Beste mede-forum-ers,
Ben ik weer met wat vragen omtrent acoustiek.
Waarschijnlijk is het principe erachter wederom erg logisch maar ik zie het even niet en ben toch nieuwsgierig (ik zal ook eens wat minder eigenwijs zijn dan de vorige keer
)
Het gaat om richtingsbeinvloeding van (bijv) 2 LS kasten die haaks (dwz. de fronts onder een hoek van 90 graden) tegen elkaar staan.
Niet dat dit een erg zinvolle opstelling is, maar ik heb eens uit whitepapers van een zeer gerenomeerd luidsprekerfabrikant begrepen dat elkaar kruisende geluidsgolven wel elkaars intensiteit maar niet elkaars richting beinvloeden.
Ik heb dit eens ingevoerd in desbetreffende fabrikant's simulatieprogramma en kwam op het volgende :

Uitgaande van het vector-principe waar luchtmoleculen volgens mij ook gewoon aan onderhevig zijn is de plot wel te verklaren.
Echter zijn er tal van luidsprekerfabrikanten die hun drivers dusdanig in een kast plaatsen dat deze elkaar "kruisen" (bijv. de mid-drivers van de VerTec 4889 kast). Hoe kunnen deze fabrikanten dan hun afstraling bewaren, of maken ze hier juist gebruik van
?
Uiteraard gaat dit op bij een bepaalde frequentieband; bij hogere frequenties is de afstraling dusdanig smal, en de golflengte dusdanig kort tov de onderlinge afstand van de kasten (bronnen), dat de "beams" elkaar niet beinvloeden. Bij lagere frequenties is het verschijnsel ook niet extreem.
Gaarne enige suggesties, bedankt !
Ben ik weer met wat vragen omtrent acoustiek.
Waarschijnlijk is het principe erachter wederom erg logisch maar ik zie het even niet en ben toch nieuwsgierig (ik zal ook eens wat minder eigenwijs zijn dan de vorige keer
)Het gaat om richtingsbeinvloeding van (bijv) 2 LS kasten die haaks (dwz. de fronts onder een hoek van 90 graden) tegen elkaar staan.
Niet dat dit een erg zinvolle opstelling is, maar ik heb eens uit whitepapers van een zeer gerenomeerd luidsprekerfabrikant begrepen dat elkaar kruisende geluidsgolven wel elkaars intensiteit maar niet elkaars richting beinvloeden.
Ik heb dit eens ingevoerd in desbetreffende fabrikant's simulatieprogramma en kwam op het volgende :

Uitgaande van het vector-principe waar luchtmoleculen volgens mij ook gewoon aan onderhevig zijn is de plot wel te verklaren.
Echter zijn er tal van luidsprekerfabrikanten die hun drivers dusdanig in een kast plaatsen dat deze elkaar "kruisen" (bijv. de mid-drivers van de VerTec 4889 kast). Hoe kunnen deze fabrikanten dan hun afstraling bewaren, of maken ze hier juist gebruik van
?Uiteraard gaat dit op bij een bepaalde frequentieband; bij hogere frequenties is de afstraling dusdanig smal, en de golflengte dusdanig kort tov de onderlinge afstand van de kasten (bronnen), dat de "beams" elkaar niet beinvloeden. Bij lagere frequenties is het verschijnsel ook niet extreem.
Gaarne enige suggesties, bedankt !

Comment