Feedback verminderen...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ws Soundexpresse
    • Jun 2001
    • 1007

Werk hier met 12" A.S.S. monitors, bij de band hangen er QSC Plxen achter, en bij de tape-acts een ev-cp2200. Eq staat hier nogenoeg recht, met enkel een klein dipje in het 3k gedeelte. Ik hoef zelde bij te schaven! Nu zijn die A.S.S. monitors echt niet het duurste van het duurste, en bij de band heb ik er zelfs gewoon berhinger EQ,s achter hangen. (die met die rode lampjes...)

Ik zou zeggen: maak een set-upje in de opslag, zet een statief neer, mik er een monitor voor, en draai de handel open. Dan een beetje eee en oo roepen, dan hoor je vanzelf wat feedback komen, heb je er dat uit, dan je mond ver open doen, en voor de micro houden, en dan richting de monitor (zo creeer je extreme feedback) en als je er die zo goed als uithebt, op een flink volume, dan ben je bijna verzekerd van een feedback loze opstelling, en hoef je zelde nog dingen aan te passen.
    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Boi
      • Apr 2004
      • 541

Nooit naar andere luisteren op een cursus, eerst zelf ondervinden voordat je oordeeld. Ik gebruik al 4 jaar 3 feedback killers van behringer en deze werken prima bij normaal monitor gebruik, waar ik eerst met de toonregeling of volume moest werken om de piep tegen te houden draai ik nu bijna 3dB harder dan vroeger, zelfs nu ik met een monitor mix werk zitten de feedback killers er nog tussen en heb nooit meer last van piepen, ja behalve als de acc.gitarist plotseling bukt en zijn gitaar op de monitor legt, dan wil het nog wel eens voorkomen dat er een licht piepje optreedt.
      groetjes

___
      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Hallo heren,

... ben zo een beetje de meningen en discussie aan het volgen en het viel me op dat er nogal wat technici zijn die een mic richting monitor, zelfs in de monitor, in de opslag of whatever waar "uitfluiten".

Ik kan er met mijn boerenverstand naast zitten maar is feedback nu juist niet ruimte- en opstellingsafhankelijk en is het nu juist niet erg handig om de boel dan uit te fluiten in de uiteindelijke opstelling.
        Ok, de mic van de frontzanger(es) vliegt regelmatig van links naar rechts maar enfin ... dit was toch de methode lijkt me.

Monitors zo ver mogelijk in achterkant (dode punt nierkar.) opstellen, op laten komen en met een 31-bands EQ de 2 a 3 meest gevoelige freq's eruit halen. Werkt bij de weinige klusjes die ik nog doe prima.

Groeten en succes !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

wanneer je de mic richting monitor zet ofzelfs er dicht bij dan ga je van de slechtst mogelijke situatie uit. tijdens show of optreden heb je een betere situatie, is dan toch logisch dat je dan minder kans hebt op feedback aangezien je hebt afgeregeld op de slechtst mogelijke situatie.

heb de zangeres van krezip op marktrock ooit bijna in de monitor zien kruipen met de mic.... van een slechte situatie gesproken

mvg
          ronny
          Last edited by ronny; 07-03-06, 22:14.
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Berend
            • Feb 2006
            • 85

Ik kan er met mijn boerenverstand naast zitten maar is feedback nu juist niet ruimte- en opstellingsafhankelijk en is het nu juist niet erg handig om de boel dan uit te fluiten in de uiteindelijke opstelling.
            Ok, de mic van de frontzanger(es) vliegt regelmatig van links naar rechts maar enfin ... dit was toch de methode lijkt me.
            Ik neem aan dat je bedoelt WEL ruimte-afhankelijk en WEL handig de boel in de opstelling uit te fluiten....

Natuurlijk is dit de methode. Je setup in de opslag uitfluiten is echt geen manier. Over t algemeen heb je in een opslag zowiezo al een slechte akoestiek, en je mic in de mon stoppen bij maximum smoke lijkt me niet handig. Je knijpt bepaalde freq's zoveel dat er geen normaal geluid meer uit te krijgen valt. Maar zo ieder zijn eigen werkwijze.
            dusssss.........

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

Na het lezen van alle reactie heb ik toch nog steeds dezelfde opmerking/bedenking:

Over wat wel, en wat niet de manier is kan ik eigenlijk zeer kort zijn. Gewoon het woord "uitfluiten" is alvast NIET de bedoeling.
              Als je een monitor zodanig gaan EQ'en dat er geen feedback meer kan optreden ga je uiteindelijk met je EQ gedaan hebben wat je ook met je send-level kan doen. Namelijk hem stiller zetten.

Bij het EQ'en van een monitor moet je er in de eerste plaats voor zorgen dat de monitor goed klinkt. Als je dat gedaan hebt gekregen (en neem van mij aan dat 90% van de monitoren EQ'ing nodig heeft om goed te klinken) kan je verder gaan in het eventueel weg EQ'en van probleemfrequenties. In beperkte mate welk te verstaan. Als je het blijft luider zetten zal er altijd wel een frequentie gaan feedbacken.

En wie mij niet wil geloven in dit verhaal ... men zoeke het zelf uit!

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Helemaal mee eens!
                groetjes

___
                Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Quote van ronny: heb de zangeres van krezip op marktrock ooit bijna in de monitor zien kruipen met de mic.... van een slechte situatie gesproken

Krezip draait ook voornamelijk op in-ear. Dus of die monitor stond niet aan of heel zacht. En ze hebben (of hadden) een goede monitormixer, Klaas. Is er al vanaf het begin bij en is indirecte oud-collega van mij.

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Ha heren,

ehm ... "Ik kan er met mijn boerenverstand naast zitten maar is feedback nu juist niet ruimte- en opstellingsafhankelijk en is het nu juist niet erg handig om de boel dan uit te fluiten in de uiteindelijke opstelling."

... beetje ongelukkig geschreven idd, daar had voor de duidelijkheid beter "WEL" kunnen staan.

Wat ik bedoelde met uitfluiten (wat wat mij betreft gewoon goed werkt) is om dit dus niet in een situatie te doen zoals in een opslag of met de mic in de floors oid.

Dat "uitfluiten" doe je dan op de 2 a 3 eerste terugkoppelfrequenties, daarna komen er meestal een hele klap tegelijk. Verder uitfluiten heeft dan natuurlijk steeds minder zin (komt neer op het dichtdraaien van het totale volume).

Op deze manier vergroot je je GBF (Gain Before Feedback) en heb je dus veel meer headroom en dB's totdat de 4-e of 5-e terugkoppelfrequentie opkomt.

Zoals iedereen hier weet hebben geluidopnemers en weergevers een freq. afhankelijke afstraling; verplaats je mic (zeker als hij erg dichtbij de monitor is opgesteld) nog geen halve meter en je terugkoppelfreq's liggen compleet anders.

Je mic "in" de monitor steken is niet de slechtste situatie, het is een erg plaatselijke situatie waar je gedurende de uitvoering geen pijl op kunt trekken. Enfin, dat is mijn mening dan toch.

Groeten !
                    Last edited by Koen van der K; 08-03-06, 09:26.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Originally posted by lifesound
                      Over wat wel, en wat niet de manier is kan ik eigenlijk zeer kort zijn. Gewoon het woord "uitfluiten" is alvast NIET de bedoeling.
                      Als je een monitor zodanig gaan EQ'en dat er geen feedback meer kan optreden ga je uiteindelijk met je EQ gedaan hebben wat je ook met je send-level kan doen. Namelijk hem stiller zetten.
                      1) geen feedback is sowiso niet mogelijk. Maar een of twee wilde frequenties temmen ' uitfluiten' vind ik echt nuttig.

Bij het EQ'en van een monitor moet je er in de eerste plaats voor zorgen dat de monitor goed klinkt. Als je dat gedaan hebt gekregen (en neem van mij aan dat 90% van de monitoren EQ'ing nodig heeft om goed te klinken) kan je verder gaan in het eventueel weg EQ'en van probleemfrequenties. In beperkte mate welk te verstaan. Als je het blijft luider zetten zal er altijd wel een frequentie gaan feedbacken.
                      Als ik ergens geen behoefte aan heb is het een goed klinkende monitor. Ik wil een duidelijke monitor al klinkt hij alsof je door je neus zingt.
                      Een monitor met EQ goed laten klinken en dan eventueel probleemfrequenties weg eq-en vind ik een leuk streven. Maar ik heb liefst zo min mogelijk geluid/volume op alleen het stuk wat nodig is om te verstaan wat ik speel. De rest is nutteloze vervuiling van de frontmix en extra volume op het toneel. Ik wordt een beetje gek van ' goedklinkende monitor' PA-bedrijven die ondertussen meestal vooraan staan om te zeiken over je backlinevolume. Sta je met een 8 inch 10 watt gitaarversterkertje te spelen versterken ze het bijna full range over je monitor terug.
                      Last edited by showband; 08-03-06, 12:49.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

@Showband; kijk ... dat stukje miste ik nog, had idd van een collega wel begrepen dat een goede monitormixer enkel datgene (aan spectrum) op de monitor zet dat relevant is voor de muzikant. Bij deze de bevestiging.
                        Maakt overigens het beroep van monitormixer er niet echt makkelijker op ... wel uitdagender !

Groeten

Comment

• Robert H
                          • Jan 2006
                          • 377

Bij het EQ'en van een monitor moet je er in de eerste plaats voor zorgen dat de monitor goed klinkt. (...) en neem van mij aan dat 90% van de monitoren EQ'ing nodig heeft om goed te klinken (...)
                          Een goed-klinkende monitor is wel het laatste waar ik als zanger op zit te wachten! Laat die dingen toch lekker blèren in hun karakteristieke spectrum, daar haal je juist je verstaanbaarheid vandaan. Hoewel ik tegenwoordig overwegend in-ear gebruik, heb ik de meeste gangbare floormonitors wel voor m'n voeten gehad. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld een vrij gangbare D&B Max (tape-acts!) zonder tussenkomst van de equalizer ook vreselijk staat te scheuren in het midhoog. Lekker laten scheuren is mijn devies!

Iedereen die ooit CD'tjes heeft gedraaid via (of nog erger: een zanginstallatie bouwt met) floortjes, bijvoorbeeld de oude vertrouwde S200's, weet dat die dingen standaard gewoon niet klinken. Dat hebben ze echter niet voor niets zo gedaan. Als jij die vervelende 125, 250 Hz en alle verdere harmonischen uit een monitor EQ't, zal 'ie een lekker HiFi-geluid weergeven, maar geen zanger zal zichzelf óóit nog horen. Hoe hard dat ding ook staat!

Edit: Showband was me al voor. In 't vervolg eerst alle reacties maar even goed lezen :-)

Comment

• davehouben
                            • Dec 2003
                            • 92

Nou mijn ervaring qua klank is dat een monitor zeker goed moet klinken. Alleen hij moet klinken naar waar hij voor bedoeld is. Een monitor die voor een zanger wordt gebruikt hoeft zeker geen laag in te zitten bijv. De monitor moet lekker door alle andere geluid die er op zo'n podium is heen snijden. Dus dan hebben we het voornamelijk over het midhoog.
                            De kick van een drummer moet je ook lekker de aanslag van kunnen horen op zijn monitor. Laag komt meestal wel van de PA. Nah verder moet je zeker paar feedbackjes eruit halen maar inderdaad niet teveel want zodra je gaat knijpen wordt het alleen maar erger omdat je het volume dan weer omhoog moet pompen. Nah das mijn mening.

Comment

• lifesound
                              • Apr 2003
                              • 1052

Het verhaal dat een monitor alleen moet klinken in het "stem"-gebied voor de zangers gaat natuurlijk alleen maar op in het geval van kleine shows.
                              Van het ogenblik je op een groter podium staat wordt er al snel kick-snare-hihat, bas, gitaar, keys en vocal in de monitors gevraagd.

En de gewenste balansen hiervan zijn dan afhankelijk van de muzikant natuurlijk.
                              Draaien jullie maar eens bas in de monitor van de basist waar je dan eerst alle laag hebt uitgehaald...

Comment

• Robert H
                                • Jan 2006
                                • 377

Het verhaal dat een monitor alleen moet klinken in het "stem"-gebied voor de zangers
                                Wie zei dat? Dat lijkt me voor een drummer, bassist of toetsenist niet echt handig. Koen van der K legde het toch echt duidelijk genoeg uit:

Originally posted by Koen van der K
                                dat een goede monitormixer enkel datgene (aan spectrum) op de monitor zet dat relevant is voor de muzikant.
                                Laag is relevant voor een bassist, dus dat haal je er op dat groepje simpelweg niet uit.

Comment

Working...