Feedback verminderen...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davehouben
    • Dec 2003
    • 92

    #31
    Laag is relevant voor een bassist, dus dat haal je er op dat groepje simpelweg niet uit.
    Klopt helemaal!! Je laat een monitor 'klinken' waarvoor hij bedoeld is en voor die betreffende artiest het meest duidelijk naar voren komt. Een monitor van een bassist laat je zeker laag in zitten maar hoeft ook weer niet overdreven. Ook de bassist moet lekker de aanslag van z'n snaren kunnen horen op de monitor. Ik zeg bijv ook niet dat je alles onder de 125 eruit moet halen of zo.

    Het verhaal dat een monitor alleen moet klinken in het "stem"-gebied voor de zangers gaat natuurlijk alleen maar op in het geval van kleine shows.
    Van het ogenblik je op een groter podium staat wordt er al snel kick-snare-hihat, bas, gitaar, keys en vocal in de monitors gevraagd.

    En de gewenste balansen hiervan zijn dan afhankelijk van de muzikant natuurlijk.
    Denk dat je hier wel al praat van erg grote shows. Maak het in elk geval niet snel mee dat zangers kick, snare of bas op hun monitor willen. Maar goed als je dergelijke grote shows hebt is het misschien wel verstandig om met side fills te werken waar je deze onderdelen op kwijt kunt. Dan blijft het natuurlijk een kwestie van een goede balans neerzetten.

    Comment

    • Boi
      • Apr 2004
      • 541

      #32
      Tja het blijft altijd vervelend om een nette monitor te krijgen die lekker en hard genoeg klinkt zonder de vervelende fluiten en piepen als je alleen met een zaaltafel werkt, wij hebben een paar jaar terug daar de gehate Behringer feedback killers voor gekocht en dat hielp een heel stuk, geen geklooi met par.EQ gaat lekker automatisch(ook natuurlijk maar tot een bepaalde hoogte), nu we er een monitor tafeltje bij hebben is dat allemaal een stuk plezieriger geworden, geen zaal geluid meer aanpassen aan de monitor, maar gewoon lekker de zaal mixen zoals het moet en de monitor zoals de artiest het graag wil, ook nu hebben we de feedback killers er nog tussen en we hoeven nu eigenlijk geen monitors meer af te stellen maar doen gewoon met de artiest c/q band een vlotte mix-in van de monitor mix en dan staat het meestal na een 15min goed zoals de artiest c/q band het graag wil horen op het podium en daarna doen we de zaalmix en klaar. Soms bij de eerste set wil je nog wel eens wat aanpassen aan de monitor mix maar meestal is het gewoon de hele avond goed. Maar opletten blijft altijd het advies vooral bij een erg bewegelijke artiest c/q band.
      Last edited by Boi; 09-03-06, 16:49.
      groetjes

      ___
      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

      Comment

      • Berend
        • Feb 2006
        • 85

        #33
        Nou ging dit topic over feedback, en niet over wat wil/moet wie op zijn/haar monitor horen, maar ik wil er toch nog even wat over kwijt.

        Namelijk, er wordt hier door enkelen beweerd dat de zanger alleen zang hoeft te horen en de drummer alleen drum.. En ergens staat dat de kick niet op de monitor van de drummer hoeft. Dat is niet helemaal waar.

        De drummer hoort, vooral bij grote podia en al helemaal bij open-lucht, de kick niet erg goed en zal deze graag terug willen horen op zijn monitor.
        Verder wil de bassist ook wat drum op zijn monitor horen, en de drummmer wat bas, omdat deze samen voor het grootste deel het ritme-gedeelte vormen. En zo zal de gitarist behalve zijn gitaar graag ook zang op zijn monitor horen, en de zanger ook de gitaren, omdat deze beiden hoofdzakelijk de melodie vormen. Hierdoor zal bij een groep van drum/bas/gitaar/zang en 2 monitorgroepen, de verdeling ook meestal drum/bass en gitaar/zang worden.
        dusssss.........

        Comment

        • davehouben
          • Dec 2003
          • 92

          #34
          Klopt, zeker willen artiesten niet alleen zichzelf op de monitor horen maar ook andere instrumenten. Maar als het even kan wel zo kaal mogelijk houden... hoe meer je op een monitor gaat zetten des te troebeler het wordt en des te moeilijker wordt het om sommige onderdelen die belangrijk zijn er beter doorheen te laten komen. Een drummer zal zijn kick zeker op zijn eigen monitor moeten hebben... dat zelfs al bij de kleinere shows.
          Maar goed laten we er idd maar niet teveel over uitwijden want das een beetje off topic!

          Comment

          • vegapower
            • Nov 2004
            • 355

            #35
            late reactie,
            dus met andere woorden raden jullie mij aan een feedbackkiller aan te schaffen en een 31 bands equaliser.
            zit nu een 15 bands tussen

            Comment

            • davehouben
              • Dec 2003
              • 92

              #36
              Nou een feedbackkiller ben ik niet zo'n voorstander van. Maar zeker een 31-bands EQ nemen!! En weet niet hoe je budget is maar als het even kan dan geen behringer of zo maar liever dbx 2231 of iets dergelijks. T'is misschien ietsjes duurder maar het is wel een wereld van verschil wat betreft klank en ook feedback.

              Comment

              Working...