Aktieve SUB vraag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EVfreak
    • Jan 2006
    • 146

Aktieve SUB vraag

Hallo,
    Na 3 jaar lang dit forum gevolgd te hebben dan toch maar
    eens laten registreren....

Ik ben van plan een aktieve sub (15") aan te schaffen en twijfel tussen
    de EV SBA760 & DBtechnologies SUB15,deze om mijn EV SX300 boxen aan te vullen,momenteel doe ik dat met 2 OHM MR450D (18")kasten maar dit is me te lomp en te zwaar,zeker als je steeds alleen bent bij het opstellen&opruimen.De bedoeling is om ze voornamelijk voor DJ-toepassingen te gebruiken maar ook wel eens in kleinere zalen een orkest op te versterken.Ik heb met geen van beide kasten ervaring,hoewel mijn voorkeur uit gaat naar de SBA760(misschien omdet mijn grotere set ook
    EV is)Nu,er is wel een serieus prijsverschil tussen beide kasten.Mijn vraag nu,is de EV werkelijk zijn geld waard,of is de DB nu zeer prijsvriendelijk?
    Hety is moeilijk om hier in Belgiƫ een zaak te vinden waar je beide kasten kan vergelijken,vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt
  • EVfreak
    • Jan 2006
    • 146

Precies zeer weinig gebruikers van deze 2 SUB-kastjes...

Waar het mij om gaat is of ik beter wat extra geld uit moet geven voor die EV of is het verschil in prijs te groot tussen beide kasten voor evt. dat beetje extra(als er dat al is)

Comment

• Max
      • Feb 2003
      • 680

Ik heb enkel de sbA760+ van EV gehoord, mede omdat wij van plan zijn deze zelf twee te gaan aanschaffen. Kastjes zijn lekker compact, makkelijk in gebruikt en klinken prima. Hangt echter wel een flink prijskaartje aan.

De DB sub ken ik niet, dus een vergelijking tussen beide kan ik niet geven.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Ik ken mensen die een aantal actieve DB subjes hebben voorzien van JBL-speakers en dat gaat als een trein. Ik weet niet wat die EV-tjes of DB-tjes kosten, maar op het gebied van actieve subjes kan ik je zeker de producten van het Nederlandse Sound Projects aanbevelen, in dit geval is de SP-15 denk ik voor jou het meest bruikbaar. Wat dit spul allemaal kost weet ik niet.

Veel succes in ieder geval
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• EVfreak
          • Jan 2006
          • 146

Bedankt al voor de reakties,ik heb al wat gegoogld maar ik vindt niet
          echt een dealer van Sound Projects en ook geen prijslijst(misschien slecht
          gezocht maar tot nu toe niet echt iets bruikbaars)Ziet er anders wel een tof kastje uit.
          Ik geef liever wat extra uit aan iets goeds dan achteraf een miskoop te begaan,en wat jammer is,is als je naar een zaak gaat hier in de buurt waar ze diverse merken apparatuur verdelen,en uitleg vraagt ga je steeds met andere opties naar buiten dan waar je eigenlijk Ʃcht voor gaat.Ik denk toch dat EV niet iets is waar niemand wat mee te maken wilt hebben...

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Tsja, communicatie en marketing is nooit het sterkste punt van Sound Projects geweest. Ik zou wel Ʃcht effe achter die SP-15 aangaan, want die zijn Ʃrg goed (mijn favoriet voor kleine dingetjes). Via de site contact opnemen met SP voor meer info lijkt me het handigste. Evt. weet ik wel een dealer, maar die zijn allemaal min of meer regio gebonden, dus dat hangt af van waar je woont. En als ik je hoor zeggen dat kwaliteit toch by far het belangrijkste is, zou ik de dB toch even laten voor wat het is en kiezen tussen de EV en de Sound Projects subjes.

Veel succes!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jgeer
              • Jan 2003
              • 27

Kijk ook even naar de Fohhn Xperience Subs, de 15"versie http://www.fohhn.nl/Produkten/Xperie...ience_iii.html

of de 18" versie: http://www.fohhn.nl/Produkten/Xperie...rience_iv.html

beide zijn zeker wat betreft de verhouding gewicht/power zeker het proberen waard !

Comment

• EVfreak
                • Jan 2006
                • 146

Bedankt voor de reakties.
                Ik heb alles eens op een rijtje gezet.Heb contact op genomen met Sound Projects maar de SP15 kost 1890€ ex.BTW wat ik toch wel duur vindt voor een enkel 15" subje,dan eens gekeken naar de Fohhn 15" & 18" maar deze beide sub's hebben naast de sub-versterker ook een versterker in gebouwd voor de top-kasten aan te sturen,ik heb momenteel al een versterker(Crest V1500) waar ik mijn top-kasten mee aanstuur dus ik wil ook niet gaan betalen voor iets wat ik eigenlijk al heb...Nu blijven nog de SUB15 van DB en de SBA760 van EV over,waarvan men mij de DB al heeft afgeraden gezien hij zijn opgegeven vermogen niet zou halen.nu blijft op het moment alleen nog de EV over.Denk dat ik het maar ga wagen
                op de EV,maar als iemand nog andere alternatieven heeft,laat maar komen.

Alvast bedankt

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Is een prima keuze hoor de EV!
                  Zul je zeker geen spijt van krijgen.

Paul
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• EVfreak
                    • Jan 2006
                    • 146

Zo,ik heb vandaag maar de SBA760 besteld,nu wachten tot hij er is.
                    Hopelijk geen miskoop.
                    Zal mijn bevindingen nog wel weten mee te delen
                    Ik dank jullie alvast voor de info & tips

Comment

• Guus
                      • Oct 2003
                      • 104

Originally posted by EVfreak
                      Hallo,
                      Na 3 jaar lang dit forum gevolgd te hebben dan toch maar
                      eens laten registreren....

Ik ben van plan een aktieve sub (15") aan te schaffen en twijfel tussen
                      de EV SBA760 & DBtechnologies SUB15,deze om mijn EV SX300 boxen aan te vullen,momenteel doe ik dat met 2 OHM MR450D (18")kasten maar dit is me te lomp en te zwaar,zeker als je steeds alleen bent bij het opstellen&opruimen.De bedoeling is om ze voornamelijk voor DJ-toepassingen te gebruiken maar ook wel eens in kleinere zalen een orkest op te versterken.Ik heb met geen van beide kasten ervaring,hoewel mijn voorkeur uit gaat naar de SBA760(misschien omdet mijn grotere set ook
                      EV is)Nu,er is wel een serieus prijsverschil tussen beide kasten.Mijn vraag nu,is de EV werkelijk zijn geld waard,of is de DB nu zeer prijsvriendelijk?
                      Hety is moeilijk om hier in Belgiƫ een zaak te vinden waar je beide kasten kan vergelijken,vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt
                      Ik werk al een groot aantal jaren met de SX300. Ik gebruik ze echt voor allerlei situaties. Nog geen minuut spijt van gehad. Tezamen met een sub kun je een aardig soundje wegzetten. Als je bij de SX een sub zoekt zou ik bij EV blijven. Ik heb de SBA 760 gehoord en had tevoren mijn twijfels gezien de 15 inch, maar ik stond versteld van de hoeveelheid geluid en laag dat er uit het kastje kwam. Maar eh, ik kan het mis hebben maar volgens mij adviseert EV zelf ook de combinatie van een SBA760 met een SX300. De combinatie zal dus echt wel werken.
                      Mijn ervaring, 4kz en in bepaalde situaties de crossover frequentie van sub naar top ietsjes drukken en blazen maar.
                      de Guus

Comment

• EVfreak
                        • Jan 2006
                        • 146

Ja,je hebt gelijk.de SBA760ziet er inderdaad een zeer eenvoudig kastje uit.
                        Ik hoop echt dat het goed komt want ik heb hem besteld zonder hem gehoord te hebben(stom niet?).ik weet dat EV hem aanbeveeld samen met de SXA360 dit is de actieve versie van de SX300.Ik gebruik ook zeer graag die SX300tjes,totaal geen spijt van.Ik zou alleen nog willen weten of ik de sub ergens in een hoek of ergens achter in kan zetten(dus niet direct in de nabijheid van de topjes) zonder looptijdverschillen te krijgen...

Comment

• Guus
                          • Oct 2003
                          • 104

Originally posted by EVfreak
                          Ja,je hebt gelijk.de SBA760ziet er inderdaad een zeer eenvoudig kastje uit.
                          Ik hoop echt dat het goed komt want ik heb hem besteld zonder hem gehoord te hebben(stom niet?).ik weet dat EV hem aanbeveeld samen met de SXA360 dit is de actieve versie van de SX300.Ik gebruik ook zeer graag die SX300tjes,totaal geen spijt van.Ik zou alleen nog willen weten of ik de sub ergens in een hoek of ergens achter in kan zetten(dus niet direct in de nabijheid van de topjes) zonder looptijdverschillen te krijgen...
                          tjonge dat is een snelle reactie.
                          Het is inderdaad niet verstandig een speakerbox te kopen zonder hem gehoord te hebben. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Het is me overigens niet duidelijk dat je 1 of 2 van die subs hebt besteld. Heb je er twee, plaats dan de sx op de sub. Volgens mij zit boven op de SBA760 een schotel met M20 schroefdraad. Schroef daar een afstandbuis in met de SX300 daarop. Dus houdt de basbin onder de top. Ze krijgt zo nmm de beste overgang van laag naar hoog.

Heb je 1 sub gekocht dan is het afhankelijk van de afstand tussen de tops. Is de afstand klein, b.v. weerszijde van disco tafel, dan kan 1 top op de sub en de andere op een paal. Is de afstand tussen de SX'n groot dan kan je proberen de sub tussen de tops te zetten.
                          De sub in een hoek ver van de tops vandaan zetten zou ik niet doen.

Oh ja, je weet volgens mij wel dat de SX300 soms moeilijk van een standbuis af te halen is. Ze klemmen. Als je een afstandsbuis koopt, let er dan op dat je een type neemt dat niet zo klemt. Ze zijn er, ik heb ze ook.
                          de Guus

Comment

• EVfreak
                            • Jan 2006
                            • 146

Hmm,tja,ik heb met EV alleen maar zeer goede ervaringen.En jij bent niet de enige die laat blijken dat er naar het schijnt toch nogal wat laag uit het subje komt.Ik heb 1 sub besteld(2 was net even te duur ),dus nu was ik aan het denken om ze evt.onder mijn disco-meubel te zetten zodat ze niet te zien is,en bij een optreden met de band moet ik ze maar ergens tussenin te zeten zeker?Ach ja,het zal wel weer experimenteren worden,net als met mijn MT2-set(x-over freq's,gain's,...) dat is ook gelukt dus... Dit systeempje is veel eenvoudiger dus dat moet ook lukken. een statief tussen sub en top heb ik dus niet echt nodig,ik heb 2 losse statieven,en ja die klemmen

Comment

• EVfreak
                              • Jan 2006
                              • 146

Zo,eindelijk.
                              Het subje is er.Uitgepakt,aangesloten en dan luisteren...
                              Voor een "simpel" 15" subje is het ongeloofelijk wat er uit komt,en vooral als je hem in een hoek zet.Het is dus zeker geen miskoop geworden,gelukkig maar.Ik ben dus uit mijn probleem
                              Ik dank iedereen voor zijn/haar tips&reacties,en tot binnenkort voor misschien een volgend probleem of situatie

Comment

Working...