1HE versterker voor hoge tonen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

1HE versterker voor hoge tonen

Heren en Dames,

Ik heb een 3 weg actieve set met in het hoog B&C DE85 2" drivers van 80W RMS van 8ohm. Dit zijn serieuze drivers en momenteel versterk ik dit met een 2He hoge versterker van 2 x 500WRMS.

Dit is behoorlijke overkill en nu wilde ik om ruimte en gewicht te besparen een 1HE hoge versterker in mijn rack opnemen i.p.v. de lompe 2 x 500W RMS versterker, de reden dat deze er nu nog op zit is dat hij er nog lag en te weinig vermogen heeft voor het Mid en het Laag.

Wat zijn serieuze alternatieven en moet de versterker ook een beetje overgedimensioneerd worden of is 2 x 80W rms voldoende en veilig ook i.v.m. het heel blijven van de hoge tonen driver? Ik had onderstaande al gevonden:

-Dap Cesium 300: 2 x 150W @ 4 0hm en 2x 100W @ 8 Ohm, voor ongeveer 200,00 euro.
    - JB Systems VX200: 2 x 110W @4 Ohm en 2 x 65W @ 8ohm

Wat vinden jullie van deze 2 versterkers? qua vermogen komt de dap beter in de richting en hebben jullie ook nog alternatieven met wat betere kwaliteit of is dit niet nodig? Let op!!: het moet wel gaan om een laag vermogen versterker en moet geen overbodig gewicht met zich mee brengen en in 1 eenheid passen.

Groetjes
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

Ik had als ik jou was een beetje uit gekeken met een te laag vermogen op een hoge tonen driver.Dit kan snel tot schade lijden aan je speaker, onderandere door het clippen van je eindtrap.Een hoge tonen driver kan vaak heel wat meer hebben dan je denkt.Zo heb ik op mijn DAS Audio st 215 op het hoog een labgruppen fp3400 liggen en deze gaan los op twee van deze kasten, ook op mijn rf212 toppen 1 per kant van DAS gaat die los (dit licht echter niet aan die lab want ik heb er bijfoorbeeld ook aleens een crest audio ca 12 op los gehad).Als ik jou was had ik het dus lekker bij het oude gelaten groeten arjan

Comment

• LuPuS
      • Dec 2002
      • 457

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Misschien Mac Mah versterkers. Vindt deze iets beter dan de reeksen die jij noemt. DAP Vintage is iets anders.... Maar omdat je 1 Unit zoekt...[/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]

[ Mac Mah - slx1 ]
      - 2-channel amplifier : 2x70W/8ohm,2x100W/4ohm

[/FONT]
      [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][ Mac Mah - slx2 ] - 2-channel amplifier : 2x150W/8ohm,2x200W/4ohm [/FONT][/FONT]
      ~ Dj Guytn ~ your favourite all-round party deejay...

Comment

• dr. dre
        • Nov 2005
        • 49

kijk hier eens naar: http://www.tm-lines.com/artikel.php?nr=40.00.00
        1 He en 12 kilo'tjes ( scheelt toch 2 kilo met de DAP Cesium )
        wel iets meer vermogen dan gevraagd ( 4 ohm - 200 W / 8 ohm - 150 W )
        Kost naar mijn weten rond de 225 Euro Ex. Btw.

Ik zou eerder voor iets meer vermogen gaan dan die DAP of JB versterker.
        1 ) beter teveel vermogen dan te weinig ( mits je dat natuurlijk in de perken kan houden en de boel niet opblaast !! )
        2 ) Met zo'n versterker kan je meer indien nodig bv. los gebruiken als monitor versterker.
        Last edited by dr. dre; 30-03-06, 12:00.

Comment

• extremebottens
          • Mar 2006
          • 153

Originally posted by dr. dre
          kijk hier eens naar: http://www.tm-lines.com/artikel.php?nr=40.00.00
          1 He en 12 kilo'tjes ( scheelt toch 2 kilo met de DAP Cesium )
          wel iets meer vermogen dan gevraagd ( 4 ohm - 200 W / 8 ohm - 150 W )
          Kost naar mijn weten rond de 225 Euro Ex. Btw.

Ik zou eerder voor iets meer vermogen gaan dan die DAP of JB versterker.
          1 ) beter teveel vermogen dan te weinig ( mits je dat natuurlijk in de perken kan houden en de boel niet opblaast !! )
          2 ) Met zo'n versterker kan je meer indien nodig bv. los gebruiken als monitor versterker.
          Bedankt voor de goede tip! Dit ziet er ook een stuk beter uit dan die Dap etc. En 2 x 150W op 8 ohm is ook idealer voor een 2 x 80W driver (RMS), Die driver kan in de pieken wel 150W rms hebben en wanneer dat voorkomt blijft de versterker uit de clip da's wel net zo netjes en beter voor het behoud van de drivers!

Nu nog even kijken waar hij te koop is

Bedankt.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Mijn idee is om lekker op die 500 W versterker te blijven, een te krappe versterker levert een groot risico op dat je je drivers stukdraait en dat weegt niet op tegen het voordeel van een lichte versterker.
            Daarbij is het bij goedkope versterkers altijd maar de vraag of ze het opgegeven vermogen ook werkelijk kunnen leveren....
            Ik gebruik zelf Lab 1600's (800W) op het hoog dus zwaar overgedimensioneerd maar er gaat bij mij nooit iets stuk.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• extremebottens
              • Mar 2006
              • 153

Mijn idee is om lekker op die 500 W versterker te blijven, een te krappe versterker levert een groot risico op dat je je drivers stukdraait en dat weegt niet op tegen het voordeel van een lichte versterker.
              Hallo,

Een beetje extra vermogen is ook geen slecht plan en het beetje extra gewicht vind ik ook niet zo'n probleem maar ik vind het wel fijn als de versterker in 1 eenheid (44mm) past. Dan kan ik namelijk een extra versterker voor het laag in mijn rack kwijt.

Ben je het ook niet eens met mijn voorgaande post dat een versterker die 2 x het RMS vermogen van de driver kan doen genoeg is aan overdimensionering? En dan zo inregelen met de processor dat de versterker nooit in de clip gaat? Dan vallen pieken 2 x zo groot als het RMS vermogen van de driver mooi binnen het RMS vermogen van de versterker.

Zie onderstaand:

Bedankt voor de goede tip! Dit ziet er ook een stuk beter uit dan die Dap etc. En 2 x 150W op 8 ohm is ook idealer voor een 2 x 80W driver (RMS), Die driver kan in de pieken wel 150W rms hebben en wanneer dat voorkomt blijft de versterker uit de clip da's wel net zo netjes en beter voor het behoud van de drivers!
              met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

2*150 W is nog steeds krap, bedenk eens wat er gebeurd wanneer er eens een microfoon rond gaat zingen, ik zou dan toch minstens voor 2*300 W gaan.
                Kost weinig meer, is ook in 1HE te krijgen en je hebt in ieder geval meer dan genoeg vermogen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• extremebottens
                  • Mar 2006
                  • 153

Kost weinig meer, is ook in 1HE te krijgen en je hebt in ieder geval meer dan genoeg vermogen.
                  Welk merk en type zit je dan aan te denken? En wat is "kost weinig meer"? Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Speakertje
                    • Mar 2005
                    • 462

Weet niet wat je budget is maar is een POWERSOFT LD1404 niks? 1 HE slechts 7 kilo en 2 x 700 Watts aan 4 Ohm. kost geloof ik rond de €1000,-

Of eventueel de POWERSOFT LQ2804 zelfde maar is 4 x 700 Watts aan 4 Ohm !!! Heb je helemaal een licht rackje Kost rond de €1500,-
                    M.v.g. Sander
                    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• extremebottens
                      • Mar 2006
                      • 153

Originally posted by Speakertje
                      Weet niet wat je budget is maar is een POWERSOFT LD1404 niks? 1 HE slechts 7 kilo en 2 x 700 Watts aan 4 Ohm. kost geloof ik rond de €1000,-

Of eventueel de POWERSOFT LQ2804 zelfde maar is 4 x 700 Watts aan 4 Ohm !!! Heb je helemaal een licht rackje Kost rond de €1500,-
                      Eigenlijk ligt dat iets boven het budget, dan steek ik mijn geld liever in andere verbeteringen van de Drive-Inn,

Het mag dus een (semi) conventionele versterker zijn die 2 x 300W rms @ 4 ohm kan leveren en ongeveer 2 x 150W rms op 8ohm moet kunnen leveren maar hij moet niet net zo veel kosten als mijn versterker op de subs.

Groetjes

Comment

• rabies
                        • Mar 2006
                        • 42

check ook de site van gatt ff www.gattaudio.com
                        die hebben ook een leuk 1he ampje.

Comment

Working...