uitbreiding gainkanalen t.b.v.tape-acts

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

uitbreiding gainkanalen t.b.v.tape-acts

Hallo,

Ons orkestje speelt al jaren naar volle tevredenheid op een Soundcraft FX-16 mengtafel. Inmiddels zitten we qua gainkanalen aan onze maximum, hetgeen op zich voor ons geen probleem is. We maken het steeds vaker mee dat er bij onze optredens tape artiesten langskomen die op onze set inprikken. Op zulke momenten komen we helaas wel kanalen tekort. Om de snelheid er in te houden, laten we de bandartiest op twee kanalen inprikken die door ons gebruikt worden voor de keyboards. Voordeel hiervan is dat de toonregeling recht staat. Nadeel is dat er meestal geen tijd is om de gain aan te passen naar het volume waar de tape set op uitgestuurd wordt. We proberen daarom altijd met de techneut van de artiest afspraken hierover te maken om te voorkomen dat alles in het rood gejaagd wordt. Helaas worden die afspraken "niet altijd" nagekomen. Tot op heden heeft dit nog niet geleid tot defecte apparatuur, maar we hebben inmiddels wel gevallen meegemaakt, waarbij dat meer geluk dan wijsheid was.
    We hebben eigenlijk geen trek om t.b.v. een act die wil inprikken, een grotere mengtafel te gaan kopen. En om de tape-act nou zijn eigen P.A. neer te laten zetten, terwijl die van ons meer dan toereikend is, slaat in onze optiek ook nergens op. En om nou gelijk de P.A. uit te zetten zodra men te hard gaat, is ook zo zonde voor het publiek en het optreden. Maar we willen er in de toekomst wel zeker van zijn dat onze apparatuur niet gesloopt wordt omdat een technicus geen maat wil houden.

Om een oplossing te vinden waarmee de heren technici naar hartelust tekeer kunnen gaan, zonder dat onze spullen gesloopt worden, hadden we de volgende (theoretisch leuk klinkende) oplossing bedacht. We willen een 19' lijnmixer zoals een Behringer MX882 (voorzien van 8 individuele gainkanalen) aanschaffen en die aan te sluiten op een van de stereo returnkanalen van onze mengtafel.Zo kan dan de gain van de tape set afgeregeld worden. Daarnaast willen we een Behringer MDX1400 aanschaffen en die het binnenkomende signaal van de tape set op 0 db laten limiten. Reden dat we aan deze twee apparaten denken, is dat we beide voor weinig kunnen kopen.

Zou dit in praktijk werken of zijn er betere suggesties?

Ik kan me voorstellen dat met name techneuten van tape acts door bovenstaand op hun p*k getrapt zijn. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Ik wil gewoon zeker weten dat als onze spullen gesloopt worden, dit door ons toedoen gebeurt, en niet door iemand anders.

Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten,

Hans
  • mverdult
    • Dec 2003
    • 123

Ik heb op mijn versterkerrack 2 extra xlr aansluitingen gemaakt, dus als ze bij mij doorprikken komen ze met het signaal rechtstreeks in de processor binnen. Werkt bij mij het lekkerste, en er zijn ook artiesten bij die bang zijn dat je hun optreden gaat opnemen, daar ben je dan ook vanaf....

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

ja, dat gaat werken.

heb ooit , speciaal voor en de effecten de effect-returns, een extra lijn-mixerstje op een stereo-kanaal laten terugkomen. In dat lijnding zat cass, cd, enzo.

Comment

• janneman32
        • Dec 2005
        • 65

Als je nog wel lijningangen vrij hebt zou je kunnen overwegen om een compressor limiter aan te schaffen, en het signaal van de bandartiest eerst door de compressor te sturen en daarna op de lijningang van de mixer binnen te laten komen. Kan je van tevoren het maximum level bepalen en kan men je setje nooit kapot draaien. Je zou ook kunnen kijken of je de (stereo) keyboard op de lijningang te prikken.

greetzzz, Jan

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Uh, heeft dat ding niet gewoon effectreturns waar je inprikkers op binnen kunt laten komen? Idd dant evt nog via een compressor. Comp niet als insert maar gewoon direct de comp in en dan door naar de return, geen probleem aangezien je op lijnniveau zit. Een "horecalimiter" van bijv. Dateq is evt, ook nog een optie ipv een "gewone" compressor. En mocht je daar de centen niet aan uit willen geven, wel misschien moet je dan kappen met het inprik-verhaal...
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SM
            • Oct 2004
            • 129

citaat:Geplaatst door janneman32

Als je nog wel lijningangen vrij hebt zou je kunnen overwegen om een compressor limiter aan te schaffen, en het signaal van de bandartiest eerst door de compressor te sturen en daarna op de lijningang van de mixer binnen te laten komen. Kan je van tevoren het maximum level bepalen en kan men je setje nooit kapot draaien. Je zou ook kunnen kijken of je de (stereo) keyboard op de lijningang te prikken.

greetzzz, Jan
            Daar zou ik niet blij van worden als ik met mijn tape-rack aan zou komen wandelen. Rode lampjes is HO en dat kun je iedereen duidelijk maken. Alles voor de rode lampjes is je speelveld en de tape-schuiver past zich maar aan. Maar geen compressie over m'n mix.

S.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

En als iedereen er zo over dacht had er ook geen probleem geweest, maar ik vermoed dat de realteit in het geval van outvorst helaas anders ligt. Zelf heb ik gelukkig nooit met dit type mensen te maken gehad, net een even andere tak van de industrie.

citaat:Om de snelheid er in te houden, laten we de bandartiest op twee kanalen inprikken die door ons gebruikt worden voor de keyboards. Voordeel hiervan is dat de toonregeling recht staat. Nadeel is dat er meestal geen tijd is om de gain aan te passen naar het volume waar de tape set op uitgestuurd wordt. We proberen daarom altijd met de techneut van de artiest afspraken hierover te maken om te voorkomen dat alles in het rood gejaagd wordt. Helaas worden die afspraken "niet altijd" nagekomen.
              Het probleem lijkt vooral te zijn dat de inprikker harder uitstuurt dan de toetsenist. De meeste inprikkers zullen gewend zijn tot 0dB te kunnen gaan. als jullie toetsenist zachter uitstuurt zit daar waarschijnlijk het probleem. Natuurlijk blijft het fout van de inprikker om meer dan de afgesproken waarde uit te sturen. Het is een psychologisch ding vermoed ik, als je ze WEL de ruimte kunt geven om tot 0dB uit te sturen zul je minder vaak tegenkomen dat mensen harder gaam vermoed ik.

Kun je dus 2 dingen doen 1) een effectreturn gebruiken, simpel. maar dan heb je weer geen mogelijkheid tot monitoring. 2) Mocht dat noodzakelijk zijn, dan kun je altijd nog de toetsen omprikken. Ik snap het probleem van de gain aanpassen niet, vraag de inprikker 0dB uit te sturen en regel het zootje in dat het als 0 binnenkomt, 1 gainstand onthouden of opschrijven is toch niet zo moeilijk. Toen ik nog regelmatig met bandjes rondtrok onthield ik complete mixersettings inclusief fx (i shit you not, maarja je moet wat als je spontaan dyslectisch wordt op het moment dat je een overlay in je handen krijgt..) Dus de gain van die toetsen onthouden kan nooit moeilijk zijn. Beter nog is de toetsen (indien mogelijk) ook op 0dB uit te sturen, dan ben je meteen voorbereid.

Maar nogmaals, als zij jullie monitoring niet gebruiken, zou een fx return prima moeten werken, je hebt er 5 duss....
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• outvorst
                • Jul 2005
                • 84

citaat:Geplaatst door SM

citaat:Geplaatst door janneman32

greetzzz, Jan
                Daar zou ik niet blij van worden als ik met mijn tape-rack aan zou komen wandelen. Rode lampjes is HO en dat kun je iedereen duidelijk maken. Alles voor de rode lampjes is je speelveld en de tape-schuiver past zich maar aan. Maar geen compressie over m'n mix.

S.
                Ik kan me voorstellen dat je er niet vrolijk van wordt, als je merkt dat je signaal via een limiter loopt. Natuurlijk kun je proberen duidelijk te maken dat rode lampjes HO is. Helaas is onze ervaring dat er tape-schuivers bij zijn die toch direct weer de grens op gaan lopen zoeken zodra je je rug gekeerd hebt. En daar wil ik vanaf. Ik heb ook geen trek om discussies te gaan lopen voeren met zulke gasten over het feit dat ze al dan niet te hard insturen. Dat ze op onze set inprikken,is prima. Dat ze extra volume willen hebben omdat ze "special guest" zijn, is ook prima. Maar ik wil wel graag alles heel houden. Want een evt.reparatie zullen ze echt niet betalen!

Hans

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Eveneens, helemaal niet bedoelt voor de vele goede tape-mixers maar voor de rest:
                  Schijt aan inprikkers die over limiters gaan zeuren. Als je een goede limiter hebt merkt de inprikker er alleen maar wat van als hij te hard instuurt. Kortom met normale inprikkers zal je er niets van merken. Wat veel met goedkope inprikacts gebeurt is dat ze alles met extreem veel bas en gain wegsturen zodat gewone kroegenluidsprekers enorm hevig klinken. Extra veel galm en stereoverbreders erbij voor de leut. Als die cafe-schnabbelaars eens inprikken in een bandset dan slaat het geluid wat ze naar je toe sturen vaak helemaal nergens op. Dan mogen ze ontploffen, de compressor en laagaf gaat dan vol open. Sowiso gaat bij ons in de ruimte tussen twee bandsets in de muziek niet harder dan de band of de DJ. punt Je moet een avond opbouwen en het is wel fijn als die half-uur inprikkers vol gas willen. Maar niet als er daarna nog anderhalf uur programma komt wat ineens veel zachter naar een climax moet werken.

voor +/- 25 euri heb je een Behringer MICROMIX MX400. Stop die op je tapeingang.

Als je luxe wil doen een 75 euri Tapco mixertje aan je aux. Klinkt verschrikkelijk goed en kun je nog extra stuntjes mee uithalen als het moet.

Veel goedkoper kan het niet.
                  lekker belangrijk!

Comment

• SM
                    • Oct 2004
                    • 129

Het probleem is dat je niet weet met wie je van doen hebt. Ik kom nog wel eens ergens binnen met de enige tape-act die ik doe (als zijnde de vaste vervangert) en dan moet ik inprikken op de installatie van de bassist of zo. Niets mis mee, maar als ik dan hard heen en weer moet hollen of discussieren over compressor-settings (want die bassist is waarschijnlijk ook geen langdurig doorwrocht opgeleide PA tech) is dat niet leuk. Een tussenmixer is veel beter: als de tapeact begint kun je terugnemen indien nodig. Kost je 2 minuten opletten voor je je welverdiende in-between-sets-drankje kunt gaan drinken. Klinkt beter, je krijgt een stuk meer respect van de WEL kundige mensen die er zoal rondlopen, etc. Dat is de weg omhoog in plaats van meegaan in het feit dat je met idioten rondom je te maken hebt.

S.
                    P.S.1: Heb ooit zo'n bassist-eigenaar zich een ongeluk laten zoeken naar z;n galm terwijl bij mij faders van de FX return bleken door te slaan. Flinke mep op 'mijn' tafeltje verder toch maar even excuses aangeboden.
                    P.S.2: Echt een aanrader voor iedere veel-teveel-kanalen-live-tech: een tape-act gaan doen waarvan de artiest op z'n strepen staat. Ik heb er heel erg veel van geleerd. Hoe druk kun je zijn met 2 artiesten, 1 MD en 2 galmen? Heel druk......

Comment

Working...