2 vragen over signaal splitten & versterkeruitgang parallel zetten.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

2 vragen over signaal splitten & versterkeruitgang parallel zetten.

Twee eenvoudige vragen;

- hoevaak kan je signaal splitten? iets in de orde van 3? of in de orde van 30?

- Kan je twee versterkeruitgangen zomaar parallel zetten om hiermee de uitgangsimpedantie te halveren? Carver PM-serie heeft hier een voorziening voor, maar ik zie eigenlijk geen reden waarom dat niet bij elke amp zou kunnen.. Of kan het niet zomaar?

Natuurlijk heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar dit leverde niets op.

Groeten!!
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Emiel ... (zo kom je elkaar weer eens tegen) !

Betreft signaal "splitten" is het afhankelijk van de uit- en ingangsimpedantie van de apparatuur. De meeste professionele audio-apparatuur heeft een uitgangsimpedantie van 600 Ohm (tamelijk laag); de meeste ingangsimpedanties zijn 10K of 100K ... dusdanig hoog dat de signaalbron deze belasting nauwelijks "ziet" en goed kan aansturen.

Zolang je met je totale parallelgeschakelde ingangsimpedantie niet onder die 600 Ohm komt is er weinig aan de hand. In de praktijk betekent dit dat je dus (bij parallelschakeling van "10K ingangen") zo'n 16 apparaten met 1 uitgang (600 Ohm) kunt aansturen.

Betreft het parallelschakelen van versterkeruitgangen; dit enkel doen indien de amp hiervoor een mogelijkheid (switch) heeft. Nooit (!) twee losse eindtrappen parallelschakelen gezien dit ernstige problemen en schade oplevert.

Overigens is het parallelschakelen van amp uitgangen enkel interessant als je met hele lage luidspreker impedanties zou werken; de stroom die de amp kan leveren verdubbelt maar de uitgangsspanning blijft tenslotte gelijk. Ik zou de kasten gewoon over de kanalen verdelen.
    Over een hogere dempingsfactor zou ik me niet te druk maken; met een amp voorzien van een goede stabiel (lineaire) voeding kom je al een heel eind.

Groeten !
    Last edited by Koen van der K; 16-04-06, 19:48.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• DidierB
      • May 2003
      • 337

Misschien een beetje vijgen na pasen, maar wel interessant voor diegenen die ooit nog eens een zoekfunctie gebruiken of een oplossing zoeken voor hun problemen:

wanneer het opsplitsen van lijntjes wel een probleem zou vormen qua aantal splits bestaan er altijd handige speeltjes hiervoor zoals de Alice DA-PAK (voor diegenen waar Behringer geen optie is, en niet zo'n doe-het-zelvers zijn): http://www.alice.co.uk/dapaks.shtml

over het versterker-uitgangverhaal: er zijn er wel meer die experimenteren om zo goed mogelijke resultaten te halen uit hun amps. Heeft niet rechtstreeks met dit verhaal te maken maar misschien ben je er ook wel wat mee: http://www.prosoundweb.com/live/arti...mptricks.shtml
      Ik moet er wel bijzeggen dat ik zoiets nog nooit in de praktijk heb omgezet...

Groeten,

Beghin Didier
      Ampli bvba

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

mjah het verhaal zal wel juist zijn, maar voor die 100W per kanaal.... dat hoor je in eerste instantie niet en 100W headroom op subs bv heeft ook niet veel nut...

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Originally posted by emiel-r
          Twee eenvoudige vragen;
          - Kan je twee versterkeruitgangen zomaar parallel zetten om hiermee de uitgangsimpedantie te halveren? Carver PM-serie heeft hier een voorziening voor, maar ik zie eigenlijk geen reden waarom dat niet bij elke amp zou kunnen.. Of kan het niet zomaar?
          Het probleem hiermee is dat als je 2 versterkeruitgangen ook maar een klein spanningsverschil hebben je dat spanningsverschil kortsluit met de nodige stromen vandien. Dit gaat enkel goed bij een versterker die hier speciaal voor gemaakt is maw de componenten fatsoenlijk gematcht. Crown kan dit, Carver blijkbaar ook, en nog een paar andere topmerken. Maar zelfs QSC praat niet over die functie terwijl dat ook al een topmerk is. Op DAP palladiums dus niet doen, tenzij je halverwege je fuif je amp in veiligheid wil zien gaan.

Je uitgangsimpedantie van een goeie amp is reeds nagenoeg 0. Je kan beter investeren in dikkere kabels.

Comment

Working...