Monitors (niet feedback gevoelig)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

Monitors (niet feedback gevoelig)

ik ben op zoek voor nieuwe monitors die niet feedback gevoelig zyn...
    dus misschien dat jullie ervaring hebben met een van deze:
    -JBL JRX 112M
    -HK RS 122M
    -FAME X-25M

mijn voorkeur gaat naar de jbl, omdat deze een peak haalt van 129 db (volgens boekje) dat toch redelijk al is. aleen weet ik niet hoe hij zich gedraagd qwa feedback op een podium.

alvast bedankt
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Vaak bij goedkopere monitoren, 2 weg met een hoorn...zijn over het algemeen gevoeliger voor feedback, dit omdat deze anders gefilterd worden. Deze worden vaak gefilterd als een 'gewone' topkast, met een schuinkantje, waardoor ze dubbel inzetbaar zijn...'Echte' monitoren zijn ook erg duur >1000,00 en die zijn anders gefilterd en die worden vaak ge-bi-ampd, met een processor...Maar bij normale volumes, zijn goedkopere monitoren geen probleem...Ik heb zelf gemerkt, als je meerdere groepen monitor gebruikt(+3) er al minder feedback kan ontstaan door mooiere verdeling per muzikant...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Zelf vind ik coaxiale speakers ideaal voor monitor.

Ik heb een aantal CX10's in gebruik, geen probleem met een coverbandje, zelfs zonder EQ.
      Staat wel een Chevin van 600W/4Ohm achter 2 CX10's en stuur rond de -3 uit.

Comment

• vegapower
        • Nov 2004
        • 355

en wat kost zo´n coaxiale monitor?
        mvg

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

En nou gaat iedereen lachen:

Jawel het is een DAP....

Comment

• Jeroen
            • Aug 2000
            • 1021

Dat is ook geen monitor,... dat is wat Olaf bedoeld met "een topkastje met schuine randen"

Eigenlijk geldt voor dit hetzelfde als voor het aanschaffen van een PA. Probeer ze een keer.

Iedereen kan wel roepen dat zij een monitor hebben die niet feedbackgevoelig is en dat ze er tevreden mee zijn, maar jij moet er in dit geval mee werken.

Dusss,... vraag of je ze ter demo kan krijgen voor een weekendje ofzo.
            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

Hmm die dap cx10 lijkt wel erg veel op de tannoy v12
              Als het geluid ook maar een beetje in de buurt komt is een luisterbeurt de moeite waard.

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Dap heeft ook een 8,12 en 15 inch versie.
                Zelf heb ik 4 * 10 inches, omdat dit voor het grootste gedeelte genoeg is.

Ze klinken bijna hetzelfde, het grootste voordeel is gewoon dat je een puntbron hebt.

En voor een belachelijk lage prijs.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

... even een kleine vraag aan Olaf; weet jij wat ze dan precies anders filteren / aansturen met "pro" monitors ? Steilere filters oid ? Kan me wel voorstellen dat een goede monitor van nature aardig vlak moet kunnen weergeven (geen extreme "pieken" in het f-spectrum) maar vooralsnog zie ik de logica / voordeel van andere filtering nog niet zo tov conventionele topkasten, die moeten tenslotte toch ook aardig recht klinken ?

We lezen 't wel, groeten !
                  Last edited by Koen van der K; 21-04-06, 17:49.
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• vegapower
                    • Nov 2004
                    • 355

dat is nu allamaal mooi.. maar nu weet ik helaas nog niks meer.. mijn voorkeur gaat uit naar de jbl.. heeft iemand ervaring met deze monitors?
                    deze hebben al een leuk 129db peak....

Comment

• Jacob
                      • Jan 2006
                      • 152

Zelf ben ik niet zo thuis met monitors en dan vooral de benodigde dB's, maar is 129 niet al erg hard?

Is iemand bekend met de LEM H-200ma? Voor 328euro heb ik deze actieve monitor al gezien.

Comment

• robski
                        • Jul 2005
                        • 98

broodje monitoraap

Elkaar van advies en ervaringen voorzien lijkt me helemaal de bedoeling van deze site, maar als je niks van filters e.d. weet roep er dan ook niks over. MAC ben je op vakantie?

Een goed klinkende topkast met een schuin kantje kan prima als monitor werken en omgekeerd. B.v. een DB max en ja dat had meneer db ook al verzonnen en er meteen zon statief gat in gemaakt. en ook LE400's en el acoutics floors zijn prachtige topkastjes, infills delays ect.

coaxialen klinken hifi achtig en hebben een heel ander afstraal gedrag als 15" 1 " monitors. Op kleine podia is het met coaxiale floors daardoor vaak lastiger door de herrie van drums en gitaren heen te prikken. Daardoor moet de monitor harder en dat is dan weer jammer voor je zaalgeluid in een kleine ruimte. Op grote podia kun je fijne redelijk hiffi klinkende geluidswolken maken en daar worden muziekanten vaak blij van.

Hoorntjes spuiten wat meer (vorm van de hoorn beinvloed het smaakje), prikken makkelijker door de herrie en werken op kleine podia dus vaak handig.

Gebruik versterkers van voldoende vermogen en geen klippende versterkers! dan vliegen de kapotte hoogdrivers je namelijk om de oren.

JBL maakt over het algemeen goede spullen voor de prijs. JBL is vaak wel een beetje krasserig, maar voor monitors valt dat vaak de juiste kant op.
                        Zoals eerder gezegd test de dingen zelf dan weet je wat je er mee kunt.

p.s. testen is met een microfoon en zovoort, dat ie hard gaat met de cd is niet echt interessant

succes,

Robski
                        Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

"Elkaar van advies en ervaringen voorzien lijkt me helemaal de bedoeling van deze site, maar als je niks van filters e.d. weet roep er dan ook niks over"

... weet niet of dit voor mij bedoeld is / was maar hieruit opmakende dat jij mijn vraag iig wel kan beantwoorden mbt het filteren van monitors (zie mijn vraag een aantal reacties terug).

Ik hoor / lees 't wel weer ... Groeten !
                          Meer is minder, minder is meer

Comment

• arie
                            • Feb 2003
                            • 550

wat voorn mics gebruik je eingelijk, hier zit namelijk ook zeer veel verschil in en kan je ook een helehoop elende schelen.groeten Arjan

Comment

• vegapower
                              • Nov 2004
                              • 355

zang micro´s : shure sm 58 (daar zit byna altyd de feedback op)
                              gitaar: fame ms 57
                              drum: fame drum set (topmodel van fame)
                              bas: di of een EV (typ weet ik niet juist) is een gewone zang microfoon maar gaat vry diep en daardoor bruikbaar als basmicro.

het probleem is dat ik de speakers via via bestel (zo zeer goedkoop) en dus moeilijk wordt om te testen. daarmee ik misschien hoopte dat iemand deze in gebruik heeft.

alvast bedankt.

Comment

Working...