Distortion,... effecten voor stem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • broerevb
    • May 2005
    • 32

Distortion,... effecten voor stem

Hallo iedereen,

Misschien iets dat de meeste geluidsmensen afschrikt, maar hoe kan je het het beste aanpakken om een zanger(es) zelf controle te geven over effecten op zijn(haar) stem?
    De situatie is de volgende: in onze groep (http://www.redelmo.be) gebruiken we nu geregeld reverbs en delays, die door de frontmixer worden afgeregeld en gedoseerd, de doorsnee-aanpak dus. Maar nu zouden we wel eens met een distortion, flanger, ... meer extremere effecten de zang en sax te lijf willen gaan. Het is de bedoeling dat de muzikanten hiermee zouden kunnen spelen zoals bvb. een gitarist dat met zijn pedaaltjes doet.
    Er zijn wel voice-effecten zoals van digitech en tc electronic, maar we zouden een directere aanpak willen (en niet zo duur als die tc's ), zonder gepruts met menu'tjes en zo, het moet allemaal nogal intuïtief kunnen.
    Persoonlijk zou ik, naast de gebruikelijke microfoon, een tweede plaatsen, om die dan met een kleine preamp door de effectjes op het podium te sturen. Zo behoudt de frontmixer zijn cleane signaal, en kan hij het vervormde signaal apart gaan eq'en e.d. Er moet dan wel gewisseld worden van microfoon, maar ik zie het anders niet direct haalbaar. (feedback, storingen, ...?)
    Heeft er hier iemand ervaring mee? Zijn er nog andere oplossingen, of dingen waar we zeker moeten op letten?
    Alvast bedankt!

Mvg,
    Tom
    Last edited by broerevb; 01-03-06, 13:52. Reason: betere titel
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Verder geen ervaring mee, maar ik denk dat dit iets is wat jij bedoeld:

En volgens mij zijn er meer fabrikanten die dit soort snufjes aanbieden, maar dat weet ik zo niet.
    De groeten => Micha

Comment

• broerevb
      • May 2005
      • 32

Mja, klopt, maar dit is nu net een van de kant-en-klare snufjes die ik zou willen vermijden. Het zou de bedoeling zijn om een keten te maken waarbij je om het even welk effectje er eens kan tussen gooien (dus zoals bij de gitaristen, "what you see is what you get"-toestanden). Niemand enige ervaring met dit soort situaties?

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Ja ik heb er ervaring mee.

Het eerste probleem is dus dat 'microfoongebruikers' (zang en sax en viool enzo) vrijwel unaniem de monitors op 'bloed uit de oren' volume wensen.

Als jij je monitor goed hebt ingestelt is het laatste wat je wil forse ingrepen in de karakteristiek van het microfoonsignaal en (freuentieafhankelijke) volumeverschillen of faseverschillen.

Als jij een distortiondoos tussen je microfoon en het stageblok plaatst kun je er donder op zeggen dat in de buurt van de rondzingfrequentie een forse boost zal plaatsvinden en je om feedback te voorkomen de zangmonitor zacht zal moeten zetten. En omdat jij besloten hebt zélf aan die knopjes van het effect te gaan draaien kan de zaaltechnicus niet voorspellen wanneer dat moet. DUS je gaat de hele tijd zachter.

Dat is probleem 1

Ten tweede zijn die leuke effectdoosjes rete goedkoop (vanaf nieuw €19,- !! ) Maar wel voor een instrumentsignaal ontworpen. Jouw microfoon heeft een zachte hoogohmige gebalanceerde uitgang en dat gitaardoosje wenst een laagohmig ongebalanceert signaal met flink wat 'sap'. Kortom. Om met goedkope doosjes en een zangmicrofoon te werken zul je het signaal moeten bufferen. En moet je dus bijvoorbeeld een klein submixertje gebruiken om naar line niveau te gaan.

Effectief op zang: Phasers, dig. delay (queen 'prophet's song'), flanging (doobie bros. 'listen to the music') distortion (geen overdrive! Buggels 'video killed the radio star') leslie (denk aan tom jones 'kiss' in het stukje 'baby we can do the twirl')
        Envelope followers en wahpedalen zijn een garantie voor niet te temmen feedback. Chorus hoor je als effect op zang zowat geen reet van.
        lekker belangrijk!

Comment

• Nolly
          • Oct 2005
          • 19

Hallo Tom,

(zoals bvb. een gitarist dat met zijn pedaaltjes doet)

Probeer dan te doen als een gitarist zou ik zeggen. Neem een git. combo, een rits effecten en plug ipv een gitaar een mic. in de amp. Heb je direct je eigen monitoring voor elkaar en bezorg je de techneut geen kopzorgen. Volgens mij kan hij dan de mede muziekanten dan ook wel monitor geven, net als een git. amp.
          Je krijgt er alleen een extra mic. bij. Lekker expirimenteren, leuk man.

ps. ik zou mijn effectenreeks wel met een boss ns2 (noise supressor) starten.

groeten,

Nolly
          een hok vol tube amps maar wel een digitafel

digital newbie;-)

Comment

• broerevb
            • May 2005
            • 32

Yips,

Bedankt voor de opmerkingen! We slaan wel even aan het experimenteren. Het idee om met een gitaar amp te werken is wel cool, zeker voor distortions! (heb hier nog wel zo'n minuscuul peavey'tje staan ergens) Thnx!

Mvg,
            Tom
            Last edited by broerevb; 04-03-06, 12:00.

Comment

Working...