fibre digico

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Originally posted by Jasper-Lichtbron
    Onzin, bochten en glasvezel gaan nog altijd niet samen. Je hoeft het spul niet langs een lineaal te leggen, maar een enigzins rechte baan komt het signaal wel degelijk ten goede. Leg maar een knoopje in je kabel als je het niet gelooft, hoef je niet eens hard aan te trekken, wat ik met een normale koperader nog wel durf te doen.

Theorie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezel, het wordt zelfs nog expliciet genoemd.
    Voor de diehards die het niet geloven dat het zelfs niet zou werken in korte bochten... Ff in het ziekenhuis vragen of ze die glasvezel in je r**t willen duwen!
    Ze laten daar dagelijks het (zon)licht schijnen waar de zon NOOIT komt!

TJa... neem maar van me aan dat ik hier absoluut geen onzin verkondig!
    Ik werk in de medische sector DAGELIJKS met optische vezels... in de raarste en kortste bochten! Optische vezels als datatransport en als optische bundel (overbrengen van licht)

Ff opletten dus, voordat jij mijn postings als ONZIN laat doorgaan
    En wikipedia als de waarheid aanzien... ook even mee oppassen aub!
    En trouwens... blijkbaar studeer je technische informatica... Je leraar dus best eens ff grondig op zijn plaats zetten!!!
    Last edited by axs; 11-02-06, 18:40.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Datatransport over glasvezel is er op gebaseerd dat het licht niet recht de kabel in gaat, maar onder een kleine hoek. Hierdoor treedt (noodzakelijke!!) reflectie op in de kabel waardoor transport ook door bochten mogelijk is.

Ik heb het hier even voor je uitgetest met een optisch (ADAT) kabeltje: knoop (lus 2 cm.) er in, en nog steeds geluid uit de mixer....
      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

we denken allemaaal dat t licht als een laser door de glasfiber gaat, maar enkele korte berekeningen leren dat t licht er onder een schuine hoek ingaat, en gezien de golflengte van de bundel kun je dan uitrekenen dan t licht per centimeter glasvezel al duizenden keren de glaswand heeft gecarambouleerd.
        (licht heeft een enorme korte golflengte, rond een tweeduizendse van een millimeter, en moet +/- binnen zijn eigen golflengte carambouleren tegen de wand).

dus eh, leg er een spoel van om n potlood, en t ding gaat prima verder zonder verlies. Als de straal van de lus maar groter is dan n millimeter...anders breekt je glas.

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

hallo
          Volgens mijn heeft Jasper-Lichtbron het over de echte glasvezel die uit glas gemaakt is. De glasvezel die gebruikt word voor pa is geen echt glas meer maar een kunststof van een mindere kwaliteit heeft dan de echte zeer goed glasvezel .En waarschijnlijk is deze oorspronkelijke glasvezel wel niet zo robuust als de Pa glasvezel.

mvg
          Jeffrey Vancoillie

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

Originally posted by zjeten
            hallo
            Volgens mijn heeft Jasper-Lichtbron het over de echte glasvezel die uit glas gemaakt is. De glasvezel die gebruikt word voor pa is geen echt glas meer maar een kunststof van een mindere kwaliteit heeft dan de echte zeer goed glasvezel .En waarschijnlijk is deze oorspronkelijke glasvezel wel niet zo robuust als de Pa glasvezel.

mvg
            Jeffrey Vancoillie
            Toch mijn verhaalte over de medische toepassing maar eens opnieuw lezen...
            Daar gebruiken ze zeker geen 'goedkope' glasvezel (je verhaalte over 'kunststof' en echt 'glas' houdt trouwens geen steek...) en dat ding is zeker robuust! En ja hoor... je legt er zelfs knopen in en je beeld/data blijft perfect!
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

glasvezel geen bochten?

Ik denk dat we bochten en hoeken niet door mekaar moeten halen.
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• meyerfreak
                • Mar 2004
                • 142

Dus Jeffrey slaat de spijker op z'n kop en post de enige doordachte reactie, bedankt voor de oplettendheid!
                PARDON?
                ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Originally posted by Jasper-Lichtbron

En dat een ADAT kabeltje prima buigt is nogal wiedes: daar zit vezel in (in veel gevallen kunststof) die is bewerkt om dat soort eigenschappen te krijgen, zodat je niet om de week een nieuw kabeltje hoeft te kopen. Maar die zijn weer minder bruikbaar voor de lange afstand omdat het door diezelfde bewerking minder licht doorlaat. Zelfde geldt voor die medische troep, waarom denk je dat die juist zo duur is? Omdat het procede om de boel flexibel EN helder te krijgen veel geld kost!

Je spreekt jezelf wel erg tegen hé...
                  Dan zou je ADAT kabeltje ook wel duur moeten zijn...

Je ff uit je droomwereldje helpen.
                  Glasvezels berusten allemaal op hetzelfde productieprocédé en hebben allemaal dezelfde grondstof.
                  Het glas / fiber wordt echt niet helderder of flexibeler gemaakt!!!
                  Je fiber voor medische toepassingen en je ADAT kabeltje hebben trouwens dezelfde optische eigenschappen.
                  Flexibiliteit van je kabeltje hangt helemaal niet af van 'chemische' bewerkingen om het 'glas' soepelder te maken! Het enige wat kan verschillen is de coating die wordt toegepast (en die veranderd de reflectie niet!!!)en het omhulsel.
                  Die bundel kan dan weer diverse vezels bevatten.

Wat de medische toepassingen zo duur maakt is gewoon dat de fibers gebruikt worden voor het optisch overbrengen van een 'beeld'.
                  Hiervoor moeten de fibers namelijk mooi geschikt zijn in een bundel. Anders breng je beeldpunten over naar andere punten in je uiteindelijk beeld.
                  Je fiber is en blijft dezelfde voor medische en/of andere toepassingen.
                  Enduser prijs is natuurlijk wel verschillend, maar product identiek hetzelfde.
                  Last edited by axs; 12-02-06, 20:12.

Comment

• zjeten
                    • Mar 2003
                    • 331

hallo
                    Ik zeg nooit dat ik volledig de waarheid spreek.
                    Ik kan ook mis ingelicht worden.
                    maar ik heb de informatie van een leraar die ons audio theorie heeft en die al 30 jaar praktische ervaring heeft met hifi,computer,netwerken,opname,acoustiek,... (geen studio)
                    we waren glasvezel aan het onderwerpen als dit wel handig is voor de pa wereld en ons besluit was dat dit niet echt nodig was.
                    galsvezel is ontworpen door het leger om heel moeilijk te kunnen boodschappen onderscheppen.
                    als je hem doorsnijd ben je de info kwijt. utp (netwerk) kan al veel meer gegevens verwerken dat dat nodig is voor digitaal audio en glasvezel is dan nog veel veel sneller.dus voor de aantal gegevens moet je het ook niet doen.Glasvezel zegt eigenlijk als je er digitaal audio over stuurt ,moet ik nog iets doen vandaag?
                    In de randinfo zij hij nog dat je heel goede glasvezel (uit glas) hebt en dan 'glasvezel' voor zo'n brol zoals een ufolamp van 50 euro waar er weinig glas inzit.
                    Het kan zijn dat je die hele dure glasvezel uit glas ook kan plooien maar dat zou ik moeten navragen. Ik zij gewoon dat het daarom misschien was dat er 2 meningen waren. duren -->niet sterk plooien ,ondure -->plooien zoals je wil.
                    hetgeen dat mijn leraar zij is eigenlijk hetzelfde zoals jasper lichtbron zij.
                    met vriendelijke groeten
                    jeffrey vancoillie
                    axs ,doe jij installaties van ziekenhuisapparatuur?
                    [FONT=Arial][/FONT]

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

hallo
                      In de randinfo zij hij nog dat je heel goede glasvezel (uit glas) hebt en dan 'glasvezel' voor zo'n brol zoals een ufolamp van 50 euro waar er weinig glas inzit.
                      Het kan zijn dat je die hele dure glasvezel uit glas ook kan plooien maar dat zou ik moeten navragen. Ik zij gewoon dat het daarom misschien was dat er 2 meningen waren. duren -->niet sterk plooien ,ondure -->plooien zoals je wil.
                      met vriendelijke groeten
                      Vezeltjes in die 'ufo' dingen zijn meestal afvalproducten. Resten van de oorspronkelijke fibers dus. Deze zijn meestal nog niet gecoated en beoordeeld op kwaliteit.
                      Echter blijft het voor de rest dus weer dezelfde vezel.

Yup, deed installaties/onderhoud/herstellingen van medische imagingsystemen.
                      Momenteel zit ik in een andere functie in R&D van medische analysesystemen.

Trouwens... ook ik bezit niet 'alle' wijsheid en leer ook nog elke dag bij... GELUKKIG!
                      Last edited by axs; 12-02-06, 20:25.

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

hallo
                        Ik zeg nooit dat ik volledig de waarheid spreek.
                        Ik kan ook mis ingelicht worden.
                        maar ik heb de informatie van een leraar die ons audio theorie heeft en die al 30 jaar praktische ervaring heeft met hifi,computer,netwerken,opname,acoustiek,... (geen studio)
                        we waren glasvezel aan het onderwerpen als dit wel handig is voor de pa wereld en ons besluit was dat dit niet echt nodig was.
                        galsvezel is ontworpen door het leger om heel moeilijk te kunnen boodschappen onderscheppen.
                        als je hem doorsnijd ben je de info kwijt. utp (netwerk) kan al veel meer gegevens verwerken dat dat nodig is voor digitaal audio en glasvezel is dan nog veel veel sneller.dus voor de aantal gegevens moet je het ook niet doen.Glasvezel zegt eigenlijk als je er digitaal audio over stuurt ,moet ik nog iets doen vandaag?
                        met vriendelijke groeten
                        jeffrey vancoillie
                        Jaja...

Hoe serieus moet ik iemand nemen die zo beroerd schrijft?
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Pieter Huijgen
                          • Sep 2003
                          • 766

Conclusie: het is totaal ongeschikt voor deze toepassing, vandaar dat o.m. digico tafels en Nexus audionetwerken gebruik maken van glasvezel.

Nexus systeem zoals in gebruik bij het Muziektheater:

of optocore:

Jongens, als jullie er totaal geen ervaring mee hebben, begin er dan ook vooral niet interessant over te doen....
                          Last edited by Pieter Huijgen; 13-02-06, 20:56.
                          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• meyerfreak
                            • Mar 2004
                            • 142

Nou, om voor eens en altijd van de discussie af te zijn ik heb er even een paar foto's van gemaakt, de optocore kabel in een lusje getrokken en getest..... zie links

en warempel.....het werkt!!!

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

kijk, dat is dus informatie waar we wat mee kunnen....

Steven, ouderwets bedankt.

Comment

• meyerfreak
                                • Mar 2004
                                • 142

Haha,.... geen dank

Comment

Working...