Bass Arrays met hoorns/w-bins? kan dat?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Bass Arrays met hoorns/w-bins? kan dat?

Hallo, Kan je met basshoorns/w-bins/glijbanen en dat soort dingen bass arrays maken? of uitsluitend met closed cabinets? Gaat het er bij de onderlinge afstand om de speaker zelf? of kan je de 'uitgang' van de hoorn ook als zodanig zien?

en hebben bassreflexbuizen of andere openingen dan invloed op een bass-array?

ik neem aan dat als er in 1 kast 2 speakers zitten, je dat ook als 2 speakers moet zien in je berekeningen? dus 2 puntbronnen naast elkaar in dit geval?

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de bass-array in line arrays, maar gewoon over het effect van normale basspeakers als je ze naast elkaar plaatst.
    Last edited by emiel-r; 23-03-06, 04:41.
  • Michel van de Beek
    • Oct 2000
    • 283

Directionaliteit kan je op twee verschillende manieren bereiken:
    1)door interferentie (line-arrays, cardioïd sub arrays) tussen verschillende bronnen
    2) door het 'stralend oppervlak' groot genoeg te maken.

Mehtode 1: is nu een beetje de 'mode'. Met behulp van simulaties kan je de verschillende afstanden, delaytijden, gainsettings e.d. vinden zodat je bv aan de achterkant uitdoving krijgt en aan de voorkant optelling, of aan de zijkanten uitdoving en de voorkant optellling etc.

Methode 2: je stackt (en evt splayt) meerdere hoorns. De afzonderlijke hoorns gaan samenwerken als 1 hoorn. Het frontale oppervlak van de total stack bepaalt tot welke frequenties de stack richtwerking vertoont.

Met hoornkasten kan het op beide methoden, bv: 12 subs op lijn met tussenafstand van 0.5 tot 1m of 1 monostack van 12.

Voordeel en meteen nadeel van methdoe 2 is dat het als 1 grote hoorn gaat werken => hoger rendement, lagere f3. T.o.v. de subs op lijn methode is de maximale geluidsdruk en het maximale rendement echter beduidend hoger.

Voordeel van de andere methode is, is dat het afstands afhankelijk is of ze allemaal 'samenwerken' of niet. Dichtbij werken ze bv nog niet allemaal 100% samen en wordt je dus niet compleet wegbgeblazen, als je nu verder wegloopt gaan er steeds meer coherent samenwerken, waardoor het waargenomen verlies in geluidsdruk over afstand beperkt is.

Ergo ... wat (voor jou) ideaal is, hangt van de situatie af. Als je genoeg amps, speakers en processing hebt, tja dan is er altijd wel een 'mooie' oplossing te vinden
    Last edited by Michel van de Beek; 23-03-06, 09:52.
    Groeten,
    Michel

Comment

• emiel-r
      • Mar 2006
      • 169

8 x SA XB 36 met 4 x ES 40 amp heb ik het over, daarbij een enorme langwerpige zaal (echt huge) waar dan een gedeelte van gaat worden gebruikt voor zo een 1000 a 2000 man. Ik zie graag dat het overal even hard en duidelijk klinkt. Heb het pas gehoord met 4 stacks, in elke hoek een en hard genoeg is het iig wel. Alleen zoveel interferenttie en modderig in het laag door reflectie/galm. Vandaar dat ik het wil proberen te richten. Eventueel kan ik er misschien nog 8 SA B30's bij gebruiken met lab1600 & FP2600 amps om anti-geluid mee te creeren.

Ga het allemaal uitproberen binnenkort. Als iemand nog andere opstellingen weet hoor ik het graag!!

Groeten weer!!

Emiel.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Ik weet er best een paar voor je, maar dan zit je meteen vast aan een soundweb, oid. Je moet namelijk sommige kasten delayen, en andere weer naar voren zetten. Als gan je dan over 8 uit wilt beschikken die allemal tegelijk op 1 punt aankomen is t rekensommetje niet zo moeilijk, maar dit hangt geheel van de venue af.

Comment

• emiel-r
          • Mar 2006
          • 169

Nou, een paar ideeen zijn welkom! de bedoeling is echter niet om het op 1 punt samen te laten komen, maar om een bepaald vlak van de zaal, laten we zeggen 30 bij 40 meter van zo'n egaal mogelijk direct sub te voorzien, dus zo weinig mogelijk interferentie of galm. De zaal zelf is pak em beet 90 bij 50 met glas aan de lange kanten en muren aan de korte zijdes. zelf had ik twee opstellingen bedacht, namelijk:

1 bassarc en die dan laten reflecteren tegen een glazen kant en verder geen reflecties

2 bass array 90 graden draaien en die aan beide zijdes laten uitsterven (90 meter totaal waarvan 40 in het midden moet worden voorzien van geluid)

opstelling 1 is mooier omdat het geluid dan van het podium afkomt
          opstelling 2 omdat de afstand naar de muren veel langer is en dus minder zal reflecteren.

tot nu toe alleen maar theorie...

Comment

Working...