QSC MXa limiters > any good?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

QSC MXa limiters > any good?

Hallo mensen

Bij onze firma hebben we enkele versterkerrekken met als processor een Driverack PA. Nu ben ik er recent achtergekomen dat de limiter van de DR PA geen brick wall is. Met als gevolg dat we die al vrij laag moeten zetten om bij onoordeelkundig gebruik (lees: DJ die kleurenblind is) de versterkers uit de clip te houden. Dat betekent dat bij normaal gebruik (alles netjes in het groen) de limiter ook al stevig zal werken en je een hele hoop dynamiek verliest. Niet ideaal dus.

We kunnen natuurlijk DR 260's gaan halen, maar dat kost geld

Als voorlopige oplossing dacht ik echter wat dempend werk te doen met de DR PA, en voor de rest de limiter van onze QSC MXa rek zijn werk te laten doen. Is dit verstandig? Is die limiter te vertrouwen? (ja ziet nog altijd clip ledjes branden die ik instinctief probeer te mijden).
  • Victor
    • Aug 2000
    • 54

De limiters van de Driverack PA zijn van het type peak+, waarvan de analoge versie in de dbx 160a zit. Deze laten inderdaad korte transients door, in tegenstelling tot de limiters van de Driverack 260 (peak stop limiters).

Gevolg hiervan is dat de PA niet zo kan worden ingesteld dat de versterker nooit clipt. Zelfs met de limiter op extreme waarden kan je, als je maar hard genoeg doorduwt, je versterker laten clippen.

Aan de ene kant is de limiter van de Driverack PA een behoorlijk muzikaal ding en is het sowieso "bad practice" om tegen de limiter threshold aan te blijven beuken. Aan de andere kant is dat nou juist wat zich vaak voordoet bij dj-toepassingen, omdat een hoop sukkeldj's als blinde paarden blijven doorduwen.

Onder 99% van alle gevallen zouden de toch snelle limiters van de PA, eventueel met een lichte compressie -hoewel ik dat zelf nooit toepas- de boel heel moeten houden. Het is niet zo dat de peak+ limiters veel doorlaten, het gaat echt om zeer korte pieken. Om een aantal redenen ben ik destijds overgestapt van de Driverack PA naar de 260. De limiters waren niet één van die redenen.
    Groeten,
    Victor Noordland

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Hmm, op de lengte van die pieken heb ik eigenlijk nog niet gelet.. Anders eens wat testsignaal voeren zonder boxen angesloten, en zien wat de limiter dan doet. Als het inderdaad slechts korte pieken zijn dan is het nog geen ramp.

Niemand ervaring met de limiters op QSC versterkers zelf?

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

het enigste wat ik je van qsc kan vertellen is dat bij veel modellen de clipledjes al aangaan bij -3db. Dat wil dus zeggen dat die lampjes al aangaan, maar dat je nog 3db over hebt tov echt clip niveau(0db). Maargoed dit is ook informatie die ik hier ooit op het forum heb gelezen. Ik heb dit nooit echt zelf kunnen uittesten.

Je kan bijvoorbeeld wel eens een oscilloscoop aan je versterker hangen(onder belasting zoals je die normaal gebruikt) en dan eens zien wanneer je versterker echt gaat clippen(vervormen). Hierop kan je dan je limiter afstellen.

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Tofke78
          • Jan 2005
          • 504

citaat:Geplaatst door ronny

het enigste wat ik je van qsc kan vertellen is dat bij veel modellen de clipledjes al aangaan bij -3db. Dat wil dus zeggen dat die lampjes al aangaan, maar dat je nog 3db over hebt tov echt clip niveau(0db). Maargoed dit is ook informatie die ik hier ooit op het forum heb gelezen. Ik heb dit nooit echt zelf kunnen uittesten.

Je kan bijvoorbeeld wel eens een oscilloscoop aan je versterker hangen(onder belasting zoals je die normaal gebruikt) en dan eens zien wanneer je versterker echt gaat clippen(vervormen). Hierop kan je dan je limiter afstellen.

mvg
          ronny
          Beste

Wat die 3 db reserve clip bij veel QSC versterkers betreft, klopt denk ik wel. Ik heb ooit een dergelijke technische uitleg gelezen op internet.

Groeten

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Staat in de datasheet van de amp onder 'dynamic headroom' en gaat van 1.9 tot 2.9dB.
            Ik weet wel niet op welk niveau de clip leds juist aan gaan.

Comment

Working...