Ethersound/cobranet/supermac ervaringen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

Ethersound/cobranet/supermac ervaringen

wie werkt er in nederland met audio over ethernet protocollen
    heb er zelf aardig wat ervaring in ben benieuwd wie er nog meer mee werkt en wat de ervaringen zijn
  • laska
    • Apr 2006
    • 1

Aes 50

Gebruik nu regelmatig cobranet in vaste installatie. Is veel te traag voor gebruik in live situatie's. Voor live komt er nu eindelijk een standaard. Het nieuwe AES50 protocol. Dit is gelijk aan Supermac van Sony Oxford / Midas. 24 kanalen op CAT5 bij 96 kHz. Op 48 kHz kun je er 48 kanalen over heen sturen. Met een router kun je 8 supermac tunnels combineren in 1 hypermac. 196 kanalen bij 96 kHz over een CAT6 tot max 100m daarboven kun je met fiber werken tot 500m. AES50 is een open protocol. De nieuwe Midas werkt er mee maar ook al diverse multitrack fabrikanten.

Comment

• aameijer
      • Oct 2005
      • 67

Met AES50 is tot nog toe weinig ervaring. Is zeer onlangs pas geintroduceerd. Wij gaan er mee werken in combinatie met de Midas XL8. Zal ongetwijfeld een nieuwe norm worden. Bij Midas gaan ze de verbinding naar de console doen met zogenaamd Hypermac wat op cat6 werkt. Hierover kunnen 384 kanalen 96 KHz getranporteerd worden. Ik weet dat dit systeem qua snelheid ruim voldoende is. Men gaat maar tot 500 meter fibre omdat het systeem daarna last krijgt van vertraging die fibre met zich meebrengt. Dat is in alle redelijkheid extreem snel.

Een groot aantal fabrikanten zal binnen afzienbare tijd met AES50 systemen komen zoals al is gezegd (o.a sony etc.).

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by laska
        Gebruik nu regelmatig cobranet in vaste installatie. Is veel te traag voor gebruik in live situatie's.
        Kun je dit even toelichten voor me? Voor zover ik het zie veranderen de technische en natuurkundige eigenschappen van een systeem niet, naarmate ze langer op dezelfde plek hangen hoor ... dus waarom zou het systeem voor korte tijdsduur (live-toepassingen) niet werken en voor lange duur (vaste installatie) wél ??

Ik weet dat mijn collega's de Clouseau shows afgelopen najaar volledig op Cobranet hebben gedraaid, dat ging als een trein !! (dat er iets was met aarding in een versterkerrack daargelaten, dat had niks met Cobranet te maken).
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Originally posted by aameijer
          Men gaat maar tot 500 meter fibre omdat het systeem daarna last krijgt van vertraging die fibre met zich meebrengt. Dat is in alle redelijkheid extreem snel.
          Fibre brengt geen vertraging met zich mee. Waarschijnlijk dat er SX Gbics gebruikt worden met multi mode kabel, die hebben wel ongeveer een 500 mtr afstand. LX Gbics gaan veel verder, vooral met single mode kabel.

btw: CAT6 standaard is UTP, en geen fibre
          Last edited by jakkes72; 18-04-06, 11:14.

Comment

• aameijer
            • Oct 2005
            • 67

Hoi Jakkes72,

Ik ben er inderdaad mee bekend dat cat6 utp is. Bij de XL8 zijn beide optie's voorhanden (cat6 op utp en fibre). In beide gevallen is het hypermac protocol. Wat betreft de snelheid. Ik heb van Midas begrepen dat ze niet verder konden dan 500 meter vanwege snelheidsverlies. Heeft te maken met het twee richtingen verkeer wat er over de fibre gaat. 500 meter is ook al best wel een behoorlijke verbinding. Ik sta niet zo vaak zo ver van de buhne te mixen

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Originally posted by aameijer
              Hoi Jakkes72,

Ik heb van Midas begrepen dat ze niet verder konden dan 500 meter vanwege snelheidsverlies. Heeft te maken met het twee richtingen verkeer wat er over de fibre gaat.
              Dat er boven de 500 mtr snelheidsverlies zal zijn zal niet helemaal kloppen. Wel zou er data corruptie op kunnen treden door dat het led (in LX is dit Laser) signaal na 500 meter niet meer te herstellen is naar een duidelijk 0 of 1 signaal. Het heeft in ieder geval niet te maken met het twee richtingen verkeer. ((data)communicatie is per definitie twee richting, behalve bij sommige conversaties wellicht, maar dan spreekt men over een monoloog...)

Comment

• Siem
                • Jul 2003
                • 124

Originally posted by jakkes72
                Dat er boven de 500 mtr snelheidsverlies zal zijn zal niet helemaal kloppen.
                Dat klopt wél, want het bereik van glasvezel is afhankelijk van de (gewenste) bandbreedte.
                Wel zou er data corruptie op kunnen treden door dat het led (in LX is dit Laser) signaal na 500 meter niet meer te herstellen is naar een duidelijk 0 of 1 signaal.
                Bij moderne vormen van signaaloverdracht wordt meestal uitgegaan van signaalovergangen ipv signaalniveau's.
                Het heeft in ieder geval niet te maken met het twee richtingen verkeer. ((data)communicatie is per definitie twee richting, behalve bij sommige conversaties wellicht, maar dan spreekt men over een monoloog...)
                Dat ligt er maar net aan vanuit welk standpunt je het bekijkt...
                Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

[quote=Siem]Dat klopt wél, want het bereik van glasvezel is afhankelijk van de (gewenste) bandbreedte.[quote]

Waar het eerder afhankelijk van is is de kwaliteit van de glasvezel kabel, en de gebruikte laser.
                  Op onze hoofdring op het netwerk halen we snelheden van 10 Gb/s, met afstanden van 80 km op singlemode glasvezelkabel.
                  10 Mb/s netwerken die we tot 2001 in beheer hadden, hadden dezelfde afstanden/bereik als onze huidige 1 Gb/s netwerken, dezelfde kazernes, met dezelfde glasvezels

Comment

Working...