1 zware vs 2 zwakkere subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

1 zware vs 2 zwakkere subs

In theori maakt het toch niet uit of je 1 sub van 1000 watt hebt of 2 van 500 watt?
    Maar wat zijn jullie ervaringen en weet er iemand feiten?
    En wat zijn de voordelen van 2 subs tegenover 1 dubbel zo zware?

Ik wil namelijk weten of het nuttig is om 1 subje erbij te kopen, ik heb er nu 1ntje...
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

wanneer je 2 subs met elkaar laat koppelen krijg je nog eens 3db extra geluidsdruk, buiten de 3db die je al krijgt omdat je dubbel zoveel vermogen neerzet...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dr. Edie
      • May 2003
      • 671

citaat:Geplaatst door Needmoresound

In theori maakt het toch niet uit of je 1 sub van 1000 watt hebt of 2 van 500 watt?
      Maar wat zijn jullie ervaringen en weet er iemand feiten?
      En wat zijn de voordelen van 2 subs tegenover 1 dubbel zo zware?

Ik wil namelijk weten of het nuttig is om 1 subje erbij te kopen, ik heb er nu 1ntje...
      Ik zou eens meer gaan lezen erover... Watt's zeggen niet zoveel.
      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

pcies,

Dit verhaal gaat over dB's, en klank enzo.

zoekmachine ff gebruiken, graag...

Comment

• Needmoresound
          • Apr 2005
          • 170

is koppele gewoon in dezelfde fase zetten?

en ik heb er al genoeg van gelezen...
          Ik weet in iedergeval hoe het zit met de dbs en hoe het zit met rms watts en het fase verschil...
          wat moet ik dan nog meer lezen om deze vraag te stellen?

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

citaat:Geplaatst door Needmoresound

is koppele gewoon in dezelfde fase zetten?

en ik heb er al genoeg van gelezen...
            dat is tegenstrijdig![8D]

voor de duidelijkheid dan maar:
            2subs geeft een hoger rendement dan 1 sub bij gelijkblijvend vermogen, namelijk 3 dB.

Als je 1 amp hebt blijft het vermogen alleen niet gelijk, dus als je bijv 2 subs van 8 ohm parallel zet heb je 6dB meer sub. Waarvan 3dB van de vermogensverdubbeling komt, en 3 dB van de bronverdubbeling.
            knoppen en waarden :)

Comment

• bones2001
              • Aug 2003
              • 741

Hier een leuk voorbeeld,

En dan deze welke eigenlijk bestaat uit 2 SB180R's "aan elkaar geplakt"
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Needmoresound
                • Apr 2005
                • 170

hahaha dokter db daar heb je wel gelijk in...

En die eaw, is het niet beter als je 2 van die losse koopt. want ik had eerst ook 2 subjes van 250 watt rms, als ik die op elkaar zette dan had ik minder geluid dan als ik ze un stuk uit elkaar zetten. Als je ze op elkaar zette kreeg je uit de onderste wel veel geluid alleen als je dan aan de bovenste luisterde was het maar bagger.
                Of deed ik hier iets anders fout? misschien als ik ze langs elkaar had gezet dat 't dan wel goed werkte?

En verder over die 3 db winst van de vermogens verdubbeling vind ik ook maar vaag. Want de fabrikant van mijn versterker geeft aan: 2 keer 650 watt op 8 ohm en 2 keer 1000 watt op 4 ohm. Dan heb ik 350 watt, ongeveer de helft winst, al geen 3db. En
                Die speaker van mij:
                WOOFER MODEL
                15G450/N
                Specifications

Nominal Basket Diameter
                15" / 380mm

Impedance
                8 ohms

AES Power Rating
                750 Watts

Program Power 1,500 Watts
                Frequency Response
                30Hz - 1.5kHz

Sensitivity (1W/1m)
                98dB

als je verder leest staat er Impedance (Re) 5.7 ohms

En vaak als ik een weerstands meterje op een speaker zet, meet ik meestal iets van 6 ohm en geen 8 ohm, dit zal wel komen omdat er in veel boxen een passieve crossover zit die ook wat weerstand heeft waarmee je wel rond de 8 ohm uitkomt (speaker+crossover).
                Maar ik heb een actieve crossover, dus zonder crossover in de box...
                Dus als ik 2 van deze speakers neer zet heb ik geen 4 ohm maar rond de 3 ohm. En zou de versterker nog meer watts moeten leveren omdat hij maar 3 ohm ziet, alleen krijg je dan meer vervorming??

en dit heb ik niet uit een boekje, dus er zitten waarschijnlijk veel fouten in.
                Ik hoop dat iemand ze kan verbeteren. En/of het verder uit kan leggen.

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

@needmoresound:
                  De DC weerstand van een driver is altijd lager dan de wisselstroomweerstand, die trouwens heel erg varieert....

Je hebt gewoon een vrij licht versterkertje, dus daarom aan 4ohm wat minder vermogen maar:
                  In de praktijk zal dat hooguit 1 dB minder zijn, en dat is dus alleen is als de amp volledig in limit staat.
                  Als je gewoon normaal uitstuurt zal de spanning op de klemmen gelijkblijven (het is niet zo dat dit instort bij meer belasting) dus met dezelfde versterker/processor-config heb je globaal 6dB meer.

600W amp power per spreekspoel is een mooi uitgangspunt.
                  Als je limit op 300WRMS heb je genoeg headroom en is het niet zo interessant of je driver 4 of 3.5 ohm is...
                  knoppen en waarden :)

Comment

Working...