juist ja, normaal doe je zoiets met door het niet inschakelen van de low-cut per kanaal op je mengtafel. Het kan hoor als je toch een auxlijntje over hebt, maar meestal is het woekeren met auxsends..
Speakerprocessors...
Collapse
X
-
-
Ben ik nu fout als ik het gevoel krijg dat hier wordt gezegd dat je problemen met lage frequenties op sommige kanelen moet oplossen met je crossover?
Of door je subs apart aan te sturen en de send van dat kanaal minder te zetten?
Ben ik dan misschien een enkeling die zegt dat je problemen op een instrument eerst en vooral gaat oplossen op het kanaal zelf?
Te veel sublaag in de bas ... draai er dan wat uit op je kanaalEQ. Te veel sublaag in rommelkanalen ... lowcut is een kunst!
Geef mij maar een PA met L/R uitsturing naar de crossovers!
Het is de taak en verantwoordelijkheid van de PA-leverancier dat top/mid/low/sub in verhouding zijn. Is het dat niet, dan ga ik wel zelf effe aan de crossen draaien tijdens mijn soundcheck.Comment
-
Nee! Je bent niet de enigste. Denk ook dat je het probleem bij de basis moet aanpakken. Eerst een goede basis dus en daarna geld besteden aan dure processors en dergelijken. Denk dat een XTA of iets dergelijks toch wel een dure oplossing, staat in ieder geval niet in verhouding met de prijs van je toppen denk ik.Originally posted by lifesoundBen ik nu fout als ik het gevoel krijg dat hier wordt gezegd dat je problemen met lage frequenties op sommige kanelen moet oplossen met je crossover?
Of door je subs apart aan te sturen en de send van dat kanaal minder te zetten?
Ben ik dan misschien een enkeling die zegt dat je problemen op een instrument eerst en vooral gaat oplossen op het kanaal zelf?
Te veel sublaag in de bas ... draai er dan wat uit op je kanaalEQ. Te veel sublaag in rommelkanalen ... lowcut is een kunst!
Geef mij maar een PA met L/R uitsturing naar de crossovers!
Het is de taak en verantwoordelijkheid van de PA-leverancier dat top/mid/low/sub in verhouding zijn. Is het dat niet, dan ga ik wel zelf effe aan de crossen draaien tijdens mijn soundcheck.
Als een bassist niet belabberd speelt (veel dynamische verschillen) zou je kunnen beginnen met een compressortje op zijn kanaal of om het gewoon met de kanaal EQ op te lossen. Wat je ook eens zou kunnen doen is eens experimenteren met de bas ' dubbel gestoken' Dat je per nummer bijvoorbeeld kunt kiezen uit een met een mic versterkt basversterktje of uit het DI-signaal. Uiteraard kan je als dit toch dubbel gestoken is verschillende EQ standjes maken.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Als je budget het toe laat:
Lake Mesa : 4 in 4 uit, heb je nog een uitgang vrij voor bijv. een fill systeem?!
Absolute fase-rein door de gepatenteerde mesa filters. Naast parametrische filters, a-symetrische (!) filters en grafische EQ. En geen enkele faseverschuiving !!!!
Even over sub sturing via aux. Ik geef hier de voorkeur aan, mits de main speakers fullrange zijn. Grote voordeel is dat er geen fase vertroebeling plaatsvind in het subwoofer systeem. Fase verschuiving die ontstaat in de mixer door (variabele) laagaf (HPF) filters en geinserteerde EQ (grafisch). Verder vind ik het gewoon lekkerder klinken door de sub meer als effect te zien (dit is uiteraard een artistieke invulling en mijn persoonlijke smaak) en naar smaak is de hoeveelheid sub onder de knop (aux) te sturen.
Maar bovenal : de subwoofers geven alleen weer wat ze werkelijk weer moeten geven (lage tonen bas, kick etc) : het versterkervermogen word optimaler gebruikt (dit zou Magu ook gezegd kunnen hebben) doordat alleen de instrumenten/effekten/sounds er heen gestuurd worden die ook door een subwoofer weer gegeven moet worden. De rest zoals vocalen gaat gewoon lekker naar de toppen. Maar dit gaat anders aardig off-topic
Anyway over speakerprocessors gesproken : ik vind dat iedereen Lake moet gaan gebruiken, deze zijn absoluut de top... en als er meer van wordt verkocht worden ze vanzelf ook betaalbaarder :-)Last edited by nielsjanssennl; 01-02-06, 22:55.Comment
-
Zozo, ben jij Lake vertegenwoordiger ofzo??
Stel dat je iets hoger crossed dan normaal, de set klinkt dan gewoon iets lekkerder, rond de 100, 120hz. Dan betekent het dus, als je selectief sub gaat sturen, dat bepaalde instrumenten die daar net wel zitte dus gewoon absoluut geen laag krijgen. Dit is misschien een beetje psychologie voor technici, maar ik ben van mening dat een systeem geen onderscheid mag maken tussen subs en tops, een sub moet gewoon verdergaan waar de top stopt, zonder dat je dus eigenlijk door hebt dat het 2 verschillende kasten zijn, het is 1 geluidsbeeld, en daar moet het hoog eigenlijk naadloos in het laag overgaan. En dan ga je richting een perfect systeem, want dat systeem begint dan dus ook recht te klinken, en alles wat een muziekant er dan instopt, komt er dan zo, en misschien nog net iets mooier weer uit. Er wordt in ieder geval niets van het geluid afgehaald. Het is geen 2-baans weg met een middenberm, groot verkeer links, klein verkeer rechts, het is 1 2baans weg, waarbij iets in het midden moet kunnen rijden zonder dat het van de weg verdwijnt.
Misschien erg kort door de bocht, maar ik ben het zeker met lifesound eens, met een goeie set kan je gewoon L/R naar je crossover sturen zonder dat er rare dingen gebeuren.De groeten => MichaComment
-
Phase verschuivingen uiten zich voorbij het crossoverpunt niet ervoor (onder). bovendien neem ik aan dat je je subwoofer niet fulrange laat lopen. Ook in een passief filter of een actieve crossover/processor vind phaseshift plaats. In sommige is dit opgelost door allpass filters (mesa b.v.) met als gevolg een behoorlijke latency.Even over sub sturing via aux. Ik geef hier de voorkeur aan, mits de main speakers fullrange zijn. Grote voordeel is dat er geen fase vertroebeling plaatsvind in het subwoofer systeem.
In elk filter. Channeleq end even 31 bands system eq are artistic tools for the FOH engineer. Don't worry about them as a system engineer when you have a distributed system with 48db crossfilters.Fase verschuiving die ontstaat in de mixer door (variabele) laagaf (HPF) filters en geinserteerde EQ (grafisch).
Bovendien zijn auxen over het algemeen niet pre eq te switchen dacht ik zo......
Over smaak valt niet te twistenVerder vind ik het gewoon lekkerder klinken door de sub meer als effect te zien (dit is uiteraard een artistieke invulling en mijn persoonlijke smaak) en naar smaak is de hoeveelheid sub onder de knop (aux) te sturen.
Er zou iets gezegd moeten worden over de timealignment en verschuivingen van het crossoverpunt die je introduceert door level verschillen in de componenten van je weergavesysteem te introduceren. Dus je systeem geeft niet meer weer wat het werkelijk weer zou moeten geven!!! nee dit hoor je niet bij 1 topje en subje, ja dit hoor je wel bij 5000>people PA systems.Maar bovenal : de subwoofers geven alleen weer wat ze werkelijk weer moeten geven (lage tonen bas, kick etc) : het versterkervermogen word optimaler gebruikt (dit zou Magu ook gezegd kunnen hebben) doordat alleen de instrumenten/effekten/sounds er heen gestuurd worden die ook door een subwoofer weer gegeven moet worden. De rest zoals vocalen gaat gewoon lekker naar de toppen. Maar dit gaat anders aardig off-topic
Magu zal dit waarschijnlijk niet zeggen.het versterkervermogen word optimaler gebruikt (dit zou Magu ook gezegd kunnen hebben)
Rede 1: Magu praat meestal over meyerboxen, die gebruiken een 6db crossoverfilter. Dit betekent dat er een breed crossovergebied is waar zowel de top als de sub weergeven. Dit krijg je met je aux nooit netjes voor elkaar krijgen.
Rede 2: Magu heeft redelijk wat natuurkunde gehad en weet dus dat het niet naar de sub sturen van de dwarsfluit geen enkele vermogen winst oplevert. Je kan geluid zien als een signaal opgebouwd uit sinussen (Fourier, fouriertransformatie). Als je met een toonfiets door een systeem heenloopt zul je zien dat er geen 100 HZ uit je 2" driver komt en geen 10khz uit je sub. dat vermogenverdelen heeft je crossover dus al vooor je gedaan.
Ook zal opbreken van het dwarsfluitsignaal aantonen dat er geen 100hz golven met energie bevat (powerspectrumplaatjes).
Voor de stage rumble van het statief kun je prima het hpf filter op het kanaal gebruiken die zijn meestal 6db/oct en dat is het filter met minimale phaseshift
Inderdaad een beetje off topic, maar ik denk wel dat het ontzettend belangrijk is dat je weet wat je doet en acties die je doet om 'artistieke' reden of als spielerij niet tot 'wetenschappelijke waarheid' worden verheven met een broodje aap redenering.
Bovenstaande verder niet bedoeld als een persoonlijke aanval en lake maakt inderdaad mooie producten.
greetz RobskiRobski
my password keeps me newbie foreverComment
-
@rob
Ben het toch wel helemaal met je eens. In reallife grote systemen, zou ik ook de voorkeur geven aan een compleet systeem waar links en rechts naar processors/crossovers de PA ingaan. Maar dat is voor de meeste hier niet dagelijks kost. In een situatie van een topje en een subje is het oplossen van laagproblemenop deze manier redelijk onder controle te krijgen, zonder daarvoor te hoeven investeren in dure processors of duurdere mengtafels. Zonder de juiste kennis van zaken en een goed FFT meetsysteem (SIM/Smaart,etc) is het juist inregelen van crossoverpunten en timealignment van componenten (Sub/top) niet te doen en is een investering van een processor dus weg gegooid geld, toch?Comment
-
Inregelen van een systeem is idd niet eenvoudig, vandar dat ik in en eerderepost ook zei zoiets doe je niet op klus: "even de instellingen aanpassen"
Het kan echter wel op het gehoor met heel veel ervaring en kennis van filters e.d. maar zelfs dan versnellen tools als smart en sim bij juist gebruik de inregeltijd behoorlijk.
Zoveel zelfs dat met een immachine ik ook op klus nog wel eens wat wil aanpassen in het systeem
@niels Gelukkig hebben we toch dezelfde cursus gevolgd.
Hoe is het verder in het noorden van het land?
Robski
-
Time-alignment van systeem-presets volledig op gehoor?Originally posted by robskiHet kan echter wel op het gehoor met heel veel ervaring en kennis van filters e.d. maar zelfs dan versnellen tools als smart en sim bij juist gebruik de inregeltijd behoorlijk.
Nee flauwekul, dat is mieren-neukerij, ik weet wel dat je snapt dat dat niet kan.
Ik ben even kwijt wie het ook alweer eerder vertelde hier, maar het processor/EQ gebruik moet je zo zien: met je processor-presets maak je het systeem 'recht' (met 'recht'= algemeen goed klinkend, alsmede proper gecrosst, gelimit en time-aligned), met je zaal-EQ pas je je klankbeeld aan op de lokatie en/of stijl die je die dag zoekt (uiteraard nooit vergeten ook op lokatie de time-alignment tussen toppen, subs, in/outfills, etc. te corrigeren).
In mijn opinie zie ik het in eerste instantie niet zo zitten om selectief naar de subs te sturen. Het heeft voor mij vooral met een natuurgetrouwe 'feel' te maken, ik vond de 'snelweg-vergelijking' van Ibvee erg leuk als uitleg hiervoor.
Soms kan er echter inderdaad vanuit artistieke reden voor gekozen worden dit toch anders aan te pakken. Ik kan me vergissen, maar volgens mij gebruikt Big Mick bij Metallica bijvoorbeeld een aantal zélf meegebrachte subjes waar hij uitsluitend de kick naartoe stuurt (kick gaat trouwens ook naar L/R). Maar bij deze artistieke overwegingen denk ik dat het juist wél bij de grotere, en juist níet bij de kleinere shows tot zijn recht komt.
Verder: die Lake's klinken natuurlijk helemaal tegek. Probeer als je de kans krijgt ook eens de IntelliX en IntelliQ van onze belgische Apex-vrienden, deze zijn ook heel goed.
Cheers!Last edited by berolios; 02-02-06, 18:32.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Wat een reacties allemaal, en er gaan er maar een paar over de vragen die ik heb gesteld over voordelen/nadelen enz.
De kritiek die jullie hebben op mijn voornemen om het sub seperaat aan te sturen kan ik heus wel begrijpen. Maar is dat niet een keuze die ik zelf moet maken, of wellicht achter komen dat het niet werkt?
Dus kunnen we wer terug gaan naar vragen?Comment
-
Reacties in een topic zijn niet altijd naar de topic-plaatser gerichtOriginally posted by jakkes72Wat een reacties allemaal, en er gaan er maar een paar over de vragen die ik heb gesteld over voordelen/nadelen enz.
De kritiek die jullie hebben op mijn voornemen om het sub seperaat aan te sturen kan ik heus wel begrijpen. Maar is dat niet een keuze die ik zelf moet maken, of wellicht achter komen dat het niet werkt?
Dus kunnen we wer terug gaan naar vragen?
. Daarbij is het alleen maar goed bedoelt als er mensen in jouw bericht 'plannen' zien, die misschien niet goed gaan uitpakken; en daar vervolgens een reactie op geven. Ben blij dat de mensen je willen helpen !
Maar goed, mijn suggestie:
Apex IntelliX (<--klik) 4 in - 8 uit, prijs weet ik niet, zal niet goedkoop zijn, klankmatig dík voor mekaar, wordt in NL gedistribueert door Holland PA.
En als het te duur is gewoon 2 'simpele' processortjes uit jouw eerdere lijstje kopen.
Does this answer your question?Last edited by berolios; 02-02-06, 22:56.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
@ Berolios
timealignment op gehoor kan niet , dacht ik ook...
Ik kan het niet, kom slechts in de buurt. Bovendien vind ik het werken met gereedschappen zoals sim, smart enz prettig omdat je dan 'zekerder weet' wat er aan de hand is.
Echter ken ik een oude rot die in de loop va jaren verschillende systemen heeft ingeregeld waar ik nu met sim constateerde dat het op de centimeter nauwkeurig klopte.......
I was impressed!
Zijn reactie was: nu zie ik eens wat ik al die jaren hoor..... alsmede O daarom vind ik die en die type filters niet leuk.
seperaat sub aanvulling:
Big Mick doet dat idd bij festivals:" if they didn't double the sub".
Met een eigensysteem zoals de laatste tour met 6 leadvocal plekken doet ie 1 keer het systeem goed en gaat daar de rest van de tour min of meer vanuit. Dat is althans wat ie vertelde op de open dag van midas holland consoles.
greetz RobskiRobski
-
ben zeer oemeunig benieuwd naar die man... volgens mij heeft-ie onlangs een TIA gehad???Originally posted by robskiEchter ken ik een oude rot die in de loop va jaren verschillende systemen heeft ingeregeld waar ik nu met sim constateerde dat het op de centimeter nauwkeurig klopte.......
I was impressed!
Zijn reactie was: nu zie ik eens wat ik al die jaren hoor..... alsmede O daarom vind ik die en die type filters niet leuk.Comment

Comment