Compressor op totale mix: pre of post fader?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TPL
    • Jan 2005
    • 63

Vandaar dat je dus altijd moet zorgen voor wat headroom op de versterkers en de PA (nu kunnen speakers tegenwoordig heel wat hebben)

Met de juiste mensen en instellingen kan je tweeter wel wat hebben en is de kans van om zeep helpen een heel stuk kleiner geworden. Want met genoeg headroom blijft er ruimte voor de pieken, en dus behoud van dynamiek.
    als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

Iemand al van de Aphex dominator gehoord? Of de processors van synco of nexo? Die bezitten allemaal compressoren die automatisch de fase van het inkomende signaal draaien als er blokgolven worden gegenereerd. Op die manier kan je je systeem eigenlijk niet kapot spelen. ALs je dus langer dan 10 ms een overdreven ingangsniveau krijgt bij je limiter/compressor, dan draait deze automatisch om de 5 ms de fase van het uitgestuurde signaal, zodat je wel de klank behoud, maar je speakers blijven zichzelf koelen. Lekker handig, niet?
      "En Go"

Comment

• mac tecson
        • Feb 2006
        • 348

Ik neem aan dat er dan een sense-systeem inzit. Anders zie ik niet hoe dat kan

Comment

• neeltje
          • Apr 2003
          • 295

bij de nexo-processoren zit er inderdaad een sense in, bij de andere herkennen ze gewoon vlakke golven. Indien je spanning meet over een sinus, en je blijft een bepaalde periode hangen op eenzelfde spanning, dan is dit meetbaar, en kan je dus het phase-revers truckje gaan toepassen.
          "En Go"

Comment

• mac tecson
            • Feb 2006
            • 348

Hoe kan een processor blokgolven herkennen zonder sense?

Misschien weet die processor wat er achter hangt, weet wat de grenzen van die aparatuur zijn en dus weet ook wanneer dat gaat clippen

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

zo onmogelijk is dat toch niet? je detecteert dan toch gewoon stukken gelijkspanning in je signaal?
              lekker belangrijk!

Comment

• Freek Fokker
                • Aug 2003
                • 495

Mac Tecson bedoeld waarschijnlijk dat die signalen in de processor nog mooi rond zijn, maar in de versterker kunnen die afgevlakt worden als deze clipt. Dit kan de processor alleen weten dmv sensing of goede informatie over de grenzen van de versterkers. Alleen dat laatste is erg moeilijk omdat als een versterker bijv. een lage sinus binnenkrijgt hij wat makkelijker zal gaan clippen.
                Last edited by Freek Fokker; 22-04-06, 14:35.
                SR20DET

Comment

• neeltje
                  • Apr 2003
                  • 295

Laten we er wel vanuit gaan dat je met een goede gainstructuur werkt in je systeem,....
                  Anders is elke discussie overbodig.
                  "En Go"

Comment

• mac tecson
                    • Feb 2006
                    • 348

Originally posted by Freek Fokker
                    Mac Tecson bedoeld waarschijnlijk dat die signalen in de processor nog mooi rond zijn, maar in de versterker kunnen die afgevlakt worden als deze clipt. Dit kan de processor alleen weten dmv sensing of goede informatie over de grenzen van de versterkers. Alleen dat laatste is erg moeilijk omdat als een versterker bijv. een lage sinus binnenkrijgt hij wat makkelijker zal gaan clippen.
                    Exactly.

Dat laatste leek me ook al redelijk lastig, maar kon niks anders bedenken hoe je dat zou kunnen regelen.
                    Dat de processor de grenzen van de versterking kent is best onlogisch; die zou je dan handmatig moeten invoeren en daarin kan veel fout gaan. Dan is sensing veel eenvoudiger in gebruik.
                    Last edited by mac tecson; 25-04-06, 11:56.

Comment

• Berend
                      • Feb 2006
                      • 85

Mensen mensen, volgens mij zijn we hier wel heel erg off-topic bezig..

Effe terug naar het begin, de vraag of ie een c/l pre- of postfader moet zetten op de mastersectie.

1. Ik persoonlijk heb in de PA-wereld nog nooit een compressor op de
                      mix-uitgang gezien, noch post, noch pre. Wel in studio's vlak voordat
                      de eindmix gemasterd wordt.

2. Ik persoonlijk zou er ook geen c/l plaatsen, omdat dit je totale geluid
                      niet heel erg ten goede komt. Zet hem liever op je kanaal-insert als dat
                      nodig is.

3. Wil je toch die c/l op je masteruitgang, maar de insert is al bezet door je
                      eq, kan je ze gewoon 'in serie' zetten.. Dus
                      insert-out -> equalizer -> c/l -> insert-in.. Beetje goochelen met kabels en
                      je bent er.. Handig is dan wel om je c/l NA je eq te zetten..

4. Een c/l in je mastersection kan het clippen van je master-out niet
                      voorkomen. Tenzij je al heel vroeg begint te compressen, en je c/l prefader
                      staat. Dan is ook meteen je live-sound weg. Maar je moet ook wel heel erg
                      niet weten wat je doet, om je master geclipt te krijgen.

5. Als je versterker goed is ingeregeld, gaat ie niet clippen bij max
                      master-signaal.

6. Een limiter creeert geen blokgolf, anders zou niemand ooit zo'n ding
                      inzetten. Wat hij wel doet is inderdaad het signaal enorm afplatten, maar
                      zodanig dat het nog net geen clippen is (lichte ronding). Mocht ie dat wel
                      doen volgens jou, dan zet je de ratio toch ietsie lager? 32:1 o.i.d.. Ik neem
                      aan dat mensen weten hoe een c/l werkt??

7. Een gelijkspanning (gedeelte van het clippende signaal) om de 5 ms in
                      fase draaien geeft een geclipt signaal van 200 Hz.. Of je daar nou blij mee
                      moet zijn?

Zo.. Was ik nog wat vergeten??
                      dusssss.........

Comment

• Paul van Dort
                        • Jun 2004
                        • 105

Berend,

dit lijkt me een goede samenvattende analyse. Ik ga er verder mee aan de slag.

Iedereen bedankt!

Paul

Comment

• Paul van Dort
                          • Jun 2004
                          • 105

Bij nalezen toch nog een onduidelijkheid:
                          Ik dacht dat een limiter de golfvorm zelf niet verandert omdat hij anders vervorming induceert. Ik dacht dat het totaal binnekomend signaall in amplitude wordt gereduceerd gebaseerd op de ingestelde threshold. Die threshold kan eventueel bij sommige toestellen frekwentie afhankelijk worden gemaakt, maar dat is een ander verhaal.

Comment

• Berend
                            • Feb 2006
                            • 85

Bij nalezen toch nog een onduidelijkheid:
                            Ik dacht dat een limiter de golfvorm zelf niet verandert omdat hij anders vervorming induceert. Ik dacht dat het totaal binnekomend signaall in amplitude wordt gereduceerd gebaseerd op de ingestelde threshold. Die threshold kan eventueel bij sommige toestellen frekwentie afhankelijk worden gemaakt, maar dat is een ander verhaal.
                            Een limiter kan natuurlijk niet vooraf weten wat de luidste piek in een signaal gaat worden, en kan daarom alleen ingrijpen op het moment dat die te harde piek voorbijkomt. Door accuut de amplitude te verlagen tot ie net onder de grens (treshold) komt.
                            Wat denk je wat er gebeurt met het signaal als je tijdelijk de amplitude (lees volume) verlaagt tot de piek voorbij is. Dan ben je dus je signaal aan het veranderen, vervormen in dit geval. En goed hoorbaar ook.
                            Het zelfde geldt voor een compressor, alleen gooit die je amplitude minder omlaag (instelbaar) zodat het iets minder goed hoorbaar is.
                            Om de vervorming nog iets minder goed hoorbaar te maken, hebben ze de 'Softknee' of ' Overeasy' techniek uitgevonden, die knijpt je volume (amplitude) iets minder accuut, waardoor je signaal geen scherpe hoeken krijgt maar iets afgerondere.

Groeten
                            dusssss.........

Comment

Working...