advies over eindversterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

De dempingsfactor is de verhouding tussen de nominale belastingsimpedantie van een versterker en de nominale uitgangsimpedantie. Heeft een versterker een dempingsfactor van 1000, dan betekent dit dat bij een nominale luidsprekerimpedantie van 4Ω de inwendige weerstand van de eindtrap 0,004Ω bedraagt.
    Goede versterkers hebben een eindtrap met een hoge dempingsfactor. Een hoge dempingsfactor zorgt er voor dat de lage tonen strak door de luidsprekers worden weergegeven. Luidsprekers hebben de neiging om na een uitslag (beweging) na te trillen en na stilstand moeilijk op gang te komen. Een hoge demping van de versterker voorkomt deze uit- en inslingerverschijnselen. Sluit men nu een luidsprekerkast met een te dunne kabel aan op de versterker, dan verslechtert de dempingsfactor en gaat de luidspreker snelle veranderingen in het elektrisch signaal vertraagd volgen. Van een strak geluid is dan geen sprake meer. In een extreem geval spreekt men van boembas.
    Voor een goede weergave van het geluid kunnen we een totale dempingsfactor, dus versterker plus bekabeling, van minimaal 50 aanhouden. Beneden deze waarde treedt snel hoorbaar kwaliteitsverlies op.
    Als de versterker een lagere dempingsfactor heeft dan 1000 dan wordt die kritische grens van 50 al veel eerder bereikt. Berucht in dit geval zijn veel buizeneindversterkers, die bijna altijd een dramatisch lage dempingsfactor hebben. Dat hoor je aan het geluid, dat veel minder strak en direct is als het geluid uit een versterker met hoge dempingsfactor. Het laag gaat 'wollig' klinken, terwijl de geluidsdruk toeneemt. Goede versterkers hebben dus altijd een hoge dempingsfactor. Een factor van 1000 is prima, zeker als dat gecombineerd wordt met dikke kabels.

sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• GoTMoRe
      • Aug 2005
      • 350

Oke, hardstikke duidelijk, bedankt
      lala..

Comment

• Tofke78
        • Jan 2005
        • 504

Oei, een PL 4.0 van QSC heeft maar een dempingsfactor van 500 :-s Maakt dit gegeven nu van de PL 4.0 een slechte versterker?

Comment

• Barthezz80
          • Aug 2004
          • 365

De ES40 van Stage Accompany heeft een dempingsfactor van 10.000 @ 1khz, 8ohm

Dit vind ik vrij extreem, hoe kan deze zo hoog zijn? en wat zijn de voordelen van zo'n dempingsfactor t.o.v. een gangbare 400/500 ?
          Last edited by Barthezz80; 07-02-06, 10:12.
          Bart

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Originally posted by Barthezz80
            De ES40 van Stage Accompany heeft een dempingsfactor van 10.000 @ 1khz, 8ohm

Dit vind ik vrij extreem, hoe kan deze zo hoog zijn? en wat zijn de voordelen van zo'n dempingsfactor t.o.v. een gangbare 400/500 ?
            Dit is dan wel gemeten op 1 Khz
            Naar mijn bescheiden mening heeft een hoge dempingsfactor alleen maar nut bij bas, sub en zeer lage frequenties, corrigeer mij als ik mis ben !!
            sis

Comment

• Jelle1
              • Jan 2006
              • 7

Gewoon een Yamaha kopen! Dit zijn echt goede bakken.

Succes ermee!!
              [FONT=Verdana]in kompjoeter sûnder in brânmuorre en firussiker is neat
              [/FONT]

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ha heren,

Zoals Sis zegt is de opgegeven dempingsfactor van de heren van SA mijn inziens niet erg objectief. Punt 1 gemeten bij 1KHz (maar dat doen eigenlijk de meeste fabrikanten), hoe hoger de freq. hoe lager de dempingsfactor (E.e.a hangt samen met de interne terugkoppeling in een eindtrap).
                Punt 2 claimen dezelfde heren een dempingsfactor van 10.000 omdat ze gebruik maken van een electronische compensatie (ik meen te vergelijken met wat Philips vroeger deed met de MFB speakers, but correct me if I'm wrong). Of ze deze truc met de transducer op de speakerconus nog toepassen ("performer" tijdperk) weet ik niet zeker, een truc met de NFB van de amp om de demping hoog te houden zou ook goed kunnen.

En idd zoals Sis reeds aangaf heeft vooral een laagweergever behoorlijk baat bij een hogere dempingsfactor, vanwege de frequentie waarbij de amp de driver gecontroleerder kan aansturen, en vanwege het gegeven dat een LF weergever een flinke inductiespanning zal afgeven bij een flinke conusuitslag (welke door je amp snel onder controle is gezien zijn lage interne weerstand = hoge dempingsfactor).

Hoewel je dempingsfactor van 400-500 zal halveren bij 2 Ohm afsluiting zou ik me er niet teveel zorgen om maken ...

Groeten !
                Last edited by Koen van der K; 07-02-06, 20:11.
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

Originally posted by Jelle1
                  Gewoon een Yamaha kopen! Dit zijn echt goede bakken.

Succes ermee!!
                  Dit is toch onzin hé !
                  kan je even normaal doen AUB
                  Er zijn tal van goede bakken , of yamaha daar nu echt bij hoort, hmmmm
                  En dan bedoel ik de serieuze bakken , neen neen , daar zie je echt geen Yamaha hoor !!
                  Sterker nog
                  Ik wil wel eens de eerstse flightcase gevuld zien met Yamaha eindtrappen voor het serieuze werk , foto's en linkjes graag Jelle1 !!
                  iemand ?????????????????????????

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Gewoon een Yamaha kopen! Dit zijn echt goede bakken
                    Nou ik vind van NIET!! Ik heb er reeds een aantal in herstelling binnengekregen en ik moet zeggen dat behalve het gewicht ik het geen superversterkers vind; zowel niet op mijn testbank als qua opbouw voor roadgebruik. Let wel op: ze zijn natuurlijk wel beter dan low cost dingen maar ik zou ze niet met topmerken gaan vergelijken.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Originally posted by laserguy
                      Nou ik vind van NIET!! Ik heb er reeds een aantal in herstelling binnengekregen en ik moet zeggen dat behalve het gewicht ik het geen superversterkers vind; zowel niet op mijn testbank als qua opbouw voor roadgebruik. Let wel op: ze zijn natuurlijk wel beter dan low cost dingen maar ik zou ze niet met topmerken gaan vergelijken.
                      Zo, en dan was mijn bericht ook duidelijk
                      sis

Comment

• bones2001
                        • Aug 2003
                        • 741

Ach ja,
                        Yamaha maakt natuurlijk alleen maar spul voor amateurs en niet voor de
                        "pro" wereld, kijk maar naar die digitafels en die orgeltjes zoals die nieuwe
                        Tyros
                        Wat een bullshit zeg.
                        Voor wat je betaald voor de nieuwe P serie krijg je toch echt wel
                        een goed product.

Zomaar even wat quote"s van de Lab lounge,

"I have installed well over 100 of the P7000/5000/3500's. I have yet to have a failure"

Ivan Beaver
                        dB Audio & Video Inc

I've had a pair of P7000's for a year now driving mains/subs in a B rig and subs in my A rig (dual 18's). The B rig one drives 2 double 18's on one channel and 2x 15+1" on the other (space is a premium, I use this for 80% of my band's gigs. The other rack goes out with other bands).

Weird thing is the amp runs cool all the time which is nice. Even on a 2 ohm load on sub duty the amp really opens up nicely. I was previously using a Carver PT2400 for subs and replaced it because of power draw problems. The a rig rack is now able to run off one circut:
                        P5000 (mix 1/2)
                        P5000 (mix 3/4)
                        EV 2.0kW (tops)
                        P7000 (subs)

I'd like to get another P7000 for tops for asthetics but I need to save my pennies. The EV amp really kicks ass too so why replace it? Anyway, that's my experience with it FWIW.

I talked with a local Sound Co guy last night and they have put the P7000 in their rental fleet. He said they compared it head to head to a PLX3402, both driving double 18 EV subs in bridged mono, and couldn't detect any meaningful difference in sound level or quality. Then they ran one on dummy loads with the clip leds on solid for 4 days, it got hot but never shutdown. I don't think mine will ever see this kind of use/abuse.
                        Mixen is net als schilderen.
                        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Voor de duidelijkheid : je hebt in versterkes basicly 2 types:
                          de Touring en de Install versies.

En je raadt het al : touring is voor in de flightcase, install voor de vaste eenmalige inbouw.
                          En Yamaha is een prima install-eindbak, maar voor de echte touring ( niet het bruiloftsduo, maar de heavy-load 18meters vol hout) komen ze tekort.

zitm ook in de prijs verweven.
                          Een crown Macrotech of labgruppen Fpseries kost dan ook iets meer....

Comment

• Jelle1
                            • Jan 2006
                            • 7

Originally posted by bones2001
                            Ach ja,
                            Tyros
                            Wat een bullshit zeg.
                            Voor wat je betaald voor de nieuwe P serie krijg je toch echt wel
                            een goed product.

Zomaar even wat quote"s van de Lab lounge,

"I have installed well over 100 of the P7000/5000/3500's. I have yet to have a failure"

Ivan Beaver
                            dB Audio & Video Inc

I've had a pair of P7000's for a year now driving mains/subs in a B rig and subs in my A rig (dual 18's). The B rig one drives 2 double 18's on one channel and 2x 15+1" on the other (space is a premium, I use this for 80% of my band's gigs. The other rack goes out with other bands).

Weird thing is the amp runs cool all the time which is nice. Even on a 2 ohm load on sub duty the amp really opens up nicely. I was previously using a Carver PT2400 for subs and replaced it because of power draw problems. The a rig rack is now able to run off one circut:
                            P5000 (mix 1/2)
                            P5000 (mix 3/4)
                            EV 2.0kW (tops)
                            P7000 (subs)

I'd like to get another P7000 for tops for asthetics but I need to save my pennies. The EV amp really kicks ass too so why replace it? Anyway, that's my experience with it FWIW.

I talked with a local Sound Co guy last night and they have put the P7000 in their rental fleet. He said they compared it head to head to a PLX3402, both driving double 18 EV subs in bridged mono, and couldn't detect any meaningful difference in sound level or quality. Then they ran one on dummy loads with the clip leds on solid for 4 days, it got hot but never shutdown. I don't think mine will ever see this kind of use/abuse.

Hier ben ik het mee eens! Uiteraard zijn het geen top versterkers. Hier zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld. Maar ik vind dat ze toch redelijk mee kunnen komen. Yamaha komt toch met een leuke nieuwe serie dacht ik zo. Als je echt profesioneel werkt (en ik weet niet of jullie dat doen) dan zijn er natuurlijk veel betere versterkers.
                            De Yamaha´s kunnen het voor mij prima doen. En ze doen het ook net zoals jullie geweldige versterkers, altijd! (en ik sta elke keer weer verstelt dat ze niet warm worden).
                            [FONT=Verdana]in kompjoeter sûnder in brânmuorre en firussiker is neat
                            [/FONT]

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

Originally posted by bones2001
                              Ach ja,
                              Tyros
                              Wat een bullshit zeg.
                              Er is niemand die beweerd dat Yamaha alleen maar spullen maakt voor amateurs !!
                              Je moet gewoon geen appels met peren vergelijken !!
                              Yamaha maakt topproducten voor pro - doeleinden en daar zijn ze ferm in geslaagd !!
                              En ja, dat tyros 2 orgeltje zoals je dat zo mooi noemt , dat is een topproduct en daar verdien ik nu ferm mijne boterham mee ( eurokes dus )
                              sis

Comment

• nightline
                                • Oct 2002
                                • 1001

Originally posted by sis
                                Dit is dan wel gemeten op 1 Khz
                                Naar mijn bescheiden mening heeft een hoge dempingsfactor alleen maar nut bij bas, sub en zeer lage frequenties, corrigeer mij als ik mis ben !!
                                sis
                                Naar mijn bescheide mening wordt de dempingsfactor (bijna) altijd op 1 Khz. gemeten.
                                Bij die SA versterker wordt gespoken over een dynamische dempingsfactor, zoals ik het verhaal lees, gaat de versterker z'n dempingsfactor aanpassen aan de belastingsweerstand.
                                Aangezien de dempingsfactor van 10000 gemeten is bij 1 Khz aan 8 Ohm, ben ik toch benieuwd naar de dempingsfactor bij 2 Ohm. Wordt deze dan 40000 , wellicht dat iemand contacten bij SA heeft welke e.e.a. kan verduidelijken?

En als mensen het geluid van een QSC PL6.0 al te strak en niet warm vinden, wat moeten deze mensen dan van zo'n ES40 van SA vinden?

Groeten

Jack