig zijn om een mooie volwaardige bass te kunnen aanhoren. Dat is de reden van mijn Eq veronderstelling.

Ik weet ook wel dat ik baas ben over mijn materiaal maar ik wens gewoon een extra bescherming van het actief systeem.
                  Als je een actieve kast stuk krijgt of speelt wat altijd wel mogelijk is dan kost dit een hoop geld ter herstelling. Want wat kan er zoal stuk gaan, ... voor een reparateur. Versterker, speaker, ... Kostenplaatje loopt algauw op als jullie begrijpen wat ik bedoel.
                  Dus m.a.w. op zoek naar een extra bescherming.

Op het passief systeem kan ik dat idd in real time via de PC instellen en daarop zullen ze mij niet vangen....

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Heb je geen extra paar uitgangen op je processor, die je kunt gebruiken om je fullrange signaal naar je actieve set te sturen ??

Op veel EQ's zit ook een soort van volume regeling, dus die zou je inderdaad kunnen gebruiken om het signaal wat te verzwakken, dan hoef je de rest van de functies van de EQ niet te gebruiken. Je kunt de EQ uiteraard ook gebruiken om de klank van de twee systemen wat dichter bij elkaar te brengen.

Comment

• djjake
                      • Oct 2004
                      • 126

Bedankt Mark.

Ik had hier ook al aan gedacht en naar gekeken maar spijtig genoeg heb ik dit niet op mijn digitale processor.
                      Ik weet dat dit niet de ideale set-up is maar ja.....

Klopt het dan wat min of meer mijn redenering omtrent de gehele set-up dan? Toch met een Eq voor het actief systeem? Of toch nog iets anders?

Ik zou het volume op de Eq inderdaad wat minderen en alleen in het laag wat wegfilteren zodoende de interne versterker wat minder snel zou gaan clippen. Dit is toch een kleine extra beveiliging denk ik?

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

Veel beter om geen eq te gebruiken om het signaal terug te brengen, straks stuurt de dj al veel te hard uit, en clipt je eq als 2e in lijn ook nog een keertje. Gebruik die eq waarvoor ie bedoeld is, dus om de klank aan te passen.
                        Ik vrees alleen dat de ingebouwde limiter constant zal gaan reageren (clippen) doordat onze heren ons mengtafeltje constant in het rood zullen gaan draaien. (= minder druk)
                        Als dit zo is zal dat ook zo zijn als er een eq voor staat, met kans dat je eq dus ook overstuurd. Die limiter is gebouwt om te limitten, dus die zal hoogstwaarschijnlijk niet zomaar stuk gaan als ie hard moet werken. Als je toch nog een extra beveiliging wilt hebben om je klank enigzins te bewaren is een compressor misschien een oplossing, dan wordt het niet zo plotseling allemaal helemaal plat gedrukt.
                        Als er een echte 'gain' op je actieve set zit (dus niet de volume knop, maar een echte voorversterker voor je limiter enz.) is het t handigst om die gewoon zo in te stellen dat de limiter maar heel zelden hoeft in te grijpen, en anders kan een mengtafeltje dat ook, dus het signaal iets verzwakken zodat de limiter net niet hoeft te werken. Zo weet je zeker dat het signaal niet teveel wordt aangepast door je limiter, en je toch het maximale uit je set haalt.
                        Last edited by Ibvee; 02-05-06, 20:54.
                        De groeten => Micha

Comment

• mac tecson
                          • Feb 2006
                          • 348

Als je de gain van dat actieve systeem goed afstelt is er niks aan de hand en heb je ook geen extra limiter of compressor nodig.
                          Tijdens de soundcheck de mixer even idioot hard (behoorlijk in het rood) laten uitsturen en dan de gain zo zetten dat de limiter net niet ingrijpt.
                          Als het goed draait de mixer niet in het rood (daar moet je zelf ook op toezien) dan zal die set zeker niet oversturen of clippen. Op deze manier heb je geen extra apparatuur nodig

Comment

• Beldog
                            • May 2004
                            • 140

Wij werken al verscheidene jaren met aktieve systemen (HK), wees gerust dat de limiters hun werk doen. En zoals reeds eerder vermeld moet je het probleem van vervormde (overstuurde) signalen bij de bron corrigeren niet nadien. Als je menger in het rood zit is er niks dat het signaal terug goed maakt....behalve het ingangssignaal verminderen.
                            Aktief of passief doet hierbij weinig terzake, ik denk niet dat er processoren bestaan die van een "blokgolf" terug een mooie sinus maken.

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Je zou evt. de side fills ( actieve speakers ) op de zone uitgang kunnen zetten van je mengpaneel ( als deze er tenminste opzit ). Deze heeft een eigen master waardoor deze is te knijpen.

Tsjaa, ik heb het al meer gezegd, de heren gast DJ-s beschouwen de rode led's op het mengpaneel jammer genoeg te vaak als "lichteffect" aan vervormde signalen en alles wat daar achterzit hebben zij geen boodschap.

Als die jongens niet willen luisteren, moeten ze maar voelen is mijn motto, ik draai mijn amp's gewoon zachter na enkele keren waarschuwen. Met als gevolg dat zijn setje dat hij staat te draaien inzakt en alle ogen gericht zijn op de DJ. Hierna begrijpen ze het meestal wel, gelukkig.
                              Last edited by HR Soundproductions; 05-05-06, 10:58.

Comment

Working...